29آذر
یکی از مقاصد صادراتی کشور ما صادرات به کانادا است. کانادا کشوری در شمال قاره آمریکا است و آب و هوای سرد و زمستانهای طولانی آن باعث شده که برای تأمین بعضی محصولات نیاز به واردات داشته باشد. تجارت با کشور کانادا هم مثل هر کشور دیگری قوانین و شرایط خاص خود را دارد که ما در این مقاله به آن میپردازیم. کالاهای صادراتی به کانادا، شرایط بستهبندی و نحوه بازاریابی آنها در موفقیت در تجارت صادراتی به کانادا نقش دارد.
کانادا و ایران از سال 2012 هیچ گونه روابط دیپلماتیک رسمی ندارند. خدمات کنسولی و پاسپورت کانادا از طریق دیگر نمایندگیهای دیپلماتیک کانادا در دیگر کشورهای خاورمیانه ارائه میشود در حالی که ایران دارای بخشی از منافع سفارت پاکستان در واشنگتن است. بر اساس گزارشها، نخست وزیر جاستین ترودو که در سال 2015 روی کار آمد، روابط خود با ایران را بررسی میکند و مانند اکثر کشورها، پس از توافق هستهای ایران در ژوئیه 2015، بیشتر تحریمهای اقتصادی خود را لغو کرد.
کانادا از کشورهای مشترکالمنافع بوده و تحت حکومت ملکه انگلیس قرار دارد. حکومت این کشور «دموکراسی پارلمانی فدرال» است به این معنی که علاوه بر ملکه، یک دولت فدرال و دو مجلس سنا و عوام حکومت را تشکیل میدهند.
38,349,000 جمعیت طبق براورد سال 2021 در کانادا زندگی میکنند. پایتخت این کشور «اتاوا» است. و شهرهای ونکوور، مونترآل و تورنتو از شهرهای مهم آن به شمار میروند. 6/6 میلیون نفر از مردم کانادا به زبان فرانسوی صحبت میکنند که 5.6 میلیون نفر از آنها در کبک سکونت دارند. زبان سایر شهرها انگلیسی است.
به جز بخش جنوب غربی که معتدل است، کشور کانادا آب و هوای سرد و قطبی دارد و حتی بیشتر بخشهای آن به دلیل یخبندان خالی از سکنه است.
واحد پول | دلار کانادا (CAD) |
پایتخت | اتاوا |
جمعیت | 38349000 (سال2021) |
پیش شماره تلفن | +1 |
ساعت | 8 تا 3.5 - UTC |
شهرهای مهم | هالیفاکس، سنت جان، کبک، ونکوور، مونترآل، رجینا و تورنتو |
زبان رسمی | انگلیسی و فرانسوی |
مذهب | مسیحی 67.2%، بیدین 23.9%، مسلمان 3.2% |
نوع حکومت | دموکراسی پارلمانی فدرال |
تولید ناخالص داخلی (اسمی) | طبق برآورد سال 2019، ۱٫۸۲۰ تریلیون دلار در کل |
کانادا علاوه بر اینکه کشوری توسعه یافته و با تکنولوژی پیشرفته است، از نظر منابع طبیعی نیز کشوری غنی است. به طوری که از نظر اقتصادی در صنایع خودروسازی، صنایع شیمیایی، صنایع معدنی، فلزی، شیلات، نفت و کشاورزی پیشتاز است. این کشور همچنین در سال 2015 از نظر اقتصادی یازدهمین کشور در جهان شد.
اگر قصد صادرات به کانادا یا هر کشور دیگری را داشته باشید حتما باید از قوانین آن مطلع باشید. جالب است بدانید نظام حقوقی استان کبک متفاوت از سایر استانهای کاناداست. در کبک ترکیبی از نظام حقوقی رومی-ژرمنی (civil law) و سیستم حقوق عرفی (common law) اجرا میشود در حالی که در سایر استانها تنها از سیستم common law استفاده میشود. اما قوانین مربوط به جرم و جنایت در کل کانادا یکسان بوده و توسط مسئولین فدرال مشخص میشود.
بیشتر بخوانید: صادرات به عراق
به دلیل هممرز بودن کانادا با ایالات متحده امریکا، بیشترین تبادلات تجاری کانادا با این کشور است. حتی طبق گزارشهای معتبر، این دو کشور بیشتری حجم مبادلات تجاری را با یکدیگر نسبت به هر دو کشور دیگری در جهان دارند. در نقشه زیر کشورهایی که بیشتری صادرات را طی سال 2020 به کانادا داشتهاند به ترتیب با رنگهای نارنجی، سبز و آبی روشن نمایش داده شدهاند و اگر شما قصد صادرات به کانادا را داشته باشید احتمالا رقبای خود را باید از میان آنها بیابید.
در واقع طبق آمار ترید مپ بزرگترین صادرکنندگان به کانادا در سال 2020 عبارتند از:
فهرست کوتاهی از بیشترین محصولاتی که کانادا وارد میکند را در جدول زیر مشاهده میکنید:
نام محصول | ارزش محصولات واردشده در سال 2020 برحسب هزار دلار امریکا | تراز تجاری 2020 برحسب هزار دلار امریکا | رشد سالانه واردات بین سالهای 2016 تا 2020 |
---|---|---|---|
تمام محصولات | 404275453 | 14425230- | 1 |
ماشین آلات، لوازم مکانیکی، رآکتورهای هستهای، بویلر و از این قبیل | 61094011 | 32278915- | 1 |
وسایل نقلیه و لوازم جانبی آنها به جز راهآهن و تراموا | 55946106 | 9772596- | 4- |
ابزار و تجهیزات الکتریکی مانند تلویزیون، ضبط و پخش و... | 39525385 | 28524740- | 0 |
سوختها و مواد معدنی، روغنهای معدنی و مواد حاصل از تقطیر آنها، مواد قیری و... | 20098835 | 48770649 | 3- |
مروارید طبیعی یا پرورشی، سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی، فلزات گرانبها، فلزات روکششده و... | 17383535 | 55474467 | 11 |
پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی | 15978222 | 3553476- | 2 |
محصولات دارویی | 14303000 | 5772457- | 6 |
ابزار فیلمبرداری و عکاسی، ابزار اندازهگیری دقیق و ابزار پزشکی و جراحی | 11440414 | 5035730- | 1- |
مصنوعات آهنی یا فولادی | 8822386 | 4367759- | 1 |
مبلمان، کوسن، وسایل خواب و مانند آن | 8296701 | 3308985- | 1- |
هواپیما، فضاپیما و قطعات آنها | 6182489 | 3465564 | 1- |
در ستون تراز تجاری جدول میتوان به نسبت صادرات و واردات محصولات پی برد. صادرات کشور کانادا برای محصولات با تراز تجاری مثبت نسبت به واردات این کشور بیشتر است و این نشان میدهد هدف کانادا از واردات آنها عموما فراوری و صادرات آن به صورت فراوری شده است. به عبارت دیگر، کانادا آن محصولات را ریاکسپورت میکند. این در حالی است که محصولات با تراز تجاری منفی عموما مصرف داخلی دارند.
همانطور که در جدول بالا مشاهده میشود، رشد سالانه واردات کانادا طی سالهای اخیر 1% بوده. از میان کالاهایی که بیشترین مقدار واردات را داشتهاند، بیشتر رشد سالانه واردات مربوط به «مروارید طبیعی یا پرورشی، سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی، فلزات گرانبها، فلزات روکششده و…» و بعد از آن «محصولات دارویی» است. بنابراین شاید بتوان بازار رو به رشدی برای صادرات این محصولات به کانادا پیدا کرد. برای پیدا کردن رقبای بازار مروارید یا دیگر محصولات باید به تریدمپ مراجعه کنید:
بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از ترید مپ
نمودار زیر که از ترید مپ به دست آمده بزرگترین صادرکنندگان به کانادا را نشان میدهد:
این نمودار بزرگترین رقبای صادرات به کانادا را نشان میدهد. همانطور که مشخص است امریکا، چین و مکزیک به ترتیب از راست به چپ نمودار قرار دارند و این یعنی بزرگترین صادرکنندگان به کانادا هستند که تأییدکننده اطلاعات قبلی است. البته رنگ زرد این کشورها نشان میدهد، کانادا برای این کشورها بازار اصلی محسوب نمیشود و مقدار صادراتشان به دیگر کشورها بسیار بیشتر است؛ این در حالی است که کانادا بازار هدف اصلی کشورهای آبی رنگ مثل ویتنام، ایرلند، پرو، ایتالیا، سوئیس، هند، تایلند، فرانسه و برزیل محسوب میشود.
ایران و کانادا روابط تجاری خود را از سالهای گذشته شروع کردهاند. در جدول زیر فهرست بیشترین محصولات صادراتی ایران به کانادا را مشاهده میکنید:
نام محصول | ارزش محصولات واردشده در سال 2020 برحسب هزار دلار امریکا | رشد سالانه واردات بین سالهای 2016 تا 2020 |
---|---|---|
تمام محصولات | 25389 | 16- |
میوه و خشکبار خوراکی، پوست مرکبات و خربزه | 15513 | 12- |
اجزای مختلف گیاهان، سبزیجات، میوه و خشکبار فراوریشده | 2429 | 11 |
ماشینآلات، لوازم مکانیکی، راکتورهای هستهای، بویلرها و اجزای آنها | 1303 | 49 |
فرش و سایر انواع کفپوش نساجی | 1168 | 7- |
غلات | 711 | 51 |
محصولات شیرینیپزی شامل غلات، آرد، نشاسته یا شیر فرآوریشده | 516 | 3 |
قهوه، چای و ادویهجات | 507 | 2 |
سبزیجات و ریشههای خوراکی گیاهان مانند ترب | 480 | 2- |
سایر خوراکیهای فرآوریشده | 321 | 2 |
لوکوموتیوهای راهآهن یا تراموا، وسایل راهآهن یا تراموا، وسایل نورد و قطعات آن | 306 | |
شکر قنادی و قند | 293 | 0 |
دانههای روغنی و میوههای روغنی، غلات، دانهها و میوههای مختلف؛ صنعتی یا دارویی | 223 | 8- |
در جدول مشخص است که مقدار رشد صادرات برخی محصولات از ایران به کانادا طی سالهای اخیر قابل توجه بوده؛ برای مثال تمام کالاهای زیر طی سه سال گذشته رشد بالای 20% داشتهاند:
حتی رشد صادرات برخی محصولات از ایران به کانادا طی سالهای 2016 الی 2020 بیش از 100 درصد بوده که نشان دهنده پتانسیل مناسب آنها برای صادرات به کانادا است. برای مثال:
بیشتر بخوانید: HS کد یا شماره تعرفه گمرک چیست؟
تا به اینجا با محصولاتی که پتانسیل صادرات به کانادا را دارند و رقبای صادرات به کانادا آشنا شدید؛ اما لازم است قبل از ورود به این بازار با قوانین صادرات به کانادا نیز آشنا باشید. در ادامه توضیحات کاملی در خصوص قیمتگذاری، حمل و نقل، قوانین گمرکی، استانداردهای لازم و نکات لازم برای صادرات به کانادا آشنا خواهید شد.
برای صادرات به کانادا، گنجاندن تمام اسناد و مدارک مورد نیاز به همراه بار طی حمل و نقل بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که به دلیل نبود مدارک کافی در مرز و گمرک با مشکل مواجه نشده و وصول کالا به دست مشتری به تأخیر نیفتد.
وجود چهار سند در صادرات تمام محمولهها به کانادا الزامی است:
تمام محصولات صادراتی به ویژه محصولاتی که به کشورهای پیشرفته صادر میشوند به بستهبندی خوب نیاز دارند. محصولات باید در جعبهها و کارتونهای زیبا و شکیل قرار گرفته و قابل رقابت با سایر محصولات مشابه در بازار هدف باشند.
به علاوه، یکی از ملزمات صادرات محصول برچسبگذاری آنهاست. از آنجا که ارائه اطلاعات دقیق در مورد محصول، کشور سازنده، تاریخ تولید و تاریخ انقضا (در مورد برخی محصولات خاص) و مواد تشکیلدهنده آن به مشتری ضروری است، قطعا یک برچسب حاوی اطلاعات دقیق بر روی محصولات نیاز خواهد بود. بر روی برچسب به اطلاعات زیر اشاره کنید:
دریافت استانداردهای لازم بر حسب نوع محصول و درج آنها بر روی محصول نیز از دیگر الزامات مربوط به بستهبندی و برچسبگذاری محصولات صادراتی است.
بعد از انتخاب محصول و یافتن توزیعکننده مناسب در بازار هدف که در بخش قبل به آن پرداخته شد، و بعد از آماده سازی مدارک لازم و بستهبندی و برچسبگذاری محصولات، نوبت به رایزنی با شرکتهای حمل و نقل یا لجستیکی میرسد. این شرکتها آفرهای مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی و بعضاً زمینی را پیش روی شما خواهند گذاشت. لازم به ذکر است این شرکتها مسائل مربوط به کانتینر و … را حل خواهند کرد؛ اما در نهایت این شما هستید که باید با توجه به نیاز محصول خود، کانتینر مناسب را سفارش دهید. توصیه میشود برای محصولات فاسدشدنی حتما از کانتینرهای یخچالی استفاده شود.
بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم بارنامه دریایی
قوانین گمرکی عموماً بر نحوه عبور کالا از مرزهای کانادا، با اعمال روشهای گزارشدهی و کنترل بر همه افراد و کالاهای واردشده به کانادا و اعمال عوارض گمرکی مختلف، مالیات و سایر عوارض گمرکی بر کالاهای وارداتی نظارت میکند.
قوانین گمرکی همچنین واردات برخی کالاها را کنترل، محدود و ممنوع میکند. برای مثال صادرات برخی کالاها و به خصوص فناوریها از کانادا به دیگر کشورها ممنوع و محدود شده. محدودیتهای واردات و صادرات میتواند شامل مواردی مانند سلاح گرم، مواد مخدر و اموال فرهنگی و همچنین اقلام نظامی، شفاف و حساس شیمیایی شود.
عوارض گمرکی از طریق اجرای قانون گمرک و تعرفه گمرک بر کالاهای وارداتی اعمال میشود. در حالی که قانون گمرک شامل قوانین اداری لازم برای ارزش افزوده کالاهای وارداتی است، تعرفه گمرک طبقهبندی تعرفه و نرخ عوارض وضع شده برای این کالاها را هنگام وارد شدن به کانادا تعیین میکند.
طبقهبندی تعرفه و قیمتگذاری
در ابتدا کالاهای وارداتی باید شناسایی شوند تا با طبقهبندی آنها تحت رژیم طبقهبندی تعرفه کانادا انجام میشود. سیستم کانادا نیز از سیستم هماهنگ توصیف و کدگذاری کالا یا همان HS کد تبعیت میکند. هرچند اکثر کشورها برای دو رقم آخر این کد قوانین ملی مربوط به خود را دارند.
بیشتر بخوانید: HS کد یا شماره تعرفه گمرک چیست؟
پس از تعیین کلاس تعرفهای مناسب و نحوه تعرفه، ارزش کالا باید تعیین شود تا بتوان نرخ تعرفه را برای برخی از عوارض شناخته شده اعمال کرد.
کانادا از کد ارزشیابی GATT استفاده میکند که برای ارزشگذاری کالاها برای اهداف گمرکی مورد استفاده اکثر کشورهای صنعتی از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا است و همچنین توسط همه اعضای WTO تصویب شده است.
کد ارزشگذاری کانادا در بخشهای 43 تا 53 قانون گمرک آمده است و در برنامه کاربردی آن به تفصیل مشخص شده. موضع آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) در مورد ارزشگذاری نیز منجر به بسیاری از مسائل مربوط به ارزشگذاری شده است (به عنوان مثال، رفتار با حق امتیاز) که در دادگاههای قابل اجرا کانادا مورد رسیدگی قرار گرفته است و سایر کشورها نیز آنها را از نزدیک زیر نظر دارند.
همه کالاهای صادراتی را به فرانسوی و انگلیسی ترجمه کنید.
کانادا 2 زبان رسمی دارد؛ انگلیسی و فرانسوی. قوانین زبانی در کانادا بسته به استان وجود دارد که مشاغل را ملزم به ترجمه تمام مطالب و هر چیزی که مشتری با آن روبرو باشد به زبان فرانسه میکند.
کانادا از لحاظ فرهنگی ریشه در اصل و نسب فرانسوی خود دارد و ضروری است که شرکتها برای تجارت با کشور کانادا محصول خود را تعیین کرده و ترجمه دقیق را با در نظر گرفتن آن ارائه دهند. گول نخورید، فرانسوی کانادایی و فرانسوی که در فرانسه صحبت میشوند دارای تفاوتهای زیادی هستند. اطمینان حاصل کنید که با یک شرکت ترجمه حرفهای که از گویندههای NATIVE زبان مقصد استفاده میکند ، همکاری کنید.
ویژگیهای محصول یا خدمات را مبالغه نکنید.
صداقت در فرهنگ کانادایی بسیار ارزشمند است. در جلسات خود برای تجارت با کشور کانادا ضروری است که در مورد ویژگیهای ارائه شده بیش از حد تبلیغ نکنید، مبالغه نکنید و دروغ نگویید.
همین امر در مورد بازاریابی محصولات شما برای شهروندان کانادایی نیز صدق میکند. تبلیغ محصول با مزایا و ویژگیهای مبالغهآمیز، شانس سودآوری شما را محدود میکند؛ چراکه محصول در نهایت به دست مصرفکنندگان رسیده و با مشخص شدن کیفیت واقعی، نسبت به نام تجاری شما بی اعتماد میشوند.
تمرکز بر هویت کانادایی
کاناداییها به هویت فرهنگی خود اهمیت میدهند و با خارجیهایی که سعی میکنند فرهنگ خود را به آنها تحمیل کنند، مهربانی نمیکنند. پیام خود را بر این نکته متمرکز کنید که محصول یا خدمات شما چگونه به نفع مردم کانادا خواهد بود و چگونه میتوان آن را در هویت کانادایی ادغام کرد. به یاد داشته باشید که شما در کشور کانادا مهمان هستید و موفقیت شما بستگی به پذیرش آنها دارد.
در نهایت یکی از مواردی که نقش مهمی در تعداد فروش و سود شما خواهد داشت بازاریابی و تبلیغات خوب است. قبلا در مورد تأثیر تبلیغات در کسب سود بیشتر و فروش توضیح دادهایم.
بیشتر بخوانید: 10 قانون بازاریابی بینالمللی
بیشتر بخوانید: ترندهای مصرفکنندگان در سال 2020
سوالات خود در خصوص صادرات به کانادا را میتوانید در کامنتها از ما بپرسید. همچنین نظرات گرانبهای شما در رابطه با این مقاله به ما کمک خواهد کرد تا مقالات مفیدتری برای شما عزیزان آماده کنیم.
دیدگاه (2)
با سلام. خواهشمندم نسبت به صادرات کاشی و سرامیک از ایران به کانادا راهنمایی فرمایید.
متشکرم
سلام جناب علی. به زودی مطلبی در مورد صادرات کاشی و سرامیک منتشر میکنیم و در اون به طور مفصل در مورد بازارهای مناسب کاشی و سرامیک بحث خواهیم کرد.