سولوتیس
سولوتیس - در حال بارگذاری ...

صادرات ترکیه صفر تا صد | سود، قوانین و مجوزها

صادرات به ترکیه

کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که از نظر اقتصادی و مذهبی شباهت‌های بسیاری با کشور ایران دارد. به همین خاطر است که تجارت با آن برای مردم ایران بسیار ساده و راحت است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها به دنبال راهی برای صادرات به ترکیه هستند. بازار صادرات به ترکیه از قواعد و قوانین خاص خود برخوردار بوده که صادرکنندگان باید از آن‌ها آگاه باشند.

در این مقاله خواهید خواند:

درباره ترکیه

کشور ترکیه از جمله همسایگان شمال غربی کشور ایران بوده و از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد برای صادرات انواع مختلف کالا به شمار می‌رود. از این رو بسیاری از تاجران ایرانی با این کشور ارتباط تجاری دارند. بر اساس آمار و اطلاعات ثبت شده در فکت بوک جمعیت این کشور در سال 2023 برابر با 83 میلیون و 593 هزار و 783 نفر بوده است که 70 تا 75 درصد آن‌ها را مردم ترک زبان تشکیل می‌دهند.

دین مردم ترکیه اسلام است به همین دلیل شباهت‌های دینی و فرهنگی بسیار زیادی با مردم ایران دارند. این کشور دارای صنعت گردشگری بسیار توانمند و پررونقی است و هر ساله توریست‌های بسیاری به ترکیه سفر می‌کنند. همین امر موجب شده است تا این کشور سالانه مقادیر بسیاری مواد غذایی مختلف را از سایر کشورها وارد کند. بنابراین بازار صادرات مواد غذایی و اقلام خوراکی به این کشور بسیار سودآور است. بر اساس اطلاعات ثبت شده توسط سازمان تجارت جهانی، ترکیه یکی از مقاصد بسیار مناسب برای صادرات ایران به شمار می‌رود، به گونه‌ای که هر ساله مقادیر قابل توجهی مواد غذایی و سایر محصولات از ایران به این کشور صادر می‌شود.

چگونگی صادرات به ترکیه

روابط سیاسی مطلوب و مناسب بین کشورهای ایران و ترکیه سبب شده است تا این دو کشور شریک‌های تجاری بسیار مناسبی برای یکدیگر باشند. ایران و ترکیه ارتباطات و تبادلات قابل توجهی در زمینه‌های واردات و صادرات مواد غذایی و همچنین انرژی دارند. صادرات این محصولات از طریق گمرک‌های مهم ایران نظیر گمرک بازرگان، گمرک خوی، گمرک سرو و گمرک رازی انجام می‌شود.

به طور کلی صادرات فرایندی است با یک مسیر مشخص و مراحل ثابت که ما این مراحل را در مطلب «راهنمای شروع صادرات» به طول کامل توضیح داده‌ایم. آنچه برای صادرات به کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد و باید مورد توجه قرار بگیرد، نیازهای هر کشور و رقبای فعال در آن است که در ادامه به بررسی این مهم پرداخته‌ایم.

آمار واردات ترکیه

 مطابق آمار ارائه شده از سوی سازمان تجارت جهانی (ترید مپ) ترکیه 1.2 درصد از واردات کل جهان را به خود اختصاص داده است. در جدول زیر مشاهده می‌کنید که این 1.2 درصد شامل چه محصولاتی است.

HS کد نام محصول ارزش واردات در سال 2022 (هزار USD) درصد رشد سالانه واردات طی سال‌های 2018 تا 2022 درصد سهم واردات نسبت به واردات جهانی
مجموع 367.710.987 13 1.5
84 ماشین آلات، لوازم مکانیکی، راکتورهای هسته‌ای، بویلرها 34.851.864 10 1.3
27 مواد قیری، سوخت رو روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها 31.720.133 11 0.8
72 آهن و فولاد 28.366.867 18 5
71 مروارید طبیعی یا پرورشی، فلزات و سنگ‌های قیمتی یا نیمه قیمتی 23.457.398 6 2.8
85 ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و قطعات آنها 20.905.322 7 0.6
39 پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی 18.975.919 12 2.4
87 وسایل نقلیه و قطعات و لوازم جانبی آنها غیر از راه آهن یا تراموا 17.778.475 10 1.1
29 مواد شیمیایی ارگانیک 10.662.715 19 1.8
76 آلومینیوم و مصنوعات آلومینیومی 7.683.146 22 2.9
74 مس و مصنوعات مسی 5.510.343 17 2.5

مشاهده می‌کنید که بیشترین واردات ترکیه از نظر ارزش دلاری در سال 2022، ماشین آلات مکانیکی و رآکتورهای هسته‌ای بوده است. اما برای بررسی بهتر، لازم است که به درصد رشد سالانه واردات نیز توجه داشت. با توجه به ستون درصد رشد سالانه، متوجه می‌شویم که ترکیه هر ساله آلومینیوم بیشتری نسبت به سال قبل وارد کرده است و این یعنی در این حوزه با نیاز بالایی مواجه است.

بر اساس ستون آخر، یعنی واردات ترکیه نسبت به واردات جهانی، نیز مشخص می‌شود که احتمالا ترکیه در زمینه آهن و فولاد از واردکنندگان بزرگ جهان محسوب می‌شود. برای اطمینان، از تریدمپ آمار واردکنندگان آهن و فولاد را پیدا کردیم و مشخص شد که این فرضیه صحیح است و ترکیه در رتبه پنجم قرار دارد.

در جدول بالا HS کد دو رقمی مورد بررسی قرار گرفتند و در این سطح، تنها دسته کلی محصولات مشخص می‌شوند، اما اگر بخواهیم به صورت جزئی و دقیق‌تر محصولات وارداتی ترکیه را بررسی کنیم باید HS کد 6 رقمی را مد نظر قرار دهیم. 

برای بررسی دقیق محصولات وارداتی ترکیه، آمار محصولات با HS کد 6 رقمی را از ترید مپ استخراج کردیم که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

HS کدنام محصولاتارزش وارد شده در سال 2022 (هزار USD)تراز تجاری در سال 2022 (هزار USD)درصد رشد سالانه بین سال‌های 2018 تا 2022
همه محصولات363.710.987 109.539.088- 13
710812 انواع طلا برای مقاصد غیر پولی 20.433.570 19.382.908- 5
271019روغن‌ها و فرآورده‌های متوسط، از نفت یا مواد معدنی قیر18.303.764 8.481.428- 10
720449 ضایعات آهن یا فولاد (به استثنای سرباره، رسوب و ضایعات تولید) 9.548.225 9.546.575- 13
270112 زغال سنگ قیری، اعم از پودر شده یا نشده 7.893.642 7.641.144- 15
760110آلومینیوم آلیاژ نشده 3.547.885 3.371.109- 25
740311مس تصفیه شده به شکل کاتد 3.406.019 3.395.439- 12
100199 گندم و مزلین (به استثنای بذر برای کاشت و گندم دوروم)3.280.8943.146.987- 26
520100 پنبه کارتونی و شانه نشده3.206.6542.811.935- 23
870322اتومبیل‌های موتوری و سایر وسایل نقلیه موتوری که عمدتاً برای حمل و نقل افراد طراحی شده اند 2.916.434 1.692.900- 42
390210 پلی پروپیلن در اشکال اولیه2.898.9302.773.405- 9

در جدول بالا رشد قابل توجهی در واردات اتومبیل‌های موتوری مشاهده می‌شود و نیاز رو به رشد ترکیه به وسایل نقلیه را نشان می‌دهد. سایر محصولاتی که در آن‌ها پتانسیلی برای صادرات به ترکیه دیده می‌شوند عبارتند از پنبه، مس، گندم، زغال و … . با توجه به اینکه  تمام محصولات جدول رشد مثبتی داشته‌اند و در هیچ یک رشد منفی دیده نمی‌شود، ترکیه پتانسیل خوبی برای صادرات اکثر محصولات دارد. حتی اگر نگاهی به تراز تجاری بیندازید متوجه می‌شوید که ترکیه در اکثر محصولات فقط واردکننده است. این نشان می‌دهد واردات ترکیه برای این محصولات تنها برای مصارف داخلی است.

شرکای تجاری ترکیه

بزرگ‌ترین صادرکنندگان به ترکیه به ترتیب عبارتند از روسیه، چین، آلمان، سوئیس و امریکا که جزئیات آماری آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

نام کشور ارزش واردات در سال 2022 (هزار USD) تراز تجاری در سال 2022 (هزار دلار امریکا) درصد سهم کشور از واردات ترکیه درصد رشد سالانه واردات طی سال‌های 2018 تا 2022
کل جهان 363.710.987 109.539.088- 100 13
روسیه 58.853.499 49.510.027- 16.225
چین 41.353.932 38.072.812- 11.4 21
نامشخص 34.492.668 34.228.118- 9.5 32
آلمان 24.032.738 2.887.829- 6.6 5
سوئیس 15.342.734 14.001.254- 4.2 39
امریکا 15.228.5781.653.704 4.2 5
ایتالیا14.083.454 1.729.480-3.9 9
هند10.697.671 9.060.142- 2.9 9
فرانسه9.429.822 118.974 2.6 7
کره جنوبی 9.004.398 7.952.766-2.5 10

نگاهی به درصد رشد سالانه واردات ترکیه از کل جهان که بیندازیم به خوبی مشخص می‌شود که این کشور بازار رو به رشدی برای صادرات دارد و هر سال بر نیاز این بازار افزوده می‌شود. روسیه و چین به ترتیب بیشترین سهم را در بازار ترکیه به دست گرفته‌اند.

بر اساس آمار گمرک ایران، حجم صادرات ایران به ترکیه در سال گذشته (1402) حدود چهارده و نیم میلیارد تن برابر با 7.4 میلیارد دلار امریکا بوده که حدود 2 و نیم میلیارد دلار از کره جنوبی کمتر است.

لیست محصولات صادراتی ایران به ترکیه

رابطه اقتصادی و سیاسی ایران و ترکیه در حد مطلوبی است و امکان صادرات به این کشور برای صادرکنندگان فراهم است. اما در عین حال باید به نوع کالا توجه شود و با توجه به پتانسیل‌های بازار و رقبای حاضر صورت بگیرد.

صادرات زعفران به ترکیه

زعفران ایرانی از بهترین و مرغوب‌ترین محصولات جهان به شمار می‌رود. به گونه‌ای که بسیاری از کشورهایی که خود تولیدکننده زعفران هستند، این محصول را از ایران وارد می‌کنند. بازار فروش این محصول در ترکیه نیز بسیار مناسب است. 

زعفران با کد تعرفه 091020 به ارزش 153 هزار دلار امریکا بین ایران و ترکیه مبادله شده، در حالی که کل واردات زعفران ترکیه از جهان 250 هزار دلار بوده است. بنابراین بیش از نیمی از نیاز این کشور به زعفران از طریق ایران تأمین می‌شود. این نشان می‌دهد زعفران پتانسیل خوبی برای صادرات به ترکیه دارد و ایران در حال حاضر جایگاه مناسبی در بازار ترکیه کسب کرده.

صادرات چمدانی زعفران

بیشتر بخوانید: راهنمای صادرات زعفران

صادرات خشکبار به ترکیه

خشکبار با کد تعرفه 08 از جمله مواد غذایی بسیار محبوب در سراسر جهان به شمار می‌رود، به گونه‌ای که بسیاری از کشورها هر ساله مقادیر بسیار زیادی از آن‌ها را وارد می‌کنند. از جمله خشکبار شناخته‌ شده می‌توان به پسته، خرما، بادام، انجیر خشک و سایر انواع میوه خشک اشاره کرد. کشور ترکیه به دلیل برخورداری از جمعیت زیاد، بازار بسیار مناسبی برای این محصولات دارد. و این امر فرصت بسیار مناسبی را برای صادرکنندگان این محصولات فراهم آورده است. 

در میان محصولات صادراتی ایران به ترکیه، خشکبار از نظر ارزش در جایگاه هشتم قرار دارد. صادرات خشکبار ایران به ترکیه در سال گذشته معادل 97 میلیون دلار بوده که تنها 9 درصد از کل خشکبار وارداتی ترکیه است.

صادرات میوه خشک

بیشتر بخوانید: راهنمای صادرات میوه خشک

پرسودترین کالا برای صادرات به ترکیه

بر اساس اطلاعات ذکر شده در این مقاله کالاهای نفتی، فلزات و بلور از جمله پر سودترین و بهترین کالاها برای صادرات به ترکیه به شمار می‌روند. کالاهای نفتی و همچنین فرآورده‌های آن همواره از سودمندترین محصولات برای صادرات هستند. از آنجایی که کشور ترکیه منابع نفتی بسیار کمی دارد، برای برآورده کردن نیازهای خود این محصول را در حجم‌ نسبتا بالایی از سایر کشورها وارد می‌کند. ایران به عنوان یکی از نفت‌خیزترین کشورهای خاورمیانه هر ساله مقادیر بسیار فراوانی از این محصول و فرآورده‌های آن را به کشور ترکیه صادر می‌کند.

پس از نفت و فرآورده‌های آن، فلزاتی نظیر آهن، روی، مس و … از ارزشمندترین کالاها در جهان به شمار می‌روند. ایران دارای معادن فلز بسیاری است، از این رو علاوه بر تامین نیازهای خود، می‌تواند آن‌ها را به سایر کشورها نیز صادر کند. به جرات می‌توان گفت که فلزاتی همچون آهن و فولاد گزینه‌های بسیار مناسبی برای صادرات به ترکیه هستند. از دیگر کالاهای سودمند برای صادرات به ترکیه می‌توان به شیشه اشاره کرد. کشور ترکیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیشه در سراسر جهان به شمار می‌رود. اما برای ساخت شیشه نیز به نفت و مشتقات آن نیاز است، بنابراین ساخت آن برای کشور ترکیه هزینه‌های بالایی دارد، و طبعا آن را با قیمت بالاتری به فروش می‌رساند. از این رو مردم ترکیه به خرید محصولات ایرانی که از قیمت مناسب‌تری برخوردارند روی می آورند.

متاسفانه طی چند سال اخیر صادرات محصولات پتروشیمی به این کشور کاهش چشمگیری یافته است. این کاهش به دلیل افزایش تعرفه‌های صادرات این کالا به دو برابر بوده است. ولی این کاهش‌ها به این معنا نیست که کشور ترکیه این محصولات را از ایران وارد نمی‌کند.

بیشترین صادرات ایران به ترکیه

بر اساس اطلاعات سازمان تجارت جهانی، بیشترین محصولات صادراتی به ترکیه شامل انواع مختلف محصولات نفتی، ماشین‌آلات، انواع فلزات و مشتقات آن‌ها، مواد معدنی، پلاستیک، مواد غذایی، محصولات چوبی و … است. در این میان سهم مواد غذایی و محصولات کشاورزی بسیار قابل توجه است. این امر ممکن است به دلیل تخفیف‌های گمرکی اعمال شده برای این محصولات باشد.

سوالات زیادی درباره صادرات دارید؟
با شرکت در دوره آموزشی صادرات و کارگاه عملی، خبره شوید

حمل کالای صادراتی به ترکیه چگونه انجام می‌شود؟

پس از انجام اموراتی مانند بررسی و تحقیق بازار ترکیه، رقیبان اقتصادی و همچنین قوانین و مدارک صادرات به ترکیه، نوبت به آن رسیده است تا با شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی آشنا شوید. توصیه می‌کنیم که کالاهای خود را به شرکت‌های حمل و نقلی معتبر و با سابقه بسپارید. لازم به ذکر است که صادرات کالا به ترکیه به سه روش زمینی، هوایی و دریایی انجام می‌شود.

صادرات کالا به صورت زمینی

در این روش از صادرات کالاها و مرسوله‌های خود را می‌توانید با استفاده از کامیون و یا قطارهای باربری به کشور مقصد وارد کنید. این روش یکی از روش‌های مطمئن و مناسب برای انتقال کالا به کشور مورد نظر است.

صادرات کالا به صورت هوایی

به جرات می‌توان گفت که حمل و نقل هوایی کالا از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای صادرات به شمار می‌رود. در این روش کالاهای صادراتی را از طریق هواپیما به کشور ترکیه صادر می‌کنند. به منظور ارسال کالاهای دارای ارزش اقتصادی، خرده بار و یا هنگامی که زمان رسیدن بار به مقصد مهمتر از هزینه‌های آن است، حمل و نقل هوایی گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

صادرات کالا به صورت دریایی

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای صادرات کالا به ترکیه، حمل و نقل دریایی است. از آنجایی که کشور ترکیه توسط دریای سیاه، دریای مدیترانه و دریای اژه احاطه شده است، امکان ارسال کالا از طریق لنج و کشتی امکان‌پذیر خواهد بود. لازم به ذکر است که برای صادرات کالاهایی که دارای حجم و اندازه‌ی سنگین و بزرگ هستند، و یا هنگامی که هزینه صادرات مهمتر از زمان تحویل آن است، حمل و نقل دریایی بهترین گزینه به شمار می‌رود. 

مقررات و قوانین صادرات به ترکیه

برای صادرات کالا به هر کشور باید از قوانین و تعرفه‌های آن‌ها مطلع باشید، در غیر این صورت کالای شما پذیرفته نخواهد شد. گمرک کشور ترکیه به منظور تجارت با شرکت‌ها و یا تاجران کشورهای دیگر قوانینی را وضع کرده است. با توجه به این قوانین، تنها کالاهای مجاز وارد کشور می‌شوند. البته این قوانین به این معنا نیستند که تاجران ایرانی نمی‌توانند کالاهای خود را به ترکیه وارد کنند، بلکه به این معناست که تاجران باید با توجه به قوانین نسبت به صادرات کالا به ترکیه اقدام کنند.  از جمله مواردی که صادرات آن‌ها به کشور ترکیه کاملا مجاز است می‌توان به لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، پلاستیک، تجهیزات آپارتمانی و پوشاک اشاره کرد.

مدارک لازم برای صادرات به ترکیه

به منظور صادرات کالا به ترکیه به مدارک متعددی نیاز دارید. لازم به ذکر است که برخی از این مدارک را باید از کشور ایران و برخی را باید از دولت ترکیه دریافت کنید. از جمله مدارک مورد نیاز برای صادرات کالا به ترکیه می‌توان به مدارک زیر اشاره کرد:

گواهی حمل و نقل و گواهی مبدا

گواهی مبدا نشان‌دهنده این است که شما قصد چه تعداد کالا و همچنین با چه استانداردهایی به کشور ترکیه صادر کنید. باید بدانید که این گواهی از کشور صادرکننده دریافت می‌شود. در واقع گواهی مبدا به کشور ترکیه این امکان را می‌دهد تا بداند قرار است چه محصولی وارد شود و چگونه باید آن را دریافت کنند. به همین خاطر است که دریافت گواهی مبدا یکی از الزامات صادرات به شمار می رود.

گواهینامه CE

برخی از مدارک مورد نیاز برای صادرات کالا، بر اساس محصولی که قصد صادرات آن را دارید مورد نیاز است. به عنوان مثال برای صادرات مواد غذایی نظیر میوه، به گواهینامه های خاصی به نام CE نیاز دارید. این گواهینامه نشانه‌ای برای تایید سلامت محصول شما است. به عبارت ساده‌تر این گواهینامه نشان می‌دهد که محصولات شما با محیط زیست کشور ترکیه سازگاری داشته و هیچ گونه مشکلی را برای آن به وجود نخواهد آورد.

فاکتور فروش و پروفرما

فاکتور فروش نیز یکی از مهمترین مدارکی است که باید برای تمامی محصولات صادر شود. در واقع گمرک تاکید بسیاری بر این مدرک دارد. یکی دیگر از فاکتورهای مورد نیاز برای صادرات کالا، فاکتور پروفرما است. این فاکتور نیز به اندازه فاکتور فروش مهم و ضروری بوده و بدون در دست داشتن آن، صادرات کالا ممکن نخواهد بود. این فاکتور حاوی اطلاعات کاملی درباره تاجر و محصولات صادراتی آن است. علاوه بر این اطلاعات، نوع تحویل کالا و همچنین تعداد آن نیز در این فاکتور ذکر می شود.

گواهی بهداشت

در صورت صادرات مواد غذایی به کشور ترکیه، علاوه بر موارد ذکر شده، به مدرک دیگری به نام گواهی بهداشت نیز نیاز است. ترکیه با توجه به این مدرک، سلامت کالا و همچنین عدم بیماری‌زا بودن آن را تایید می‌کند. این گواهی برای صادرات حیوانات و دام زنده ضروری است.

در دوره‌های آموزش صادرات شرکت کنید
و امور صادراتی خود را مدیریت کنید

حداقل سرمایه برای صادرات به ترکیه

بدون شک می‌دانید که برای شروع هر گونه کسب و کار و تجارتی باید مقدار قابل توجهی سرمایه داشته باشید. میزان سرمایه شما برای صادرات یک محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار در سرمایه مرود نیاز می‌توان به نوع و کیفیت محصول، میزان محصول مورد نظر برای صادرات، هزینه‌های گمرکی، هزینه بسته‌بندی، هزینه حمل و نقل اشاره کرد.

مراحل صادرات به ترکیه

صادرات کالا به ترکیه از پروسه‌ای نسبتا ساده برخوردار است. برای صادرات به این کشور می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. اما اگر بخواهیم این پروسه را به صورت ساده و کاربردی برای شما شرح دهیم، می‌توان آن را در 4 مرحله توضیح داد. البته ناگفته نماند که این مراحل به خودی خود بسیار سخت و زمان‌بر بوده و ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد.

مرحله اول: بررسی بازار صادرات در ترکیه

صادرات کالا به ترکیه توسط برخی از افراد و شرکت‌ها انجام می‌شود. در مرحله اول باید از بازار فروش مناسب محصولات خود در کشور ترکیه اطمینان حاصل کرد. با این کار می‌توان از قیمت کلی و همچنین میزان سوددهی آن مطلع شد. داشتن این چنین اطلاعاتی درباره‌ی محصولات مورد نظر در بازار ترکیه، می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

مرحله دوم: بررسی قوانین و مقررات صادرات به ترکیه

در دومین مرحله از صادرات کالا به ترکیه، باید نسبت به شناخت و بررسی قوانین ترکیه اقدام کنید. در این مرحله باید از قوانین رسمی و مراحل اداری صادرات کالا به این کشور مطلع شده و در نتیجه روش مورد نظر و مناسب خود را بیابید. باید بدانید که هر یک از اقلام صادراتی برای ورود خود به این کشور، شرایط و قوانین خاص خود را دارند. در واقع هر چقدر که اطلاعات شما در این زمینه بیشتر باشد، صادرات ساده‌تر و سودمندتری خواهید داشت.

مرحله سوم: انجام صادرات به ترکیه به صورت عملی

حال که از شرایط و قوانین این کشور آگاه شدید، نوبت به انجام مرحله سوم و به عبارتی مرحله‌ی عملی می‌رسد. شما در این مرحله باید نسبت به ارسال کالای خود به ترکیه اقدام کنید. در واقع باید کالاهای خود را با انجام امورات گمرکی از گمرک ایران خارج سازید. البته ناگفته نماند که این کار به چندین روز زمان نیاز دارد. باید بدانید که برای رد شدن از این مرحله باید از شرایط و قوانین گمرک ایران آگاه باشید، در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

مرحله چهارم: صادرات نهایی به کشور ترکیه

اکنون که موفق به عبور کالاهای خود از گمرک ایران شده‌اید، باید هزینه‌های گمرکی را پرداخت نمایید. زیرا گمرکات همواره بابت ترخیص کالا، هزینه‌هایی دریافت می‌کنند. قابل به ذکر است که این هزینه‌ها در مورد صادرات چمدانی صدق نمی‌کند. پس از گذراندن این مراحل و دریافت کالای خود در خاک ترکیه، می‌توانید نسبت به فروش آن‌ اقدام کنید.

چالش‌های صادرات به ترکیه

 امروزه یکی از چالش‌های قابل توجه در صادرات به ترکیه، کاهش قیمت لیر ترکیه است. این کاهش قیمت سبب کاهش خرید تجار ترک زبان شده است. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیدکه این امر موقتی بوده و بازار این کشور مسیر رو به رشدی را در پیش دارد. همان گونه که قبلا نیز ذکر شد، آگاهی و از بازار فروش و همچنین نیازهای مردم ترکیه، یکی دیگر از چالش‌های بزرگی است که تاجران ایرانی با آن مواجه می‌شوند. به طور کلی صادرات محصول به ترکیه یکی از سودمندترین فرصت‌ها برای تجار ایرانی به شمار می‌رود.

جمع بندی

کشور ترکیه یکی از همسایگان نزدیک به ایران است. این کشور از بازار و در نتیجه وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است. روند رو به رشد صادرات و همچنین نزدیکی فرهنگی، شرایط و قوانین آسان، این فرصت را برای بازرگانان و تجار ایرانی فراهم آورده است تا محصولات و کالاهای خود را به راحتی به این کشور صادر کنند. در این مقاله به بررسی شرایط بازار، قوانین و چالش‌های صادرات محصول به ترکیه پرداخته شده است. امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مهمی را در این زمینه به شما عرضه کرده باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین ارائه انتقادات و پیشنهادات خود می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


whatsapp