info@solotis.ir             09201126474            021-28426286
لوگو سولوتیس

راهنمای استفاده از مک مپ + ویدئوی آموزش فارسی

صادرکننده ای که نمی داند محصولش را به کجا صادر کند و قوانین هر کشور برای واردات چیست - مک مپ
فهرست مطالب

Market Access Map که مک مپ هم نامیده می شود یک پورتال تحلیلی رایگان است که به کاربران امکان دسترسی، مقایسه، تجزیه و تحلیل تعرفه های گمرکی، قوانین و مقررات صادرات و واردات و موانع غیر تعرفه‌‏ای برای صادرات و واردات یک کالای خاص در هر بازاری در جهان را می‌دهد.

مزایای استفاده از مک مپ در تجارت بین الملل

اگر شما صادرکننده یا واردکننده هستید می‌توانید اطلاعات تعرفه و سایر الزامات دسترسی به بازار را به راحتی و به صورت رایگان در صفحه اصلی پیدا کنید. هم چنین با استفاده از نمودارها و نقشه های تعاملی، تعرفه‌های گمرکی اعمال شده بر محصولات خود را در بازارهای مختلف مقایسه کنید و پیش از صادرات یا واردات تعرفه‌های گمرکی را که رقبایتان در بازار مقصد با آن روبرو هستند مقایسه کنید و ببینید آیا نسبت به آنها مزیت تعرفه‌ای دارید یا خیر.

در مک مپ به تمام موارد زیر دسترسی دارید:

  • نرخ‌های تعرفه‌گمرکی عادی و ترجیحی
  • الزامات صادرات و واردات
  • توافقات (قراردادهای) تجاری
  • موانع تجاری

در ویدئوی زیر نحوه کار با تریدمپ توضیح داده شده است.

روش کار با سایت مک مپ

برای استفاده از اطلاعات سایت مک مپ به سه بخش اصلی آن نیاز دارید که در فهرست افقی بالای سایت با عناوین access (دسترسی)، compare (مقایسه) و analyze (تجزیه و تحلیل) نشان داده شده‌اند. تصویر زیر قسمت بالایی سایت مک مپ را نشان می‌دهد.

1. Access

در این بخش می‌توانید تعرفه‌های گمرکی، راه ‏حل‏های تجاری و همچنین الزامات نظارتی اعمال شده توسط بازار بر روی یک محصول خاص را بررسی کنید.

2. Compare

بخش مقایسه به شما این اجازه را می دهد که تعرفه ها و سایر شاخص ها برای بازارهای مقصد، کشورهای صادرکننده و محصولات مختلف را مشاهده نمایید.

3. Analyse

در بخش تجزیه و تحلیل می‌توانید قراردادهای تجاری، تعرفه‌های ترجیحی و سایر شرایط دسترسی به بازار را مشاهده نمایید.

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

custom tariff چیست؟

ما برای سایت مک مپ سه قسمت مهم تحت عناوین access، compare و analyze تعریف کردیم. شما از قسمت access می‌توانید تعرفه‌های گمرکی را مشاهده کنید. اما این تعرفه‌های گمرکی چه کاربردی دارند؟

تعرفه‌های گمرکی نوعی مالیات هستند که دولت‌ها در مورد ورود یا صادرات کالاها اعمال می‌کنند. اگرچه عموماً بر روی کالاهای وارداتی اعمال می‌شوند، اما در برخی موارد نادر، برخی کشورها مالیات و تعرفه را بر روی کالاهای صادراتی نیز اعمال می‌کنند.

با وارد کردن نام محصول در مک مپ، به طور خودکار HS کد آن نمایش داده می‌شود. دقت کنید که در اینجا ما قصد داریم قوانین و تعرفه کالا را در کشور مقصد پیدا کنیم. از همین رو، باید HS کد ملی کالا را برای کشور مقصد پیدا کنیم. 

چه کسی تعرفه‌ها را پرداخت می‌کند؟

واردکنندگان محصول معمولاً در زمان واردات، مالیات گمرکی را پرداخت می‌کند. با این حال، در برخی موارد، تعرفه‌ها بسته به شرایط قراردادهای تجاری (Incoterm)، به عهده صادرکننده قرار می‌گیرند.

انواع تعرفه‌های گمرکی بر اساس سازمان تجارت جهانی  (WTO)

تعرفه‌ای که بر روی محصولات در کشورهای مختلف اعمال می‌شوند ممکن است تحت تأثیر توافقنامه‌های بین کشورها متفاوت باشد. از همین رو سازمان تجارت جهانی (WTO)، انواع تعرفه را به چند دسته تقسیم کرده است.

     Bound tariffs-1

حداکثر سطح تعرفه‌های گمرکی که یک عضو WTO نسبت به سایر اعضا متعهد است. Bound tariffs بر اساس محصول , سیستم هماهنگ (HS) طبقه‌بندی می‌شوند.

     Applied tariffs-2

تعرفه نهایی که توسط یک کشور بر روی کالاهای وارداتی به بازارهای خود اعمال می‌شود. توسط مقامات گمرکی ملی منتشر می‌شود. گاهی اوقات کمتر از گمرکی‌های بسته است. شامل سه مورد زیر است:

    • Most Favored Nation (MFN) tariffs

تعرفه MFN یا تعرفه رایج، تعرفه‌های گمرکی هستند که توسط یک کشور عضو سازمان تجارت جهانی بر واردات از سایر کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی بدون تبعیض اعمال می‌شود.

اما با چند استثنا از جمله:

موافقتنامه‌های تجاری منطقه‌ای (مناطق آزاد تجاری و اتحادیه‌های گمرکی)، که در آن اعضاء طرف این قراردادها می‌توانند عوارض واردات از یکدیگر را حذف کنند، در حالی که عوارض واردات از کشورهای دیگر را حفظ کنند.

سیستم ترجیحات تعمیم یافته (GSP)، که به کشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه اجازه می‌دهد تا امتیازات تعرفه‌ای «یک جانبه» برای واردات از کشورهای در حال توسعه ارائه دهند.

    • Non-MFN tariffs

تعرفه غیر MFN یا تعرفه‏‌های غیررایج یک حقوق گمرکی است که بر واردات از کشوری که عضو WTO نیست وضع می‌شود. بطور مثال در شکل زیر می‌‏توانید کشورهایی که از تعرفه‌های رایج و غیررایج کشورهای عضو WTO بهره‏‌مند شوند را مشاهده می‌‏کنید.

    • Preferential tariffs

تعرفه‌های ترجیحی، تعرفه‌های گمرکی کمتر از MFN هستند و بر واردات از کشوری که دارای موافقت‏نامه تعرفه ترجیحی با کشور مقصد هست، اعمال می‌شود. این موافقت‏نامه‏‌ها می‌‏توانند شامل موارد زیر باشد:

توافقات یک جانبه مانند تعرفه‏‌های ترجیحی که توسط کشورهای پیشرفته بر واردات از کشورهای در حال توسعه اعمال می‌‏شود.

قراردادهای متقابل مانند توافقنامه‌‏های ترجیحی محدود به محصولات خاص، موافقت‏نامه تجارت آزاد، اتحادیه اقتصادی، بازار مشترک و … .

توجه کنید که برای بهره‏‌مندی از تعرفه‏‌های ترجیحی، شرکت‌های صادرکننده باید گواهی مبدا محصول (نشان‌‏دهنده محل تولید محصول) خود را همراه سایر اسناد به واردکننده ارائه دهند.

 

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

چگونه بفهمم کدام تعرفه گمرکی برای کالای من اعمال می شود؟

هر کشوری یک برنامه تعرفه‌‏ای برای همه کالاهای وارداتی خود دارد. کلیه کالاهای وارداتی بر اساس خط تعرفه ملی کشور واردکننده (NTLC) طبقه‌بندی می‌شوند. این طبقه بندی بر اساس سیستم HS Code صورت می‌گیرد.

ساختار HS کد برای استفاده در مک مپ

شما همچنین می‌توانید از بخش access مک مپ برای محاسبه مقدار تعرفه کالای خود استفاده کنید. برای این منظور، از منوی بالای صفحه در سایت macmap.org کلیک کرده و گزینه custom tarrifs را انتخاب کنید. در این حالت یک نوار مشخصات ظاهر می‌شود که باید مشخصات کشور مبدا، کشور مقصد و کد تعرفه (HS code) کالای خود را در آن وارد کنید. بعد از ورود اطلاعات و کلیک بر روی دکمه search تعرفه ورود کالا برای کشور مد نظر و قراردادهای تجاری فی‌مابین برای شما به نمایش در خواهد آمد. ویدئوی زیر این مراحل را به صورت تصویری نمایش می‌دهد:

اشکال مختلف محاسبه تعرفه‏‌های گمرکی

در جدول زیر روش‌‏های مختلفی که برای محاسبه‏ حقوق ورودی (تعرفه‏‌های گمرکی) مورد استفاده قرار می‏‌گیرد نشان داده شده است. رایج‌‏ترین این روش‌‏ها در اغلب کشورها Ad Valorem Tariffs است که بصورت درصدی از ارزش کالای وارداتی در نظر گرفته می‌‏شود. توجه نمایید که در مک ‏مپ برای اینکه بتوان مقایسه‏ بهتری از تعرفه‏ اعمال شده از شیوه‏‌های مختلف بر یک محصول بدست آورد، ستونی تحت عنوان (Ad Valorem Equivalent) AVE وجود دارد که بصورت میانگین تعرفه درصدی اعمال شده بر آن محصول را نشان می‌‏دهد.

جدول تعرفه های گمرکی برای صادرات - مک مپ

تا به اینجا با روش‌های کشف امور گمرکی از طریق مک مپ آشنا شدیم. اما استفاده از مک مپ به همین مورد محدود نمی‌شود، بلکه شما می‌توانید با استفاده از این ابزار، گواهی و استانداردهای مورد نیاز در هر کشور و برای هر محصول را پیدا کنید. در آینده قصد داریم این مطلب را کامل کنیم. اما چنانچه نیاز دارید تا جزئیات بیشتری از کار با مک مپ آموخته و بتوانید به خوبی از ابزارهای مورد نیاز برای صادرات استفاده کنید می‌توانید در دوره‌های عملی آن که توسط سولوتیس به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود شرکت کنید.

از طریق کامنت‌ها با ما در ارتباط باشید، سوالات خود را بپرسید برای مقالات بعدی موضوع پیشنهاد کنید. نظرات شما راهگشای ما خواهد بود.

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید:

جامع‌ترین کارگاه عملیاتی بازاریابی صادراتی

با تدریس:

سبحان معینی: مدیر توسعه کسب و کار سولوتیس

اشکان بهرامی: صادرکننده فولاد و موسس پادکست صادراتی

امیرفرید جان‌نثار: مدیرعامل شرکت ایریسا دریا لجستیک

20+ ساعت آموزش کاربردی

40+ ساعت پروژه عملی

20% تخفیف زودهنگام تا 29 اسفند

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

whatsapp