صادرات خشکبار توان ارزآوری بالایی برای کشور دارد. طبق آمار اعلام شده اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور، میزان صادرات این دسته محصولات در سال 2021 بالغ بر 5/2 میلیارد دلار بوده است. با مقایسه صادرات غیرنفتی کشور در سال 99 ، که در حدود 34 میلیارد دلار بوده، متوجه میشویم صادرات خشکبار سهم تقریبی 10 درصدی از حجم صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است. عمده خشکبار تولیدی کشور، به خصوص در بخش آجیل، صادر میشود به طوری که در برخی سالها حجم این صادرات در حدود 80 تا 90 درصد از تولید کشور را شامل شده است. علیرغم چالشهایی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان آجیل و خشکبار در کشور با آن روبرو هستند به نظر میرسد خشکبار همچنان یک کالای جذاب و با مزیت برای صادرات محسوب میشود.
مزیتهای صادرات خشکبار به شرح زیر است:
- افزایش درآمد وارداتی و ارزآوری برای کشور
- ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر در صنعت خشکبار از جمله کشاورزان، تولیدکنندگان و تامینکنندگان داخلی
- افزایش اعتبار و شهرت در سطح بینالمللی
- افزایش ارزش افزوده صادرات برای تولیدکنندگان داخلی
- بهبود تنوع محصولات خشکباری در بازار جهانی
نحوه صادرات خشکبار
اگر قصد صادرات خشکبار را دارید، علاوه بر آشنایی با روند کلی صادرات که تقریبا شامل همه کالاها میشود، باید از مجوزهای لازم بهداشتی و استانداردهای خاص مرتبط با خشکبار نیز آگاهی داشته باشید. در خصوص صادرات خشکبار باید اشاره کرد، بسته به مقصد صادراتی محصول، ممکن است قوانین و الزامات گمرکِ مقصد متفاوت باشد. از این رو مهم است که ابتدا مشخص کنید مقصد صادراتی خشکبار شما چه کشوری است تا بر اساس مجوزهای مورد نیاز همان کشور اقدام به صادرات کنید.
نحوه صادرات خشکبار در یک شمای کلی به این صورت است که شما پس از اخذ استانداردهای موردِ اجباری و همین طور استانداردهای اختیاری، از طرق مختلف اقدام به معرفی محصول خود به مشتری خارجی میکنید. انجام تحقیقات در زمینه بازارهای خریدار خشکبار، استانداردها و رقبای حاضر در هر بازار، اقدام به بازاریابی با طراحی سایت یا پیدا کردن تجار فعال در بازار هدف مینمایید. پس از پیدا کردن مشتری، ارائه پروفرما و سایر مراحل صادراتی را گام به گام انجام خواهید داد تا محصول را به دست مشتری برسانید.
حضور در نمایشگاههای بینالمللی، حضور میدانی در کشور هدف، اخذ مشاوره از شرکتهای مشاوره صادراتی معتبر، شراکت و همکاری با صادرکنندگان با تجربه از جمله روشهایی است که میتواند به یک تولیدکننده یا بازرگان در بازاریابی و پیدا کردن مشتری کمک نماید.
بیشتر بخوانید: روش های پیدا کردن مشتری خارجی برای صادرات
مراحل صادرات خشکبار
برای این که بتوانید در صادرات خشکبار موفق شوید علاوه بر توانمندیهای شخصی و کیفیت محصول باید از یک دیسیپلین و قاعده کلی صادراتی نیز تبعیت کنید. اجمالا در خصوص مراحل صادرات خشکبار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
انتخاب و شناخت بازار هدف
چه شما یک تولیدکننده خشکبار باشید و چه یک صادرکنندهی با تجربه که قرار است تجربه صادرات خشکبار را نیز به رزومهی موفق خود اضافه کند، بدون شک اولین گام، شناسایی بازار هدف است. در ادامهی این محتوا حتما به بسیاری از اطلاعات ضروری برای شناخت فرصتهای صادراتی خشکبار ایران اشاره خواهیم کرد. اما در همین حال لازم است شما ذائقه و نیازهای بازار هدف را به خوبی بشناسید.؛ از وضعیت رقبای ایرانی و خارجی در آن کشور آگاهی کافی داشته باشید.
پیدا کردن مشتری مبتنی بر این تحقیقات جامع مهمترین قدمی است که برای صادرات خشکبار باید بردارید.
توافق با مشتری
پس از بازاریابی و پیدا کردن مشتری، باید اقدامات حقوقی و اداری کار را انجام دهید که نخستین گام آن صدور پرفورما یا همان پیشفاکتور است. مسائل مرتبط با تضمینهای مالی و اعتباری، توافقات کلی در خصوص خواستهای مشتری، نحوه ارسال و بستهبندی و بسیاری موارد دیگر در این مرحله باید صورت بگیرند.
تامین خشکبار
در گام بعدی و پس از شناخت بازار و پیدا کردن مشتری، باید کالای توافق شده را تهیه کنید. لازم است مشخص کنید قرار است خشکبار را به صورت فلهای صادر کنید یا میخواهید با بستهبندی مناسب به ارزش افزوده کالای صادراتی خود بیافزایید.
یک محصول با کیفیت و استفاده از تکنولوژیهای استاندارد در تهیه و بستهبندی میتواند تداوم صادرات خشکبار را برای شما تضمین کند. تولید و بستهبندی خرما، آجیل، میوههای خشک و سایر اقلام خشکبار استانداردهای مشخصی دارند که ایمنی و بهداشت محصول را تضمین میکنند.
علاوه بر الزامات اجباری برای بستهبندی، توجه به سلیقه و خواست مشتری نیز بسیار حائز اهمیت است. بستهبندی خشکبار میتواند در بستههای کاغذی، پلاستیکی و یا فلزی انجام شود که در هر صورت کیفیت و زیبایی بسیار ضروری است. چنانچه شما تولیدکننده خشکبار نیستید پیشنهاد میکنیم برای تامین آجیل به آذربایجان شرقی، برای گردو به همدان و برای خرما به استانهای کرمان، بوشهر و خوزستان و برای تهیه زعفران به استانهای خراسان رضوی و جنوبی سر بزنید. مهمترین تولیدکنندگان این کالاها در استانهای یاد شده قرار دارند.
اخذ مجوزهای بهداشتی و استاندارد خشکبار برای محصول
تولیدکننده خشکبار باید دارای نشان سلامت و کد بهداشتی باشد. ضمنا استانداردهای لازم برای تولید و بستهبندی خشکبار نیز باید اخذ گردد. در کنار استانداردهای اجباری، بهتر است برخی گواهینامهها و استانداردهای تکمیلی را نیز دریافت کنید تا حرف بیشتری در رقابت با رقبا داشته باشید. برای مثال استاندارد 2339 مرتبط با ضدعفونیسازی خشکبار است و استانداردهای 1035 و 36 مرتبط با بستهبندی خشکبار میباشند.
ارسال محصول
در این مرحله باید بر مبنای توافقات صورت گرفته با مشتری، محصول بیمه شده و توسط یک شرکت حملونقل ارسال و به نماینده مشتری تحویل گردد.
آنچه به عنوان مراحل صادرات در اینجا ذکر شد، تنها خلاصهای از روند صادرات است. ذکر کامل مراحل صادرات خشکبار را در صفحه «راهنمای شروع صادرات» میتوانید مشاهده کنید.
شرایط صادرات خشکبار
با توجه به این که خشکبار طیف وسیعی از محصولات را شامل میشود، شرایط صادراتی هر کدام از این اقلام با دیگری متفاوت است. به لحاظ بهداشتی، استاندارد بودن و بستهبندی، برای هر نوع محصول الزامات مختلفی وجود دارد که صادرکننده لازم است در مورد آن اطلاعات کامل را کسب نماید. برای مثال باز هم در خصوص خرمای مضافتی، طبق استاندارد 365 هر گونه عیبی شامل خاك، شن، سنگریزه، تکههاي شیشه، فلز، تنیدهها، فضولات، پر پرندگان، موي جوندگان، حشرات مرده یا قطعات مختلف بدن آنها، بو و مزه غیرطبیعی، آفت زنده، ترشیدگی و کپکزدگی، خرماي مضافتی را براي انسان غیر قابل مصرف نماید. یا در خصوص تولید خشکبار، لازم است حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولید و بستهبندی خشکبار مطابق الزامات سازمان غذا و داروی کشور در نظر گرفته و لحاظ شده باشد.
قوانین صادرات خشکبار
قوانین صادرات خشکبار شامل داشتن مجوزهای زیر می باشد:
- اخذ مجوز صادرات از سازمان صمت و مجوز صادرات و قرنطینه از سازمان غذا و دارو
- اخذ استانداردهای اجباری متناسب با نوع خشکبار
- دریافت استانداردهای تکمیلی مانند مدرک HACCP یا ایزو ۱۶۰۵۰ برای آجیل یا ایزو 3632 برای زعفران
- دریافت گواهی مبدا کالا از اتاق بازرگانی
- مجوز ترخیص کالا
- بستهبندی محصول با توجه به الزامات سازمان غذا و دارو و لیبلگذاری برابر استانداردهای تعریف شده
- در نظر گرفتن الزامات ویژه گمرک کشور مقصد
- انجام امور اداری و مالی مربوط به صادرات، مانند بیمه، حملونقل، مالیات و …
چنانچه مقصد شما برای صادرات خشکبار مشخص باشد میتوانید با مراجعه به وب سایت مک مپ، فهرست دقیقی از مجوزها، گواهیها و استانداردهای لازم برای صادرات خشکبار به هر کشور را دریافت کنید.
بستهبندی خشکبار جهت صادرات
در بستهبندی محصول برای صادرات علاوه بر اینکه باید به سلیقه مشتری نهایی حاضر در بازار هدف توجه شود، باید تابع استانداردهای اجباری سازمان استاندارد ایران و همچنین الزامات کشور مقصد نیز باشد.
برای این که بستهبندی محصول شما مورد تایید سازمانهای مربوطه قرار بگیرد لازم است با دستورالعملهای مرتبط با آن آشنا باشید. برای مثال، در خصوص اقلامی مانند كشمش، برگه زردآلو، برگه هلو، قيصي و آلو خشك که در جعبههای چوبی صادر میشوند، رعایت الزامات استاندارد 1035 اداره استاندارد ضروری است.
علاوه بر نوع جنس بستهبندی، مشخصات برچسب روی آن نیز تابع ضوابط مشخصی است. به عنوان مثال، درج نوع كالا، نام کشور سازنده، وزن خالص و نشان تجاري بر روی جعبههای چوبی الزامی است.
هر کشور قوانین مخصوص به خود را برای هر محصول مشخص کرده است. این قوانین را در همان وبسایت macmap میتوانید پیدا کنید.
کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات
سود صادرات خشکبار
در سال 2022، از میان انواع خشکبار صادرشده، پسته با پوست با کد تعرفه 080252 بیشترین صادرات را از نظر ارزش دلاری داشته و بعد از آن خرما با کد تعرفه 080410 قرار دارد. به طوری که پسته با ارزش حدود 126 میلیون دلار و خرما حدود 88 میلیون دلار صادر شده است.
اگر چه شاید نشود به صورت اجمالی از میزان سود صادرات خشکبار صحبت کرد، زیرا موارد مختلفی در این موضوع دخیل هستند و هر مورد باید به صورت مجزا بررسی شود، اما بدون شک صادرات خشکبار، اگر به شیوهی درست و بر طبق استانداردهای لازم صورت گیرد، سود سرشاری را عاید تجار خواهد کرد.
به جز پسته و خرما، عمده خشکبار صادراتی ایران شامل بادام، توت خشک، زرشک، زعفران و … است. هر کدام از این اقلام درصد سود متفاوتی دارند که تا حد زیادی بستگی به مقدار زحمت و هزینهای دارد که برای تولید آن صرف میشود. البته عوامل دیگری چون نوع بسته بندی، بازار هدف، قیمت بازار، نیاز بازار و … نیز در تعیین سود حاصل از صادرات خشکبار دخیل هستند.
آمار صادرات خشکبار ایران
خشکبار طیف متنوعی از اقلام صادراتی را شامل میشود و به همین دلیل نمیتوان یک کد تعرفه را پیدا کرد که تمام انواع خشکبار را در بربگیرد. به طور کلی، میوه چه به صورت تازه چه خشک با HS کد 08 معرفی میشود. از میان زیرمجموعههای آن، خرما با کد 0804، آجیل 0802 و برگه آلو، زردآلو، قیسی و موارد مشابه با 0813 مشخص میشوند.
برای بررسی آمار صادراتی میتوانید به دادههای اداره گمرک ایران و همچنین آمار ارائه شده توسط سایتهای معتبر جهانی، مانند سایت ترید مپ مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید: راهنما و آمار صادرات میوه خشک
صادرات خشکبار به قطر
میزان صادرات آجیل ایران به کشور قطر در سال 2021 در حدود 5 میلیون دلار بوده است. همچنین صادرکنندگان ایرانی در این سال، در حدود 4 میلیون دلار زعفران به قطر صادر کردهاند. خشکبار ایران از طریق مرزها و گمرکهای منطقه ويژه اقتصادي بوشهر 1، منطقه ويژه اقتصادي رفسنجان، مشهد، فرودگاه امام خميني، غرب تهران و فرودگاه شيراز به قطر صادر میشوند.
زعفران، بادام، گردو، مغز پسته، انجیر خشک، مویز، خرماهای کبکاب، پیارم، مضافتی، خاصویی و زاهدی مهمترین اقلام صادراتی خشکبار ایران به قطر در سال 1400 مطابق با اطلاعات اداره گمرک بودهاند.
صادرات خشکبار به عراق
همسایه غربی کشورمان، عراق، یکی از اصلیترین بازارهای صادراتی تولیدکنندگان ایرانی محسوب میشود؛ عراق با 9 میلیارد دلار در جایگاه 4مین مقصد صادراتی کشورمان قرار دارد. با توجه به روابط خوب و اشتراکات مذهبی و فرهنگی دو کشور صادرات خشکبار به عراق میتواند یکی از اصلیترین گزینههای در دسترس تولیدکنندگان داخلی باشد.
لازم به ذکر است عراق با واردات 10 میلیون دلار خرما، هشتمین وارد کننده خرمای ایران است. همچنین برابر آمارهای سایت ترید مپ در سال 2021 ، حدودا 80 میلیون دلار آجیل از ایران به عراق صادر شده است. در همین حوزه، عراق 4مین وارد کننده عمده آجیل ایران بعد چین، هند و آلمان است.
با توجه به روابط خوب دو کشور و آشنایی مصرفکننده عراقی با تولیدات کشورمان، به نظر میرسد عراق یک مقصد صادراتی مناسب برای محصولات خشکبار کشور باشد.
طبق داده های اداره گمرک کشور، فرودگاه امام خميني، کرمانشاه، باشماق، کرمان، منطقه ويژه اقتصادي رفسنجان، منطقه ويژه اقتصادي سيرجان، یزد، مشهد، غرب تهران، جلفا، خسروی، کرمان، مشهد، تبریز، بازارچه كيله سردشت و مهران اصلیترین مرزها و گمرکهای صادراتی ایران به عراق هستند.
بیشتر بخوانید: راهنمای صادرات به عراق
صادرات خشکبار به عمان
ایران و عمان سالها است روابطی گرم و به دور از تنش با یکدیگر دارند. این همسایه جنوبی به دلیل موقعیت مناسب در دهانهی دریای عرب و دریای عمان، میتواند یک هاب مناسب برای صادرات مجدد محصولات ایرانی باشد.
برابر آمارهای اعلام شده در سایت معتبر ترید مپ در سال 2021، صادرکنندگان کشورمان در حدود 5 میلیون دلار زعفران به عمان صادر کردهاند. با توجه به استقبال مسئولین دو کشور از گسترش روابط اقتصادی، به نظر میرسد صادرات زعفران ایرانی و همین طور سایر اقلام خشکبار به عمان، میتواند با اتخاذ روشهای هوشمندانهی بازاریابی، شاهد گسترش بیشتری نیز باشد.
بررسی دادههای اداره گمرک ایران نشان میدهد بیشتر صادرات پسته و بادام کشور به عمان در سال 1400 ، از گمرکهای منطقه ويژه اقتصادي شيراز، شهید باهنر، مشهد، قم، منطقه ويژه اقتصادي سيرجان، فرودگاه امام، منطقه ويژه اقتصادي شهيد رجايي و منطقه ويژه اقتصادي رفسنجان انجام شده است.
بیشتر بخوانید: صفر تا صد صادرات به عمان
صادرات خشکبار به ترکیه
ترکیه با 6 میلیارد دلار پنجمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی و هفتمین وارد کننده آجیل از کشورمان است. همسایه شمال غربی ایران در سال 2021 در حدود 50 میلیون دلار آجیل از ایران وارد کرده است. همچنین صادرکنندگان ایرانی در همین سال، حدود 27 میلیون دلار انواع خرما به ترکیه صادر کردهاند.
عمده صادرات خشکبار و خرمای ایران به ترکیه از مرزهای بازرگان و تبریز، منطقه ويژه اقتصادي سهلان، ارومیه، جلفا، زنجان و منطقه ويژه اقتصادي بم صورت میگیرد.
بیشتر بخوانید: هرآنچه که قبل از صادرات به ترکیه لازم است بدانید
صادرات خشکبار به دبی
امارات متحده یکی از اصلیترین شرکای اقتصادی ایران است. برابر آمارهای گمرک ایران در سال 1400 ، ده درصد از حجم صادرات ایران به امارات صورت گرفته است که ارزش این صادرات، در حدود 5 میلیارد دلار برآورد شده است. امارات بعد از چین عراق و ترکیه چهارمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در این سال لقب گرفته است و به همین دلیل دبی، یکی از مقاصد صادرات خشکبار ایران است.
امارات در سال 2021 در حدود 50 میلیون دلار از ایران زعفران وارد کرده است. در واقع امارات با سهم 30 درصدی، اولین واردکننده زعفران ایران است. آجیل، اصلیترین بخش صادرات خشکبار ایران محسوب میشود.
طبق آمارهای سایت ترید مپ در سال 2021 میلادی، پنجمین وارد کننده آجیل ایران بوده است. در همین سال، ارزش صادرات آجیل ایران به امارات بالغ بر 64 میلیون دلار بوده است. در خصوص خرما نیز صادرکنندگان ایرانی، 20 میلیون دلار صادرات انواع خرما به امارات داشتهاند.
بیشتر بخوانید: صفر تا صد صادرات به دبی | سود، قوانین و آموزش
صادرات خشکبار به چین
برابر آمارهای سایت ترید مپ، میزان صادرات آجیل ایران به کشور چین در حدود 200 میلیون دلار بوده است. بر اساس همین آمار، صادرکنندگان ایرانی حدود 31 میلیون دلار انواع خرما به چین صادر کردهاند. همچنین ارزش صادرات زعفران ایران به کشور چین، در حدود 50 میلیون دلار بوده است.
صادرات خشکبار به روسیه
با توجه تحریمهای اتحادیه اروپا و غرب علیه کشور روسیه، امکان حضور بیشتر صادرکنندگان ایرانی در بازار روسیه فراهم شده است. طبق آمارهای سایت ترید مپ در سال 2021، صادرات ایران به روسیه در حدود 600 میلیون دلار بوده است. در این سال صادرکنندگان ایرانی در حدود 60 میلیون دلار آجیل به روسیه صادر کردهاند. در این حوزه، روسیه در جایگاه 6ام واردکننده آجیل از ایران قرار دارد.
حجم صادرات خرمای ایران به روسیه در سال 2021 در حدود 7 میلیون دلار بوده است. بر اساس دادههای اداره گمرک کشور در سال 1400 ، مرزهای صادرات خشکبار و خرمای ایران به روسیه عبارتند از: منطقه ويژه اقتصادي پيام، فرودگاه امام خميني، غرب تهران، اصفهان، قزوين، همدان، منطقه آزاد تجاري انزلي، آستارا، تبريز، بيله سوار، منطقه ويژه اقتصادي رفسنجان و منطقه ويژه اقتصادي بم.
بیشتر بخوانید: راهنمای صادرات به روسیه
صادرات خشکبار به اروپا
کشور اسپانیا در اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین صادرکنندگان زعفران محسوب میشود. بیشتر زعفران کشورمان توسط بازرگانان اسپانیایی و به نام این کشور بستهبندی و مجددا صادر میشود. این کشور در رده سوم واردکنندگان ایران قرار دارد.
برابر آمارهای رسمی ایران در سال 2021 ، کشورمان در حدود 25 میلیون دلار زعفران به اسپانیا صادر کرده است. ایتالیا و فرانسه نیز در همین سال، در حدود 2 میلیون دلار زعفران از ایران وارد کردهاند. در حوزهی آجیل و به خصوص پسته، کشور آلمان مهمترین کشور اتحادیه اروپا است که سالانه در حدود 92 میلیون دلار انواع آجیل از ایران وارد کرده است. بعد از آلمان، کشور ایتالیا در بین سایر کشورهای اتحادیه اروپا، دومین واردکننده آجیل ایرانی است. ایتالیا در سال 2021 در حدود 26 میلیون دلار آجیل از ایران وارد کرده است.
صادرات خشکبار به کانادا
طبق آمارهای سایت ترید مپ در سال 2021، میزان صادرات زعفران ایران به کشور کانادا در حدود 600 هزار دلار بوده است. طبق دادههای اداره گمرک ایران در سال 1400 ، انواع خرما، مویز، پسته و مغز پسته، آلو خشک، عناب تازه، انجیر، زرشک و بادام بخشی از اقلام صادراتی ایران به کشور کانادا بوده اند.
از فرودگاه امام، منطقه اقتصادی زرندیه، تبریز، بناب، منطقه ويژه اقتصادي شهيد رجايي، کرمان، منطقه ويژه اقتصادي بم، منطقه ويژه اقتصادي پيام، قزوين، منطقه ويژه اقتصادي رفسنجان، مشهد، غرب تهران، منطقه ويژه اقتصادي سهلان، مراغه و مشهد، سایر انواع خشکبار ایران به کانادا صادر میشود.
بیشتر بخوانید: قوانین صادرات به کانادا
خریداران خشکبار ایران
به عنوان یک تولیدکننده خشکبار لازم است با گستره صادراتی کشور آشنا باشیم. آگاهی از این که انواع آجیل، پسته، خرما، زعفران، یا میوهی خشک شده ایرانی به چه کشورهایی صادر میشود یک گام مهم در ورود موفق به عرصه صادرات خشکبار است. صادرات به کشورهایی که از قبل با خشکبار ایران آشنا نیستند، هر چند موضوعی جذاب است، اما در عین حال، کار بازاریابی را کمی مشکل میکند. هوشمندانهتر است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار کشور، انرژی و وقت خود را در تحکیم موقعیت و گسترش میزان صادرات خود در بازارهای قبلی به کار گیرند.
برای مثال در سال 2022 کشورهای آلمان، چین، ترکیه، اسپانیا و ایتالیا بزرگترین خریداران خشکبار (HS کد 0802) ایران بودهاند. به علاوه از میان تمام واردکنندگان خشکبار ایران، فرانسه، موریس، کره، مالدیو، سوئیس، لوکزمبورگ و چین به ترتیب بیشترین مبلغ را به ازای هر یک تن خشکبار پرداخت کردهاند. البته دلیل آن میتواند خرید محصولاتی با کیفیت بالاتر، بستهبندی شیک، برند خاص و خیلی مسائل دیگر باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد.
از طرف دیگر، طی سالهای 2018 تا 2022 انگلیس به مقدار 224 درصد و استرالیا 127 درصد خرید خشکبار خود را از ایران افزایش دادهاند.
چالشهای صادرات خشکبار
بدون شک صادرات هیچ محصولی بدون چالش نیست و صادرات خشکبار نیز چالشها و مشکلات خاص خودش را دارد. برخی از چالشهایی که به عنوان یک صادر کننده احتمالا بر سر راهتان قرار میگیرد، عبارتند از:
- رقابت با کشورهای صاحب نام در بازارهای جهانی
- وجود تحریمها و محدودیتهای داخلی و جهانی
- نیاز به اخذ مجوزهای خاص برای برخی کشورها
- نیاز به سرمایه کافی و ورود قدرتمند به بازار جهانی
- نیاز به داشتن تجربه و تخصص کافی در زمینه صادرات
همانطور که هر مانعی قابل رفع و رجوع است، این موانع و چالشها هم قابل حل هستند و اتخاذ راهکارهای مناسب میتوان اولین گامها را محکم و با ریسک کمتر برداشت. چنانچه در این زمینه تجربه و دانش کافی ندارید، میتوانید از شرکتهای فعال و صاحب نام در زمینهی صادرات اطلاعات لازم را کسب کنید.
آموزش صادرات خشکبار
همانطور که اشاره شد، صادرات خشکبار یکی از اصلیترین و پرسودترین حوزههای صادرات مواد غذایی است که رشد آن به دلیل افزایش تقاضای جهانی، قابل توجه بوده است. پس اگر شما نیز تولیدکننده یا تأمین کننده این محصول هستید، شروع صادرات خشکبار میتواند در رشد کسب و کارتان موثر باشد. برای انجام تحقیق و کسب اطلاعات در خصوص نحوه شروع صادرات، میتوانید از مقالات آموزشی موجود در اینترنت استفاده کنید. ما همچنین یک راهنمای کامل در خصوص «نحوه شروع صادرات» آماده کردیم که میتوانید از لینک زیر مطالعه کنید.
بیشتر بخوانید: راهنمای شروع صادرات
چنانچه تمایل دارید به صورت تخصصیتر جوانب مختلف صادرات را بررسی کرده و با روشهای تحقیق در مورد بازار هدف، انتخاب بازار هدف، پیدا کردن مشتری، پیدا کردن قوانین و الزامات محصول برای هر کشور، حمل و نقل و … آشنا شوید، میتوانید در دورههای آموزشی صادرات شرکت کنید. برای مشاهده دورههای مختلف، بر روی لینک زیر کلیک کنید.