نکات صادرات برنج ایرانی به کشورهای مختلف

صادرات برنج ایرانی
فهرست مطالب

به گزارش ایسنا، در سال 1401 به مقدار ۷۰۰ هزار تن برنج در گیلان، یک میلیون تن در مازندران، ۲۴۰ هزار تن در گلستان و مجموعا ۴۰۰ هزار تن در استان‌های مرکزی و جنوبی برنج تولید شده است. بدون شک برنج ایرانی یکی از محصولات پرآوازه کشاورزی ایران است که نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز بازار خوبی دارد. در این مقاله با آمار و ارقام موارد زیر را بررسی خواهیم کرد که کدام کشورها خریدار برنج ایرانی هستند، صادرات برنج ایرانی بیشتر از چه نوعی است، روند صادرات برنج ایران به چه صورت است و بسیاری موارد دیگر.

به گزارش ایسنا، جالب است بدانید ایران با وجود اینکه صادرکننده خوبی برای این محصول محسوب می‌شود؛ انواع خارجی آن را از کشورهای همسایه وارد می‌کند. گاهی هدف کشورهایی که در یک محصول خاص صادرکننده هستند از واردات همان محصول فراهم کردن تنوع مورد نیاز بازار و گاهی نیز استفاده از آن برای صادرات به دیگر کشورهاست. 

در خصوص برنج اما به گزارش خبر آنلاین، یزدان پناه، مدیر عامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران اعلام کرده است، از آنجا که محصولات کشاورزی فصلی هستند بهتر است در همان فصل که در کشور برداشت صورت می‌گیرد، مازاد محصول را صادر کرد و در فصول دیگر به مقدار نیاز خریداری نمود تا کنترل قیمت در تمام طول سال صورت گرفته و تولیدکنندگان نیز نسبت به تولید بیشتر محصول با کیفیت بهتر ترغیب شوند.

البته در برخی محصولات نیز واردات با هدف ایجاد ارزش افزوده و صادرات مجدد به دیگر بازارها صورت می‌گیرد (ری اکسپورت) که این مسئله در مورد برنج صادق نیست. در تصویر زیر کشورهای واردکننده برنج به ایران را به همراه درصد سهمشان در واردات برنج مشاهده می‌کنید و همان طور که مشخص است بزرگ‌ترین صادرکننده برنج به ایران کشور هند است و بعد از آن پاکستان قرار دارد. با وجود حضور برنج هندی و پاکستانی در بازار داخلی می‌توان گفت بدون شک واردات این برنج بیشتر جنبه مصرف داخلی دارند.

 

صادرکنندگان برنج به ایران

بازار صادرات برنج ایرانی

پس متوجه شدیم واردات برنج با هدف ایجاد ارزش افزوده و صادرات مجدد انجام نمی‌شود و صادرات برنج ایران تنها از منبع برنج ایرانی تولیدشده در شالیزارهای داخل کشور است که البته از نظر منطقی نیز با توجه به شهرت ایران به برنج مرغوب، عاقلانه به نظر نمی‌رسد که محصول کشورهای دیگر را بسته بندی و صادر کنیم.

در شرایطی که به دلیل تحریم ها اکثر محصولات ایران با واسطه به کشورهای اروپا و امریکایی صادر می‌شوند، این کشورها برنج ایرانی را به صورت مستقیم و بی واسطه وارد می‌کنند. نام پرآوازه و شناخته شده برنج ایرانی اصلی‌ترین و تنها دلیل این اعتماد است. 

اکنون به سراغ خریداران برنج ایرانی و بازارهای واردکننده برنج از ایران برویم و ببینیم مقصد اصلی برنج ایرانی صادراتی کجاست.

 

طبق تصویر، بزرگ‌ترین واردکننده‌های برنج ایرانی در سال 2021 یا 1400 به ترتیب کانادا، ترکیه، آلمان، سوئد و استرالیا هستند.

صادرات برنج ایرانی به روسیه

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج، در سال 1401، ایران آمادگی خود را برای ارسال محموله های برنج به روسیه اعلام کرده و اولین محموله های 500 و 1000 تنی آماده ارسال به روسیه هستند.

بنابراین ظرفیت های جدیدی برای صادرات به روسیه به وجود آمده و دولت نیز در راستای احقاق اهداف خود به صادرکنندگان برنج ایرانی به روسیه کمک کرده و امتیازاتی را برای ایشان در نظر خواهد گرفت.

اگر برای صادرات برنج به روسیه در خصوص بازاریابی، دسترسی به لیست مشتریان و خریداران، تحقیقات بازار و هر مسئله دیگری نیاز به راهنمایی داشتید، کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان هستند. شما می‌توانید با شماره تلفن‌های بالای صفحه تماس بگیرید.

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

صادرات برنج به عراق، دبی، عمان و قطر

مقامات ایرانی در کنار نام روسیه از کشورهای عربی و امریکایی نیز به عنوان مقاصد اصلی برنج صادراتی ایران اعلام کرده‌اند. با توجه به فاصله کوتاه ایران با کشورهای عربی و روسیه که همسایه زمینی یا آبی یکدیگر محسوب می‌شوند و با عنایت به روابط خوب این کشورها با یکدیگر، کار صادرات محصول به کشورهای عربی چندان دشوار نخواهد بود. به ویژه اینکه در دستور کار دولت نیز قرار گرفته و بی شک تمهیداتی برای سهولت کار صادرکنندگان برنج اندیشیده خواهد شد.

همان طور که پیش‌تر نیز بارها به آن اشاره شده، در بررسی آمار صادرات و واردات باید روندها مورد بررسی قرار گیرند و صرف اعداد نمی‌توانند معیار خوبی برای تصمیم‌گیری باشند. باید دید روند واردات این کشورها طی سال‌های اخیر سیر صعودی داشته یا نزولی تا بتوان بازار برنج را در آینده پیش‌بینی کرد. تصویر زیر روند صادرات برنج ایرانی را در سال 1401 نشان می‌دهد. محور افقی این نمودار سهم هر کشور در صادرات برنج ایران را نشان می‌دهد به این معنی که هرچه یک کشور بیشتر به سمت راست متمایل باشد سهم بیشتری در خرید برنج از ایران دارد. محور عمودی نیز رشد واردات سالانه برنج ایرانی را برای هر کشور نشان می‌دهد و هرچه دایره یک کشور بالاتر قرار بگیرد یعنی نسبت به سال های گذشته مقدار بیشتری برنج از ایران وارد کرده است.

صادرات برنج به عراق عموما زمینی و به کشورهای همسایه آبی به صورت دریایی انجام می‌شود. برای این منظور باید با شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی برای ارسال محموله خود هماهنگ کنید. بعضی از این شرکت ها نرخ پایین‌تری دارند و در مقابل برخی دیگر با نرخ بالاتری کار می‌کنند که در عوض تسهیلات خاصی برای مشتریانشان فراهم می‌کنند.

اگر برای صادرات برنج به عراق، قطر و هر یک از کشورهای عربی در خصوص بازاریابی، دسترسی به لیست مشتریان و خریداران، تحقیقات بازار و هر مسئله دیگری نیاز به راهنمایی داشتید، کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان هستند. شما می‌توانید با شماره تلفن‌های بالای صفحه تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: چالش ها و راهکارهای صادرات به سوریه

 

صادرات برنج ایرانی به کانادا

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج، به طور کلی اعلام کرده برنج ایرانی به روسیه، کشورهای عربی و امریکایی آماده صادرات است. بنابراین در کنار روسیه و کشورهای عربی، صادرات به کشورهای امریکایی نیز تسهیل خواهد شد و از همین رو، کانادا نیز می‌تواند هدف مناسبی برای صادرات برنج ایرانی محسوب شود.

در حال حاضر نیز کانادا بزرگ‌ترین مقصد برنج ایرانی است و بیشترین حجم برنج به این کشور صادر می‌شود. این خود نشان‌دهنده ظرفیت‌های مساعد این کشور برای خرید برنج از ایران است که با توجه به نمودار زیر، ظرفیت افزایش این مقدار نیز وجود دارد.

اگر برای صادرات برنج به کانادا در خصوص بازاریابی، دسترسی به لیست مشتریان و خریداران، تحقیقات بازار و هر مسئله دیگری نیاز به راهنمایی داشتید، کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان هستند. شما می‌توانید با شماره تلفن‌های بالای صفحه تماس بگیرید.

با توجه به نمودار بالا که از وبسایت معتبر بین المللی تریدمپ استخراج شده، رشد چشمگیری در صادرات برنج ایرانی به هیچ کدام از واردکنندگان مشاهده نمی‌شود. بنابراین جا دارد تا به کمک تبلیغات و بازاریابی مناسب، مشتریان بالقوه را نسبت به خرید ترغیب کرد.

صادرات برنج به آلمان

آلمان، بعد از کانادا و عراق سومین مقصد بزرگ صادرات برنج ایرانی است و 13 درصد از سهم صادرات برنج ایران را به خود اختصاص داده و همچنان ظرفیت برای صادرات بیشتر نیز دارد.

صادرات برنج ایرانی به آلمان به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام می‌شود. روش انتقال نیز هم می‌تواند زمینی باشد و هم هوایی و این بستگی به شرایط و هزینه مد نظر شما و مشتریتان خواهد داشت.

اگر برای صادرات برنج به آلمان در خصوص بازاریابی، دسترسی به لیست مشتریان و خریداران، تحقیقات بازار و هر مسئله دیگری نیاز به راهنمایی داشتید، کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان هستند. شما می‌توانید با شماره تلفن‌های بالای صفحه تماس بگیرید.

صادرات برنج به ترکیه

معمولا کشورهای همسایه با هم بیشتر مبادله دارند و ترکیه نیز با توجه به همسایگی و روابط سیاسی مساعدی که با ایران دارد، از مقاصد صادراتی برنج ایران محسوب می‌شود به طوری که در جایگاه پنجم و بعد از استرالیا قرار گرفته.

ما آماده ارائه مشاوره به صادرکنندگان برنج برای بازاریابی و جذب مشتری هستیم.

بیشتر بخوانید: چطور اعتماد مشتری خارجی را جلب کنیم؟

 

چگونه اطلاعات تماس مشتریان خارجی محصولم را پیدا کنم؟

بهترین برنج صادراتی ایران

همانطور که می‌دانید برنج می‌تواند به انواع مختلفی مصرف شود. باید دید کشورهای مصرف‌کننده بیشتر به کدام نوع برنج ایرانی تمایل نشان می‌دهند و هر کشور بیشتر از چه نوعی خریداری می‌کند.

انواع برنج صادراتی ایران طی سالهای مختلف

بنابراین، اکثر خریداران برنج ایرانی، برنج سفید یا نیمه سفید صیقلی را به دیگر انواع آن یعنی برنج شالی، قهوه ای و شکسته ترجیح می‌دهند. اما متأسفانه آمار و ارقام سایت تریدمپ نشان می‌دهد کیفیت برنج ایرانی و در نتیجه قیمت آن طی سال‌های اخیر افت قابل توجهی داشته و نیاز است برای بالا بردن کیفیت و در نتیجه ارزش و قیمت این محصول که باعث معروفیت نام ایران نیز شده است چاره ای اندیشید.

در جدول زیر مشاهده می‌کنید رشد سالانه قیمت برنج ایران بین سال های 2017 تا 2021 به مقدار 17 درصد و رشد سالانه مقدار صادرات آن در همین بازه زمانی 25 درصد بوده درصد است. اما متأسفانه در یک سال گذشته شاهد افت چشمگیر قیمت این محصول بوده‌ایم به طوری که بین سال‌های 2020 تا 2021 به اندازه 41 درصد کاهش قیمت مشاهده می‌شود.

دنیای اقتصاد از ایجاد پایانه صادراتی برنج در مازندران خبر داد که به کشاورزان کمک می‌کند راحت تر به بازارهای جهانی وارد شوند.

اگر قصد صادرات برنج ایرانی به بازارهای خارجی را دارید، حتما قبلا دلایل این افت قیمت طی یک سال گذشته را بررسی کنید. در غیر اینصورت زمان، انرژی و سرمایه‌ای که برای کار صادرات صرف می‌کنید، بدلیل عدم توانایی صادرات برنج ایرانی به ارزش واقعی آن، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

قدم بعدی پیدا کردن و ارتباط با تاجران بین المللی در بازارهای هدف است. اگر نیاز به لیست خریداران برنج ایرانی درهر کشور یا اقدامات بازاریابی در بازار هدف را دارید، از شرکت‌های مشاوره صادرات مثل سولوتیس کمک بگیرید.

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

بسته بندی برنج صادراتی

همواره در صادرات محصولات کشاورزی، بهتر است به جای ارسال فله محصول به کشور مقصد، آن را بسته بندی کنید تا یک ارزش افزوده داشته باشد و بتوانید آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانید. در بسته بندی های برنج صادراتی باید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • آن را در وزن های مختلف بسته بندی کنید تا مشتری بتواند با توجه به مقدار مورد نیاز خود خرید کند. در مورد برنج معمولا به صورت بسته های 1، 5، 10، 20 و 25 کیلویی مصرف می‌شود.
  • جنس بسته بندی باید از مواد جامد و بادوام بوده و از نظر کیفی برای مواد غذایی مناسب باشد. مواد مقوایی ضخیم علاوه بر اینکه کیفیت برنج را حفظ می‌کنند از نفوذ رطوبت به محصول نیز 
  • به راحتی باز و مجددا بعد از استفاده به خوبی بسته شود؛ مثلا مدل های زیپی می‌توانند مناسب باشند.
  • شکل و ساختار بسته باید برای مشتری جذاب باشد.
  • شکل و ساختار بسته باید به گونه‌ای باشد که به راحتی بسته ها در کنار هم قرار بگیرند و انبار کردنشان راحت باشد.
  • وزن محصول، اطلاعات غذایی، نام برند و لوگو در بخشی از بسته که به خوبی قابل مشاهده باشد درج شود.

همواره توجه داشته باشید که بسته بندی محصولات غذایی و خوراکی به خصوص با هدف صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مطابق با استانداردهای بسته بندی کشور مقصد انجام شود. به همین منظور باید از قوانین و استانداردهای کشور هدف مطلع شوید. اما به طور کلی این بسته ها باید به طریقی باشند که کیفیت ماده غذایی را حفظ کرده و آن را از نفوذ حشرات، باکتری، رطوبت و هر چیز خارجی دیگری حفظ کند.

استفاده از بسته بندی های ارگانیک و دوستدار محیط زیست نیز با توجه به اقبال عمومی جهانیان به حفظ محیط زیست، می تواند مورد خوبی باشد و حتی باعث تشویق مشتریان به خرید از شما شود.

در تصاویر زیر نمونه های متنوعی از بسته بندی کالای صادراتی را مشاهده می‌کنید که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید. برای مشاهده هر تصویر در ابعاد بزرگ، روی آن کلیک کنید.

 

قبل از طراحی و تعیین مدل و سایز بسته بندی ها، نمونه های موجود در بازار هدف را بررسی کنید. بسته بندی باید با توجه به مخاطب هدف انجام گیرد. توجه کنید که رنگ بسته بندی، نوشته و لوگوی روی آن و سایر المان ها برای مخاطب هدف معنای خوبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تحلیل رقبا در بازارهای هدف صادراتی

معمولا قبل از اینکه محصول را به مقدار زیاد به بازار مقصد ارسال کنید، مشتری از شما مقدار کمی نمونه برای آزمایش و بررسی می‌خواهد. این زمانی است که شما باید کیفیت محصول و توجه خود به کارتان را نشان دهید. یکی از روش‌ها استفاده از بسته بندی مناسب برای ارسال نمونه است. دو تصویر زیر می‌توانند ایده خوبی برای بسته بندی نمونه کالای صادراتی محسوب شوند.

 

بسته بندی نمونه محصول برای صادرات
بسته بندی نمونه محصول برنج برای صادرات

کانتینر مناسب برای صادرات برنج

برنج نیاز به کانتینر یخچالی ندارد و با کانتینر معمولی یا خشک قابل حمل است. حجم کانتینرها به 20 و 40 فوت تقسیم می‌شود که انتخاب آن بستگی به مقدار برنجی دارد که قصد دارید به بازار هدف ارسال کنید.

در مقاله دیگری به طور مفصل در مورد حمل و نقل و روش های مختلف آن صحبت کرده‌ایم. در صورت نیاز می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید و آن مقاله را بخوانید.

بیشتر بخوانید: روش های حمل و نقل و لوجستیک در صادرات

 

سخن پایانی

در این پست آمار کاملی از صادرات و واردات برنج ایران و کشورهای دیگر ارائه شد. بزرگترین واردکنندگان برنج ایرانی را بررسی کردیم و به روش های صادرات برنج ایرانی، بسته بندی و حمل و نقل آن پرداختیم. البته در مقالات دیگری به طور مفصل صادرات به یک کشور خاص یا نقل و انتقال ارز را نیز تشریح کرده ایم. تمام تلاش ما کمک به صادرکنندگان عزیز و سهولت فرایند انتقال محصول و دریافت وجه است. در همین راستا گزارش های اختصاصی با توجه به محصول انتخابی و بازارهای هدف شما عزیزان نیز تهیه می‌کنیم. برای مشاهده نمونه گزارش‌ها به صفحه گزارش‌های تجاری مراجعه نمایید.

نظرات، پیشنهادات و نقد شما عزیزان به مقالات سولوتیس، راه ما را برای ارائه اطلاعات مفیدتر به شما بازخواهد کرد. از بخش دیدگاه‌ها با ما در ارتباط باشید.

 

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید:

جامع‌ترین کارگاه عملیاتی بازاریابی صادراتی

با تدریس:

سبحان معینی: مدیر توسعه کسب و کار سولوتیس

اشکان بهرامی: صادرکننده فولاد و موسس پادکست صادراتی

امیرفرید جان‌نثار: مدیرعامل شرکت ایریسا دریا لجستیک

20+ ساعت آموزش کاربردی

40+ ساعت پروژه عملی

20% تخفیف زودهنگام تا 29 اسفند

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

whatsapp