info@solotis.ir             09201126474            021-28426286
لوگو سولوتیس

آموزش صادرات میوه خشک+ درآمد، بسته بندی و قوانین

صادرات میوه خشک
فهرست مطالب

میوه خشک از جمله محصولات پرطرفداری است که توسط مردم بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر است که صادرات آن سود بسیار زیاد و قابل توجهی را برای صادرکنندگان این محصول به دنبال خواهد داشت. صادرات میوه خشک به خارج از کشور، قوانین و قواعد خاص خود را دارد. اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه صادرات انواع میوه خشک به سایر کشورها هستید، باید از تمامی این اصول و قواعد آگاه باشید. در صورت علاقه به کسب درآمد بسیار بالا از طریق صادرات میوه خشک به خارج از کشور می توانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شرایط صادرات میوه خشک

کشور ایران یکی از صادرکنندگان میوه خشک در خاورمیانه به شمار می رود. کشور ما این محصول را به بسیاری از کشورهای همسایه و همچنین کشورهای اروپایی صادر می‌کند.

اگر قصد صادرات میوه خشک را دارید بهتر است قبل از هر چیز اقدامات زیر را انجام دهید:

عنوان توضیحات
تعریف کار و تهیه پروپوزال  در این مرحله باید کمیت و کیفیت محصول، گواهینامه‌ها و قیمت محصول را مورد توجه قرار دهید
تحقیق و بررسی برای انتخاب بازار هدف از میان کشورهایی که در مرحله قبل بازار مناسبی محسوب می‌شدند، بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود و شرایط ایران انتخاب کنید. این بازارها ممکن است بزرگترین و یا حتی نزدیکترین بازارها نباشند. به عنوان مثال بازارهای اروپایی مانند بریتانیا و آلمان بیشتر محصولاتی مانند انبه خشک خرما، انجیر خشک، کشمش را از ایران وارد می‌کنند. در کل معمولا کشورهای توسعه یافته گزینه مناسبی برای صادرکنندگان تازه کار به شمار می‌روند
حضور در فضای آنلاین باید در معرض دید مشتریان خود در سراسر جهان قرار بگیرید تا در صورت جستجو در وب شما را پیدا کنند و بتوانید خود را به عنوان یک صادرکننده حرفه‌ای نشان دهید. یکی از بهترین و مهم‌ترین اقدامات ساخت وب سایت است
شرکت در نمایشگاه‌ها و رویدادهای صنعتی مختلف با این کار می‌توانید با مشتریان بالقوه خود به طور مستقیم ارتباط بگیرید و رقبایتان را بشناسید
یافتن سازمان‌هایی که قادر هستند از صادرات شما پشتیبانی کنند این سازمان‌ها می‌توانند از کسب و کار شما در سطح بین المللی حمایت و پشتیبانی کنند.

درآمد صادرات میوه خشک چقدر است؟

قیمت نهایی میوه خشک (اچ اس کد میوه خشک 0813) با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود که از آن میان می‌توان به نوع و قیمت میوه، هزینه‌های مصرفی برای بسته‌بندی، هزینه‌های ناشی از خشک کردن و بسیاری عوامل دیگر اشاره کرد. اما خوشبختانه همه این هزینه‌ها با توجه به سود مناسبی که فروش میوه خشک دارد جبران خواهد شد. 

به طور کلی اجتناب از فروش محصول خام و تازه و اضافه کردن یک ارزش به صورت ارزش افزوده به آن قیمت محصول را تا حد مطلوبی افزایش خواهد داد و در نتیجه سود  صادرات این نوع محصولات و از آن جمله درآمد صادرات میوه خشک مناسب است.

با این حال، امر قیمت گذاری برای محصولات باید با دقت و ظرافت انجام شود. چه بسا قیمت گذاری بدون مطالعه و تحقیق، آسیب زیادی به کسب و کارتان وارد کند. توجه به فرهنگ و عادات مردم بازار هدف (خریدار نهایی)، بررسی رقبا و … می‌توانند در قیمت گذاری کالای صادراتی دارای اهمیت باشند. 

اگر در قیمت گذاری کالای خود با مشکل مواجه شدید و نیاز به کمک دارید، شرکت‌های مدیریت صادرات می‌توانند در قیمت‌گذاری محصول به صادرکنندگان کمک کنند.

آموزش صادرات میوه خشک

کسب و کارهایی مانند واردات و صادرات همانطور که سود زیادی خواهند داشت، در صورتی که با تحقیق و مطالعه انجام نشوند ضررهایی را به همراه خواهند داشت. آنچه قبل از شروع صادرات نیاز خواهید داشت، اطلاع از نحوه انجام تحقیقات بازار، تحلیل رقبا، قیمت گذاری، انتخاب بازار هدف و ارتباط با مشتری است. 

 

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

علاوه بر تحقیقات بازار و پیدا کردن و ارتباط با تاجران بین المللی، نیاز دارید تا با قوانین صادرات میوه خشک به هر کشور آشنا بوده و مجوزهای لازم را کسب کنید. ما در همین مقاله توضیحات کلی در مورد قوانین، مجوزها و چالش‌های صادرات میوه خشک توضیح داده‌ایم اما شما همیشه می‌توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی با ما تماس بگیرید.

بازار صادرات میوه خشک کجاست؟

بر اساس گزارشات سازمان تجارت جهانی، حجم صادرات میوه خشک به کشورهای اروپایی و آسیایی در حال افزایش است. در حال حاضر کشورهایی مانند بریتانیا، سوئیس، هلند، ایتالیا، آلمان و فرانسه از جمله بزرگترین خریداران میوه خشک در اروپا به شمار می‌روند.

لیست واردات میوه خشک و آجیل جهان

صادرات میوه خشک به اروپا

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید 10 کشور اول واردکننده خشکبار و میوه خشک (HS code: 0813) در جهان، همگی از کشورهای اروپایی هستند. بنابراین نمی‌توان منکر نیاز بالای کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس، فرانسه و آلمان به خشکبار شد و قاعدتاَ بازار مناسبی برای میوه خشک محسوب می‌شوند.

نکته قابل توجه دیگر، رشد یازده درصدی واردات میوه خشک توسط جمهوری چک است. بنابراین احتمال می‌رود جمهوری چک واردات خود را در سال‌های آتی نیز افزایش دهد. 

کشور واردکننده ارزش واردشده (میلیارد دلار امریکا (اعداد گرد شده اند)) درصد رشد سالانه بین سالهای 2017 تا 2021 درصد سهم کشور از واردات جهان
امریکا 22 5 14.1
چین 15 24 10.1
آلمان 13 4 7.9
هلند 8 7 5.4
فرانسه 7 4 4.3
بریتانیا 6 0 4.1
کانادا 5 4 3.5
روسیه 5 3 3.4
چگونه اطلاعات تماس مشتریان خارجی محصولم را پیدا کنم؟

واردات میوه خشک انگلیس

طبق آمار تریدمپ، واردات میوه خشک انگلیس در سال 2021 معادل 144757 هزار دلار امریکا بوده که 13% آن را ترکیه تأمین کرده و سهم ایران در این بازار 1.4 درصد است.

با توجه به حضور پررنگ ترکیه در بازار انگلیس، فاصله کشور ما از بریتانیا نمی‌تواند مانع افزایش صادرات به انگلیس باشد. کافی است استانداردهای این کشور را کسب کنید تا بتوانید سهمی از این بازار بزرگ داشته باشید.

واردات میوه خشک انگلیس

واردات میوه خشک فرانسه

کشور فرانسه در سال 2021 حدود 11750 هزار دلار امریکا میوه خشک وارد کرده که 13 درصد آن توسط ترکیه و 1.4 درصد توسط ایران تأمین شده است. مشاهده می‌شود که آمار و در نتیجه تحلیل واردات میوه خشک فرانسه بسیار به انگلیس شباهت دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از سایر بازارهای تأمین کننده میوه خشک برای فرانسه به نقشه زیر توجه کنید.

واردات میوه خشک فرانسه

واردات میوه خشک آلمان

واردات میوه خشک آلمان در سال 2021 معادل 227951 هزار دلار امریکا بوده که از این مقدار، 13 درصد توسط ترکیه تأمین شده است. سهم ایران از بازار آلمان هم مانند دو بازار بزرگ اروپایی دیگر 1.4 درصد است.

اگر به نقشه بازارهای تأمین کننده میوه خشک فرانسه و بریتانیا نگاه کنید متوجه می‌شوید که آلمان از جمله تأمین کننده‌های بزرگ میوه خشک و خشکبار محسوب می‌شود و در عین حال از بزرگ‌ترین واردکننده‌های این محصول نیز هست. این مسئله را از تراز تجاری بزرگ و منفی این کشور در جدل بالا هم می‌شد فهمید. در واقع این کشور محصولات را به صورت فله خریداری کرده و بعد از بسته‌بندی به بازارهای دیگر می‌فروشد. از همین جا می‌توان حدس زد که به احتمال زیاد بازار آلمان برای فروش فله و بازارهای انگلیس و فرانسه برای فروش محصول به صورت بسته‌بندی شده مناسب‌ترند. البته این به معنای خودداری دو کشور فرانسه و انگلیس از خرید محصولات فله نیست.

بازارهای تأمین کننده میوه خشک واردات آلمان

میزان صادرات میوه خشک ایران

کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و خاصی که در خارمیانه دارد، می‌تواند به بیش از 40 کشور محصول صادر کند. بر اساس گزارشات صورت گرفته توسط سازمان‌های تجارت غذایی بین المللی، تقاضای کشورهای اروپایی برای میوه خشک رو به افزایش است. افزایش این تقاضا می‌تواند ناشی از تغییر الگوی مصرف غذایی مردم این ناحیه باشد. از آن جایی که میوه‌های خشک شده از بهترین، مقوی‌ترین و سالم‌ترین خوراکی‌ها به شمار می‌روند، جایگزین بسیار مناسبی برای میان وعده‌های غذایی به شمار می‌روند.

بر اساس آمار ثبت شده در ترید مپ، کشور ایران در سال 2021 از نظر صادرات میوه‌های خشکی مانند زردآلو خشک، آلو خشک، سیب، هلو، گلابی، پاپایا، تمبر هندی و سایر خوراکی‌ها در رتبه شانزدهم رنکینگ جهانی قرار دارد. 

کشور واردکننده ارزش میوه خشک و خشکبار واردشده (هزار USD) در سال 2021 مقدار صادرات (تن)درصد رشد سالانه واردات بین سالهای 2017 تا 2021
جهان 40985 18421 14
پاکستان 13767 4877 13
امارات 6680 2802 41
عراق 5530 3268 25
آذربایجان 3245 1582 68
هند 2801 1240 55
ترکیه 1397 135529-
آلمان 1150 582 12
بنگلادش 804 268 21-
کانادا 751 298 10
ترکمنستان 738 172 121
انگلیس 579 263 3-

صادرات میوه خشک ایران به کل جهان در سال 2021 معادل 40985 هزار دلار امریکا و 18421 تن بوده است. به عبارت دیگر به طور متوسط هر تن میوه خشک ایران به ارزش 2225 دلار امریکا (USD) معامله شده است.

مشاهده می‌کنید که ایران به کشورهای ترکیه (بزرگ‌ترین تأمین‌کننده میوه خشک جهان) و انگلیس و آلمان (بزرگ‌ترین واردکننده میوه خشک جهان) نیز صادرات دارد و این مقدار قابل افزایش خواهد بود.

از طرفی با نگاهی به روند صادرات ایران به کشورها متوجه می‌شویم که هند و ترکمنستان واردات میوه خشک خود را از ایران به مقدار قابل توجه افزایش داده‌اند و در مقابل، واردات میوه خشک ترکیه و بنگلادش از ایران روند کاهشی داشته است.

چگونه اطلاعات تماس مشتریان خارجی محصولم را پیدا کنم؟

بزرگ‌ترین واردکننده‌های میوه خشک از ایران به ترتیب عبارت از عراق، هند، چین، امارات، روسیه، پاکستان و ترکیه هستند.

صادرات میوه خشک به ترکیه

با توجه به اینکه کشور ترکیه خود یکی از کشورهای تولیدکننده انواع میوه‌های مختلف در دنیا به شمار می‌رود، اما از ایران واردات دارد و این می‌تواند به علت تنوع بالای میوه در ایران باشد. صادرکنندگان میوه خشک می‌توانند در کنار توجه ویژه به ترکیه که بازار خوبی برای ایران محسوب می‌شود، به مقاصد صادراتی ترکیه مثل انگلیس، آلمان و فرانسه نیز توجه داشته باشند.

با وجود اینکه ترکیه یکی از بزرگ‌ترین مقاصد میوه خشک ایران به حساب می‌آید، ایران تنها 1.4 درصد از سهم بازار ترکیه را در دست دارد و بخش اعظم آن در دست تایلند (9.7%) و امریکا (8.9%) است. سایر رقبای بازار ترکیه را در نقشه زیر مشاهده می‌کنید.

صادرات میوه خشک به عراق

با این که کشور عراق از بسیار جهات مقصد صادراتی مناسبی برای محصولات ایرانی به شمار می‌رود، صادرات به عراق با مشکلاتی همراه است. از مهم‌ترین مشکلات صادرات به عراق می‌توان به بازار سنتی این کشور اشاره کرد که امکان پیشبرد اینترنتی و از راه دور کارها را با مشکل مواجه خواهد ساخت. از همین رو چنانچه قصد صادرات میوه خشک به عراق را داشته باشید باید به صورت فیزیکی در این کشور حضور پیدا کرده و با تاجران عراقی وارد مذاکره شوید.

قوانین صادرات میوه خشک

میوه‌هایی مانند نارنگی، موز، کیوی، پرتقال، سیب، قیسی، نارگیل، آلو و آلبالو قابلیت صادرات به صورت چیپس میوه را دارند.

در حال حاضر صادرات میوه خشک به سایر کشورها، از جمله گزینه‌های بسیار مفید و سودمند برای صادرکنندگان ایرانی به شمار می‌رود. ناگفته نماند که صادرات این محصولات باید مطابق با استانداردهای ضروری انجام شود. در غیر این صورت کلیه کالاها فاقد ارزش صادراتی خواهند بود. آگاهی از قوانین و دستور العمل‌های صادرات میوه خشک اهمیت بسیار بالایی دارد.

کیفیت میوه‌های خشکباری

به منظور دریافت مجوزهای لازم برای صادرات میوه‌های خشک باید نام کشور تولیدکننده بر روی تمامی محصولات درج می‌شود. با توجه به قوانین سفت و سخت بسیاری از کشورهای اروپایی در رابطه با کیفیت محصولات وارداتی، توصیه می‌کنیم که تا جایی که امکان دارد از میوه‌های باکیفیت و مرغوب برای صادرات استفاده کنید. کیفیت این محصولات به کیفیت میوه‌های مورد استفاده و روش‌های خشک کردن و بسته‌بندی آن‌ها وابسته است. میوه‌های مورد استفاده برای صادرات باید از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشند و یا به عبارتی میوه‌های درجه یک باشند.

برچسب‌های مورد نیاز برای چیپس میوه

خشکبار و میوه‌های خشک صادراتی لازم است که برچسب‌های زیر را بر روی خود داشته باشند:

  • درج نام محصول بر روی بسته‌بندی الزامی است.
  • در صورت خشک کردن میوه‌ها به صورت طبیعی و یا به وسیله دستگاه باید نام مواد افزودنی به آن را در این قسمت ذکر کنید.
  • اطلاعات مربوط به میوه‌های خشک شده باید بر روی بسته‌بندی محصول درج شود. مخصوصا اگر میوه‌ها دارای پوست باشند. به عنوان مثال اطلاعاتی مانند خواص و مزایای میوه و همچنین مواد مغذی موجود در آن‌ها باید بر روی بسته‌بندی درج شود.
  • بر روی بر چسب‌های محصولات خشک ، باید دانه‌دار و یا فاقد دانه بودن آن‌ها را مشخص کرد.
  • بر روی بسته‌بندی محصول، علاوه بر موارد بالا، باید تاریخ تولید، تاریخ انقضا و مشخصات محصول را نیز درج کرد. به طور کلی بسته‌بندی میوه خشک صادراتی قانون خاص و یا محدودیت‌های خاصی ندارد. به همین خاطر می‌توانید محصول خود را به هر شکلی که می‌خواهید بسته‌بندی کنید. اما باید به این نکته توجه کنید که بسته‌بندی‌ها باید با رعایت اصول استاندارد آجیل و خشکبار باشند. این بسته‌بندی‌ها باید باکیفیت باشند تا بتوانند از محصولات در برابر آلودگی و تغییر بو و مزه جلوگیری کنند. لازم به ذکر است که محصولات دارای بسته‌بندی های زیبا و شکیل از فروش بیشتری برخوردار هستند.
کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

مجوزهای لازم برای صادرات میوه خشک شده

از جمله مجوز‌هایی که برای صادرات میوه خشک نیاز است، دریافت گواهی استاندارد صادرات و همچنین مجوز سازمان غذا و دارو است. لازم به ذکر است که برخی از کشورهای صادرکننده، قوانین تولید و کنترل محصولات ارگانیک مطابق با قوانین اروپایی دارند. از این رو به راحتی می‌توانند تمامی محصولات خود اعم از میوه‌های خشک را به کشورهای اروپایی صادر کنند. کیفیت بسیار بالای محصولات یکی از مهمترین و اساسی‌ترین موارد مورد نظر برای صادرات محصول به کشورهای اروپایی است. تمامی محصولات صادراتی به اروپا باید از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار باشند. میوه‌های خشک باید از میوه‌های درجه یک و سالم تهیه شوند.

قبل از صادر کردن محصول به اروپا، محصولات شما (به ویژه خشکبار و آجیل) باید از نظرآلاینده‌های مجاز مورد تست و بررسی قرار گیرند. در واقع تمامی محصولات شما باید از لحاظ خطرات بهداشتی و غذایی مورد آزمایش قرار بگیرند. تنها در این صورت است که می‌توانید مجوز صادرات دریافت کنید. باید بدانید که برای صادرات میوه تازه و میوه‌های خشکباری به کشورهای اروپایی، به مجوزهای دیگری نیز نیاز دارید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • گواهی امنیت غذا
  • رعایت حداکثر وزن بسته‌بندی 10 کیلو گرم
  • گواهی‌های محصولات طبیعی و ارگانیک و همچنین مواد سازگار با محیط زیست

یکی از گواهینامه‌های معتبر در این زمینه گواهی امنیت غذا است. لازم است بدانید که این گواهی یکی از معتبرترین و رایج‌ترین گواهی‌های مورد تایید در اروپا به شمار می‌رود. این گواهینامه را با نام BRC/FSSC22000/ IFS  می‌شناسند. از دیگر گواهینامه‌هایی که اخیرا برای صادرات میوه خشک ارگانیک و همچنین سازگار با محیط زیست مورد نیاز هستند می‌توان به IFOAM اشاره کرد که یک استاندارد جهانی برای محصولات ارگانیک است.

چگونه اطلاعات تماس مشتریان خارجی محصولم را پیدا کنم؟

نحوه بسته‌بندی میوه خشک صادراتی چگونه است؟

بسته‌بندی میوه خشک به صورت صادراتی، برای تولیدکنندگان این محصولات می‌تواند چالشی بسیار اساسی به شمار رود. زیرا بسیاری از خریداران در هنگام خرید ابتدا به بسته‌بندی آن توجه می‌کنند. در صورتی که بسته‌بندی از جذابیت بالایی برخوردار باشد، می‌تواند نظر خریداران را به خود جلب کند. نحوه بسته‌بندی میوه خشک برای صادر کردن به کشورهای آسیایی و اروپایی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که استاندارد بودن بسته‌بندی و همچنین نحوه چینش آن‌ها درون بسته‌بندی، میزان رضایت‌مندی خریداران را افزایش خواهد داد.

به منظور بسته‌بندی محصولات صادراتی، به ویژه میوه خشک و یا به عبارتی چیپس میوه، از دستگاه‌های کاملا اتوماتیک استفاده می‌کنند. زیرا این دستگاه‌ها می‌توانند محصولات را با کیفیت بالا و همچنین اشکال زیبا و جذابی بسته‌بندی کرده و در اختیار مشتریان قرار دهند. امروزه عرضه بسته‌بندی های متنوع و شکیل و جعبه‌های زیبا در اشکال مختلف، نقش بسیار زیادی در فروش محصولات دارند. به طور معمول میوه‌های خشک صادراتی را به دو صورت فله‌ای و بسته‌بندی شده عرضه می‌کنند. تعداد کثیری از شرکت های صادرکننده میوه خشک، محصولات خود را در قالب بسته ها و جعبه های کادویی و بسیار جذاب عرضه می‌کنند. از این رو به آسانی می‌توان آن ها را در فروشگاه های مختلف در سراسر دنیا به فروش رساند.

همان طور که مشخص است میوه‌های خشکی که بسته‌بندی شده هستند، از قیمت بالاتری نسبت به محصولات فله‌ای برخوردار است. لازم به ذکر است که خریداران بیشتر میوه‌های دارای بسته‌بندی را پسند می‌کنند. بنابراین برای افزایش میزان فروش و در نتیجه دستیابی به سود بیشتر، بهتر است که محصولات خود را در بسته‌بندی‌های شکیل و زیبا عرضه کنید. برخی دیگر از تولیدکنندگان محصولات خود را به صورت فله ای به خریدارن ارائه می‌دهند. در این روش خریداران می‌توانند متناسب با خواست و سلیقه خود آن ها را بسته‌بندی کنند. کارخانه‌ها، رستوران‌ها و صنایع غذایی مختلف، این محصولات را به صورت فله‌ای و با قیمت‌هایی نسبتا ارزان‌تر خریداری می‌کنند.

 

جمع بندی

در این مقاله شرایط، میزان و نحوه صادرات انواع میوه خشک مورد بررسی قرار گرفت. آجیل‌های خوراکی و همچنین میوه خشک از جمله محصولات بسیار رایج و پر مصرف در سراسر جهان به شمار می روند. به همین خاطر است که بسیاری از افراد و شرکت‌های بازرگانی به صادرات این محصولات می پردازند. برای صادرات میوه خشک به خارج از کشور ابتدا باید نسبت به اخذ گواهینامه‌های مورد نیاز و سایر موارد ضروری که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد اقدام کرد. کیفیت محصول و نحوه بسته‌بندی نیز تاثیرات بسیار زیادی بر میزان صادرات آن خواهند داشت. به منظور صادراتی موفق می‌توانید با کارشناسان و مشاورانی که در این زمینه فعالیت می کنند مراجعه کنید. شرکت‌های مدیرت صادرات با برخورداری از کارشناسانی خبره و کار بلد می توانند در این زمینه به شما کمک‌های شایانی بکنند.

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید:

جامع‌ترین کارگاه عملیاتی بازاریابی صادراتی

با تدریس:

سبحان معینی: مدیر توسعه کسب و کار سولوتیس

اشکان بهرامی: صادرکننده فولاد و موسس پادکست صادراتی

امیرفرید جان‌نثار: مدیرعامل شرکت ایریسا دریا لجستیک

20+ ساعت آموزش کاربردی

40+ ساعت پروژه عملی

20% تخفیف زودهنگام تا 29 اسفند

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

whatsapp