پرسودترین کالا برای صادرات به ترکیه| قوانین و مدارک لازم

صادرات به ترکیه

فهرست مطالب

بیشترین کالای صادراتی به ترکیه شامل انواع فلزات است. بزرگترین شرکای تجاری ترکیه نیز کشورهای روسیه و چین هستند. اما این به معنای نداشتن پتانسیل برای ایران یا برای سایر محصولات نیست. اتفاقا ایران پتانسیل خوبی برای صادرات انواع محصولات غذایی، شیمیایی، معدنی و … به ترکیه دارد. تمام محصولات دارای پتانسیل برای صادرات به ترکیه و محصولاتی که نباید به صادرات آن به ترکیه فکر کنید را در این مقاله بخوانید.

درباره ترکیه

جمعیت ترکیه در سال 2023 برابر با 83 میلیون و 593 هزار و 783 نفر بوده است که طبیعتاً 70 تا 75 درصد آن‌ها را مردم ترک زبان تشکیل داده‌اند.

پایتخت آنکارا
شهرهای بزرگ استانبول
تولید ناخالص داخلی 2.668 تریلیون دلار (در سال 2021)
واحد پول لیر ترکیه (TRY)
جمعیت 83.593.483 (در سال 2023)
زبان ترکی (رسمی)، کردی
دین 99.8% مسلمان (اکثرا سنی)، بقیه اکثرا مسیحی و یهودی

دین مردم ترکیه اسلام است به همین دلیل شباهت‌های فرهنگی بسیار زیادی با مردم ایران دارند. این کشور دارای صنعت گردشگری بسیار توانمند و پررونقی است و هر ساله توریست‌های بسیاری از کشورهای مختلف به ترکیه سفر می‌کنند. از سوی دیگر کشوری در حال صنعتی شدن است و نیاز بالایی به محصولاتی مثل آهن، فولاد، ماشین آلات، مس و … دارد.

اولین قدم برای صادرات به ترکیه یا هر کشور دیگری، بررسی بازار است. در بررسی بازار باید عواملی مثل زبان، تولید ناخالص داخلی، فرهنگ‌های خاص، هرم جمعیت، مسائل سیاسی، آمار صادرات و واردات، قوانین گمرکی و … مورد بررسی قرار بگیرد تا با شناخت خوبی که از بازار بدست می‌آوریم بتوانیم پلن صادراتی خود را بچینیم و چالش‌های پیش رو را کاهش دهیم.

هرم جمعیتی ترکیه برای تحقیقات صادرات

چگونگی صادرات به ترکیه

روابط سیاسی مطلوب و مناسب بین کشورهای ایران و ترکیه سبب شده است تا این دو کشور شرکای تجاری بسیار مناسبی برای یکدیگر باشند. ایران و ترکیه ارتباطات و تبادلات قابل توجهی در زمینه واردات و صادرات مواد غذایی و همچنین انرژی دارند. صادرات این محصولات از طریق گمرک‌های مهم ایران نظیر گمرک بازرگان، گمرک خوی، گمرک سرو و گمرک رازی انجام می‌شود.

به طور کلی صادرات فرایندی است با یک مسیر مشخص و مراحل ثابت که ما این مراحل را در مطلب «راهنمای شروع صادرات» به طول کامل توضیح داده‌ایم. برای صادرات به کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد و باید مورد توجه قرار بگیرد، نیازهای هر کشور و رقبای فعال در آن است که در ادامه به بررسی این مهم پرداخته‌ایم.

اگر در ابتدای راه صادرات هستید

تیم سولوتیس با روشن کردن مسیر، شما را از سردرگمی‌های اولیه نجات می‌دهد.

اگر گام‌های اولیه در صادرات را برداشته اید

تیم سولوتیس به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک قبل و بعد کاملاً متفاوت از رشد صادرات کسب‌و‌کار خود داشته باشید.

اگر در مسیر توسعه بازاریابی صادراتی خود هستید

تیم سولوتیس به شما کمک می‌کند تا بتوانید حجم صادرات خود را توسعه دهید.

 

مراحل صادرات به ترکیه

صادرات کالا به ترکیه از پروسه‌ای نسبتا ساده برخوردار است. برای صادرات به این کشور می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. اما اگر بخواهیم این پروسه را به صورت ساده و کاربردی برای شما شرح دهیم، می‌توان آن را در 4 مرحله توضیح داد. البته ناگفته نماند که این مراحل به خودی خود بسیار سخت و زمان‌بر بوده و ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد.

مرحله اول: بررسی بازار صادرات در ترکیه

صادرات کالا به ترکیه توسط برخی از افراد و شرکت‌ها انجام می‌شود. در مرحله اول باید از بازار فروش مناسب محصولات خود در کشور ترکیه اطمینان حاصل کرد. با این کار می‌توان از قیمت کلی و همچنین میزان سوددهی آن مطلع شد. داشتن این چنین اطلاعاتی درباره‌ی محصولات مورد نظر در بازار ترکیه، می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

مرحله دوم: بررسی قوانین و مقررات صادرات به ترکیه

در دومین مرحله از صادرات کالا به ترکیه، باید نسبت به شناخت و بررسی قوانین ترکیه اقدام کنید. در این مرحله باید از قوانین رسمی و مراحل اداری صادرات کالا به این کشور مطلع شده و در نتیجه روش مورد نظر و مناسب خود را بیابید. باید بدانید که هر یک از اقلام صادراتی برای ورود خود به این کشور، شرایط و قوانین خاص خود را دارند. در واقع هر چقدر که اطلاعات شما در این زمینه بیشتر باشد، صادرات ساده‌تر و سودمندتری خواهید داشت.

مرحله سوم: انجام صادرات به ترکیه به صورت عملی

حال که از شرایط و قوانین این کشور آگاه شدید، نوبت به انجام مرحله سوم و به عبارتی مرحله‌ی عملی می‌رسد. شما در این مرحله باید نسبت به ارسال کالای خود به ترکیه اقدام کنید. در واقع باید کالاهای خود را با انجام امورات گمرکی از گمرک ایران خارج سازید. البته ناگفته نماند که این کار به چندین روز زمان نیاز دارد. باید بدانید که برای رد شدن از این مرحله باید از شرایط و قوانین گمرک ایران آگاه باشید، در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

مرحله چهارم: صادرات نهایی به کشور ترکیه

اکنون که موفق به عبور کالاهای خود از گمرک ایران شده‌اید، باید هزینه‌های گمرکی را پرداخت نمایید. زیرا گمرکات همواره بابت ترخیص کالا، هزینه‌هایی دریافت می‌کنند. قابل به ذکر است که این هزینه‌ها در مورد صادرات چمدانی صدق نمی‌کند. پس از گذراندن این مراحل و دریافت کالای خود در خاک ترکیه، می‌توانید نسبت به فروش آن‌ اقدام کنید.

آمار واردات ترکیه

 تریدمپ وابسته به سایت تجارت جهانی، اعلام کرده که مقدار واردات ترکیه در سال 2022 نسبت به سال گذشته 34 درصد افزایش داشته است. این برای صادرکنندگان خبر خوبی است و نشان می‌دهد کشور ترکیه می‌تواند بازار مناسبی برای صادرات محصولات مختلف از ایران باشد.

HS کد نام محصول ارزش واردات در سال 2022 (هزار USD) درصد رشد سالانه واردات طی سال‌های 2018 تا 2022 درصد سهم واردات نسبت به واردات جهانی
مجموع 367.710.987 13 1.5
84 ماشین آلات، لوازم مکانیکی، راکتورهای هسته‌ای، بویلرها 34.851.864 10 1.3
27 مواد قیری، سوخت رو روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها 31.720.133 11 0.8
72 آهن و فولاد 28.366.867 18 5
71 مروارید طبیعی یا پرورشی، فلزات و سنگ‌های قیمتی یا نیمه قیمتی 23.457.398 6 2.8
85 ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و قطعات آنها 20.905.322 7 0.6
39 پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی 18.975.919 12 2.4
87 وسایل نقلیه و قطعات و لوازم جانبی آنها غیر از راه آهن یا تراموا 17.778.475 10 1.1
29 مواد شیمیایی ارگانیک 10.662.715 19 1.8
76 آلومینیوم و مصنوعات آلومینیومی 7.683.146 22 2.9
74 مس و مصنوعات مسی 5.510.343 17 2.5

با توجه به اینکه  تمام محصولات جدول رشد مثبتی داشته‌اند و در هیچ یک رشد منفی دیده نمی‌شود، ترکیه پتانسیل خوبی برای صادرات اکثر محصولات دارد. حتی اگر نگاهی به تراز تجاری بیندازید متوجه می‌شوید که ترکیه در اکثر محصولات فقط واردکننده است. این نشان می‌دهد واردات ترکیه برای این محصولات تنها برای مصارف داخلی است.

اطلاعاتی از این دست را باید از سایت ترید مپ استخراج کنید. حتما قبل از ورود به هر بازار، به خوبی آن را مورد مطالعه قرار دهید تا بعدا با اطلاعات جدید سوپرایز نشوید. استفاده از این سایت چندان دشوار نیست اما با یک آموزش کلی سریعتر می‌توانید به مقصود خود برسید. این آموزش را می‌توانید در صفحه «آموزش ویدئویی تریدمپ به زبان فارسی» ببینید. البته مجموعه سولوتیس برگزارکننده آموزش‌های تخصصی صادرات به صورت خصوصی برای افراد و شرکت‌ها نیز هست. در این آموزش‌ها با توجه به نیاز شما مباحث مختلف مورد نیاز برای جذب مشتری‌ خارجی آموزش داده خواهد شد. از بنر زیر برای مشاهده جزئیات یا ثبت نام اقدام کنید.

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

لیست محصولات صادراتی به ترکیه

بیشترین محصولات صادراتی به ترکیه عبارت از فلزات مختلف مانند طلا، آهن و مس و مشتقات نفتی مثل قیر و روغن‌هاست.

محصولات بخش قبل دسته‌های کلی با HS کد دو رقمی بودند. برای اطلاع از محصولات دسته‌بندی‌های کوچک‌تر باید HS کد شش رقمی را مورد بررسی قرار دهیم. اگر در مورد HS کد یا کد تعرفه گمرکی ابهامی دارید از مقاله HS کد چیست کمک بگیرید.

جدول زیر بیشترین واردات ترکیه از نظر ارزش دلاری را در سال 2022 نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید در این جدول HS شش رقمی مورد بررسی قرار گرفته است. محصولات نیز برخلاف جدول قبل، شامل زیرمجموعه‌های کوچک‌تر نمی‌شوند.

HS کد نام محصول ارزش واردات در سال 2022 (هزار دلار امریکا) تراز تجاری در سال 2022 (هزار دلار امریکا) درصد رشد واردات از سال 2018 تا 2022
کل همه محصولات 363.710.987 109.539.088- 13
710812 طلا و طلای با روکش پلاتین برای اهداف زینتی 20.433.570 19.382.908- 5
271019 قیر و روغن متوسط 18.308.764 8.481.428- 10
720449 ضایعات آهن یا فولاد 9.548.225 9.546.575- 13
270112 زغال سنگ قیری 7.893.642 7.641.144- 15
760110 آلومینیوم غیرآلیاژی 3.547.885 3.371.109- 25
740311 مس به شکل کاتد یا قطعات کاتد 3.406.019 3.395.439- 12
100199 گندم و مزلین 3.280.894 3.146.987- 26
520100 پنبه 3.206.654 2.811.935- 23
870322 ماشین‌های موتوری 2.916.434 1.692.900 42
390210 اشکال اولیه پلی پروپیلن 2.898.930 2.773.405- 9

با توجه به اینکه تمام محصولات جدول رشد مثبتی داشته‌اند و در هیچ یک رشد منفی دیده نمی‌شود، ترکیه پتانسیل خوبی برای صادرات اکثر محصولات دارد. حتی اگر نگاهی به تراز تجاری بیندازید متوجه می‌شوید که ترکیه در اکثر محصولات فقط واردکننده است. این نشان می‌دهد واردات ترکیه برای این محصولات تنها برای مصارف داخلی است.

نکته مهم این است که بدانیم چطور تاجر ترک را متقاعد کنیم که محصول ما نسبت به محصول دیگر رقبا بهتر است و به نفع اوست که از ما خرید کند. اینجا آنالیز رقبا اهمیت پیدا می‌کند.

شرکای تجاری ترکیه

بزرگ‌ترین صادرکنندگان به ترکیه به ترتیب عبارتند از روسیه، چین، آلمان، سوئیس و امریکا که جزئیات آماری آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

نام کشور ارزش واردات در سال 2022 (هزار USD) تراز تجاری در سال 2022 (هزار دلار امریکا) درصد سهم کشور از واردات ترکیه درصد رشد سالانه واردات طی سال‌های 2018 تا 2022
کل جهان 363.710.987 109.539.088- 100 13
روسیه 58.853.499 49.510.027- 16.225
چین 41.353.932 38.072.812- 11.4 21
نامشخص 34.492.668 34.228.118- 9.5 32
آلمان 24.032.738 2.887.829- 6.6 5
سوئیس 15.342.734 14.001.254- 4.2 39
امریکا 15.228.5781.653.704 4.2 5
ایتالیا14.083.454 1.729.480-3.9 9
هند10.697.671 9.060.142- 2.9 9
فرانسه9.429.822 118.974 2.6 7
کره جنوبی 9.004.398 7.952.766-2.5 10

نگاهی به درصد رشد سالانه واردات ترکیه از کل جهان که بیندازیم به خوبی مشخص می‌شود که این کشور بازار رو به رشدی برای صادرات دارد و هر سال بر نیاز این بازار افزوده می‌شود. روسیه و چین به ترتیب بیشترین سهم را در بازار ترکیه به دست گرفته‌اند.

بر اساس آمار گمرک ایران، حجم صادرات ایران به ترکیه در سال گذشته (1401) حدود چهارده و نیم میلیارد تن برابر با 7.4 میلیارد دلار امریکا بوده که حدود 2 و نیم میلیارد دلار از کره جنوبی کمتر است.

در صورت نیاز به اطلاعات دقیق‌تر در خصوص بازار ترکیه، می‌توانید از گزارش‌های تجاری ما استفاده کنید.

لیست محصولات صادراتی ایران به ترکیه

بیشترین صادرات ایران به ترکیه در سال 2022 به ترتیب شامل آلومینیوم، مس، پلاستیک، روی، آهن و فولاد، مواد شیمیایی غیرآلی، انواع کود، میوه و خشکبار و … است.

بهتر است لیست کالاهای صادراتی ایران به کشورهای مختلف را از سایت گمرک ایران استخراج کنید؛ چراکه ایران ممکن است گاهی آمار دقیقی از صادرات خود به مجامع بین‌المللی اعلام نکنند؛ اما قطعا سایت گمرک خود کشورها منبع دقیقی برای بررسی آمار صادرات و وارداتشان خواهد بود.

صادرات زعفران به ترکیه

زعفران ایرانی با کد تعرفه 091020 از بهترین و مرغوب‌ترین محصولات جهان به شمار می‌رود. به گونه‌ای که بسیاری از کشورهایی که خود تولیدکننده زعفران هستند، این محصول را از ایران وارد می‌کنند. بازار فروش این محصول در ترکیه نیز بسیار مناسب است. 

بزرگترین صادرکننده زعفران به ترکیه، ایران است. 53 درصد زعفران مورد نیاز ترکیه از ایران وارد می‌شود. اگر صادرکننده زعفران هستید، رقیب شما در بازار ترکیه، افغانستان است. 44 درصد از زعفران ترکیه را افغانستان صادر می‌کند. بعد از آن اسپانیا با 3 درصد قرار دارد.

در سال 2022، ارزش کل زعفران صادر شده به ترکیه 330 هزار دلار بوده که نسبت به پنج سال گذشته 44 درصد رشد داشته است.

صادرات زعفران

بیشتر بخوانید: راهنمای صادرات زعفران

صادرات خشکبار به ترکیه

از جمله خشکبار محبوب در جهان می‌توان به پسته، خرما، بادام، انجیر خشک و سایر انواع میوه خشک اشاره کرد. کشور ترکیه به دلیل برخورداری از جمعیت زیاد، بازار بسیار مناسبی برای این محصولات دارد. 

در سال 2021 ایران با صادرات 97 میلیون دلار در جایگاه هشتم صادرکنندگان به ترکیه قرار داشت؛ اما در سال 2022 با همین مقدار صادرات به رتبه دوم رسید. با توجه به اینکه ایران در هر دو سال متوالی 10 درصد از بازار خشکبار ترکیه را در دست داشته است، بهبود رتبه نشان دهنده کاهش صادرات دیگر کشورها و در واقع عقب کشیدن رقبا از این بازار است.

شما می‌توانید برای تهیه لیست تجار ترک خریدار محصولات مختلف از ایران، از صفحه لیست مشتریان خارجی اقدام کنید.

صادرات میوه خشک

بیشتر بخوانید: راهنمای صادرات میوه خشک

بیشترین صادرات ایران به ترکیه

بالاترین مبلغ پرداخت شده از سوی ترکیه برای محصولات ایرانی در سال 2022 برای انواع فلزات شامل آلومینیوم آهن، فولاد، مس و روی بوده است. سایر محصولات باارزش برای صادرات به ترکیه عبارت از لاستیک و پلاستیک، مواد غذایی (میوه، خشکبار، لبنیات)، شیشه، کاشی، سرامیک، مشتقات نفتی و مواد شیمیایی بوده اند.

البته این فهرست ادامه دارد. برای آگاهی از آمار صادرات محصول خود به کشورهای مختلف می‌توانید با فشردن دکمه بنر زیر درخواست دهید تا برای شما تحقیقات انجام دهیم و نتیجه را در قالب یک گزارش تجاری کامل به همراه یک جلسه مشاوره رایگان در اختیارتان قرار دهیم.

تیم سولوتیس
اطلاعات بازارهای جهانی برای محصول شما
را جمع‌آوری کرده و در اختیارتان قرار می‌دهد

 

پرسودترین کالا برای صادرات به ترکیه

تا اینجا متوجه شدیم بیشترین مبلغ واردات ترکیه برای کالاهای نفتی و فلزات صرف شده است. از میان فلزات، محصولاتی نظیر آهن، فولاد، روی، مس و … فلزات مورد نیاز ترکیه هستند و می‌دانیم که مثلا طلا را به شکل زیورآلات، مس را به شکل کاتد، آهن را به شکل ضایعات و به همین ترتیب هرکدام را به شکل خاصی وارد می‌کند (از تریدمپ می‌توان به این اطلاعات دست یافت).

برای بررسی اینکه چه محصولاتی برای صادرات به کشور مشخص بهترند از وبسایت اکسپورت پوتنشیال مپ (export potential map) استفاده کنید. این وبسایت وابسته به سایت تجارت جهانی است و با در نظر گرفتن مقدار تعرفه کشور در مقایسه با دیگر کشورها، روابط سیاسی و اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر، پرپتانسیل‌ترین محصولات صادراتی به هر کشور را برای بازه زمانی 5 سال آینده معرفی می‌کند. محصولات پرپتانسیل برای صادرات به ترکیه را در جدول زیر ببینید.

HS کد نام محصول پتانسیل صادرات (میلیون دلار) صادرات در سال 2022 (میلیون دلار) پتانسیل استفاده نشده (میلیون دلار)
720711 قطعات آهنی یا فولادی محصولات کامل نشده 264 24 340
390110 پلی اتیلن با گرویتی کمتر از 0.94 317 128 189
390120 پلی اتیلن با گرویتی بیشتر یا مساوی 0.94 309 185 124
740311 کاتدهای مسی 262 154 108
790112 روی کارنشده 259 254 5.5
760110 آلومینیوم کارنشده 214 402 -
310210 اوره 207 372 -
720712 محصولات کامل نشده آهن یا فولاد 130 0 130
0802 پسته 127 47 80
290511 متانول (متیل الکل) 94 2.1 92

در این جدول مشاهده می‌کنید که محصولاتی چون آلومینیوم و اوره، فضایی برای افزایش مقدار صادرات ندارند. پس اگر در حال حاضر مشغول به صادرات این محصولات هستید می‌توانید به کار خود ادامه دهید ولی اگر قصد دارید به تازگی صادرات خود را شروع کنید بهتر است به دنبال بازار دیگری به جای ترکیه باشید که پتانسیل خرید این محصولات از ایران را داشته باشد. اگر محصول شما در این لیست وجود ندارد یا اینکه محصول شما جایی در بازار ترکیه ندارد، می‌توانید با کارشناسان ما مشورت کنید.

همچنین اگر در پیدا کردن مشتری محصول خود در ترکیه مشکل دارید می‌توانید با خرید لیست تاجران ترکی که خریدار محصول شما هستند می‌توانید به یک بانک اطلاعاتی دست پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر، پکیج‌های زیر را ببینید:

پکیـــج حرفه‌ای

  آنالیز خریداران یک محصول

  بررسی رکوردهای تجاری در سه یا پنج مقصد صادراتی

  معرفی 100 مشتری واقعی محصول

  ارائه جزئیات سابقه واردات مشتریان

  پشتیبانی اختصاصی تا رسیدن به نتیجه

شروع از

10 میلیون تومان

پکیـــج اختصاصی

  تمامی موارد پکیج حرفه‌ای، به همراه:

  نمایش جامعی از اطلاعات همه محصول‌ها

  معرفی کشورهای دارای پتانسیل برای ادامه مسیر شما

  معرفی شرکت‌های رقیب برای بازار شما

  پشتیبانی اختصاصی تا رسیدن به نتیجه

  بازگشت وجه در صورت نتیجه نگرفتن

شروع از

13 میلیون تومان

 

مقررات و قوانین صادرات به ترکیه

یکی از اموری که در تحقیقات بازار باید مورد توجه قرار داد قوانین و مقررات گمرکی برای واردات کالای مورد نظر شماست. در صورت عدم رعایت این قوانین، کالا برگشت خواهد خورد یا در ارسال آن به کشور مقصد با مشکلاتی مواجه خواهید شد که از قبل پیش بینی نکرده‌اید.

بهترین منبع برای مشاهده قوانین گمرک کشورهای مختلف، استفاده از سایت مک مپ macmap است. ما آموزش استفاده از سایت مک مپ را در سولوتیس قرار داده‌ایم.

مدارک لازم برای صادرات به ترکیه

به منظور صادرات کالا به ترکیه به مدارک متعددی نیاز دارید. لازم به ذکر است که برخی از این مدارک را باید از کشور ایران و برخی را باید از دولت ترکیه دریافت کنید. از جمله مدارک مورد نیاز برای صادرات کالا به ترکیه می‌توان به مدارک زیر اشاره کرد:

گواهی حمل و نقل و گواهی مبدا

گواهی مبدا نشان‌دهنده این است که شما قصد دارید چه تعداد کالا و همچنین با چه استانداردهایی به کشور ترکیه صادر کنید. باید بدانید که این گواهی از کشور صادرکننده دریافت می‌شود. در واقع گواهی مبدا به کشور ترکیه این امکان را می‌دهد تا بداند قرار است چه محصولی وارد شود و چگونه باید آن را دریافت کنند. به همین خاطر است که دریافت گواهی مبدا یکی از الزامات صادرات به شمار می رود.

گواهینامه CE

برخی از مدارک مورد نیاز برای صادرات کالا، بر اساس محصولی که قصد صادرات آن را دارید مورد نیاز است. به عنوان مثال برای صادرات مواد غذایی نظیر میوه، به گواهینامه های خاصی به نام CE نیاز دارید. این گواهینامه نشانه‌ای برای تایید سلامت محصول شما است. به عبارت ساده‌تر این گواهینامه نشان می‌دهد که محصولات شما با محیط زیست کشور ترکیه سازگاری داشته و هیچ گونه مشکلی را برای آن به وجود نخواهد آورد.

فاکتور فروش و پروفرما

فاکتور فروش نیز یکی از مهمترین مدارکی است که باید برای تمامی محصولات صادر شود. در واقع گمرک تاکید بسیاری بر این مدرک دارد. یکی دیگر از فاکتورهای مورد نیاز برای صادرات کالا، فاکتور پروفرما است. این فاکتور نیز به اندازه فاکتور فروش مهم و ضروری بوده و بدون در دست داشتن آن، صادرات کالا ممکن نخواهد بود. این فاکتور حاوی اطلاعات کاملی درباره تاجر و محصولات صادراتی آن است. علاوه بر این اطلاعات، نوع تحویل کالا و همچنین تعداد آن نیز در این فاکتور ذکر می شود.

گواهی بهداشت

در صورت صادرات مواد غذایی به کشور ترکیه، علاوه بر موارد ذکر شده، به مدرک دیگری به نام گواهی بهداشت نیز نیاز است. ترکیه با توجه به این مدرک، سلامت کالا و همچنین عدم بیماری‌زا بودن آن را تایید می‌کند. این گواهی برای صادرات حیوانات و دام زنده ضروری است.

در صورتی که برای صادرات به ترکیه نیاز به راهنما و مشورت دارید، می‌توانید با شماره 09201127720 تماس بگیرید یا در واتساپ به همین شماره پیام دهید.

حمل کالای صادراتی به ترکیه چگونه انجام می‌شود؟

پس از بررسی و تحقیق بازار ترکیه، شناخت و آنالیز رقیبان اقتصادی و همچنین قوانین و مدارک صادرات به ترکیه، نوبت به آماده سازی محصول برای صادرات و بعد از آن حمل تا مقصد می‌رسد. حمل و نقل کالا از ایران به ترکیه به صورت زمینی، هوایی و دریایی انجام می‌شود. انتخاب روش حمل و نقل کالا در صادرات بستگی زیادی به نوع کالا، روش نگهداری، زمان قابل قبول برای رساندن کالا به دست مشتری، وزن محصول و … دارد. در دو مقاله روش‌های حمل و نقل و لجستیک در صادرات و انواع کانتینر حمل کالا در این مورد مفصل توضیح داده‌ایم.

به طور کلی می‌توان گفت از صادرات زمینی برای انتقال مطمئن، از هوایی برای کالاهای باارزش یا خرده بار و از حمل و نقل دریایی به عنوان روش ارزان‌تر حمل بار و بدون فرصت محدود یاد کرد.

حداقل سرمایه برای صادرات به ترکیه

بدون شک می‌دانید که برای شروع هر گونه کسب و کار و تجارتی باید مقدار قابل توجهی سرمایه داشته باشید. میزان سرمایه شما برای صادرات یک محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار در سرمایه مرود نیاز می‌توان به نوع و کیفیت محصول، میزان محصول مورد نظر برای صادرات، هزینه‌های گمرکی، هزینه بسته‌بندی، هزینه حمل و نقل اشاره کرد.

چالش‌های صادرات به ترکیه

 امروزه یکی از چالش‌های قابل توجه در صادرات به ترکیه، کاهش قیمت لیر ترکیه است. این کاهش قیمت سبب کاهش خرید تجار ترک زبان شده است. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیدکه این امر موقتی بوده و بازار این کشور مسیر رو به رشدی را در پیش دارد. همان گونه که قبلا نیز ذکر شد، آگاهی و از بازار فروش و همچنین نیازهای مردم ترکیه، یکی دیگر از چالش‌های بزرگی است که تاجران ایرانی با آن مواجه می‌شوند. به طور کلی صادرات محصول به ترکیه یکی از سودمندترین فرصت‌ها برای تجار ایرانی به شمار می‌رود.

جمع بندی

کشور ترکیه یکی از همسایگان نزدیک به ایران است. این کشور از بازار و در نتیجه وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است. روند رو به رشد صادرات و همچنین نزدیکی فرهنگی، شرایط و قوانین آسان، این فرصت را برای بازرگانان و تجار ایرانی فراهم آورده است تا محصولات و کالاهای خود را به راحتی به این کشور صادر کنند. در این مقاله به بررسی شرایط بازار، قوانین و چالش‌های صادرات محصول به ترکیه پرداخته شده است. امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مهمی را در این زمینه به شما عرضه کرده باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین ارائه انتقادات و پیشنهادات خود می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

منابع:

  1. وبسایت سازمان تجارت جهانی (ITC) برای استخراج آمار صادرات به ترکیه
  2. وبسایت Potential Map برای بررسی پتانسیل‌های صادرات به ترکیه
  3. وبسایت گمرک ایران برای بررسی آمار صادرات ایران به ترکیه در سال گذشته
  4. وبسایت سازمان توسعه تجارت ایران برای بررسی قوانین و الزامات صادرات به ترکیه

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید:

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

whatsapp