صادرات عسل یک عرصه مناسب برای توسعه بازار و کسب درآمد تجار و تولید کنندگان ایرانی است. با افزایش صادرات عسل میتوان ارزآوری، اشتغال بیشتر، توسعه بازار و شناخت بازارهای بینالمللی را به دست آورد. همچنین صادرات این محصول میتواند به به توسعه صنعت عسل، صنایع وابسته به آن و افزایش ارزش افزوده محصول کمک کند. برای موفقیت در این زمینه، باید الزامات خاصی از جمله رعایت استانداردها در زمینه بستهبندی و حملونقل، شرایط بهداشتی تولید، تعیین مدارک مورد نیاز برای صادرات و بسیاری از موارد دیگر صورت گیرد. همچنین لازم است با شرایط و الزامات کشورهای مقصد آشنایی داشته باشید تا بتوانید با قدرت و درصد موفقیت بیشتری وارد این عرصه شوید. خوشبختانه عسل به عنوان یک محصول خوراکی، شهرت خوبی در بازارهای جهانی دارد که میتواند به جذب مشتریان بهتر و بیشتر در عرصه بینالمللی کمک کند.
اطلاعات محصول
عسل، با کد بازرگانی 040900 ، یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین محصول صادراتی ایران است که اتفاقا حوزهی پر منفعتی برای تجار و صادرکنندگان ایرانی است.
اقلیم جغرافیایی گسترده و به دنبال آن پوشش گیاهی متنوع، که در کشور ما حاکم است، عسل ایرانی را به یکی از بهترین و مرغوبترین نمونههای این محصول در جهان تبدیل کرده است. خواص درمانی عسل و تاثیر آن در سلامتی در همهی کشورها به اثبات رسیده است و به جرات میتوان گفت عسل طبیعی، نزد همهی مردمان و همهی فرهنگها، محصولی ارزشمند و جزو اقلام ضروری در سبد غذایی خانواده به حساب میآید. این ماده ارزشمند با وجود مواد مغذی و مفیدی که برای سلامتی دارد، به دلیل وجود آنزیمهای طبیعی، فاسد نمیشود و به مواد نگهدارنده خاص یا شرایط نگهداری ویژه نیاز ندارد.
چین، نیوزلند، هند به ترتیب سه کشور نخست صادر کننده عسل در دنیا هستند و امریکا، آلمان و ژاپن بزرگترین واردکنندگان عسل هستند.
عسل ایرانی، خصوصا عسل سبلان، از شناختهترین نمونه عسلی است که در دنیا طرفداران فراوانی دارد. طبق آمار سازمان جهانی غذا و کشاورزی، FAO ، میزان تولید این محصول در سال 2021 میلادی در کشور، بالغ بر حدود 77 هزار تُن بوده است. استانهای کوهستانی، مانند اردبیل، آذربایجان غربی، مازندران و … جزو بهترین مناطق برای تولید عسل در کشور هستند که به دلیل داشتن طبیعت بکر و منحصربفرد توان تولیدی بسیار بالایی برای تولید عسل طبیعی دارند. همچنین، مناطقی مانند سبلان، به دلیل داشتن تنوع گیاهی بالا، ظرفیت بالایی در زمینهی تولید عسلهای مختلف با خواص دارویی و درمانی دارد که همانطور که اشاره شد، شهرت آن مرزهای جهانی را در نوردیده و مشتریان بینالمللی دارد.
پرورش دهندگان زنبور عسل میتوانند فراوردههای عسل را به صورت عسل طبیعی خالص، موم، بره موم، نان زنبور عسل، گرده زنبور عسل، ژل رویال، و … برای صادرات آماده کنند. خوشبختانه کاربردهای عسل طبیعی در همه جای جهان شناخته شده و بنابراین برای فروش محصول خود نیاز چندانی به معرفی ندارید. با این حال بد نیست در کاتالوگ، وبسایت و بروشورهای خود به استفاده آن به عنوان شیرین کننده چای و قهوه، تاپینگ شیرینی و بستنی، چاشنی سس و سالاد، شیرینیپزی، تهیه آبنبات و آدامس، استفاده در برخی غذاها یا در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و شمعسازی اشاره کنید.
برخلاف تصور، صادرات عسل به دلیل عدم نیاز به مواد نگهدارنده، کار چندان پیچیدهای نیست و تنها با بستهبندی صحیح و شیوهی حملونقل اصولی و مناسب میتوان این محصول را به کشورهای دیگر صادر نمود. به غیر از عسل، محصولات جانبی و مرتبط با آن، مانند موم، رویال و گرده نیز به عنوان محصولات فرعی و البته بسیار سودمند به کشورهای دیگر صادر میشوند.
مراحل صادرات عسل چیست؟
روال و قوانین صادرات کالاهای مختلف معمولا یک شیوه کلی و مشخص دارد که صادرات عسل هم از این روال گمرکی تبعیت میکند. تفاوت مراحل صادرات عسل بیشتر مربوط با مجوزهای خاصی است که برای صادر کردن آن ضروری هستند. گواهی مبدا، گواهی بازرسی، گواهی بهداشت و گواهی استاندارد برای کالاهای مختلف متفاوت هستند که باید برای صادرات از مراکز مربوطه اخذ و به گمرک و همین طور مشتری ارائه شوند. در ادامه، مراحل صادرات عسل را بیشتر و کاملتر بررسی میکنیم:
کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات
تحقیق در مورد واردکنندگان عسل
اولین گام برای صادرات عسل انتخاب بازار هدف است که باید با توجه به آمار صادرات و واردات جهانی، آشنایی با بازار هدف بر اساس دادههای رسمی و مشاهدات معتبر، تحلیل و بررسی رفتار و سلیقهی مصرف کننده در بازار مقصد و همین طور در نظر گرفتن شیوهی کار رقبا صورت بگیرد. شرکت در نمایشگاههای تخصصی بینالمللی، ارتباط با مراکز رسمی مانند اتاقهای بازرگانی یا سفارتخانهها و حضور مستقیم در کشورِ هدف، از جمله روشهای آشنایی با نیازهای بازارهای مختلف است.
پیدا کردن مشتری خارجی برای عسل
بعد از اینکه بازارهای هدف خود را مشخص کردید نوبت به این میرسد تا از میان تأمین کنندگان عسل کشورهای هدف، با مشتریان مناسب و معتبر ارتباط برقرار کرده و وارد مذاکره شوید. ما در مقالهای مفصل به روشهای پیدا کردن مشتری خارجی و ارتباط گرفتن با ایشان پرداختهایم. لینک آن را در اینجا مشاهده میکنید:
بیشتر بخوانید: روشهای پیدا کردن مشتری خارجی برای صادرات
بعد از انجام مذاکرات و عقد قرارداد نوبت به صدور پیش فاکتور میرسد. پیش فاکتور حاوی اطلاعاتی در مورد کالا و فروشنده است که به منظور تصمیمگیری نهایی برای خریدار ارسال میگردد. پیش فاکتور علاوه بر اینکه به مشتری در تصمیمگیری نهایی کمک میکند در مراحل صدور مجوز، ثبت سفارش، گشایش اعتبار اسنادی و ترخیص کالا استفاده میشود.
واضح است که مهمترین اطلاعات درج شده در پروفرما قیمت کالا است. موضوع قیمت گذاری عسل صادراتی بسیار با اهمیت است. باید توجه داشت که صادرکننده باید با محاسبه جمیع عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی و با توجه به رقبا، هزینههای گمرکی کشورهای دیگر و نرخ پایه، محصول خود را قیمتگذاری نماید.
تعهد صادر کننده به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، بر اساس ارزش پایه صادراتی صورت میگیرد. این نرخ یا ارزش پایه کالای صادراتی، توسط کمیسیون نرخ گذاری تعیین میشود. کمیسیون نرخ گذاری گروهی است مرکب از نمایندگان وزارت صمت، مرکز توسعه تجارت، گمرک، بانک مرکزی و غیره که حداقل قیمت صادراتی کالا را برای صادر کننده مشخص میکند. بر اساس همین قیمت، پایه صادر کننده باید برای بازگرداندن ارز به بانک مرکزی تعهد بدهد. در نتیجه یکی از مراحل صادرات عسل، مراجعه به کمیسیون نرخ گذاری و تعیین قیمت نهایی کالا با توجه به این نرخ پایه است. به طور کلی بخشی از اطلاعاتی که در یک پروفرما وجود دارند عبارتند از:
- اطلاعات فروشنده و خریدار
- اطلاعاتی در خصوص شرح کیفی و کمی کالا، تعداد، مقدار و وزن کالا
- شماره تعرفه کالا
- قیمت خالص کالا، قیمت بستهبندی، قیمت حمل، هزینه تخلیه و …
- مبدا و مقصد کالا
- زمان تحویل
- وسیله حمل
- نحوه پرداخت، حواله، برات، اعتبار اسنادی و …
- مسائل مربوط به بازرسی
- تضامین
مجوزها و گواهیهای عسل صادراتی
یکی دیگر از مراحل صادرات عسل دریافت مجوزهای مورد نیازی است که معمولا از سوی کشور واردکننده مشخص میشود. فهرستی از الزامات محصول مانند نحوه بسته بندی و مجورها و استانداردهای مورد نیاز برای صادرات عسل به هر کشور به تفکیک در وبسایت مک مپ مشخص شده. در این وبسایت حتی میتوانید نهاد صادرکننده گواهی را نیز مشاهده کنید.
بعضی مشتریان ممکن است از شما گواهی بازرسی نیز درخواست کنند. گواهی بازرسی محصول در واقع با توافق طرفین معامله و در مبدأ صادر میشود. در این حالت، عسل در مبدا و توسط یک شرکت بازرسی مورد اطمینان و توافق دو طرف بررسی و این گواهینامه صادر می شود. این گواهی نامه مشتری را از شرایط مناسب کالا و داشتن مشخصات مورد نظرش مطمئن میکند.
برای صادرات عسل، همانند بسیاری از محصولات دیگر، لازم است شناسنامه و برچسب استاندارد آن درج شده باشد. گواهینامهی صادرات برگ تاییدی است که به مشتری میگوید محصولی که انتخاب کرده است، چه ارزش تغذیهای دارد.
اظهار کالا به گمرک
در این مرحله اظهارنامه صادراتی تنظیم و به گمرک ارائه میشود و کالا به گمرک منتقل میگردد. پس از ارزیابی و پلمپ بستهها پروانه صادراتی دریافت میگردد. پرداخت تعرفهها و هزینههای صادراتی در این مرحله انجام میشود. البته این که پرداخت هزینههای گمرک محل مبدأ و مقصد برعهده چه کسی باشد باید بر اساس توافق پیش از انجام معامله صورت بگیرد.
عقد قرارداد حمل و بیمه
بر مبنای شیوه توافق با مشتری، در این مرحله صادرکننده با یک شرکت حملونقل بینالمللی جهت انتقال کالا قرارداد میبندد و همینطور کالا را تا مقصد بیمه می کند.
بزرگترین صادرکنندگان عسل در دنیا
گردش مالی بازار عسل دنیا در سال 2022 حدود سه میلیارد دلار بوده است. کشورهای چین، نیوزلند، هند، آرژانتین و آلمان پنج کشور بزرگ صادر کننده عسل در دنیا هستند که میزان صادرات آنها به شرح زیر است:
کشور | ارزش صادرات در سال 2022 (هزار USD) | تراز تجاری در سال 2022 (هزار USD) | حجم صادر شده در سال 2022 (تن) | درصد رشد سالانه صادرات بین سالهای 2018 و 2022 |
---|---|---|---|---|
کل جهان | 2.643.173 | 69.293- | 7 | |
چین | 277.671 | 206.289 | 156.002 | 3 |
نیوزلند | 266.731 | 265.503 | 11.795 | 5 |
هند | 230.778 | 228.742 | 25 | |
آرژانتین | 229.547 | 229.394 | 67.380 | 11 |
آلمان | 143.090 | 157.405- | 30.350 | 1 |
در حالی که ایران سومین تولید کننده بزرگ عسل دنیا محسوب میشود، اما در میان صادرکنندگان بزرگ جهان دیده نمیشویم. اما این جدول نشان میدهد که جهان ظرفیتهای خوبی برای صادرات عسل در خود دارد. به تراز تجاری جهان نگاه کنید؛ عدد منفی در تراز تجاری نشان میدهد که مقدار واردات عسل جهان حدود 69 میلیارد دلار بیشتر از صادرات آن بوده است. کافی است واردکنندگان عسل را بشناسید و با مشتریان وارد مذاکره شوید.
بزرگترین وارد کنندگان عسل در دنیا
در سال 2022 به ترتیب کشورهای ایالات متحده آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه،بریتانیا، ایتالیا، بلژیک، اسپانیا، لهستان و چین به ترتیب ده کشور بزرگ وارد کننده عسل بودهاند. این ده کشور در مجموع حدود 2.7 میلیارد دلار صرف واردات عسل کردهاند که این مقدار نسبت به سه سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است.
روند رو به رشد واردات عسل جهان نشان دهنده نیاز روز افزون بازارهای جهانی به این ماده طبیعی است.
کشور | ارزش واردات در سال 2022 (هزار USD) | تراز تجاری در سال 2022 (هزار USD) | حجم وارد شده در سال 2022 (تن) | درصد رشد سالانه واردات بین سالهای 2018 و 2022 |
---|---|---|---|---|
کل جهان | 2.712.466 | 69.293- | - | 7 |
آمریکا | 794.278 | 762.184- | 205.156 | 16 |
آلمان | 300.495 | 157.405- | 74.655 | 2 |
ژاپن | 168.882 | 168.600- | 47.381 | 5 |
فرانسه | 140.321 | 104.118- | 35.506 | 2 |
انگلستان | 127.565 | 111.915- | 51.912 | 2 |
نگاهی به تراز تجاری کشورهای واردکننده عسل نشان میدهد که همه آنها بیشتر از آنچه وارد میکنند، به کشورهای دیگر صادرات دارند. به ویژه آلمان در اکثر محصولات به صورت ری اکسپورتر عمل میکند، یعنی بعد از وارد کردن محصولات به صورت فله، با بستهبندی و ایجاد ارزش افزوده، همان محصول را به کشورهای اروپایی دیگر صادر میکند.
با نگاهی دقیق به آمار ترید مپ، متوجه خواهیم شد که سه کشور نیوزلند، آرژانتین و هند با تراز تجاری مثبت، مصرف کنندگان واقعی عسل وارداتی هستند. از میان این سه کشور، نیوزلند بیشترین رشد را در واردات عسل داشته به طوری که واردات عسل نیوزلند طی سال گذشته (2018-2022) به مقدار 21 درصد افزایش پیدا کرده. البته اگر بخواهیم بیشترین رشد واردات عسل را در کل جهان بررسی کنیم به چهار کشور ونزوئلا، شیلی، زیمباوه و نیجریه میرسیم که رشدی بالغ بر 200 درصدی داشتهاند.
کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات
صادرات عسل به کدام کشورها سود بالایی دارد؟
برای تعیین سود حاصل از صادرات باید عوامل مختلفی چون هزینه گمرک و هزینه حمل و نقل را در نظر گرفت.
روابط سیاسی بین کشورها و قراردادهای فی مابین میتواند بر سهلوت و حتی مخارج صادرات اثرگذار باشد. برای مثال گاهی بر اساس توافقاتی که صورت میگیرد، عوارض واردات محصولات مشخصی که از یک کشور خاص وارد میشوند صفر در نظر گرفته میشود. به این ترتیب این مسئله نه تنها اثر قابل توجهی بر سود شما از صادرات خواهد داشت بلکه شما دست برتری نسبت به رقبایتان از سایر کشورها دارید؛ چراکه میتوانید قیمت را کمی پایینتر ببرید.
در روش حمل و نقل نیز باید فاصله کشور مورد نظر از ایران و نحوه ارسال را در نظر گرفت. البته توجه داشته باشید که همیشه صادرات عسل به کشورهای همسایه و نزدیک به معنای سود بیشتر نیست؛ چراکه ممکن است یک کشور از شرق دور یا اروپا قیمتی به مراتب بالاتر از کشورهای همسایه پرداخت کند به طوری که هزینه حمل و نقل را پوشش داده و در نهایت نیز سود بیشتری عایدتان کند.
عسل ایران به کدام کشورها صادر میشود؟
صادرات عسل کشور در سال 1400 بر اساس آمار گمرک ایران 45 میلیارد دلار معادل با 1/8 میلیون تن برآورد شده است.
در سایت گمرک کشورهایی نظیر بحرین، لبنان، مالزی، افغانستان، عراق، آذربایجان، امارات، کویت، قطر، عمان، کنیا، پاکستان، برونئی، اردن، کانادا، بوسنی و هرزگوین، انگلستان، لبنان، آلمان، هنگ کنگ، استرالیا و … به عنوان مقصد بارهای عسل صادراتی ایران دیده میشوند.
صادرات عسل به عراق
طبق آمار گمرک ایران، ارزش صادرات عسل ایران به عراق در سال 1400 برابر با 6.45 میلیون دلار بوده است که این مبلغ برای صادرات 991.5 هزار تن عسل دریافت شده است. به طور کلی صادرات به عراق برای تجاری ایرانی از حیث نزدیکیهای فرهنگی، مذهبی، سیاسی و حتی جغرافیایی گزینه مناسبی به شما میرود. تنها چالش صادرات عسل به عراق را میتوان بازار سنتی این کشور دانست که موجب میشود تجار ایرانی برای فروش عسل به تجار عراقی عمدتا ناچار به حضور فیزیکی در عراق شوند. ما در مقالهای جداگانه بازار عراق را با دقت مورد بررسی قرار دادهایم. با کلیک بر روی لینک زیر میتوانید آن را مطالعه بفرمایید.
بیشتر بخوانید: راهنمای صادرات به عراق
صادرات عسل به آذربایجان
چهارمین وارد کننده عسل ایران در سال 2021 میلادی، همسایه شمالی کشورمان، آذربایجان بوده است. میزان واردات عسل آذربایجان از ایران در حدود نیم میلیون دلار بوده که ارزش وزنی آن 120 تُن برآورد شده است. با توجه به نزدیک بودن دو کشور و وجود مرز زمینی، همچنین امکان حملونقل آسانتر از طریق مسیرهای زمینی، ریلی و هوایی، آذربایجان میتواند یک مقصد مطلوب برای صادرات عسل ایرانی باشد.
بیشتر بخوانید: راهنمای صادرات به آذربایجان
صادرات عسل به پاکستان
با توجه به وجود مسیر زمینی بین ایران و پاکستان، صادرات محصولاتی مانند عسل میتواند با سهولت بیشتری صورت گیرد. با توجه به این که پاکستان بازار مصرف بزرگی برای عسل دارد، صادرات این محصول میتواند عرصهی پر سودی برای دستاندرکاران مربوطه باشد. البته در صادرات عسل به پاکستان چالشهایی نیز وجود دارد که از آن جمله میتوان به ترجمه مستندات به زبان اردو و رقابت با برندهای محلی را نام برد.
بر طبق آمار اداره گمرک ایران، صادرکنندگان کشور در سال 1400، در حدود 260 تُن عسل به پاکستان صادر کردهاند که ارزش آن در حدود 1 میلیون دلار بود برآورد شده است. ظرفیت تولید داخل به حدی بالا است که میتوان بسیار بیشتر از حجم صادرات انجام شده در سال ۲۰۲۱، عسل مرغوب ایرانی را به کشور پاکستان صادر نمود.
صادرات عسل به مالزی
طبق آمار رسمی سایت ترید مپ، مالزی در سال 2022 بیش از 118 تن عسل به ارزش حدودی 230 میلیون دلار از ایران وارد کرده است. نکته جالب توجه درباره مالزی میزان بالای واردات عسل به این کشور است.
طبق آمار وبسایت ترید مپ، مالزی 30مین وارد کننده عسل در دنیا است و سالانه بیش از 4000 تُن عسل، به ارزش 15 میلیون دلار، وارد میکند. با توجه به تولید 80 هزار تُنی عسل در کشور، توان صادراتی ایران به مالزی چند برابر مقادیر فعلی است که این مساله میتواند مورد توجه تجار، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی قرار گیرد.
صادرات عسل به کنیا
بر اساس داده های سایت ترید مپ صادرکنندگان کشور در سال 2022 میلادی، حدود 16 تُن عسل به ارزش 18 هزار دلار به کشور کنیا صادر کردهاند. بعد از کنیا کشورهای آذربایجان، کانادا و ترکیه مهمترین واردکنندگان عسل از ایران بودهاند. در سال های قبل بسیاری از کشورهای وارد کننده عسل، جزو همسایگان ما و از کشورهای حوزهی خلیج فارس بوده اند که به دلیل وجود مرز زمینی یا آبی تبادل کالا به این کشورها آسان و با صرف هزینهی اندکی صورت میگیرد. در حالیکه در سال 2022 کانادا و کنیا جز مقاصد اصلی صادراتی کشور بوده اند.
صادرات عسل به عمان
کشور عمان یکی از همسایههای جنوبی کشور ما در حوزه دریای عمان است که در بین کشورهای عربی بهترین رابطه سیاسی و تجاری را با ایران دارد. حجم مبادلات دو کشور در سالهای اخیر بالغ بر ⅓ میلیارد دلار است. با توجه به موقعیت این کشور در دریای عمان و همین طور حضور در حوزه کشورهای عربی، عمان میتواند یک هاب صادراتی بسیار خوب برای صادرکنندگان کشورمان در حوزه عسل و محصولات جانبی آن برای صادرات مجدد باشد. عمان در سال 2022 در حدود 880 تن عسل از کشورهای مختلف وارد کرده است که از این حیث 43مین وارد کننده عسل دنیا محسوب می شود. طبق ترید مپ کشورمان در بین صادرکنندگان اصلی این محصول به عمان قرار نداشته است. با توجه به علاقمندیهای دو کشور و شرایط ترانزیتی مناسب برای صادرات به این کشور به نظر میرسد در صورت تمرکز بر بازار عمان، حجم صادرات عسل از کشورمان میتواند بسیار ارتقا یابد.
بیشتر بخوانید: آموزش صفر تا صد صادرات به عمان
صادرات عسل به ترکیه
ترکیه در خصوص عسل بیشتر در نقش صادرکننده ظاهر شده. آمار واردات ترکیه در سال 2022 در کل 163 هزار دلار با تراز تجاری 46 میلیون دلار بوده است و از آنجا که تراز تجاری به معنای صادرات منهای واردات است، مشخص میشود که صادرات ترکیه به مقدار بسیار قابل توجهی نسبت به واردات آن بیشتر است. البته به معنای این نیست که نباید در فکر صادرات عسل به ترکیه بود. توجه داشته باشید که ترکیه هنوز هم هرچند اندک، مقداری عسل از کشورهای دیگر وارد میکند و این شانس برای فروش عسل به ترکیه وجود دارد.
بیشتر بخوانید: راهنمای شروع صادرات
صادرات عسل به اروپا
با توجه به استانداردهای سختگیرانه کشورهای اروپایی در زمینه واردات کالاهای مختلف از جمله مواد خوراکی، در حال حاضر صادرات عمده و قابل توجهی از سمت ایران به این کشورها انجام نمیشود. برای ورود به بازار اروپا، علاوه بر بازاریابی هوشمندانه و قوی، به حمایتهای ویژهی دولتی نیز نیاز است تا بتوان سهم بیشتری از صادرات عسل به اروپا را از آن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی نمود.
قوانین صادرات عسل
مراحل و قوانین صادرات عسل مطابق روند کلی صادرات سایر کالاها است که پیشتر توضیح داده شد با این تفاوت که در مورد عسل به کسب برخی مجوزهای خاص نیاز است. البته گاهی در خصوص کشور مقصد ممکن است الزامات خاصی در حوزه محصولات غذایی وجود داشته باشد که صادرکننده باید با این الزامات به خوبی آشنا باشد. این قوانین و الزامات در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و در برخی کشورها سختگیرانهتر هستند.
توجه داشته باشید که کد تعرفه گمرکی عسل، ذیل کد تعرفه ۰۴۰۹۰۰ قرار دارد که عوارض گمرکی صادرات و واردات عسل بر این شناسه مشخص میشود.
مجوزهای لازم برای صادرات عسل چیست و از کجا تهیه می شود؟
برای صادرات عسل به کشورهای مختلف، لازم است استانداردهای مشخص شده توسط هر کشور رعایت شود. با مراجعه به سازمان صنایع غذایی و دارویی کشور، میتوانید اطلاعات کاملی در این زمینه دریافت نمایید. علاوه بر این، سازمانها و کارگزاریهای مرتبط با صادرات محصولات مختلف، میتوانند اطلاعات دقیقی در این زمینه به شما ارائه دهند.
- استاندارد کنفرانس سازمان ملل متحد برای غذا
این استاندارد میزان حداکثری شیرینی، رطوبت، پاکیزگی و بستهبندی عسل را شامل میشود.
- استانداردهای سازمان بهداشت جهانی WHO
این استاندارد شامل سطح مجاز مواد آلوده در عسل، نحوه بررسی و آنالیز محصول، همچنین بستهبندی عسل میباشد.
- استانداردهای ایران
استانداردهای ایران برای صادرات عسل شامل حداکثر سطح شیرینی، میزان رطوبت، پاکیزگی، درصد آنتیبیوتیک و بستهبندی محصول میباشد.
- استانداردهای اتحادیه اروپا
استانداردهای کشورهای اتحادیه اروپا شامل میزان حداکثری شیرینی، رطوبت، میزان آنتیبیوتیک، پاکیزگی و نحوه بستهبندی میباشد که در صادرات عسل به کشورهای اروپایی باید لحاظ شود.
- استانداردهای ایالات متحده آمریکا
استانداردهای ایالات متحده آمریکا شامل میزان حداکثر رطوبت، میزان سطح شیرینی، پاکیزگی، درصد آنتیبیوتیک، برچسبگذاری و نحوهی بستهبندی میباشد که در صادرات عسل به این کشور باید رعایت شود.
روشهای حملونقل استاندارد
بدیهی است عسل به عنوان یک ماده غذایی، نیازمند رعایت شرایط خاصی است که هنگام حملونقل این محصول باید لحاظ شود:
- بستهبندی مناسب محصول
بستهبندی عسل باید به نحوی باشد که محصول حین حملونقل آسیب نبیند و کیفیت آن حفظ شود.
- حمل در دمای مناسب
عسل به عنوان یک ماده غذایی باید در دمای مناسبی حملونقل شود. بازه دمایی مناسب برای حمل این محصول، کمتر از 18 درجه سانتیگراد است. حمل عسل در دمای بالاتر از 30 درجه سانتیگراد باعث میشود طعم و کیفیت آن کاهش یابد.
- استفاده از وسایل حملونقل مناسب
کامیونها و کانتینرهای خنک کننده یکی از مهمترین ملزومات حملونقل عسل است تا دمای آن حفظ شود و از گرمای بیش از اندازه یا انجماد جلوگیری شود.
- حفاظت از محصول در برابر آسیبهای محیطی
در حین حملونقل عسل ممکن است آسیبهایی، از جمله ضربه، لرزش یا شوک دمایی، به محصول وارد آید؛ شیوهی حملونقل عسل باید به گونهای باشد که از این آسیبها پیشگیری شود.
- حملونقل بهداشتی
عسل محصولی خوراکی است و لازم است شیوهی حملونقل آن بهداشتی و طبق شرایط استاندارد صورت گیرد.
- رعایت قوانین و مقررات کشور مقصد
اگرچه حملونقل عسل به صورت بینالمللی شامل استانداردهای جهانی است اما برخی کشورها به طور مستقل قوانین و مقررات خاصی نیز دارند که حین حملونقل محصول در پروسه صادرات باید رعایت شود.
مجوزهای لازم برای صادرات عسل چیست و از کجا تهیه می شود؟
مهمترین مجوزهای لازم برای صادرات عسل عبارتاند از:
- گواهینامه استاندارد 92
- گواهی بهداشت محصول
- تاییدیه ارزش تغذیهای عسل
صادر کننده این گواهینامهها را باید از سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و داروی کشور دریافت نماید. به علاوه این مجوزها در صورت درخواست مشتری گزارش بازرسی هم باید اخذ شود. گواهینامه بازرسی توسط یک شرکت معتبر بازرسی صادر می شود که مورد وثوق طرفین قرار دارد.
بسته بندی عسل برای صادرات چگونه است؟
بسته بندی شیک و زیبا و البته ایمن، نقش موثری در صادرات این محصول و جذب بازار هدف دارد. بسته بندی باید به گونهای باشد که کمترین آسیب به محصول وارد آید و از نظر ظاهری دارای ویژگیهای مثبت و جذب کننده باشد. هر چه شیوهی بستهبندی این محصول زیباتر و چشمنوازتر باشد، میتوان به کسب سهم گستردهتری از بازار، امید داشت. در نظر داشته باشید که عسلهای صادراتی در همه جای دنیا یک شکل و یک رنگ است و تنها به وسیلهی بسته بندی مناسب و خلاقانه است که میتوان بر خریدار و بازار هدف اثر مثبت بیشتری گذاشت. (البته این مسئله به شرط بالا بودن کیفیت محصول است.)
عسل محصولی با شیوهی بستهبندی خاصی است و به دلیل مایع بودن و شیرین بودن آن، با ایجاد کمی خلاقیت میتوان استفاده از آن را برای مشتری آسانتر نمود. محکم بودن درب ظرف و ایمن بودن بسته بندی از مهمترین آیتمهایی است که در بسته بندی این محصول حائز اهمیت است.
برخلاف تصور، ظروف شیشهای یا پلاستیکی گزینهی مناسبی برای بسته بندی عسل نیستند و این محصول بهتر است در بستهبندیهای مقوایی استاندارد که امکان تبادل دما را مهیا میکند، عرضه شود. جعبههای مقوایی استاندارد با ظاهر شیک که اطلاعات مورد نیاز مشتری و مرتبط با محصول بر روی آن درج شده باشد، بهترین شیوهی بسته بندی عسل طبیعی است. یکی دیگر از مزایای بسته بندی مقوایی، عدم تابش نور به عسل است که این مسئله نیز بر حفظ کیفیت عسل تا رسیدن به دست مصرف کننده تاکید میکند.
از نظر حفظ کیفیت عسل، بهتر است بسته بندی این محصول درمناطق گرمسیر با بستههای مقوایی باشد تا تبادل دما راحت تر صورت گیرد. در مناطق سردسیر، میتوان از بسته بندی پلاستیکی و نایلونی نیز استفاده کرد زیرا این نوع بسته بندی، باعث حفظ دما میشود. بسته بندیهای نایلونی و پلاستیکی برای مناطق گرمسیر مناسب نیست و کیفیت محصول را کاهش میدهد.
بسته بندی عسل به هر شکلی که باشد، باید برچسب استاندارد بر روی بدنه و ظرف آن چسبانده شود. این برچسب حاوی مشخصات محصول و اطلاعات تغذیهای آن به زبان انگلیسی، یا زبان کشور مقصد، است.
چالشهای صادرات عسل
اگر چه عسل محصولی غیر قابل فساد است اما بسته بندی و شیوهی حملونقل مناسب باعث حفظ کیفیت آن میشود. برای حفظ کیفیت عسل صادراتی باید به نکات زیر توجه کنید:
- عسل در دمای بالای 60 درجه بسیاری از خواص خود را از دست میدهد؛ بنابراین در مراحل مختلف صادرات، انبارداری مبدا و مقصد، حملونقل و شیوهی نگهداری؛ باید به این نکته توجه ویژه داشته باشید.
- محیط خیلی سرد و دمای انجماد از کیفیت عسل میکاهد، بنابراین در صادرات این محصول به کشورهای سردسیر باید به این نکته نیز توجه داشت.
- تابش مستقیم نور خورشید و حتی نورهای مصنوعی میتواند بر کیفیت عسل اثر منفی بگذارد. اگر قصد دارید عسل را برای مدت زمان طولانی در مکانی نگهداری یا انبار کنید، این مکان باید تاریک و با دمای مناسب باشد.
- بهترین محصول تولیدی نوعی است که از تغذیه مصنوعی و دارو در روند تولید عسل استفاده نشده باشد. با توجه به این موضوع، پیدا کردن عسل مرغوب که دارای استانداردهای لازم کشور مقصد باشد، چالش مهمی است که صادر کنندگان باید به آن دقت و توجه ویژهای داشته باشند.
- عسل محصولی است که طبیعی و ارگانیک بودن آن حرف اول را در فروش بیشتر میزند. به طور حتم هیچکس در هیچ جای دنیا خواهان خرید عسل تقلبی یا درجه پایین نیست. بنابراین خرید از فروشندگان و تامین کنندگانی که میتوانند کیفیت محصول خود را تضمین کنند، اصل مهمی در خرید این محصول به منظور صادرات است.
خریدار عسل برای صادرات
تولیدکنندگان عسل در کشورمان علی رغم توانمندیهای زیاد، چه به لحاظ کیفی و چه از منظر کمی، برای ارائه محصول خود در بازارهای جهانی با مشکلات و موانع مختلفی روبرو هستند. پیشتر اشاره شد با وجود تولید حدود 80 هزار تُن عسل در کشور، که جایگاه سومین تولید کننده را به ایران اختصاص داده، تنها 5 درصد این تولید به بازارهای جهانی صادر میشود. بدون شک با وجود مشکلات اقتصادی و ارزی کشور، صادرات این محصول میتواند مزایای مالی بسیار زیادی را نصیب تولید کننده و به دنبال آن کشور نماید.
سوال اینجا است که با وجود قابلیتهای تولیدکنندگان و زنبورداران کشور، چرا امکان صادرات بیشتر این محصول فراهم نمیشود؟ البته دلایل مختلفی برای این موضوع میتوان برشمرد اما یکی از مهمترین دلایل این موضوع، پیدا نکردن مشتری برای صادرات است.
شرکتهای معتبر صادراتی میتوانند حلقه واسط صادرکننده و تولید کننده باشند. شرکت ما آمادگی دارد تا به عنوان مشاور تجارب سالها فعالیت موفق خود در حوزه صادرات کالاهای مختلف، در اختیار تولید کنندگان و همینطور صادرکنندگان عسل قرار دهد و حلقه واسط و ارتباط دهنده این زنجیره صادراتی باشند. لذا اگر تمایل دارید فهرستی از تجار معتبر و خریداران عسل فعال در دیگر کشورها را در اختیار داشته باشید، میتوانید فرم مقابل را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
جمع بندی
عسل ایران یکی از باکیفیتترین نمونهها در جهان است که خوشبختانه از نظر تولید نیز در سطح خوبی در جهان قرار داریم. با توجه به ظرفیتهای داخلی کشورمان، جای امیدواری است که ما بتوانیم این محصول ارزشمند و با کیفیت را با حجم بیشتر و کیفیت بالاتر به کشورهای دیگر صادر کنیم. صادرات عسل با توجه به پایین بودن قیمت ارز، تجارت پر سود و پر بازده برای تولید کنندگان و تامین کنندگان ایرانی است که جای رشد و توسعهی آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که امروز به دست آمده است. در صورتی که شما نیز سابقه کار در این حوزه را دارید تجربیات خود را با ما در کامنتها به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی در این زمینه داشته باشید پاسخگوی شما خواهیم بود.
6 پاسخ
بسیار عالی
خوشحالیم که براتون مفید بوده
عالی بود ممنونم
خواهش میکنم. موفق باشید
از اینکه صادقانه مطالب مفید و کاربردی را به اشتراک گذاشتید از شما کمال تشکر و قدردانی را دارم
خوشحالیم که اینو میشنویم. همه تلاش ما اینه که به مخاطبانمون کمک کنیم صادرات بهتری داشته باشند.