آموزش جامع صادرات خرما

آموزش جامع صادرات خرما
فهرست مطالب

یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های صادراتی و ارزآوری که در ایران کشت و پرورش داده می‌شود، خرما است. مناطق غربی و جنوبی ایران از جمله خوزستان، بوشهر، کرمان،هرمزگان،سیستان و بلوچستان و فارس، از بهترین و مناسب‌ترین مناطق کشت و پرورش خرما در کشور به شمار می‌روند. و همین امر موجب رشد تولید و صادرات خرما در ایران شده است. علاوه بر این برخی دیگر از کشورهای خارجی از جمله عراق، عربستان، پاکستان، مصر، قسمت‌های شمالی آفریقا و آمریکا نیز به تولید این محصول می‌پردازند. براساس گزارشات سازمان تجارت جهانی کشور ما جزو سومین و بزرگترین تولید و صادرکنندگان این محصول در جهان به شمار می‌رود.

اچ اس کد خرما در بازار جهانی یا بعبارتی کد تعرفه گمرکی خرما 080410 می باشد. با استفاده از این کد می‌توان اطلاعات مفیدی درباره میزان واردات و صادرات جهانی خرما به دست آورد. صادرات خرما دارای ضوابط و شرایط خاص خود است که آگاهی از آن‌ها برای صادرکنندگان این محصول الزامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه صادرات خرما توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مراحل صادرات خرما

قبل از هر کاری به ویژه کار صادرات باید از مراحل و بایدها و نبایدهای آن آگاهی پیدا کرد. به طور کلی صادرات هر نوع محصول اعم از خوراکی و غیرخوراکی، در ادامه یک نیاز شروع می‌شود؛ و این نیاز همان نیاز بازار خارجی کشورهای مورد نظر به آن است. این نیاز با فراهم آوردن و رساندن محصول مورد نظر به بازار پایان می‌یابد. از جمله این مراحل می‌توان به مواردی که در ادامه ذکر شده‌اند اشاره کرد.

تحقیقات بازار

اولین قدم برای صادرات خرما انجام تحقیقات بازار و شناخت بازار هدف است. هنگامی که به فکر صادرات خرما افتادید، باید به بازار فروش خود نیز فکر کنید. از آن جایی که خرما از محصولات بسیار پراستفاده و پرطرفدار در سراسر جهان است، توسط بسیاری از کشورها خریداری می‌شود. اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تولیدکنندگان دیگری نیز برای این محصول وجود دارند. تعداد زیادی از کشورهای همسایه ایران، تولیدکننده خرما هستند. اما کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند ترکیه و روسیه از جمله مقاصد تجاری بسیار مناسب برای این محصول به شمار می روند. به طور کلی به منظور شناخت بیشتر و بهتر بازار هدف خود باید در مورد مواد خوراکی مورد نیاز و مورد استفاده آن‌ها تحقیقات لازم را انجام دهید.

تهیه برنامه صادرات

تهیه برنامه صادرات یکی از مهمترین مراحلی است که در ابتدای شروع صادرات محصول باید در نظر بگیرید. در واقع باید یک برنامه مدون و مشخص برای اقداماتی که باید صورت بگیرند داشته باشید به طوری که مسیر مشخص باشد. به این ترتیب تمام مراحل، مسئولیت‌ها و نحوه انجام کارها واضح خواهد بود. زمان انجام کارها مشخص بوده و تمام اعضای شرکت وظایف خود را می‌دانند.

تامین محصول

گام بعدی در صادرات خرما تامین محصول برای ارسال به خارج از کشور است. اگر صاحب نخلستان هستید و یا با صاحب آن شریک هستید باید توان تولیدی نخلستان به صورت ماهانه و یا سالانه را در نظر بگیرید. تنها در این صورت است که می‌توانید برنامه مشخصی برای خود مشخص کنید. اما اگر خرمای صادراتی مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان بیرونی تامین می‌کنید باید به کیفیت محصول، میزان محصول و قیمت آن توجه کنید.

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

بازاریابی و مشتری‌یابی

بازاریابی صحیح یا مشتری‌یابی اصولی نیز یکی از اصلی‌ترین و مهمترین مراحل صادرات خرما به شمار می‌رود. فراهم آوردن زیرساخت‌های بازاریابی مناسب می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی بر میزان فروش و سودآوری شما داشته باشد. برندینگ و یا به عبارتی داشتن یک برند مشخص همراه با دیزاین و بسته‌بندی‌های شیک و منحصر به فرد می‌تواند شما را در امر بازاریابی و مشتری‌یابی کمک کند.

عقد قرارداد

پس از طی مراحل ذکر شده باید نسبت به عقد قرارداد و دریافت پیش پرداخت از مشتری اقدام کرد. در قرارداد صادرات محصول اطلاعات نسبتا کاملی از طرفین معامله (صادرکننده- واردکننده) ذکر می‌شود. در متن قرار داد موضوع قرارداد باید به صورت مشخص و بدون هیچ شک و شبهه‌ای ذکر شود. همچنین در قسمت تعهدات، لازم است میزان و نوع خرمایی را که شخص صادرکننده برای خریدار ارسال می‌کند ذکر شود. زمان و نحوه ارسال کالا و همچنین نحوه پرداخت نیز از جمله توافقاتی است که باید در قرارداد بیان شود.

پس از عقد قرارداد پیش پرداخت توسط صادرکننده دریافت می‌شود و سپس محصول را آماده ارسال به کشور مقصد می‌کنند. پس از انجام تشریفات گمرکی (عرضه مجوزات مورد نیاز گمرک که در ادامه مقاله به بررسی کامل آن‌ها پرداخته شده است) مورد نیاز و ارسال آن به خارج از کشور، خریدار موظف به پرداخت کامل هزینه‌های فروشنده است. یکی از نکات مثبتی که در رابطه با صادرات خرما وجود دارد این است که تعرفه صادرات آن به خارج از کشور صفر است. همین امر فرصت بسیار مناسبی را برای صادرکنندگان این محصول فراهم آورده است تا بدون پرداخت تعرفه آن را به سایر کشورها صادر کنند.

پس از انجام تمامی این مراحل تمامی اسناد و مدارک تجاری باید تهیه شده و هر دو صادرکننده و خریدار آن‌ها را در دسترس داشته باشند. پیشنهاد می‌شود که پس از اتمام معامله نیز ارتباط مستمر خود با مشتریان را نیز ادامه دهید تا آن‌ها را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید.

بزرگترین صادرکنندگان خرما در دنیا

در سراسر جهان بیش از 2 الی 3 هزار گونه‌ مختلف خرما وجود دارد. بنابراین صادرات این محصول یکی از تجارت‌های پر درآمد و پرسود به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که کشور ایران یکی از برترین و بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان است و همچنین جزو پنج کشور نخست صادرکننده این محصول به شمار می‌رود. در جدول شماره 1 می‌توانید 10 کشور برتر صادرکننده این محصول به صورت تازه و خشک شده در دنیا را مشاهده کنید.

جدول بزرگترین صادرکنندگان خرما (HS code: 080410)

کشور ارزش صادرات در سال 2021 (هزار USD) تراز تجاری در سال 2021 (هزار USD) حجم صادر شده در سال 2021 (تن) درصد رشد سالانه صادرات بین سال‌های 2017 و 2021
جهان 2.422.028 373.028 9
عربستان 323.981 310.834 225.953 15
اسرائیل 317.066 316.904 17
ایران 305.230 305.230 348.324 3
امارات 272.015 135.557 261.421 12
تونس 255.900 254.594 118.666 1
الجزیره 142.739 141.563 161.027 15
عراق 127.060 115.395 314.070 5-
امریکا 116.670 32.614 21.179 18
هلند 67.437 2.165 12.407 21
پاکستان 52.111 38.019 121.244 19

کشور ایران بیش از 10 درصد (تقریبا 13 درصد) صادرات خرما در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. پس از کشور ایران، کشورهای امارات متحده عربی و تونس به ترتیب 13 و 11 درصد صادرات این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

بزرگترین واردکنندگان خرما در دنیا

به جرات می‌توان گفت که کشورهای مسلمان از جمله کشورهای بزرگ واردکننده خرما در سراسر جهان به شما می‌روند. تشابه فرهنگی و به ویژه مسلمان بودن برخی کشورها، موجب افزایش میزان واردات خرما توسط آن‌ها شده است. برخی از کشورهای اروپایی و همچنین کشورهایی که خود توانایی تولید خرما ندارند نیز از جمله کشورهای واردکننده این محصول به شمار می‌روند. در جدول شماره 2 می‌توان اطلاعات مربوط به 10 کشور واردکننده خرما  به دو صورت تازه و خشک شده را مشاهده کرد.

جدول بزرگترین واردکنندگان خرما (HS code: 080410)

کشور ارزش صادرات در سال 2021 (هزار USD) تراز تجاری در سال 2021 (هزار USD) حجم صادر شده در سال 2021 (تن) درصد رشد سالانه صادرات بین سال‌های 2017 و 2021
جهان 2.049.000 373.028 1.779.79 6
هندوستان 240.350 238.575- 475.356 2-
مراکش 202.128 199.142- 113.161 11
امارات136.458 135.557 181.309 2-
فرانسه 115.241 76.372- 46.266 7
آلمان88.830 52.275- 30.186 10
امریکا 84.056 32.614 26.690 7
انگلستان80.476 75.638- 26.432 9
اندونزی69.002 68.839- 50.134 8
هلند 65.272 2.165 17.577 16
مالزی64.697 59.647- 26.191 6

سود صادرات خرما چقدر است؟

میزان سود صادرات خرما به عوامل مختلفی همچون نوع خرما و قیمت خرما بستگی دارد. ناگفته نماند که قیمت ارز و نوسانات بازار ارز نیز می‌توانند تاثیرات بسیار چشمگیری در سود این محصول بگذارند. در کشور ایران به دلیل اقلیم مناسب چندین نوع خرمای مختلف تولید می‌شود. از جمله این ارقام می‌توان به خرمای مضافتی، زاهدی، کبکاب، شاهانی، پیارم، استعمران اشاره کرد. بیشترین میزان صادرات خرما در ایران به خرمای مضافتی تعلق دارد. این محصول به دو صورت خشک و یا تازه به سایر کشورها صادر می‌شود. از میان ارقام مختلف خرما، خرمای پیاروم از گران‌ترین ارقام خرمای صادراتی ایرانی به شمار می‌رود.

از این رو می‌توان گفت که صادرات این دو رقم از خرما می‌تواند سود بیشتری را برای صادرکنندگان به ارمغان بیاورد. کیفیت محصول، بسته‌بندی و چینش مناسب آن‌ها در جعبه، در افزایش میزان فروش و در نتیجه سود آن تاثیرگذار هستند. منظور از کیفیت محصول درجه یک بودن و طعم و مزه‌ی شیرین و منحصر به فرد آن است.

خرمای ایران به کدام کشورها صادر می‌شود؟

همان طور که پیشتر نیز بیان شد کشور ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان این محصول به شمار می‌رود. بر اساس گزارشات آماری که در تریدمپ ثبت شده است، میزان صادرات خرمای ایران به بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی همچون هند، ، ترکیه، افغانستان، عراق، آذربایجان و روسیه بسیار زیاد است.

بزرگ‌ترین واردکنندگان خرما (HS: 080410) از ایران

کشور ارزش صادرات در سال 2021 (هزار USD) تراز تجاری در سال 2021 (هزار USD) حجم صادر شده در سال 2021 (تن) درصد رشد سالانه صادرات بین سال‌های 2017 و 2021
جهان 305.230 305.230 348.324 3
هندوستان71.849 71.849 79.397 16
پاکستان 59.39559.395 70.80513
ترکیه26.90326.903 28.354 4
افغانستان25.304 25.304 31.67812
قزاقستان24.813 24.813 34.956 6
امارات19.211 19.211 17.839 1
عراق 8.7248.724 8.387 11-
آذربایجان7.386 7.386 6.709 12
روسیه7.019 7.019 9.276 2
مالزی6.604 6.604 4.168 2

همانطور که مشاهده می‌کنید کشور هند یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان خرما از کشور ایران به شما می‌رود. سهم این کشور در صادرات خرمای ایران در سال برابر با 23.5 درصد بوده است. پس از این کشور، بیشترین میزان واردات خرما از ایران توسط کشور پاکستان انجام گرفته است. سهم این کشور از میزان صادرات خرمای ایران در سال 2021 برابر با 19.5 درصد بوده است. این میزان برای سایر کشورهای وارد کننده ذکر شده در جدول، به ترتیب برابر با 8.8 درصد، 8.3 درصد، 8.1 درصد، 6.3 درصد، 2.9 درصد، 2.4 درصد، 2.3 درصد و 2.2 درصد است.

مشتری صادرات خرما را چگونه پیدا کنیم؟

یکی از سوالاتی که ذهن صادرکنندگان خرما را به خود مشغول می‌کند چگونگی یافتن مشتریان خارجی است. یافتن مشتری‌ خارجی دارای اصول و استراتژی‌های خاصی است. به منظور صادرات محصول و پیدا کردن مشتری ابتدا باید کشور مورد نظر و نیاز آن به محصول را مشخص کنید. پس از یافتن کشور مورد نظر، باید به دنبال افراد و یا شرکت‌هایی باشیم که در زمینه واردات محصول فعالیت می‌کنند و خواستار واردات از ایران هستند. از جمله اطلاعاتی که می‌توانند در پیدا کردن مشتری خارجی به شما کمک کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرچ تاجران خرما در گوگل

امروزه بسیاری از افراد و یا شرکت‌های واردکننده خرما، اطلاعات خود و یا شرکت‌ را در اینترنت ثبت می‌کنند. به همین خاطر با استفاده از گوگل مپ به راحتی می‌توانید آدرس شرکت، آدرس سایت، اطلاعات تماس و حتی ساعت‌های کاری شرکت و یا افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، به دست آورده و با آن‌ها تماس برقرار کنید.

تاجران خرما در نمایشگاه‌های بین‌المللی

یکی از روش‌های موثر برای پیدا کردن مشتری خارجی شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی است. در صورت برخورد با مشتریان خارجی در این نمایشگاه‌ها می‌توانید محصول و خدمات خود را به آنان معرفی نمایید. علاوه بر این با شرکت در این نمایشگاه‌ها می‌توانید با هم صنف‌های خود ملاقات، و تعاملاتی مثبت و سازنده با آن‌ها برقرار کنید و از تجربه‌های آن‌ها نیز بهره‌مند شوید. لازم به ذکر است که با مراجعه به وبسایت نمایشگاه‌های تجاری، بانک اطلاعاتی جامعی درباره زمان و مکان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به دست بیاورید.

دریافت اطلاعات تجار خرما از کارگزار تجاری کنسول‌گری

به طور معمول کنسول‌گری‌هایی که در سایر کشورها مستقر هستند، دارای کارگزار تجاری هستند. وظیفه این کارگزاران هماهنگ‌سازی روابط تاجران کشور خود با تاجران سایر کشورها را بر عهده دارند. بنابراین با مراجعه به کنسول‌گری ایران در کشور مورد نظر می‌توانید مشتریان خارجی خود را پیدا کنید.

 

پیدا کردن اطلاعات تجار خرما در دایرکتوری‌ها

امروزه با گسترش فضای اینترنتی و ارتقا یافتن کسب و کارهای اینترنتی، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و برخی از سایت‌های تبلیغاتی نظیر classified ads می‌توانید مشتریان خود را در سراسر جهان پیدا کنید. زیرا بسیاری از واردکنندگان اطلاعات خود را در این سایت‌ها وارد می‌کنند، به همین خاطر شما به راحتی می‌توانید به اکانت شبکه‌های اجتماعی آن‌ها دسترسی پیدا کرده و با آن‌ها تماس برقرار کنید.

سایت‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی جهانی خرما

با مراجعه و ثبت نام در برخی از سایت‎ها مانند علی بابا، B2B  و آمازون می‌توانید به مشتریان خود دسترسی مستقیم پیدا کنید. سایت های نامبرده شده از جمله بزرگترین و مهمترین سایت های تجاری جهانی هستند. به همین خاطر با استفاده از این سایت‌ها به ویژه سایت‌های خرده‌فروشی در دیگر کشورها، می‌توانید اطلاعات مناسبی از مشتریان خود به دست بیاورید و با آن‌ها وارد مذاکره شوید.

اطلاعات رایگان تجار خرما در ابزارهای سازمان تجارت جهانی

با مراجعه به وبسایت‌هایی مانند procurementmap می‌توانید مشتریان خارجی و عمده فروش مورد نظر خود را پیدا کنید. Procurement Map اطلاعات دقیقی را برای مناقصات عمومی و اعطای قرارداد ارائه می دهد. این ابزار مسیری بسیار مفید برای تقویت کارآفرینی و جستجوی فرصت های جدید بازار در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد. کاربران این سایت‌ها به لطف جستجوی شهودی بر اساس کشور هدف و بخش اقتصادی، به راحتی می توانند خریداران بالقوه را شناسایی کنند.

خرید لیست مشتریان خرما

لازم به ذکر است که خرید لیست مشتریان بازار هدف یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین راه‌های یافتن مشتری است. به جرات می‌توان گفت که این روش می‌تواند از اتلاف وقت شما جلوگیری کند. در لیست مشتریان، نام تمامی تاجران معتبر و فعال ذکر شده و همچنین صلاحیت همه‌ی آن‌ها تضمین شده است. باید در نظر داشته باشید که در لیست‌هایی که به صورت رایگان در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرند، نام تمامی تجار ذکر نمی‌شود.

چگونه اطلاعات تماس مشتریان خارجی محصولم را پیدا کنم؟

بازاریابی آنلاین

امروزه اکثر مردم دنیا ساعاتی از روز خود را در اینترنت صرف می‌کنند، به همین خاطر است که فعالیت‌های آنلاین و دیجیتالی برای بسیاری از کسب و کارها امری الزامی است. به منظور انجام بازاریابی آنلاین ضروری است که در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید و وبسایتی که حاوی اطلاعات تماس شما است، ایجاد کنید. در این صورت واردکنندگان محصول از ایران، می‌توانند به راحتی با شما تماس برقرار کنند. البته در تولید محتوای آنلاین باید به زبان کشور هدف توجه داشته باشید. مثلا اگر قصد دارید مشتریانی از کشور روسیه پیدا کنید لازم است تا وب سایت و شبکه‌های اجتماعی به زبان روسی داشته باشید.

قوانین صادرات خرما

یکی از نکات مهم و قابل توجه در صادرات خرما آگاهی از قوانین کشور هدف و همچنین رعایت استانداردهای غذایی آن‌ها است. همان طور که بیان شد، کشورهای اروپایی از جمله مهمترین و اساسی‌ترین بازارهای هدف صادرات خرمای ایران به شمار می‌روند. هر سال مقادیر بسیار زیادی خرما از جمله خرمای مضافتی، پیارم، کبکاب و زاهدی به این کشورها صادر می‌شود. لازم به ذکر است که قوانین کشورهای اروپایی نسبت به واردات مواد غذایی همچون خرما بسیار سفت و سخت است. محصولات صادراتی قبل از وارد شدن به بازار این کشورها، باید مورد آزمایش قرار بگیرند تا کیفیت آن‌ها مشخص شود. بنابراین توصیه می‌شود که قبل از صادر کردن محصول به هر کشور، از قوانین واردات آن‌ها آگاه شوید.

مجوزهای مورد نیاز صادرات خرما

صادرات خرما نیز مانند صادرات دیگر محصولات دارای شرایط و ضوابط خاصی است. برای صادرات این محصول اخذ مجوز صادرات ضروری است. از جمله  مهمترین و ضروری‌ترین مجوزهای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجوزها و تاییدیه‌های سازمان بهداشت (قبل از ارسال کالا به خارج از کشور، به منظور اطمینان از سلامت و کیفیت محصول، آزمایشاتی بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد.)
  • مجوز و تاییدیه از سازمان بین المللی استانداردسازی و یا به عبارتی ISO
  • مجوز رسمی از وزارت صمت (وزارت صنعت، معدن و تجارت)

علاوه بر موارد ذکر شده کشورهای واردکننده‌ عمده این محصول مانند هند، پاکستان و ترکیه الزامات وارداتی دیگری نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون:

  • الزامات بسته‌بندی و برچسب‌زنی( بر روی بسته‌بندی‌ محصولات باید اطلاعاتی که مستقیما با ایمنی مواد غذایی در ارتباط است درج شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. این برچسب‌گذاری می‌تواند به صورت نوشتاری، الکترونیکی و یا گرافیکی باشد.)
  • گواهی انطباق با مقررات کشور واردکننده (این گواهی می‌تواند توسط کشور صادرکننده نیز صادر شود.)
  • بازرسی محصول (این مرحله شامل آنالیزهای آزمایشگاهی نمی‌شود و می‌تواند توسط نهادهای دولتی و یا حتی خصوصی انجام بگیرد.)

عوارض صادرات خرما چقدر است؟

خرما یکی از محصولات پرطرفدار و پرمصرف در منطقه به شمار می‌رود. این محصول در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع ستاد تنظیم بازار به منظور جلوگیری از افزایش قیمت بی‌رویه این محصول، برای صادرات در هنگام اوج مصرف آن در کشور عوارضی را مشخص کرده است.

با توجه به ابلاغیه صادر شده توسط گمرک، عوارض این محصول به ازای هر کیلوگرم خرمای مضافتی 8 هزار تومان به به ازای هر کیلوگرم خرمای کبکاب 5 هزار تومان است. این در حالی است که این مبلغ برای سایر ارقام خرما شامل 30 درصد ارزش ریالی صادرات آن‌ها بر اساس نرخ دلار در سامانه سنا خواهد بود. به همین خاطر است که با افزایش دلار در چند سال اخیر، شاهد افزایش صادرات این محصول و در نتیجه ایجاد تورم صادراتی و افزایش قیمت این محصول از 10 هزار تومان به 50 هزار تومان بودیم.

بسته‌بندی خرما برای صادرات چگونه است؟

در دنیای رقابت محصولات کشاورزی و غذایی در بازارهای جهانی، بسته‌بندی یکی از مهمترین و اساسی‌ترین کارها در امر بازاریابی به شمار می‌رود. بسته‌بندی‌های شیک و زیبا می‌توانند توجه خریداران این محصول را به خود جلب کنند و موجب افزایش میزان فروش آن‌ها شوند. باید بدانید که در حوزه بسته‌بندی، رقابت بسیار بالا است، به گونه‌ای که اشخاص و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، همواره در حال بهبود و ارتقا بسته‌بندی‌ محصولات خود هستند. میوه خرما نیز از این قاعده مستثنی نیست، از این رو شرکت‌های صادرکننده آن به طور مداوم در حال بهبود و افزایش زیبایی و شکیل بودن محصولات خود هستند.

یکی از نکاتی که در هنگام بسته‌بندی خرمای صادراتی باید مورد توجه قرار گیرد، سلیقه‌ی مصرف‌کننده و فرهنگ مردم کشور مورد نظر است. امروزه تعداد کثیری از صادرکنندگان این محصول، از طرح‌های خلاقانه‌ای برای بسته‌بندی خرمای صادراتی بهره می‌برند. متاسفانه کشور ایران در چند سال اخیر علی رغم تولید خرما به میزان بسیار فراوان، در صادرات این محصول به خوبی عمل نکرده است؛ و این امر تنها به خاطر بسته‌بندی‌های تکراری است.

بسته بندی مناسب برای صادرات خرما

 

در واقع بسته‌بندی خرمای صادراتی ایرانی بیشتر متناسب با بازار کشورهای آسیای شرقی و به ویژه هند است. همین امر موجب کاهش درآمد ارزی در این بخش می‌شود. برای افزایش سطح نفوذ و سطح فروش در بازارهای جهانی باید از بسته‌بندی‌های شکیل و مشتری‌پسند استفاده کرد. استفاده از بسته‌بندی‌های مدرن، شیک و زیبا می‌تواند در میزان فروش و سودآوری شما تاثیرات بسزایی بگذارد.

بسته بندی خرمای صادراتی

 

مشکلات صادرات خرما

صادرت خرما نیز مانند صادرات سایر مواد و ارقام علاوه بر مزایای بسیار، معایب و مشکلاتی نیز دارد. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش هزینه‌های حمل و نقل به داخل و یا خارج از کشور، به ویژه هزینه کانتینرهای دارای یخچال
  • بی‌توجهی صادرکنندگان به تبلیغات و بازاریابی در بازارهای هدف
  • عدم وجود کارگاه‌ها و کارخانه‌های بسته‌بندی مناسب و مدرن
  • عدم آگاهی، حضور و آشنایی با بنگاه‌های صادراتی و بازارهای عمده محصول
  • عدم آشنایی و آگاهی کافی از بهره‌برداری با روش‌های اصولی در امر جمع‌آوری، بسته‌بندی، نگهداری و حمل و نقل
  • نداشتن توجه کافی به شاخص‌های تضمین کیفیت
  • تشریفات گمرکی دست و پاگیر

جمع‌بندی

خرما از جمله پرمصرف‌ترین و پرطرفدارترین میوه‌هایی است که در اکثر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین صادرات خرما به سایر کشورهای جهان می‌تواند سودآوری بسیاری را برای صادرکنندگان به ارمغان بیاورد. صادرات خرما از ایران به بسیاری از کشورهای منطقه مانند عراق، آذربایجان، امارات، افغانستان، پاکستان، هند، مالزی، روسیه و ترکیه انجام می‌شود. این محصول به کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلستان و آمریکا نیز صادر می‌شود. همان طور که در مطالب قبلی ذکر شد، صادرات این محصول دارای شرایط و قوانین خاصی است. در این مقاله چگونگی شرایط و قوانین صادرات خرما به خارج از کشور شرح داده شده است. شما عزیزان در صورت تمایل می‌توانید با بیان پیشنهادات و انتقادات خود، ما را در ارائه اطلاعات کامل‌تر و مفیدتر یاری کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید:

جامع‌ترین کارگاه عملیاتی بازاریابی صادراتی

با تدریس:

سبحان معینی: مدیر توسعه کسب و کار سولوتیس

اشکان بهرامی: صادرکننده فولاد و موسس پادکست صادراتی

امیرفرید جان‌نثار: مدیرعامل شرکت ایریسا دریا لجستیک

20+ ساعت آموزش کاربردی

40+ ساعت پروژه عملی

20% تخفیف زودهنگام تا 29 اسفند

فهرست مطالب

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

whatsapp