info@solotis.ir             09201126474            021-28426286
لوگو سولوتیس

بهترین بازار برای صادرات میوه

بزرگترین بازار مصرفی میوه جهان
فهرست مطالب

میوه از محصولات مورد نیاز تمام کشورهای جهان است که می‌تواند به صورت تازه یا فراوری شده به شکل مربا، میوه خشک، یخ زده، کمپوت و… صادر و وارد شود. از سوی دیگر کشور ما با وجود خاک غنی، آب و هوای مناسب و سطح زیادی که زیر کشت دارد از پتانسیل خوبی برای صادرات میوه چه به صورت تازه و چه به صورت فراوری شده برخوردار است.

در این میان، صادرکنندگان ایرانی میوه باید بتوانند بزرگ‌ترین بازار میوه جهان را کشف کرده و میان آن‌ها بازار متناسب با شرایط خود را برای صادرات محصولاتشان برگزینند. به این منظور، ما با جمع‌آوری آمار صادرات و واردات کشورها و بررسی روندهای واردات کشورهای مختلف، بزرگ‌ترین واردکنندگان میوه جهان را شناسایی و به شما معرفی کرده‌ایم. به امید اینکه تجارتتان را با سهولت و موفقیت همراه سازیم.

بیشتر بخوانید: بهترین بازار برای صادرات محصولات کشاورزی

بزرگ‌ترین واردکنندگان میوه جهان

همان طور که پیشتر در مطلب آموزش کار با تریدمپ توضیح داده‌ایم، بزرگ‌ترین واردکنندگان میوه جهان را از این وبسایت استخراج کردیم که نتیجه آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

بزرگ ترین بازار صادرات میوه جهان

این نمودار نشان می‌دهد برخی کشورها مانند امریکا، مکزیک، چین، سنگاپور، ژاپن، هند، کره و چین تایپه (کشورهای بالای نمودار) حتی از کشورهایی که با خودشان فاصله زیادی دارند نیز میوه وارد می‌کنند در حالی که کشورهایی مثل بلژیک، ایتالیا، فرانسه، هلند، لهستان، آلمان، سوئیس، انگلیس، اسپانیا و هنگ کنگ (کشورهای بخش پایینی نمودار) از کشورهایی که به آن‌ها نزدیک‌تر هستند میوه وارد می‌کنند.

اندازه دایره‌های نمودار نیز نشان دهنده مقدار واردات صورت گرفته بر حسب دلار امریکا است؛ بنابراین دایره‌های بزرگ‌تر بازارهای بزرگ‌تری برای صادرات میوه به حساب می‌آیند که شامل امریکا، چین و آلمان می‌شود. بعد از آن نیز به ترتیب کشورهای انگلیس، هنگ کنگ، فرانسه، هلند، کره جنوبی و ایتالیا بزرگ‌ترین بازار میوه جهان هستند.

اگر به رنگ دایره‌های نمودار بالا توجه کنید، دایره‌های زرد تراز تجاری منفی و دایره‌های آبی تراز تجاری مثبت را نشان می‌دهند. پس صادرات میوه کشورهای زرد رنگ بیشتر از مقدار واردات آن‌هاست و این می‌تواند نشانه ری‌اکسپورتر بودن آن‌ها باشد. کشورهای ری‌اکسپورتر یا به عنوان یک واسطه عمل می‌کنند و یا میوه تازه وارد شده را فراوری کرده و با قیمتی گران‌تر به دیگر کشورها صادر می‌کنند. در مقابل، واردات کشورهای آبی نسبت به صادرات آن‌ها بیشتر است و احتمالا میوه وارداتی را برای مصرف داخلی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مشکلات و موانع صادرات میوه

قبل از ادامه مطالعه مقاله، می‌توانید با تکمیل فرم زیر فهرست مشتریان میوه برای صادرات به بازار هدف خود را دریافت نمایید.

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

دریافت لیست مشتریان خارجی برای صادرات

همچنین کارشناسان شرکت ما، سولوتیس، با انجام تحقیقات بازارهای خارجی، فهرستی از خریداران انواع محصولات در کشورهای مختلف تهیه کرده‌اند. در صورت نیاز می‌توانید با تکمیل فرم زیر فهرست مشتریان محصول خود را در بازارهای هدف از ما خریداری نمایید. بعد از ارسال درخواست، کارشناسان ما جهت هماهنگی‌های بعدی با شما تماس خواهند گرفت.

بررسی روند واردات میوه در جهان

از میان، مقدار واردات برخی کشورها به طور سالانه افزایش می‌یابد. این کشورها می‌توانند بازار مطلوب و باثباتی برای صادرکنندگان باشند؛ چراکه مطابق آمار، مقدار نیازشان به میوه رو به افزایش است. در نمودار زیر که از سایت تریدمپ به دست آمده، مقدار رشد کشورهای واردکننده میوه را مشاهده می‌کنید.

پرطرفدارترین بازار میوه جهان

در این نمودار به جایگاه قرارگیری دایره‌ها توجه کنید. میانگین واردات سالانه کشورهایی که بیشتر متمایل به راست نمودار هستند، رشد بیشتری طی 4 سال اخیر داشته‌اند. همچنین رشد واردات کشورهایی که در بخش‌های بالاتری نمودار واقع شده‌اند طی دو سال اخیر افزایش یافته است.

با توجه به این اطلاعات، متوجه خواهیم شد که کشور هند کمترین رشد را در مقدار واردات میوه داشته و به عبارت دیگر مقدار واردات میوه هند تقریبا در سال‌های متوالی ثابت بوده است. از سوی دیگر کشوری مثل فنلاند، چین و چین تایپه نه تنها طی 4 سال اخیر واردات میوه خود را افزایش داده‌اند، بلکه این افزایش طی دو سال اخیر نیز بیشتر بوده است. لذا با این مقدار افزایش نیاز، بازارهای مناسبی برای صادرات میوه به حساب خواهند آمد. 

برخی دیگر از کشورها نیز مقدار واردات میوه خود را از سال 2019 تا 2020 افزایش داده‌اند. این مقدار افزایش می‌تواند ناشی از برخی عوامل موقتی باشد و نمی‌توان روی ادامه‌دار بودن آن حساب کرد مگر بعد از بررسی عواملی که موجب این تغییر شده‌اند. این کشورها عبارتند از کشورهایی که در سمت بالا و چپ نمودار قرار دارند مانند سوئیس، هنگ کنگ، امریکا، بلژیک و کانادا.

بیشتر بخوانید: محصولات مناسب برای صادرات به کانادا و قوانین صادرات به کانادا

شکل مصرفی میوه در بازارهای مختلف جهانی

همان طور که پیش‌تر ذکر شد، میوه می‌تواند به صورت تازه یا به شکل کمپوت، مربا، خشک شده و یخ زده صادر شود. هرکدام از این محصولات بازارهای متفاوتی دارند و مسلما قیمت صادرات و سود ناشی از آن نیز متفاوت خواهد بود. به علاوه خود میوه نیز بازار بزرگی از محصولات متنوع را شامل می‌شود.

به همین منظور، 5 نوع پرمصرف میوه وارداتی در چین ،امریکا، آلمان و هلند را به عنوان بزرگ‌ترین بازار میوه یا بازارهای رو به رشد مورد بررسی قرار داده‌ایم:

بیشترین میوه صادرشده به کشور چین

عنوان HS کد
توت فرنگی تازه، تمشک، توت سیاه، توت سفید یا قرمز و سایر میوه‌های خوراکی (به استثنای آجیل، موز، خرما، انجیر، آناناس، آووکادو، گواوا، انبه، منگوستین، میوه پاپایا، انگور ،خربزه، سیب، گلابی، به، زردآلو، گیلاس، هلو، آلو و هلو) 0810
زردآلو، گیلاس، هلو، شلیل، آلو و شلیل، تازه 0809
آجیل، تازه یا خشک شده، پوست کنده یا بدون پوست (به استثنای آجیل برزیل و بادام هندی) 0802
خرما، انجیر، آناناس، آووکادو، گواوا، انبه و منگوستین، تازه یا خشک 0804
نارگیل، آجیل برزیلی و بادام هندی، تازه یا خشک شده، پوست کنده یا بدون پوست 0801

بیشترین میوه صادرشده به کشور امریکا

عنوان HS کد
توت فرنگی تازه، تمشک، توت سیاه، توت سفید یا قرمز و سایر میوه‌های خوراکی (به استثنای آجیل، موز، خرما، انجیر، آناناس، آووکادو، گواوا، انبه، منگوستین، میوه پاپایا، انگور ،خربزه، سیب، گلابی، به، زردآلو، گیلاس، هلو، آلو و هلو) 0810
خرما، انجیر، آناناس، آووکادو، گواوا، انبه و منگوستین، تازه یا خشک 0804
موز و میوه چنار، تازه یا خشک 0803
مرکبات تازه یا خشک شده 0805
انگور تازه یا خشک 0806

بیشترین میوه صادرشده به کشور آلمان

عنوان HS کد
نارگیل، آجیل برزیلی و بادام هندی، تازه یا خشک شده، پوست کنده یا بدون پوست 0801
مرکبات تازه یا خشک شده 0805
آجیل، تازه یا خشک شده، پوست کنده یا بدون پوست (به استثنای آجیل برزیل و بادام هندی) 0802
موز و میوه چنار، تازه یا خشک 0803
سیب، گلابی و به، تازه 0808

بیشترین میوه صادرشده به کشور هلند

عنوان HS کد
مرکبات تازه یا خشک شده 0805
نارگیل، آجیل برزیلی و بادام هندی، تازه یا خشک شده، پوست کنده یا بدون پوست 0801
توت فرنگی تازه، تمشک، شاه توت، توت سفید یا قرمز و... 1008
میوه و آجیل، خام یا بخار پز یا آب‌پز یا منجمد، اعم از اینکه حاوی شکر یا سایر مواد شیرین کننده باشد یا نباشد 0811
خرما، انجیر، آناناس، آووکادو، گواوا، انبه و منگوستین، تازه یا خشک 0804

بیشتر بخوانید: صادرات آلوی قطره طلا

اگر قصد صادرات میوه به چین را داشته باشید باید بدانید بزرگ‌ترین رقبای شما عبارت خواهند بود از تایلند، شیلی، ویتام و امریکا. بزرگ‌ترین رقبای بازار امریکا نیز عبارتند از مکزیک، تایلند، فیلیپین، ماروکو و شیلی. اسپانیا، امریکا، هلند و چین نیز در بازار میوه آلمان حضور پررنگی دارند.

توجه به این نکته نیز می‌تواند جالب باشد که طی 4 سال اخیر رشد واردات پوست میوه یا خربزه و هندوانه، به صورت تازه، یخ زده، خشک شده یا فراوری شده به امریکا با وجود مقدار کم آن چشمگیر بوده است. 

بیشتر بخوانید: HS کد چیست؟

چگونه اطلاعات تماس مشتریان خارجی محصولم را پیدا کنم؟

مقاصد صادرات میوه ایران

تا اینجا بازارهای مصرفی میوه جهان را معرفی کردیم. اکنون ببینیم صادرکنندگان ایرانی بیشتر با کدام کشورها مبادلات داشته و میوه‌های خود را به کدام بازارها ارسال می‌کنند.

در نمودار زیر بازارهای مقصد صادرات میوه ایران را مشاهده می‌کنید. هرچه کشورها به بالای نمودار نزدیک‌تر باشند به این معناست که مقدار صادرات به آن کشورها طی سال‌های اخیر افزایش بیشتری داشته است. اندازه دایره‌ها نیز ارزش میوه صادرشده را نشان می‌دهد.

صادرات میوه ایران

بزرگ‌ترین بازارهای میوه ایران به ترتیب عبارتند از چین، آلمان، ترکیه، هند و ایتالیا. رنگ آبی دایره چین در نمودار بالا نشان می‌دهد که این کشور بیشتر میوه مورد نیاز بازارهای داخلی خود را از ایران تأمین می‌کند در حالی که آلمان (به خاطر رنگ زرد دایره) واردات میوه از کشورهای دیگر نیز دارد و ایران تنها سهم کوچکی در بازار میوه آن ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: صادرات خوراکی به چین

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میوه در جهان

در ادامه شما را با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میوه جهان و محصولات خاص آن‌ها آشنا می‌کنیم:

بزرگ‌ترین بازارهای صادرات میوه ایران
  1. کشور مصر

کشور مصر مقادیر زیادی از میوه‌های تولیدشده در کشور را مانند توت‌فرنگی، شاتوت، انگور، انجیر، تمشک، خرما و انواع مرکبات را به‌صورت خشک‌شده و تازه به سایر کشورها صادر می‌کند.

  1. کشور ایران

کشور ما جزء بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده و صادرکنندگان سبزی‌ها و میوه در سراسر دنیا است و میوه‌هایی مانند انگور، توت‌فرنگی، انجیر، شاه‌توت، خرما، تمشک، طالبی، گلابی، سیب، پسته، بادام را به‌صورت تازه و خشک‌شده به کشورهای جهان صادر می‌کند.

  1. کشور اسپانیا

اسپانیا میوه‌هایی مانند زردآلو، هلو، شلیل، شاتوت، گیلاس، هلو، آلو و توت‌فرنگی را به‌صورت تازه و خشک به سایر کشورها صادر می‌کند.

  1. کشور هند

هند یکی دیگر از کشورهای تولیدکننده میوه‌ و سبزیجات در دنیا است که رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. از میوه‌های صادراتی این کشور می‌توان به خرما، تمشک، شاتوت، انجیر، بادام‌هندی و… اشاره کرد که آن‌ها را به‌صورت تازه و خشک به سراسر دنیا صادر می‌کند.

  1. کشور مکزیک

مکزیک نیز یکی دیگر بزرگ‌ترین صادرکنندگان میوه و انواع سبزیجات است و میوه‌هایی مانند آووکادو، گواوا، انبه، شاتوت، توت‌فرنگی، تمشک، خرما و انجیر را به سراسر دنیا صادر می‌کند.

  1. کشور ترکیه

این کشور میوه‌هایی مانند زردآلو، سیب، هلو، آلو خشک، گیلاس، گلابی، انگور، مرکبات و… را تولید و به کشورهای دیگر ارسال می‌کند.

  1. ایالات‌متحده آمریکا

این کشور علاوه بر اینکه از بزرگ‌ترین واردکنندگان میوه است در این زمینه صادرکننده نیز هست. ناگفته نماند که بهترین و تازه‌ترین میوه و آجیل در این کشور کشت می‌شود و به کشورهای دیگر صادر می‌شود. میوه‌های صادراتی این کشور شامل گلابی، سیب، انگور، موز، هلو، پیاز و… است.

  1. کشور برزیل

در این کشور میوه‌هایی مانند آووکادو، انبه، آناناس، خرما، بادام‌هندی، آجیل برزیلی، مرکبات و… تولید و به سراسر دنیا صادر می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب با بزرگ‌ترین واردکنندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه مطابق با آمار رسمی سال 2020 آشنا شدیم و بازارهای مصرفی صادرات میوه ایران را شناختیم. اکنون می‌توانید با توجه به پیشینه تجاری ایران با دیگر کشورها و با نظر به بازارهای بزرگی که نیاز روزافزون به انواع میوه دارند، بازار هدف خود را انتخاب کرده و برای صادرات میوه اقدام نمایید.

کارشناسان شرکت ما، سولوتیس، با انجام تحقیقات بازارهای خارجی، فهرستی از خریداران انواع محصولات در کشورهای مختلف تهیه کرده‌اند. در صورت نیاز می‌توانید با تکمیل فرم زیر فهرست مشتریان محصول خود را در بازارهای هدف از ما خریداری نمایید. بعد از ارسال درخواست، کارشناسان ما جهت هماهنگی‌های بعدی با شما تماس خواهند گرفت.

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید:

جامع‌ترین کارگاه عملیاتی بازاریابی صادراتی

با تدریس:

سبحان معینی: مدیر توسعه کسب و کار سولوتیس

اشکان بهرامی: صادرکننده فولاد و موسس پادکست صادراتی

امیرفرید جان‌نثار: مدیرعامل شرکت ایریسا دریا لجستیک

20+ ساعت آموزش کاربردی

40+ ساعت پروژه عملی

20% تخفیف زودهنگام تا 29 اسفند

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

whatsapp