محصولات مناسب صادرات به کانادا و قوانین آنها

صادرات به کانادا

یکی از مقاصد صادراتی کشور ما صادرات به کانادا است. کانادا کشوری در شمال قاره آمریکا است و آب و هوای سرد و زمستان‌­های طولانی آن باعث شده که برای تأمین بعضی محصولات نیاز به واردات داشته باشد. تجارت با کشور کانادا هم مثل هر کشور دیگری قوانین و شرایط خاص خود را دارد که ما در این مقاله به آن می­پردازیم. کالاهای صادراتی به کانادا، شرایط بسته­‌بندی و نحوه بازاریابی آن­ها در موفقیت در تجارت صادراتی به کانادا نقش دارد.

کانادا و ایران از سال 2012 هیچ گونه روابط دیپلماتیک رسمی ندارند. خدمات کنسولی و پاسپورت کانادا از طریق دیگر نمایندگی­های دیپلماتیک کانادا در دیگر کشورهای خاورمیانه ارائه می­شود در حالی که ایران دارای بخشی از منافع سفارت پاکستان در واشنگتن است. بر اساس گزارش‌­ها، نخست وزیر جاستین ترودو که در سال 2015 روی کار آمد­، روابط خود با ایران را بررسی می‌­کند و مانند اکثر کشورها، پس از توافق هسته­‌ای ایران در ژوئیه 2015، بیشتر تحریم­‌های اقتصادی خود را لغو کرد.

ویژگی‌های سیاسی و اقتصادی کشور کانادا

کانادا از کشورهای مشترک‌المنافع بوده و تحت حکومت ملکه انگلیس قرار دارد. حکومت این کشور «دموکراسی پارلمانی فدرال» است به این معنی که علاوه بر ملکه، یک دولت فدرال و دو مجلس سنا و عوام حکومت را تشکیل می‌دهند.

38,349,000 جمعیت طبق براورد سال 2021 در کانادا زندگی می‌کنند. پایتخت این کشور «اتاوا» است. و شهرهای ونکوور، مونترآل و تورنتو از شهرهای مهم آن به شمار می‌روند. 6/6 میلیون نفر از مردم کانادا به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند که 5.6 میلیون نفر از آن‌ها در کبک سکونت دارند. زبان سایر شهرها انگلیسی است.

به جز بخش جنوب غربی که معتدل است، کشور کانادا آب و هوای سرد و قطبی دارد و حتی بیشتر بخش‌های آن به دلیل یخبندان خالی از سکنه است.

واحد پول دلار کانادا (CAD)
پایتخت اتاوا
جمعیت 38349000 (سال2021)
پیش شماره تلفن +1
ساعت 8 تا 3.5 - UTC
شهرهای مهم هالیفاکس، سنت جان، کبک، ونکوور، مونترآل، رجینا و تورنتو
زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی
مذهب مسیحی 67.2%، بی‌دین 23.9%، مسلمان 3.2%
نوع حکومت دموکراسی پارلمانی فدرال
تولید ناخالص داخلی (اسمی) طبق برآورد سال 2019، ۱٫۸۲۰ تریلیون دلار در کل

کانادا علاوه بر اینکه کشوری توسعه یافته و با تکنولوژی پیشرفته است، از نظر منابع طبیعی نیز کشوری غنی است. به طوری که از نظر اقتصادی در صنایع خودروسازی، صنایع شیمیایی، صنایع معدنی، فلزی، شیلات، نفت و کشاورزی پیشتاز است. این کشور همچنین در سال 2015 از نظر اقتصادی یازدهمین کشور در جهان شد.

صادرات به کانادا

اگر قصد صادرات به کانادا یا هر کشور دیگری را داشته باشید حتما باید از قوانین آن مطلع باشید. جالب است بدانید نظام حقوقی استان کبک متفاوت از سایر استان‌های کاناداست. در کبک ترکیبی از نظام حقوقی رومی-ژرمنی (civil law) و سیستم حقوق عرفی (common law) اجرا می‌شود در حالی که در سایر استان‌ها تنها از سیستم common law استفاده می‌شود. اما قوانین مربوط به جرم و جنایت در کل کانادا یکسان بوده و توسط مسئولین فدرال مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: صادرات به عراق

بررسی واردات کانادا

به دلیل هم‌مرز بودن کانادا با ایالات متحده امریکا، بیشترین تبادلات تجاری کانادا با این کشور است. حتی طبق گزارش‌های معتبر، این دو کشور بیشتری حجم مبادلات تجاری را با یکدیگر نسبت به هر دو کشور دیگری در جهان دارند. در نقشه زیر کشورهایی که بیشتری صادرات را طی سال 2020 به کانادا داشته‌اند به ترتیب با رنگ‌های نارنجی، سبز و آبی روشن نمایش داده شده‌اند و اگر شما قصد صادرات به کانادا را داشته باشید احتمالا رقبای خود را باید از میان آن‌ها بیابید.

صادرات به کانادا

در واقع طبق آمار ترید مپ بزرگ‌ترین صادرکنندگان به کانادا در سال 2020 عبارتند از:

  • امریکا با 197.085.482 هزار دلار امریکا
  • چین با 57.044.351 هزار دلار امریکا
  • مکزیک با 22.252.015 هزار دلار امریکا
  • آلمان با 12.889.853 هزار دلار امریکا
  • ژاپن با 10.120.825 هزار دلار امریکا
  • کره جنوبی با 7.150.197 هزار دلار امریکا

فهرست کوتاهی از بیشترین محصولاتی که کانادا وارد می‌کند را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

نام محصول ارزش محصولات واردشده در سال 2020 برحسب هزار دلار امریکا تراز تجاری 2020 برحسب هزار دلار امریکا رشد سالانه واردات بین سالهای 2016 تا 2020
تمام محصولات 404275453 14425230- 1
ماشین آلات، لوازم مکانیکی، رآکتورهای هسته‌ای، بویلر و از این قبیل 61094011 32278915- 1
وسایل نقلیه و لوازم جانبی آنها به جز راه‌آهن و تراموا 55946106 9772596- 4-
ابزار و تجهیزات الکتریکی مانند تلویزیون، ضبط و پخش و... 39525385 28524740- 0
سوخت‌ها و مواد معدنی، روغن‌های معدنی و مواد حاصل از تقطیر آنها، مواد قیری و... 20098835 48770649 3-
مروارید طبیعی یا پرورشی، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، فلزات گران‌بها، فلزات روکش‌شده و... 17383535 55474467 11
پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی 15978222 3553476- 2
محصولات دارویی 14303000 5772457- 6
ابزار فیلمبرداری و عکاسی، ابزار اندازه‌گیری دقیق و ابزار پزشکی و جراحی 11440414 5035730- 1-
مصنوعات آهنی یا فولادی 8822386 4367759- 1
مبلمان، کوسن، وسایل خواب و مانند آن 8296701 3308985- 1-
هواپیما، فضاپیما و قطعات آنها 6182489 3465564 1-

در ستون تراز تجاری جدول می‌توان به نسبت صادرات و واردات محصولات پی برد.  صادرات کشور کانادا برای محصولات با تراز تجاری مثبت نسبت به واردات این کشور بیشتر است و این نشان می‌دهد هدف کانادا از واردات آن‌ها عموما فراوری و صادرات آن به صورت فراوری شده است. به عبارت دیگر، کانادا آن محصولات را ری‌اکسپورت می‌کند. این در حالی است که محصولات با تراز تجاری منفی عموما مصرف داخلی دارند.

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌شود، رشد سالانه واردات کانادا طی سال‌های اخیر 1% بوده. از میان کالاهایی که بیشترین مقدار واردات را داشته‌اند، بیشتر رشد سالانه واردات مربوط به «مروارید طبیعی یا پرورشی، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، فلزات گران‌بها، فلزات روکش‌شده و…» و بعد از آن «محصولات دارویی» است. بنابراین شاید بتوان بازار رو به رشدی برای صادرات این محصولات به کانادا پیدا کرد. برای پیدا کردن رقبای بازار مروارید یا دیگر محصولات باید به تریدمپ مراجعه کنید:

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از ترید مپ

نمودار زیر که از ترید مپ به دست آمده بزرگ‌ترین صادرکنندگان به کانادا را نشان می‌دهد:

رقبای صادرات به کانادا

این نمودار بزرگ‌ترین رقبای صادرات به کانادا را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشخص است امریکا، چین و مکزیک به ترتیب از راست به چپ نمودار قرار دارند و این یعنی بزرگ‌ترین صادرکنندگان به کانادا هستند که تأییدکننده اطلاعات قبلی است. البته رنگ زرد این کشورها نشان می‌دهد، کانادا برای این کشورها بازار اصلی محسوب نمی‌شود و مقدار صادراتشان به دیگر کشورها بسیار بیشتر است؛ این در حالی است که کانادا بازار هدف اصلی کشورهای آبی رنگ مثل ویتنام، ایرلند، پرو، ایتالیا، سوئیس، هند، تایلند، فرانسه و برزیل محسوب می‌شود.

همه صادرکنندگان به لیست مشتریان محصولاتشان در بازارهای هدف نیاز دارند

  • افزایش احتمال فروش
  • دریافت لیست مشتریان
  • دسترسی به مشتریان واقعی

صادرات ایران به کانادا

ایران و کانادا روابط تجاری خود را از سال‌های گذشته شروع کرده‌اند. در جدول زیر فهرست بیشترین محصولات صادراتی ایران به کانادا را مشاهده می‌کنید:

نام محصول ارزش محصولات واردشده در سال 2020 برحسب هزار دلار امریکا رشد سالانه واردات بین سالهای 2016 تا 2020
تمام محصولات 25389 16-
میوه و خشکبار خوراکی، پوست مرکبات و خربزه 15513 12-
اجزای مختلف گیاهان، سبزیجات، میوه و خشکبار فراوری‌شده 2429 11
ماشین‌آلات، لوازم مکانیکی، راکتورهای هسته‌ای، بویلرها و اجزای آن‌ها 1303 49
فرش و سایر انواع کفپوش نساجی 1168 7-
غلات 711 51
محصولات شیرینی‌پزی شامل غلات، آرد، نشاسته یا شیر فرآوری‌شده 516 3
قهوه، چای و ادویه‌جات 507 2
سبزیجات و ریشه‌های خوراکی گیاهان مانند ترب 480 2-
سایر خوراکی‌های فرآوری‌شده 321 2
لوکوموتیوهای راه‌آهن یا تراموا، وسایل راه‌آهن یا تراموا، وسایل نورد و قطعات آن 306
شکر قنادی و قند 293 0
دانه‌های روغنی و میوه‌های روغنی، غلات، دانه‌ها و میوه‌های مختلف؛ صنعتی یا دارویی 223 8-

در جدول مشخص است که مقدار رشد صادرات برخی محصولات از ایران به کانادا طی سال‌های اخیر قابل توجه بوده؛ برای مثال تمام کالاهای زیر طی سه سال گذشته رشد بالای 20% داشته‌اند:

  • غلات
  • ماشین‌آلات و لوازم مکانیکی، رآکتورهای هسته‌ای
  • مصنوعات پلاستیکی
  • اسانس‌ها و فرآورده‌های عطرسازی و آرایشی
  • مصنوعات سرامیکی
  • محصولات صنعت آسیاب، مالت، نشاسته، اینولین، گلوتن گندم
  • کفش و از این قبیل
  • آلات موسیقی؛ قطعات و لوازم جانبی
  • چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا گیاهی و فرآورده‌های برش آنها چربی‌های خوراکی آماده و…
  • اسباب بازی، بازی و لوازم ورزشی
  • اقلام پوشاک و لوازم جانبی پوشاک، غیر از کالاهای بافتنی یا قلاب بافی
  • محصولات چرمی، سراجی کالاهای مسافرتی، کیف های دستی و اقلام مشابه
  • حصیر و صنایع دستی بافتنی گیاهی
  • کاکائو و فراورده‌های کاکائویی
  • حیوانات زنده
  • پارچه‌های خاص بافته شده، پارچه‌های نساجی پرزدار، توری، ملیله، تزئینات، گلدوزی

حتی رشد صادرات برخی محصولات از ایران به کانادا طی سال‌های 2016 الی 2020 بیش از 100 درصد بوده که نشان دهنده پتانسیل مناسب آن‌ها برای صادرات به کانادا است. برای مثال:

  • پارچه‌های نساجی آغشته، روکش‌شده یا چند لایه با HS کد 59 و رشد 542 درصدی در صادرات
  • مصنوعات لاستیکی با کد 40 و رشد 208 درصدی در صادرات
  • نمک، گوگرد، خاک و سنگ، مواد گچ کاری، آهک و سیمان با HS کد 25 و رشد 284 درصدی در صادرات
  • مواد آلبومینوئیدی، نشاسته اصلاح شده، چسب، آنزیم‌ها با HS کد 35 و رشد 235 درصدی در صادرات
  • پوشاک و اکسسوری پوشیدنی، بافتنی یا قلاب بافی با HS کد 61 و رشد 159 درصدی در صادرات

بیشتر بخوانید: HS کد یا شماره تعرفه گمرک چیست؟

تحقیقات بازار هدف خود را به ما بسپارید.

  • جمع‌آوری اطلاعات بر اساس نیاز شما
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی
  • اقدام بر اساس ارزیابی از بازار هدف
  • و بسیاری اطلاعات دیگر

تا به اینجا با محصولاتی که پتانسیل صادرات به کانادا را دارند و رقبای صادرات به کانادا آشنا شدید؛ اما لازم است قبل از ورود به این بازار با قوانین صادرات به کانادا نیز آشنا باشید. در ادامه توضیحات کاملی در خصوص قیمت‌گذاری، حمل و نقل، قوانین گمرکی، استانداردهای لازم و نکات لازم برای صادرات به کانادا آشنا خواهید شد.

حمل و نقل از ایران به کانادا

حمل و نقل به کانادا

برای صادرات به کانادا، گنجاندن تمام اسناد و مدارک مورد نیاز به همراه بار طی حمل و نقل بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که به دلیل نبود مدارک کافی در مرز و گمرک با مشکل مواجه نشده و وصول کالا به دست مشتری به تأخیر نیفتد.

وجود چهار سند در صادرات تمام محموله‌ها به کانادا الزامی است:

  • فاکتور گمرکی کانادا یا فاکتور تجاری
  • بارنامه
  • سند مانیفست یا کنترل بار
  • اعلامیه صادرات حمل و نقل

برچسب‌گذاری و بسته‌بندی استاندارد محصولات صادراتی

تمام محصولات صادراتی به ویژه محصولاتی که به کشورهای پیشرفته صادر می‌شوند به بسته‌­بندی خوب نیاز دارند. محصولات باید در جعبه­‌ها و کارتون­‌های زیبا و شکیل قرار گرفته و قابل رقابت با سایر محصولات مشابه در بازار هدف باشند.

به علاوه، یکی از ملزمات صادرات محصول برچسب‌­گذاری آنهاست. از آنجا که ارائه اطلاعات دقیق در مورد محصول، کشور سازنده، تاریخ تولید و تاریخ انقضا (در مورد برخی محصولات خاص) و مواد تشکیل‌دهنده آن به مشتری ضروری است، قطعا یک برچسب حاوی اطلاعات دقیق بر روی محصولات نیاز خواهد بود. بر روی برچسب به اطلاعات زیر اشاره کنید:

  • نام محصول
  • اینکه به طور طبیعی خشک شده یا شکر اضافه شده است (برای برخی از میوه‌های خشک شده)
  • در مورد آجیل و به خصوص آجیل با پوست باید مشخصات به طور کامل درج شود
  • چنانچه میوه‌­های خشک حاوی دانه یا مغز باشند باید بر روی برچسب درج شود.
  • رتبه­‌بندی
  • مشخصات و سال تولید محصول

دریافت استانداردهای لازم بر حسب نوع محصول و درج آن‌ها بر روی محصول نیز از دیگر الزامات مربوط به بسته‌بندی و برچسب‌گذاری محصولات صادراتی است.

ارسال محصولات به شرکت‌های لجستیک

بعد از انتخاب محصول و یافتن توزیع‌کننده مناسب در بازار هدف که در بخش قبل به آن پرداخته شد، و بعد از آماده سازی مدارک لازم و بسته‌بندی و برچسب‌گذاری محصولات، نوبت به رایزنی با شرکت‌های حمل و نقل یا لجستیکی می‌رسد. این شرکت‌ها آفرهای مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی و بعضاً زمینی را پیش روی شما خواهند گذاشت. لازم به ذکر است این شرکت‌ها مسائل مربوط به کانتینر و … را حل خواهند کرد؛ اما در نهایت این شما هستید که باید با توجه به نیاز محصول خود، کانتینر مناسب را سفارش دهید. توصیه می‌شود برای محصولات فاسدشدنی حتما از کانتینرهای یخچالی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم بارنامه دریایی

گمرک و قوانین گمرکی صادرات به کانادا

قوانین گمرکی عموماً بر نحوه عبور کالا از مرزهای کانادا، با اعمال روش­‌های گزارش‌­دهی و کنترل بر همه افراد و کالاهای وارد­شده به کانادا و اعمال عوارض گمرکی مختلف، مالیات و سایر عوارض گمرکی بر کالاهای وارداتی نظارت می­‌کند.

قوانین گمرکی همچنین واردات برخی کالاها را کنترل، محدود و ممنوع می‌کند. برای مثال صادرات برخی کالاها و به خصوص فناوری‌ها از کانادا به دیگر کشورها ممنوع و محدود شده. محدودیت‌های واردات و صادرات می­‌تواند شامل مواردی مانند سلاح گرم، مواد مخدر و اموال فرهنگی و همچنین اقلام نظامی، شفاف و حساس شیمیایی شود.

عوارض گمرکی از طریق اجرای قانون گمرک و تعرفه گمرک بر کالاهای وارداتی اعمال می­‌شود. در حالی که قانون گمرک شامل قوانین اداری لازم برای ارزش افزوده کالاهای وارداتی است، تعرفه گمرک طبقه‌بندی تعرفه و نرخ عوارض وضع شده برای این کالاها را هنگام وارد شدن به کانادا تعیین می­‌کند.

طبقه‌­بندی تعرفه و قیمت‌گذاری

در ابتدا کالاهای وارداتی باید شناسایی شوند تا با طبقه­‌بندی آن­ها تحت رژیم طبقه‌­بندی تعرفه کانادا انجام می­‌شود. سیستم کانادا نیز از سیستم هماهنگ توصیف و کدگذاری کالا یا همان HS کد تبعیت می‌کند. هرچند اکثر کشورها برای دو رقم آخر این کد قوانین ملی مربوط به خود را دارند.

بیشتر بخوانید:  HS کد یا شماره تعرفه گمرک چیست؟

پس از تعیین کلاس تعرفه‌­ای مناسب و نحوه تعرفه، ارزش کالا باید تعیین شود تا بتوان نرخ تعرفه را برای برخی از عوارض شناخته شده اعمال کرد.

کانادا از کد ارزشیابی GATT استفاده می‌­کند که برای ارزش‌­گذاری کالاها برای اهداف گمرکی مورد استفاده اکثر کشورهای صنعتی از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا است و همچنین توسط همه اعضای WTO تصویب شده است.

کد ارزش­‌گذاری کانادا در بخش‌­های 43 تا 53 قانون گمرک آمده است و در برنامه کاربردی آن به تفصیل مشخص شده. موضع آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) در مورد ارزش‌گذاری نیز منجر به بسیاری از مسائل مربوط به ارزش­‌گذاری شده است (به عنوان مثال، رفتار با حق امتیاز) که در دادگاه­‌های قابل اجرا کانادا مورد رسیدگی قرار گرفته است و سایر کشورها نیز آن­ها را از نزدیک زیر نظر دارند.

3 نکته برای صادرات به کانادا

برای دریافت گزارش اختصاصی از بازار هدف یا محصول خود سفارش دهید.

  • راهنمای انتخاب بازار هدف
  • مطالعات یک بازار از نظر یک کالای مشخص
  • بررسی رقبا و نیاز بازار هدف

همه کالاهای صادراتی را به فرانسوی و انگلیسی ترجمه کنید.

 کانادا 2 زبان رسمی دارد؛ انگلیسی و فرانسوی. قوانین زبانی در کانادا بسته به استان وجود دارد که مشاغل را ملزم به ترجمه تمام مطالب و هر چیزی که مشتری با آن روبرو باشد به زبان فرانسه می­‌کند.

کانادا از لحاظ فرهنگی ریشه در اصل و نسب فرانسوی خود دارد و ضروری است که شرکت‌­ها برای تجارت با کشور کانادا محصول خود را تعیین کرده و ترجمه دقیق را با در نظر گرفتن آن ارائه دهند. گول نخورید، فرانسوی کانادایی و فرانسوی که در فرانسه صحبت می­‌شوند دارای تفاوت­‌های زیادی هستند. اطمینان حاصل کنید که با یک شرکت ترجمه حرفه‌­ای که از گوینده‌­های NATIVE زبان مقصد استفاده می‌کند ، همکاری کنید.

ویژگی‌های محصول یا خدمات را مبالغه نکنید.

صداقت در فرهنگ کانادایی بسیار ارزشمند است. در جلسات خود برای تجارت با کشور کانادا ضروری است که در مورد ویژگی­‌های ارائه شده بیش از حد تبلیغ نکنید، مبالغه نکنید و دروغ نگویید.

همین امر در مورد بازاریابی محصولات شما برای شهروندان کانادایی نیز صدق می­کند. تبلیغ محصول با مزایا و ویژگی­های مبالغه‌­آمیز، شانس سودآوری شما را محدود می‌­کند؛ چراکه محصول در نهایت به دست مصرف­‌کنندگان رسیده و با مشخص شدن کیفیت واقعی، نسبت به نام تجاری شما بی اعتماد می­‌شوند.

تمرکز بر هویت کانادایی

کانادایی‌­ها به هویت فرهنگی خود اهمیت می‌دهند و با خارجی‌­هایی که سعی می­‌کنند فرهنگ خود را به آن­ها تحمیل کنند، مهربانی نمی‌کنند. پیام خود را بر این نکته متمرکز کنید که محصول یا خدمات شما چگونه به نفع مردم کانادا خواهد بود و چگونه می‌­توان آن را در هویت کانادایی ادغام کرد. به یاد داشته باشید که شما در کشور کانادا مهمان هستید و موفقیت شما بستگی به پذیرش آن­ها دارد.

بازاریابی محصولات در کانادا

در نهایت یکی از مواردی که نقش مهمی در تعداد فروش و سود شما خواهد داشت بازاریابی و تبلیغات خوب است. قبلا در مورد تأثیر تبلیغات در کسب سود بیشتر و فروش توضیح داده‌ایم. 

بیشتر بخوانید: 10 قانون بازاریابی بین‌المللی

بیشتر بخوانید: ترندهای مصرف‌کنندگان در سال 2020

به این نوع مقالات علاقه دارید؟

در خبرنامه ما عضو شوید تا مطالب مشابه را در ایمیل خود دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

whatsapp