صادرات فرش دستباف ایرانی

صادرات فرش دستباف ایرانی

وقتی صحبت از صادرات فرش می‌شود، همه اذهان به سمت فرش دستباف ایرانی می‌رود که در دنیا شهرت و محبوبیت زیادی دارد. صادرات در این حوزه سود خوبی دارد و خیلی از تولیدکننده‌گان علاقه‌مندند که به آن وارد شوند. اما قبل از هر چیز برای ورود به این حوزه باید با قوانین صادرات فرش آشنایی داشته باشند و مانند هر کار دیگری آموزش دیده باشند. ما در این مقاله به قوانین و فوت و فن‌های صادرات فرش خواهیم پرداخت.

کسی در دنیا نیست که نداند ایران زادگاه فرش است. کشوری که صدها سال بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف در جهان بوده است و هنوز هم مردم سراسر جهان فرش دستباف ایرانی را می‌شناسند. در سال ۱۳۵۱ اولین فرش ایرانی در کارخانه‌های مخمل و ابریشم کاشان متولد شد. از آن سال با تولید و صادرات انواع فرش ماشینی در ایران از بیش از ۱۰۰۰ کارخانه فرش ماشینی، صنعت فرش ماشینی ایران سال پر رونق بوده است. در حال حاضر با وجود تحریم‌های بین‌المللی، صادرات در حوزه فرش رشد چشمگیری داشته است.

واردکنندگان فرش ایرانی کدام کشورها هستند؟

حدود ۲۹ خریدار عمده برای فرش دستباف ایرانی وجود دارد که از این بین ۱۳ کشور آسیایی، ۱۱ کشور اروپایی، ۴ کشور آمریکایی و ۱ کشور آفریقایی هستند. صادرات فرش فقط مربوط به فرش دستباف نیست بلکه فرش ماشینی را هم شامل می‌شود. فرش دستباف ایرانی در دهه‌های گذشته موقعیت خوبی در صادرات غیرنفتی و طرفداران زیادی در ایالات متحده عربی، چین و بسیاری کشورهای دیگر داشته است. امریکا یکی از مقاصد اصلی صادرات فرش ایرانی در دهه‌های گذشته بوده اما با خروج این کشور از برجام و بازگشت تحریم‌ها می‌توان گفت ۲۵ درصد بازار فرش ایران از دست رفت. سایر کشورها مثل آلمان، امارات متحده عربی، ژاپن، لبنان و گاهی انگلستان دیگر مقاصد فرش دستباف به شمار می‌روند که بیشترین وارداتشان از ایران مربوط به ماه‌های اولیه ۲۰۲۰ می‌شود.

فرش دستباف ایرانی در حال حاضر در بازارهای چین نیز موجود است و حتی به دست خود چینی‌ها و به نام فرش ایرانی بافته می‌شود. البته هنوز هم طرح‌های خاص ایرانی محبوب هستند.

در گذشته فرش ایرانی به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در کشورهای مختلف در نظر گرفته می‌شد، به این معنا که نگه‌داری آن باعث افزایش ارزش آن می‌شد و قیمت آن بر اساس دلار افزایش پیدا می‌کرد. فرش‌های ایرانی در جهان از شهرت بالایی برخوردارند و خواهان زیادی دارند. به عبارت دیگر پیدا کردن مشتری خارجی برای فرش ایرانی کار ساده‌ای است و البته به همین دلیل تعداد افراد شاغل و فعال در این زمینه نیز زیاد است و به عبارتی رقبای این حوزه کم نیستند.

صادرات فرش به فرانسه

کشور فرانسه در زمینه فرش بازار توسعه یافته‌ای دارد که اکثرا واردات فرش را از کشورهای ایران و پاکستان و بعد از آن از کشورهایی مانند چین، هند، آسیای میانه، ترکیه، افغانستان، مراکش، تونس و نپال انجام می‌دهد. اما در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت فرش ایرانی و قیمت بسیار پایین فرش چینی، هندی و پاکستانی سهم از واردات فرش این کشورها به فرانسه افزایش یافته است.

فرانسوی‌ها به رنگ‌های مات و شاد مانند کرم، سرخ، آبی و بژ علاقه دارند. اکثراً طرح‌های قالیچه اصیل بلوچی و فرش‌های همدان و چهارمحال و بختیاری مورد توجه فرانسوی‌ها قرار می‌گیرد. به علاوه، آن‌ها بیشتر طرفدار فرش‌های کوچک هستند.

صادرات فرش دستباف به فرانسه

صادرات فرش به عربستان سعودی

عربستان یکی از مهم‌ترین کشورهای اسلامی واردکننده فرش دستباف است. تقریباً ۲ درصد واردات فرش دستباف در جهان مربوط به عربستان سعودی می‌شود که تقریباً ۱۵ درصد آن را فرش ایران تشکیل می‌دهد.

سعودی‌ها به رنگ‌های ملایم و به خصوص رنگ سبز علاقه دارند و بسیار مخالف استفاده از رنگ‌های شیمیایی در فرش هستند. در عربستان فرش‌های تبریز، اصفهان و مشهد تقاضای زیادی دارند. به خصوص، بافت فرش برای اشراف و ثروتمندان عربستانی بسیار مهم است.

قوانین صادرات فرش

برای صادرات هرچیزی قطعا باید با قوانین و شرایط صادرات آن آشنا بود و صادرات فرش دستباف ایرانی نیز از این قضیه مستثنی نیست.

از جمله نکات و فنونی که باید در صادرات فرش مورد توجه قرار بگیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدور انواع قالی و قالیچه که با الیاف مصنوعی یا مخلوطی از الیاف مصنوعی تهیه شده باشد و همچنین انواع فرش‌های بافته شده با نخ‌های رنگ شده زیر استاندارد و تار و پودهای بافته شده از الیاف مصنوعی ممنوع است.
  • فرش و کفپوش‌های دستباف از مواد نسجی از پشم، از موی نرم حیوان یا نایلون، گلیم و سایر فرش‌های دستباف همانند از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌باشند.
  • برای صادر کردن فرش دستباف ایرانی نیاز به شناسنامه فرش دارید.
صادرات فرش دستباف ایرانی

صفر تا صد آموزش صادرات فرش

در صادرات هر محصولی از جمله فرش باید کیفیت کالا را مطابق با استانداردهای بین‌المللی حفظ کرد. برای این منظور حتما راهکارهای زیر را دنبال کنید:

  • به عنوان بازدیدکننده در نمایشگاه فرش شرکت کنید.
  • لیست نمایشگاه‌ها را از اینترنت دریافت کنید و به انجمن‌های مختلف فرش بپیوندید.
  • یک وبسایت ایجاد کنید که جزییات کسب و کارتان را به مشتریان نشان دهد.
  • از یک انتقال پول معتبر برای فروش مستقیم به مشتریان در خارج از کشور استفاده کنید.
  • هزینه‌های حمل و نقل و زیان‌های احتمالی را در نظر بگیرید.

در مرحله بعد باید یک طرح کسب و کار یا بیزنس پلن آماده کنید. ایجاد یک استراتژی تجاری محکم قبل از شروع هرگونه سرمایه‌گذاری ضروری است.

سفارش اطلاعات تجاری: ما در مورد فرش و صادرات آن تحقیقات کاملی برای صادرکنندگان انجام می‌دهیم

برای شروع باید تقاضای بازار برای فرش خاص را مشخص کرده و بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده محصول نهایی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که محصول انتخاب شده باید با سلیقه بازار هدف هم‌خوانی داشته باشد. از همین رو باید تحقیقات بازار را به درستی انجام داده باشید تا متحمل ضرر و زیان‌های ناشی از عدم فروش و برگشت کالا نشوید.

سفارش تحقیقات بازار: ما برای صادرکنندگان تحقیقات بازار انجام می‌دهیم

بعد از انتخاب محصول و بازارهای هدف، می‌توان بر اساس هزینه حمل و نقل، تجهیزات مورد نیاز، بسته‌بندی و استانداردهای مورد نیاز، قیمت نهایی را تخمین زد. 

 

برای شروع یا توسعه صادرات به کمک نیاز دارید؟

ما در تمام زمینه‌های مربوط به بازرگانی خارجی و به ویژه صادرات آماده ارائه مشاوره و معرفی تأمین‌کنندگان حاضر در بازارهای هدف به صادرکنندگان عزیز هستیم.

قیمت‌گذاری صادراتی: ما با توجه به بازار هدف و محصول انتخابی، محصولتان را قیمت‌گذاری می‌کنیم

سپس برای بازاریابی و پیدا کردن مشتریان هدف کمپین‌های بازاریابی طراحی و اجرا کنید. طراحی کمپین نیز باید با توجه به ویژگی‌های بازار هدف صورت بگیرد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد. شما باید نام تجاری خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید. طرح‌های خود را در معرض دید بگذارید.

بازاریابی صادراتی: اجرای کمپین‌ها، طراحی سایت و… برای بازار هدف را به ما بسپارید

بازدیدهای خود را از دبی آغاز کنید زیرا تعداد نمایشگاه‌هایی که در سال برگزار می‌کنند کم است و دو تا سه سال دیگر، تعدادی خریدار خواهید داشت و می‌توانید با پولی که به دست می‌آورید یک غرفه در نمایشگاه اجاره کنید و با نمایش فرش‌هایتان مشتری‌های بیشتری پیدا کنید. این‌ها فوت و فن‌های بازاریابی است که با به کار گیری مناسب آن‌ها می‌توانید علاوه بر حفظ مشتریان قدیمی، مشتریان جدید به دست آورید.

صادرات فرش دستباف ایرانی

بازاریابی برای صادرات فرش دستباف ایرانی

برای بازاریابی صادرات فرش ابتدا باید ببینید مشتریان هدف کسب و کار شما چه کسانی هستند. مشتریان هدف خود را دسته‌بندی کنید.

  • خانواده‌ها

مشتری اصلی فرش در اکثر نقاط دنیا خانواده‌ها هستند که برای مصارف خانگی، تزیین اتاق، هال، سال پذیرایی و… از فرش استفاده می‌کنند.

  • هتل‌ها

هتل‌ها و رستوران‌های مجلل برای تزیین و جذب مشتریان متمول از فرش‌های نفیس دستباف استفاده می‌کنند.

  • دفاتر تجاری

دفاتر مدرن هم برای زیبایی فضای کار و هم برای اینکه نشان دهند به کیفیت کار اهمیت می‌دهند از فرش‌های دستباف استفاده می‌کنند.

  • سالن‌های سینما، موزه‌ها و نمایشگاه‌ها

نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه صنایع دستی، موزه‌ها، سالن‌های نمایش و… می‌توانند مشتریان بالقوه صنایع فرش به شمار روند.

بازاریابی صادرات فرش دستباف

جمع بندی

صنعت جهانی فرش آینده درخشانی دارد و در بخش‌های تجاری، غیرمسکونی و حمل و نقل گشایش یافته است. فرش‌ها کفپوش‌های نساجی هستند که از نخ متراکم بافته شده تشکیل شده‌اند. این‌ها را می‌توان بر اساس موارد زیر طبقه‌بندی کرد:

  • فرش‌های دستباف
  • فرش‌های تولیدی

یک نظرسنجی مناسب از بازار انجام دهید تا ببینید نیاز و تقاضای بازار به سمت چه رنگ‌ها و طرح‌هایی است و چگونه باید کسب و کار خود را در بازار پیش ببرید

در این مقاله با صادر کردن فرش ایرانی به سایر کشورها آشنا شدیم. صادرات فرش در هرکشوری تابع قوانین آن کشور است و ما در این مقاله به قوانین صادرات هم پرداختیم.

صادرکننده باید بازار هدف را بشناسد و با پیدا کردن مشتری در کشور مقصد، تجارت پر سود و موفقی داشته باشد.

به این نوع مقالات علاقه دارید؟

در خبرنامه ما عضو شوید تا مطالب مشابه را در ایمیل خود دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

whatsapp

مشاوره رایگان بگیرید

شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما ظرف کمتر از 48 ساعت با شما تماس بگیرند.