صادرات برای کسب و کارهای کوچک تا جهانی شدن

مشاوره صادرات برای کسب و کارهای کوچک و جهانی شدن
فهرست مطالب

در حالی که جهانی شدن فرصت‌هایی را برای کسب و کارهای کوچک ایجاد کرده است تا کالاها و خدمات خود را در بازارهای جدید بفروشند، اما کسب و کارهای کوچک به اندازه کافی از این فرصت‌های بین‌المللی استفاده نمی‌کنند. در واقع، بر اساس گزارش وزارت بازرگانی ایالات متحده، تنها ۲۶۶۴۵۷ از حدود ۲۷ میلیون کسب و کار کوچک، یا کمتر از ۱ درصد، در حال حاضر محصولات خود را به خریداران خارجی می‌فروشند. با توجه به اینکه کسب و کارهای کوچک برای اقتصاد کشور بسیار ضروری هستند، باید به آنها کمک شود تا از همه فرصت‌های بالقوه، از جمله فرصت‌های موجود در بازارهای خارجی استفاده کنند.

کسب و کارهای کوچک چگونه می‌توانند صادرات داشته باشند؟

کسب و کارهای کوچک در صادرات با چالش‌های خاصی روبرو هستند. برای مثال، تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز برای انجام سفارش‌های خرید خارجی برای شرکت‌های صادرکننده کوچک می‌تواند دشوار باشد، زیرا بسیاری از وام دهندگان در برابر سفارش‌های صادراتی یا دریافتنی‌های صادراتی وام نمی‌دهند. صاحبان مشاغل کوچک ممکن است ندانند چگونه با خریداران خارجی ارتباط برقرار کنند، یا ممکن است زمان یا منابع لازم برای درک قوانین و مقررات کشورهای دیگر را نداشته باشند. کسب و کارهای کوچک برای فروش کالاها و خدمات خود به ۹۵ درصد از مشتریان جهان که خارج از مرزهای کشور زندگی می‌کنند، به کمک تخصصی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: چگونه صادرات با سرمایه کم و سودآوری زیاد ممکن است؟

به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، احتمالاً بر روی رشد نام تجاری و سهم بازار خود در کشور خود تمرکز لیزری دارید. با این حال، با نگاه کردن به خارج از مرزهای خود، می‌توانید فرصت‌های منحصر به فردی را بیابید که در غیر این صورت ممکن است در دسترس شما نباشد.

جستجوی رشد بین‌المللی و جهانی شدن چالش برانگیز است، اما می‌تواند مزایای بسیار متنوعی از جمله افزایش عمر فروش محصولات موجود، کاهش وابستگی شما به سلامت یک بازار واحد و ارائه پتانسیل تقریبا بی‌حد و حصر برای رشد و گسترش ارائه دهد. در عین حال، پول و تلاش لازم برای جهانی شدن یک برند نشان دهنده یک سرمایه‌گذاری قابل توجه است و موفقیت تضمین شده نیست.

جهانی شدن یک ضرورت برای کسب و کارهای کوچک است، از اینرو کسب و کارهای کوچک همیشه باید به دنبال مزیت رقابتی باشند. اما متأسفانه، تنها درصد کمی از شرکت‌های کوچک صادرات و بیش از نیمی از این کالاها و خدمات را تنها به یک کشور دیگر ارسال می‌کنند.

در ادامه نکاتی را در مورد اینکه چگونه شرکت‌های کوچکتر می‌توانند از بازارهای بین المللی استفاده کنند، ارائه می‌کنیم.

1- تحقیقات جامعی را در مورد بازار آینده خود انجام دهید

ممکن است این یک نکته بدیهی به نظر برسد، اما اگر بدانید که حتی بزرگ‌ترین شرکت‌ها اغلب قبل از تلاش برای توسعه در خارج از کشور، تلاش لازم را انجام نمی‌دهند، شگفت‌زده خواهید شد. شما باید به فرهنگ محلی، چگونگی تاثیر آن در صنعت شما، میزان بزرگی بازار آینده و ده‌ها داده ضروری دیگر بپردازید.

بیشتر بخوانید: پیدا کردن مشتری خارجی برای صادرات

حداقل باید تجزیه و تحلیل تقسیم‌بندی بازار، تجزیه و تحلیل شکاف، تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید و از نزدیک با متخصصان بومی مشورت کنید که از نزدیک صنعت شما و وضعیت فعلی بازار خارج از کشور را درک می‌کنند. احتمالاً باید بسیاری از استراتژی‌های خود و شاید حتی طرح‌های محصول آینده را با روش‌های محلی و منطقه‌ای که کارایی آنها ثابت شده است، تطبیق دهید. تنها راه برای انجام این کار داشتن بینش عمیق نسبت به بازاری است که وارد آن می‌شوید. از تحقیقات خود برای تعیین اهداف و معیارهای موفقیت کوتاه مدت و بلند مدت استفاده کنید.

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

2- قبل از ورودتان به بازار جهانی، مشکلات احتمالی را رفع کنید

نام تجاری شما فقط یک فرصت برای ایجاد یک برداشت اولیه دارد، و قطعا نمی‌خواهید پایگاه مشتری جدید شما با مشکلات اساسی مواجه شود. قبل از اینکه به بازارهای جهانی ورود کنید، باید مطمئن شوید که منابع و موارد احتمالی لازم را در اختیار دارید. وقتی متوجه شدید که مشکلی در برنامه فعلی شما وجود دارد، مخاطبین و راه‌حل‌ها را آماده کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک تامین کننده محلی غیرقابل اعتماد باشد یا ساختار موجود شما مقررات انطباق را رعایت نمی‌کند. بنابراین قبل از ورود به بازار جهانی مقدمات ورودتان را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را رفع نمایید.

بیشتر بخوانید: پیدا کردن مشتری خارجی برای صادرات

شما باید یک تیم آموزش دیده و مسئولیت‌پذیر و آماده داشته باشید. استفاده از مدیران شرکت مادر یا ایجاد یک تیم کاملاً محلی از ابتدا هر دو مزایا و معایب خود را دارند و شما باید تصمیم بگیرید که کدام یک برای کاری که می‌خواهید انجام دهید منطقی‌تر است. بسیاری تا حد امکان به برون‌سپاری به ارائه‌دهندگان خدمات محلی و استفاده از مدیران ارشد موقت متکی هستند. مدیران موقت و ارائه دهندگان خدمات محلی می‌توانند به شما کمک کنند حفره‌های استراتژی خود را ببندید و در عین حال روند استخدام را ادامه دهید و تیم رهبری دائمی خود را ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: ارزیابی آمادگی صادرات

3- با یک MVP خوش‌ساخت به آرامی کسب و کارتان را گسترش دهید

شما باید با حداقل محصول بادوام (MVP) کاربردی، جذاب و مطلوب وارد بازارهای خارجی شوید. بر اساس بازخوردی که با MVP و راه‌اندازی اولیه دریافت می‌کنید، پیشنهادات خود و نحوه انجام تجارت‌تان را رشد دهید. مطمئن شوید که به داده‌هایی که دریافت می‌کنید گوش می‌دهید و بر اساس آن عمل می‌کنید. آهسته حرکت کنید و از نظر استراتژیک رشد نمایید، این سرمایه‌گذاری شما را تضمین می‌کند. ریسک حداقل است در حالی که شانس شما برای موفقیت بلندمدت زیاد است.

بیشتر بخوانید: استراتژی صادرات را چگونه تعریف کنیم؟

تولید محصولات قابل اعتماد

4- زبان یاد بگیرید

این نکته تقریباً بدیهی به نظر می‌رسد، اما موانع زبانی اغلب یکی از بزرگترین چالش‌های کسب و کارهای کوچک در خارج از کشور است. این یکی دیگر از مواردی است که در ظاهر واضح به نظر می‌رسد، اما اگر به درستی مدیریت نشود، می‌تواند منجر به بسیاری از مسائل پیش‌بینی نشده شود. مهارت‌های زبانی مؤثر فراتر از این است که می‌توانید اسناد را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کنید. همانطور که شما کپی‌رایترهای تخصصی را برای ایجاد پیام‌های خود به زبان انگلیسی استخدام می‌کنید، به متخصصان مجرب و آموزش دیده نیز نیاز دارید تا پیام‌های خود را به زبانی جدید ترجمه و بازسازی کنند. استعاره‌ها، شکل‌های گفتاری و قیاس‌ها اغلب مستقیماً بین فرهنگ‌ها و زبان‌ها ترجمه نمی‌شوند، و نحوه صحبت بازار هدف جدید شما اغلب ذاتاً متفاوت از بازار هدف در منطقه خودتان خواهد بود.

کسب و کارها به متخصصان زبانی نیاز دارند که بتوانند ترجمه کنند، یعنی می‌توانند معنی و هدف پیام اصلی شما را بگیرند و آن را به زبان دیگری با همان هدف بازآفرینی کنند. کار با خدمات ترجمه تخصصی یا جذب کارشناسان بومی در منطقه برای غلبه بر این موانع کلیدی است.

شما همچنین باید تا حد امکان با فرهنگ محلی و زنجیره تامین ادغام شوید. این عمل تطبیق پذیری و توانایی سازگاری شما را تقویت می‌کند و به شما کمک می‌کند تا مراحل استراتژیک بعدی خود را بهتر درک کنید. از بسیاری جهات، این روابط می‌تواند به اندازه استخدام مشاوران سطح بالا ارزشمند باشد.

5- روی آمادگی سازمانی، حقوقی و مالی خود کار کنید

این نکته زبان ساده به این معنی است که شما مطمئن شده‌‌اید که برای مقابله با چالش‌های فرهنگی، قانونی و مالیاتی یک منطقه جدید آماده هستید. در سطح سازمانی، باید اطمینان حاصل کنید که آماده فعالیت در قلمرو جدید هستید. بسته‌های جبرانی و برنامه‌های راهبردی را ایجاد کنید که با استانداردها و آداب و رسوم محلی، و همچنین خط‌مشی‌ها، رویه‌ها و دستورالعمل‌هایی که نیازهای منطقه جدید را برآورده می‌کنند و با فرهنگ شرکت شما مطابقت دارند، سازگار باشد.

برای آمادگی قانونی و مالی، این مستلزم آمادگی زیادی برای پیشرفت اقتصادی بیشتر است، مانند نیاز به ایجاد مقدار زیادی اسناد به زبان‌های مختلف. مسائل مربوط به حقوق و دستمزد، حسابداری و مالیات اغلب در ابتدا برون سپاری می‌شود تا از گرفتار شدن عملیات شما در موارد جزئی جلوگیری شود.

6- منابع فناورانه مناسب را توسعه دهید

فناوری بخش مهمی از برنامه تجاری بین‌المللی است. از ابزارهای فناوری برای برقراری ارتباط و همکاری با شرکای خارج از کشور خود استفاده کنید. نه‌تنها می‌توانید ارتباط منظم‌تری داشته باشید، بلکه می‌توانید در زمان و هزینه‌های سفر نیز صرفه‌جویی کنید. فناوری همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا محموله‌ها را پیگیری کرده، کاغذبازی‌ها را مدیریت کنید و در انجام کارهای مهم دیگر تمرکز نمایید.

7- اصول تجارت بین‌المللی را بیاموزید

مدیریت یک کسب و کار در خارج از کشور به طور قابل توجهی با اداره یک عملیات داخلی متفاوت است. نه تنها موانع زبانی وجود دارد، بلکه آداب و رسوم، قوانین و انتظارات قانونی و فرهنگی مختلف می‌تواند موانعی ایجاد کند و منجر به اشتباهاتی شود که برای تجارت شما فاجعه بار است.

وقت گذاشتن برای کسب مدرک کسب و کار با تمرکز بر تجارت بین المللی قبل از شروع توسعه می‌تواند به شما کمک کند تا در روند پیچیده رشد در سطح بین‌المللی حرکت کنید. راه‌های دیگری که می‌توانید از دام‌های احتمالی جلوگیری کنید عبارتند از گرفتن یک مربی و کار با برنامه‌های دولتی که به طور خاص برای کارآفرینان چند ملیتی طراحی شده است.

 

8- روابط مؤثر و کارآمدی با افراد خارج از کشور برقرار کنید

شبکه‌سازی یک جنبه کلیدی از تجارت بین‌المللی است، هم از نظر ارتباط با افرادی که قبلا پای در این مسیر گذاشته‌اند و می‌توانند مشاوره و بینش ارائه دهند، و هم با افرادی در بازار هدف شما که می‌توانند منبعی برای اطلاعات و کمک در خارج از کشور باشند. این به این معنی است که شما باید سفر کنید. همچنین می‌توانید فعالیتهای شبکه خود را به صورت آنلاین یا با حضور در نمایشگاه‌های تجاری داخلی که مخاطبین خارجی را جذب می‌کند، شروع کنید.

9- متمرکز باشید

به‌عنوان یک کسب و کار کوچک، نمی‌توانید از هر فرصتی که برای توسعه جهانی پیش می‌آید، استفاده کنید؛ بنابراین بهتر است منابع محدود خود را بر روی بازارهایی متمرکز کنید که می‌توانند پایگاه مشتری قابل توجهی داشته باشند، از طریق نیروی کار و مواد گران قیمت کمتر، یا محیطی مناسب برای کسب و کار، بهینه سازی هزینه را داشته باشند. اگر فرصتی یک یا چند مورد از آن مزیت‌ها را ارائه می‌دهد، ارزش دنبال کردن را دارد. مهمتر از همه، روی هدف خود متمرکز بمانید و دنبال هر فرصتی که عالی به نظر می‌رسد، اما محدودیت‌هایی دارد، نروید.

بیشتر بخوانید: اصول قیمت گذاری برای صادرات

چگونه اطلاعات تماس مشتریان خارجی محصولم را پیدا کنم؟

10- از ابتدا منابع مورد نیازتارن را در محل خود داشته باشید

یکی از مشکلات رایجی که کارآفرینان بین المللی با آن مواجه می‌شوند این است که از همان ابتدا تمام منابع مورد نیاز خود را در اختیار ندارند و هنگامی که با مشکل مواجه می‌شوند، جایگزینی برای جلوگیری از تاخیر ندارند. شرکت در یک تجارت بین‌المللی مستلزم برنامه‌ریزی برای همه موارد احتمالی و داشتن راه‌حل‌هایی قبل از مواجهه با مشکل است.

11- برای کارهای کاغذی آماده باشید

از آنجایی که هر کشوری قوانین خاص خود را دارد، بدون شک کسب و کار بین المللی شما نیازمند حجم قابل توجهی از مدارک است. شما باید آماده رسیدگی به این اسناد و راه اندازی یک سیستم سازمانی باشید که به شما امکان می‌دهد تمام قراردادها، فرم‌ها و مکاتبات را پیگیری کنید و در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشید. استخدام یک وکیل با تجربه در تجارت بین المللی و کشوری که در حال گسترش آن هستید را در نظر بگیرید تا از مشکلات قانونی احتمالی جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: صادرات موفق و پرسود چگونه صادر می‌شود؟

جهانی شدن نیاز به عزم و اراده دارد

قبل از اینکه کسب و کار خود را به خارج از کشور ببرید، کمی در بازار تحقیق کنید تا مشخص کنید که آیا به محصول یا خدمات شما علاقه‌‌ای وجود دارد یا خیر،
و رقابت در آن بازار چگونه است. آیا کسب و کارهای دیگری در حوزه شما وجود دارد که در حال حاضر مشغول به کار هستند؟ اگر چنین است، چه کار متفاوتی باید انجام دهید؟

هنگامی که در سطح بین المللی در حال گسترش هستید، مهم است که از حرکت به بازاری که قبلاً اشباع شده است، یا جایی که در حال حاضر مشاغلی وجود دارند که خدمات مشابهی ارائه می‌دهند، اجتناب کنید.

راه‌اندازی یک بازوی جدید از کسب و کار در ابتدا اندکی ترسناک به نظر می‌رسد، اما اگر به خوبی آن را انجام دهید پاداش‌هایی شامل رشد تصاعدی دریافت خواهید کرد. آهسته حرکت کنید، تحقیق کنید و برای هر احتمالی برنامه ریزی داشته باشید، با این روال آماده باشید تا به یک برند بین المللی تبدیل شوید.

در نهایت گسترش تجارت شما در سطح بین المللی می‌تواند به معنای رشد عمده و افزایش سود باشد. همه گزینه‌های خود را بررسی کنید و قبل از تصمیم گیری تکالیف خود را انجام دهید و این می‌تواند بهترین تصمیمی باشد که تا به حال گرفته اید.

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید:

جامع‌ترین کارگاه عملیاتی بازاریابی صادراتی

با تدریس:

سبحان معینی: مدیر توسعه کسب و کار سولوتیس

اشکان بهرامی: صادرکننده فولاد و موسس پادکست صادراتی

امیرفرید جان‌نثار: مدیرعامل شرکت ایریسا دریا لجستیک

20+ ساعت آموزش کاربردی

40+ ساعت پروژه عملی

20% تخفیف زودهنگام تا 29 اسفند

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

whatsapp