info@solotis.ir             09201126474            021-28426286
لوگو سولوتیس

صادرات به آلمان | کامل‌ترین لیست کالاهای صادراتی

صادرات به آلمان
فهرست مطالب

کشور آلمان یکی از کشورهای بزرگ و مهم در اروپا بوده که با برخورداری از اقتصادی بسیار مناسب از کشورهای هدف بسیار خوب برای ایران به شمار می‌رود. صادرات انواع کالا به این کشور از قوانین و مقررات ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله به بررسی کامل واردات این کشور از سایر کشورهای جهان به ویژه ایران و همچنین قوانین و تعرفه‌های وارداتی این کشور خواهیم پرداخت.

درباره آلمان

کشور آلمان از کشورهای اروپایی توسعه یافته و دارای زمینه اقتصادی بسیار مناسب است. پس از روسیه کشور آلمان پرجمعیت‌ترین کشور قاره‌ی اروپا به حساب می‌آید. این کشور از سمت شمال در میان دو دریای بالتیک و شمال، و از سمت جنوب به آلپ قرار گرفته است. این کشور به دلیل بازار فروش بسیار خوبی که دارد از جمله مهم‌ترین مقاصد صادراتی برای کشورهایی مانند ایران محسوب می‌شود.

پایتخت برلین
شهرهای بزرگ برلین، هامبورگ، مونیخ، کلن، فرانکفورت
تولید ناخالص داخلی 4.031 تریلیون دلار
واحد پول یورو
جمعیت 84.270.625 نفر
زبان آلمانی
دین 55 درصد مسیحی، 37.7 درصد بی‌‌دین، 6.5 درصد مسلمان و 0.8 درصد سایر ادیان

نحوه صادرات به آلمان

کشور آلمان با توجه به جمعیت 84 میلیون نفری از پتانسیل بسیار بالایی برای صادرات انواع کالا و محصولات برخوردار است. جالب است بدانید که این کشور با توجه به اقتصاد پایداری که دارد، دارای سرانه‌ی درآمدی بسیار مناسبی نسبت به سایر کشورهای اروپایی است. به همین دلیل تقاضای بازار آن برای خرید کالاهای باکیفیت بالا و مرغوب بسیار بالا خواهد بود.

با توجه به موارد ذکر شده می‌توان فهمید که کشور آلمان، این قطب صنعت و اقتصاد اروپا، یکی از شرکای بسیار مناسب اقتصادی برای ایران به شمار می‌رود. از آن جایی که کشور آلمان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده در جهان است، میزان بسیار زیادی از کالاهای مورد نیاز خود به ویژه مواد غذایی را از دیگر کشورها وارد می‌کند. جمعیت بالا، اقتصاد مناسب و همچنین کمبود محصولات کشاورزی در این کشور، فرصتی بسیار مناسب برای تجار و صادرکنندگان ایرانی به وجود آورده است.

ناگفته نماند که کشور آلمان از سرویس‌های حمل و نقلی بسیار مطلوبی برخوردار بوده و بزرگراه‌ها و مسیرهای ریلی، هوایی و کشتیرانی صادراتی مناسبی دارد. از این رو صادرات انواع کالا و محصولات را از طریق راه‌های زمینی، هوایی و آبی انجام می‌شود.

آلمان چه محصولاتی وارد می‌کند؟

بر اساس اطلاعات ثبت شده در سازمان تجارت جهانی، کشور آلمان رتبه سوم واردات را در جهان را به خود اختصاص داده است. در واقع 6.3 درصد از واردات جهانی متعلق به آلمان خواهد بود. در ادامه به بررسی حوزه‌ی وارداتی این کشور و همچنین میزان واردات آن‌ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که تمامی اطلاعات ذکر شده در جدول‌ها بر اساس اطلاعات استخراج شده از تریدمپ است.

HS کد محصول ارزش واردات سال 2022 (USD) درصد رشد سالانه واردات طی سال‌های 2018 تا 2022 درصد سهم واردات نسبت به واردات جهانی
TOTAL کلیه محصولات 1.571.057.042 6 6.3
27 سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و مشتقات حاصل از تقطیر آن‌ها 201.690.749 14 4.8
85 ماشین‌های الکتریکی و تجهیزات و لوازم حاصل از آن‌ها 193.857.886 6 5.3
84 رآکتورهای هسته‌ای و ... 169.431.481 2 6.3
87 وسایل نقلیه به استثنای وسایط نقلیه ریلی و تراموا 134.087.468 0 8.2
30 محصولات دارویی 82.165.292 12 9
29 مواد شیمیایی آلی 65.908.097 8 10.7
99 محصولاتی که در هیچ جا ذکر نشده‌اند 65.517.880 1- 13.2
39 پلاستیک و مشتقات آن 53.147.976 6 6.5
90 لوازم نوری، عکاسی، فیلم‌برداری، اندازه‌گیری، چک‌کردن، دقت، پزشکی یا جراحی 45.105.636 2 6.6
71 الماس‌های طبیعی و یا مصنوعی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی 37.442.645 23 4.3

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید بیشتری حوزه‌ی وارداتی این کشور در زمینه‌ی سوخت‌ها، روغن‌های معدنی و تقطیرات حاصل از آن‌ها است. مطابق با آمار و اطلاعات به ثبت رسیده در سایت سازمان تجارت جهانی، تراز تجاری واردات کشور آلمان در سال 2022 برابر با 87.385.783 هزار USD بوده است. این میزان به خوبی نشان می‌دهد که این کشور یکی از بزرگ‌ترین و عمده‌ترین کشورهای وارداتی جهان به شمار می‌رود.

بیشترین محصولات وارداتی این کشور نیز مطابق با جدول زیر خواهد بود.

HS کد محصول ارزش واردات (هزار USD) سال 2022 درصد رشد سالانه واردات طی سال‌های 2018 تا 2022 تراز تجاری در سال 2022 (هزار USD)
TOTAL کلیه محصولات 1.571.057.042 6 87.385.783
271121 حالت غیر گازی گاز طبیعی 73.811.725 24 63.272.317-
270900روغن‌های نفتی و روغن‌های به دست آمده از مواد معدنی قیر، خام 62.044.514 6 62.038.550-
300490 داروهایی متشکل از محصولات مخلوط یا مخلوط نشده برای اهداف درمانی یا پیشگیری 29.697.834 4 33.888.407
293379 لاکتام‌ها به استثنای هکزانلاکتام و... 26.817.715 27 25.604.483-
271019 روغن‌ها و فرآورده‌های متوسط، مواد معدنی اوربیتومینی نفتی، بدون بیودیزل 22.742.070 3 8.186.891-
300215 محصولات ایمونولوژیک، دوزهای اندازه‌گیری شده را در فرم‌ها یا بسته‌بندی‌ها برای خرده‌فروشی 16.425.659 17 15.514.732
850760 انباشته کننده‌های لیتیوم-یونی (به استثنای مصرف شده) 14.587.958 54 9.084.174-
847130 ماشین‌های پردازش داده، اتوماتیک، قابل حمل، با وزن کمتر از 10 کیلوگرم 14.576.023 11 8.546.151-
851712 تلفن برای شبکه‌های سلولی (تلفن‌های همراه) یا برای شبکه‌های بی‌سیم دیگر 13.049.553 2 8.945.267-

همان گونه که مشاهده می‌کنید بیشترین محصولات وارداتی توسط این کشور حالت غیرطبیعی گاز طبیعی است. بر اساس اطلاعات ثبت شده توسط سازمان تجارت جهانی، 19.6 درصد از واردات کل این محصولات به کشور آلمان اختصاص دارد. پس از این ماده، محصولات پتروشیمی از بیشترین محصولات وارداتی توسط این کشور است. در واقع 3.9 درصد واردات جهانی محصولات پتروشیمی نیز توسط کشور آلمان انجام می‌شود.

کشورهای صادرکننده به آلمان

همان‌طور که قبلاً نیز بیان کردیم کشور آلمان از کشورهای اروپایی پرجمعیت بوده که دارای شرایط اقتصادی بسیار مناسب و مطلوبی است. به همین خاطر صادرات به این کشور می‌تواند سودآوری بسیار خوب و مناسبی را برای سایر کشورها از جمله کشور ایران به همراه داشته باشد. مطابق با اطلاعات ثبت شده در تریدمپ، کشورهای چین، هلند، ایالات متحده آمریکا، کشورهای منطقه، لهستان، ایتالیا، فرانسه و بلژیک از عمده کشورهای صادرکننده به آلمان به شمار می‌روند. در جدول زیر می‌توانید ارزش واردات آلمان از این کشورها را مشاهده کنید.

کشور ارزش واردات (هزار USD) سال 2022 تراز تجاری در سال 2022 (هزار USD) درصد رشد سالانه واردات طی سال‌های 2018 تا 2022 درصد سهم کشور در واردات آلمان
جهان 1.571.057.042 87.385.783 6 100
چین 201.747.442 89.107.271- 14 12.8
هلند 116.076.516 2.237.386- 3 7.4
ایالات متحده آمریکا 97.015.273 66.963.093 6 6.2
کشورهای منطقه 81.236.209 67.311.955 23 5.2
لهستان 81.183.190 13.928.536 7 5.2
ایتالیا 75.951.699 16.119.725 3 4.8
فرانسه 72.882.261 48.705.065 1- 4.6
بلژیک 61.057.280 3.705.801 5 3.9
جمهوری چک 60.594.080 5.258.699- 3 3.9
سوئیس 59.215.754 15.891.251 3 3.8

جدول فوق نشان می‌دهد که کشور چین از جمله بزرگ‌ترین و عمده‌ترین کشورهای صادرکننده به آلمان است. سهم این کشور در واردات آلمان برابر با 12.8 درصد است که در سال 2022 برابر با 201.747.442 هزار USD بوده است. پس از آن کشورهای هلند و آمریکا در رتبه‌های دوم و سوم صادرات به آلمان قرار دارند.

بر اساس نقشه برگرفته شده از سایت سازمان تجارت جهانی کشورهایی که به رنگ سبز نشان داده شده‌اند صادراتی بیش از 10 تا 20 درصدی به آلمان دارند. کشورهای آبی رنگ نیز صادرات 5 الی 10درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

استخراج آمار تجاری با تریدمپ

بیشتر بخوانید: آموزش ویدئویی تریدمپ

لیست کالاهای صادراتی ایران به آلمان

کشور آلمان از جمله کشورهای صادرات محوری است که روابط تجاری نسبتاً خوبی با ایران دارد. این کشور به دلیل برخورداری از کارخانه‌ها و صنایع تولیدی بزرگ علاوه بر موقعیت‌های شغلی بی‌شمار، نیازهای بسیار فراوانی به مواد اولیه دارد. به همین دلیل است که بیشترین نیاز خود به این محصولات را از طریق واردات کالا از سایر کشورها برطرف می‌کند. از این رو تجار و صادرکنندگان ایرانی این فرصت را دارند تا با صادرات کالا و محصولات، سودآوری بسیار مناسب و مطلوبی کسب کنند.

بر اساس اطلاعات ثبت شده در اتاق بازرگانی تهران، حجم صادرات ایران به آلمان در سال 1401 برابر با 29.902.279 کیلوگرم و به ارزش 157.998.721 دلار بوده است. این در حالی است که در حجم صادرات کالا به این کشور در سال 1400 برابر با 56.153.292 کیلوگرم و به ارزش 265.773.500 دلار بوده است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حجم صادرات کشورمان به آلمان بین سال‌های 1400 و 1401 به میزان 26.251.013 کیلوگرم کاهش یافته است.

بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده از سایت سازمان تجارت جهانی، از جمله بیشترین و عمده‌ترین محصولات صادراتی ایران به آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روده، مثانه و معده حیوانات (غیر از ماهی)، کامل و تکه‌های آن
  • پسته تازه یا خشک، پوست کنده
  • ضایعات و ضایعات پلاتین، از جمله. روکش فلزی با پلاتین و سایر ضایعات
  • پسته تازه یا خشک، با پوست
  • فرش و سایر کف‌پوش‌های نساجی، از پشم یا موی ظریف حیوانات، گره دار و…
  • آنتی سرم و سایر فراکسیون های خونی
  • عصاره‌های شیرین بیان به ‌استثنای آنهایی که دارای محتوای ساکارز وزنی بیش از 10 درصد
  • گرد و غبار روی
  • خرمای تازه یا خشک
  • آب سیب تخمیر نشده
کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

صادرات گیاهان دارویی به آلمان

کشور ایران یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و یا به عبارتی پرورش‌دهندگان محصولات گیاهی  و به ویژه گیاهان دارویی به شمار می‌رود. امروزه به دلیل تبلیغات بسیار گسترده‌ای که در زمینه استفاده از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی در سراسر جهان انجام شده است، بسیاری از کشورها به واردات این مواد گیاهی روی آورده‌اند که کشور آلمان نیز یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. از این رو طی چند سال اخیر صادرات این محصولات به آلمان از رشد بسیار مناسب و مطلوبی برخوردار بوده است. به طور کلی این محصولات در سال 2022  صادراتی برابر با 2.186 هزار USD را به خود اختصاص داده‌اند.

صادرات خرما به آلمان

خرما یکی از محصولات بسیار مهمی است که توسط بسیاری از کشورهای دارای آب و هوای گرم و خشک از جمله ایران تولید می‌شود. بر اساس آمار به ثبت رسیده صادرات خرمای ایران به آلمان در سال 2022 برابر با 4000 USD بوده است.

انواع خرمای صادراتی ایران

بیشتر بخوانید: آموزش جامع صادرات خرما

صادرات زعفران به آلمان

زعفران ایرانی از جمله محصولاتی است که همیشه بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص می‌دهد. کشور آلمان از جمله کشورهایی است که هرساله به ویژه در ایام نزدیک به کریسمس، مقادیر بسیاری زعفران از ایران وارد می‌کند. به همین دلیل است که صادرات ادویه‌هایی نظیر زعفران رشد بسیار مناسب و در نتیجه سودآوری مطلوبی را برای تجار داشته است. لازم به ذکر است که صادرات این محصول در سال 2022 برابر با 1.944 هزار USD بوده است.

صادرات سنگ به آلمان

سنگ‌های ایرانی علاوه بر زیبایی، از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده‌‌اند. به همین دلیل است که همواره طرف‌داران بسیاری در تمامی بازارهای جهانی دارند. باید گفت که این بخش از صنعت در کشور ایران همواره بخشی بسیار فعال و پویا بوده است. کشور آلمان یکی از کشورهای متقاضی این محصولات به شمار می‌رود. از این رو صادرات انواع مختلف سنگ به این کشور می‌تواند سودآوری بسیاری را برای تاجران و صادرکنندگان این محصولات به ارمغان بیاورد. لازم است ذکر کنیم که صادرات این محصولات به آلمان در سال 2022 برابر با 184 هزار USD بوده است.

صادرات صنایع دستی به آلمان

صنایع‌دستی از دیگر کالاها و محصولات باارزش اقتصادی هستند. صنایع‌دستی ایرانی همواره از طرف‌داران بسیار زیادی در سراسر جهان برخوردارند. کشور آلمان به دلیل بازار فروش مناسبی که برای این محصولات دارد، یکی از کشورهای مناسب برای صادرات صنایع‌دستی به شمار می‌رود.

صادرات برنج به آلمان

برنج سفید ایرانی بخش عمده‌ای از صادرات برنج را به خود اختصاص می‌دهد. گرچه صادرات برنج سفید به آلمان همواره با سختی‌ها و مشکلاتی همراه بوده است، اما نه تنها این مشکلات مانعی برای صادرات این محصول به آلمان نشده‌اند؛ بلکه سودآوری بسیاری را نیز برای صادرکنندگان این محصول به وجود آورده است. کشور آلمان یکی از مقاصد بسیار مناسب برای صادرات برنج ایرانی به شمار می‌رود. صادرات برنج ایرانی به این کشور در سال 2022 برابر با 220 هزار USD بوده است.

صادرات برنج ایرانی

بیشتر بخوانید: نکات صادرات برنج ایران

صادرات عسل به آلمان

عسل طبیعی ایرانی از جمله محصولات بسیار پرطرف‌داری است که در سراسر جهان شناخته شده است. کیفیت عسل‌ طبیعی ایرانی زبانزد خاص و عام بوده و از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است. کشور آلمان یکی از خریداران این محصول ایرانی به شمار می‌رود.

صادرات پسته به آلمان

پسته از جمله مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین خشکباری است که از ایران به سایر کشورها صادر می‌شود. پسته ایرانی به دلیل شهرت و مرغوبیت بسیار، طرف‌داران و همچنین خریداران بسیاری در سطح جهان دارد. صادرات این محصول به کشورهای مختلفی از جمله آلمان انجام می‌شود. لازم به ذکر است که صادرات این محصول به کشور آلمان در سال 2022 برابر با 54.812 هزار USD بوده است.

صادرات فرش به آلمان

فرش ایرانی از اصیل‌ترین و زیباترین فرش‌های جهان به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که هر ساله تعداد بسیار زیادی از آن‌ها را به خارج از کشور صادر می‌کنند. فرش دستباف ایرانی از پرطرف‌دارترین و چشم‌نوازترین صنایع‌دستی ایران بوده که طرف‌داران بسیار زیادی دارد. صادرات فرش دستباف و سایر انواع فرش و موکت به آلمان در سال 2022 برابر با 23.062 هزار USD بوده است.

صادرات خشکبار به آلمان

خشکبار از دیگر محصولات صادراتی است که از بازار فروش بسیار مناسبی برخوردار است. این محصولات شامل انواع آجیل‌، مغزها، میوه‌های خشک شده و… می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد کشور آلمان یکی از کشورهای پرجمعیت اروپایی محسوب می‌شود که بسیاری از محصولات کشاورزی و خوراکی مورد نیاز خود را سایر کشورها وارد می‌کند. به همین دلیل آلمان یکی از خریداران عمده خشکبار ایران به شمار می‌رود؛ صادرات این محصولات به آلمان در سال 2022 برابر با 83.158 هزار USD بوده است.

صادرات میوه خشک

بیشتر بخوانید: راهنمای صادرات خشکبار

قوانین و مقررات صادرات به آلمان

آلمان نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی قوانین و مقررات وارداتی ویژه‌ای دارد. تمامی تجار و صادرکنندگانی که قصد صادرات کالا و یا محصول به این کشور را دارند باید به خوبی از آن‌ها مطلع باشند. از جمله مهم‌ترین این قوانین، قوانین مربوط به مهاجرت و یا به عبارتی قانون شناخت دوطرفه است. این قانون از طریق سرمایه‌گذاری و کارت آبی قابل انجام می‌شود. بر اساس این قانون کشورهای اروپایی باید اجازه‌ی ورود کالا به بازارهای خود را صادر کنند.

ممنوعیت‌های وارداتی

به طور معمول مجوز خاصی برای واردات کالا نیاز نیست، اما واردات برخی از کالاها نظیر منسوجات نیازمند انجام برخی ترتیبات ویژه خواهد بود. لازم به ذکر است که واردات برخی از مصنوعات فلزی نیز باید تابع قوانین و توافقات دوجانبه اتحادیه اروپا بوده و مجوزهای مربوطه را دارا باشند.

تعرفه‌های وارداتی کشور آلمان

از جمله تعرفه‌های مشخص شده توسط کشور آلمان برای واردات کالا به شرح زیر است:

  • ممنوعیت واردات محصولات مشخص شده از کشورها یا مناطق خاص به دلیل عدم وجود شواهد از شرایط ایمنی کافی برای جلوگیری از خطرات بهداشتی و گیاهی. این محدودیت به طور خودکار اعمال می‌شود تا زمانی که کشور مربوطه ثابت کند که اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی رضایت بخشی را به کار گرفته است که برای ارائه سطح معینی از محافظت در برابر خطرات قابل قبول تلقی می‌شود. کشورهای واجد شرایط در لیست مثبت قرار می‌گیرند. واردات از کشورهای دیگر ممنوع است. این فهرست ممکن است شامل مؤسسات تولیدی مجاز در کشور واجد شرایط باشد.
  • رویکردی که ترکیبی از دو یا چند اقدام بهداشتی و بهداشت گیاهی مستقل برای یک محصول است. اقدامات ترکیبی می‌تواند از هر تعداد معیار مرتبط و الزامات ارزیابی انطباق که در تمام مراحل تولید اعمال می شود، تشکیل شود.
  • الزام به اینکه مجوز، مجوز، تأییدیه یا مجوز مربوط به یک محموله باید از یک سازمان دولتی مربوطه به دلایل بهداشتی و بهداشت گیاهی، قبل از انجام واردات دریافت شود.
  • اقدامی که حداکثر حد باقیمانده یا حد تحمل موادی مانند کودها، آفت‌کش‌ها و برخی مواد شیمیایی و فلزات را در غذا و خوراک تعیین می‌کند که در طی فرایند تولید آنها استفاده می‌شود؛ اما مواد مورد نظر آنها نیستند. اندازه‌گیری شامل حداکثر سطح مجاز برای آلاینده‌های غیر میکروبیولوژیکی است.
  • اقداماتی که اطلاعاتی را که مستقیماً با ایمنی مواد غذایی مرتبط است، تعریف می‌کند که باید در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد. برچسب‌گذاری هر گونه ارتباط نوشتاری، الکترونیکی یا گرافیکی روی بسته‌بندی مصرف‌کننده یا روی یک برچسب جداگانه اما مرتبط است.
  • اقدامات تنظیم کننده حالتی که در آن کالاها باید یا نمی‌توانند بسته بندی شوند یا مواد بسته بندی مورد استفاده را تعریف می‌کنند که مستقیماً با ایمنی مواد غذایی مرتبط هستند.
  • الزامات مربوط به افشای اطلاعات در مورد منشأ مواد و قطعات مورد استفاده در محصول نهایی. این معیار شامل الزامات ثبت سوابق است.
  • الزامات مربوط به افشای اطلاعات مربوط به زمان و نحوه توزیع کالا از زمان تحویل به توزیع‌کنندگان تا رسیدن به مصرف‌کننده نهایی. این معیار شامل الزامات ثبت سوابق است.
  • اقداماتی برای تنظیم نوع، رنگ و اندازه چاپ روی بسته‌ها و برچسب‌ها و تعیین اطلاعاتی که باید در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد. برچسب زدن عبارت است از هرگونه ارتباط نوشتاری، الکترونیکی یا گرافیکی روی بسته‌بندی یا روی یک برچسب جداگانه اما مرتبط یا روی خود محصول. ممکن است شامل الزامات مربوط به زبان رسمی مورد استفاده، و همچنین اطلاعات فنی در مورد محصول، مانند ولتاژ، قطعات، دستورالعمل‌های استفاده، و توصیه‌های ایمنی و امنیتی باشد.
چگونه اطلاعات تماس مشتریان خارجی محصولم را پیدا کنم؟

جمع بندی

کشور آلمان یکی از کشورهای اروپایی پرجمعیت بوده که بازار بسیار مطلوب و مناسبی برای کالا و محصولات ایرانی دارد. کشور ایران و آلمان از روابط اقتصادی مطلوبی برخوردار هستند، صادرات کالا به این کشور در سال‌های اخیر سودآوری بسیاری را برای صادرکنندگان به همراه داشته است؛ در این مقاله به بررسی بیشترین محصولات وارداتی این کشور، بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده و همچنین بررسی میزان صادرات ایران به آلمان پرداختیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم. شما عزیزان با به اشتراک‌گذاری نظرات و پیشنهادات خود می‌توانید ما را در ارتقای سطح خدمات و همچنین تکمیل اطلاعات سایت یاری دهید.

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید:

جامع‌ترین کارگاه عملیاتی بازاریابی صادراتی

با تدریس:

سبحان معینی: مدیر توسعه کسب و کار سولوتیس

اشکان بهرامی: صادرکننده فولاد و موسس پادکست صادراتی

امیرفرید جان‌نثار: مدیرعامل شرکت ایریسا دریا لجستیک

20+ ساعت آموزش کاربردی

40+ ساعت پروژه عملی

20% تخفیف زودهنگام تا 29 اسفند

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

whatsapp