صنایع دستی هر کشور علاوه بر اینکه به عنوان بخشی از هویت ملی آن کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است، میتواند در صورت برخوردار بودن از قابلیتهای جذب خریدار خارجی بخشی از منبع درآمد کشور نیز محسوب شود.
صنایع دستی اکثر کشورها شامل ظروف سفالی، مسی، شیشه کاری، تمثالهای چوبی، زیورآلات، بافت انواع جامه و حصیر یا ساخت محصولات چرمی میشود که از زمانهای گذشته به جا مانده و بیشتر بر اساس ضروریات زندگی و نیازهای مردم آن زمان ساخته میشدند؛ اما امروز آنچه آنها را زنده و خاص نگه داشته زیبایی منحصر به فرد، دست ساز بودن و تعلق داشتن به یک فرهنگ خاص است. همین خصوصیات باعث شده تا مردم از سایر نقاط جهان خریدار صنایع دستی دیگر کشورها باشند؛ تنها کافی است بهترین بازار برای صادرات صنایع دستی ایران را پیدا کنید، ذائقه مشتریان هدف را بشناسید و محصول خود را به خوبی بازاریابی کنید.
صادرات صنایع دستی
صادرات صنایع دستی همواره به راحتی و با موفقیت همراه نخواهد بود. اگر قصد فروش این اشیای گرانبها در یک بازار خارجی را دارید، باید کالای خود را به خوبی به مخاطب بشناسانید. مخاطبان باید با هویت و ارزش کالای شما آشنا شوند، در غیر این صورت شاید هرگز آن را به عنوان یک کالای مصرفی معمولی خریداری نکنند. در این راه، یک بازاریابی مؤثر و استفاده از رابطهای مناسب میتواند کمک کننده باشد.
برندسازی کنید
برای فروش محصولی که متعلق به کشور شماست در یک کشور خارجی باید بتوانید ارزش و جایگاه آن را برای مشتریان مشخص کنید و این کار با یک بازاریابی اصولی، برندسازی و بستهبندی شکیل قابل انجام است.
خریدار ایرانی به خوبی با ماهیت صنایع دستی کشور خود آشناست و توقعی ندارد یک محصول صنایع دستی در بستهبندیهای کارخانهای برند شده به دستش برسد؛ اما آنچه در بازارهای خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است و چشم مشتری خارجی به آن عادت کرده، برند بودن محصولات و بسته بندیهای درخور است. پس حتما از یک کارشناس خبره طراحی صنعتی برای بسته بندی و از یک کارشناس برندسازی برای بازاریابی و معرفی محصولات خود در بازار هدف به عنوان یک محصول برند و معتبر کمک بگیرید.
بازاریابی کنید
در بازاریابی صنایع دستی باید به شناساندن ارزش این محصولات به مشتریان هدف توجه داشت.
صنایع دستی ایرانی چیزی نیست که فقط به خاطر احساس نیاز خریداری شود، پس باید ظرافتهای کار، هویتی که در اثر نهفته است و حتی نمادی که ممکن است یک صنایع دستی برای مردم یک کشور به همراه داشته باشد، برای مشتریان بالقوه ملموس شود.
این کار را میتوان حتی با معرفی سازندگان محلی انجام داد. وقتی خریداران از زبان سازندگان محلی صنایع دستی بشنوند بیشتر به خرید آن ترغیب خواهند شد. این مسئله در نمایشگاه صنایع دستی زنان بلوچ که در لندن برپا شد کاملا ملموس بود.
از هر روشی که میتوانید، مخاطبان را با ماهیت محصول خود آشنا کنید. بهترین بازار برای صنایع دستی ایران کشورهایی هستند که صنایع دستی ایران را میشناسند و ارزش آن را درک کرده اند. برای مثلا فرش ایرانی به خوبی توانسته خود را در جهان بشناساند و فروش آن میتواند به نسبت سادهتر باشد. اما اگر شما محصولی کمتر عرضه شده داشته باشید، ابتدا لازم است تا آن را معرفی کرده و از تاریخ پشت آن بگویید. هویت آن را در ذهن مخاطبان بسازید تا بتوانند با آن ارتباط خوبی برقرار نمایند.
بیشتر بخوانید: اصول بازاریابی صنایع دستی برای صادرات
اصول بازاریابی صادراتی در این راه میتواند کمک کننده باشد. طی سالهای اخیر، خرید و فروش آنلاین در اکثر کشورها رشد چشمگیری داشته و حتی مردم برای کسب اطلاعات از پلتفرمهای آنلاین استفاده میکنند. پس این ابزار بازاریابی باارزش و تقریبا رایگان را دست کم نگیرید که البته بدون آن موفقیت بسیار دور خواهد بود.
در ایونتهای بین المللی شرکت کنید
گاهی فستیوالها و ایونتهای بین المللی صنایع دستی در جای جای جهان برگزار میشود. گوش به زنگ باشید و در این ایونتها شرکت کنید. معمولا آنچه نصیبتان میشود بیش از معرفی ساده محصولات خواهد بود؛ امکان برقراری ارتباط با سایر تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی و استفاده از تجارب ایشان و هم چنین برقراری ارتباط با واسطههای بازرگانی تنها بخشی از چیزی است که از این فستیوالها به دست خواهید آورد.
حتی اگر بتوانید جدا از فستیوال، به سفارت خانه سری بزنید و با واسطههای بازرگانی ارتباط برقرار کنید شاید کمک کننده باشد.
.
کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات
بهترین بازار برای صادرات صنایع دستی ایران
صادرات صنایع دستی در همه کشورها امر رایجی است. در سال ۲۰۲2 صادرات صنایع دستی در کل جهان به ارزش 2.016.270 هزار USD رسیده است. بر اساس آمار و اطلاعات ثبت شده در سازمان تجارت جهانی، در بین همه کشورها، قطر با صادرات 340.253 هزار USD، چین با صادرات 337.291 هزار USD و ترکیه با صادرات 306.833 هزار USD از بزرگترین و عمدهترین کشورهای صادرکننده صنایع دستی در جهان به شمار می روند. جدول زیر نشان دهنده بزرگترین صادرکنندگان این محصولات در جهان است.
همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید کشورهای قرمز رنگ (ترکیه، چین و هند) نشان دهنده کشورهایی است که بیش از 170 هزار USD از صادرات صنایع غذایی را به خود اختصاص داده اند؛ و کشورهای نارنجی رنگ آن دسته از صادرکنندگانی هستند که صادرات بین 64 تا 140 هزار USD داشته اند.
کشورهای امارات متحده عربی، هند، تایلند، بلژیک و چین از جمله بزرگترین و عمدهترین کشورهای واردکننده صنایع دستی در جهان به شمار می روند. کشور امارات متحده با بیش از 400 هزار USD نخستین رتبه واردات این محصولات را به خود اختصاص داده است.
در جدول زیر می توانید عمدهترین بازارهای هدف برای این صنایع دستی ایران در سال 1401 را مشاهده کنید.
بازار هدف | کالا | ارزش (دلار) |
عراق | سایر نقره آلات حتی آبکاری شده ، روکش شده یا پوشش شده با سایر فلزات گرانبها صنایع دستی غیر مذکور | 7.027 |
چین | اشیاء تزئینی از چوب صنایع دستی شامل خراطی، معرق، مشبک، نازک کاری، منبت، نقاشی روی چوب وخاتم | 4.433 |
قطر | مصنوعات از مس فیروزکوب، صنایع دستی | 3.840 |
آلمان | پنجره، آغشته وفریم آنها از چوب صنایع دستی غیر مذکور | 3.420 |
امارات متحده عربی | صنایع دستی قواره بری (با نقش گردان ومنحنی) | 625 |
عراق | پنجره، آغشته و فریم آنها از چوب صنایع دستی غیر مذکور | 200 |
امارات متحده عربی | اشیاء تزئینی از چوب صنایع دستی شامل خراطی، معرق، مشبک، نازک کاری ، منبت ، نقاشی روی چوب وخاتم | 320 |
کانادا | اشیاء تزئینی از چوب صنایع دستی شامل خراطی، معرق، مشبک، نازک کاری، منبت، نقاشی روی چوب وخاتم | 140 |
کویت | اشیاء تزئینی از چوب صنایع دستی شامل خراطی، معرق، مشبک، نازک کاری، منبت، نقاشی روی چوب وخاتم | 188 |
کل | 20.193 |
آمار این جدول از اتاق بازرگانی تهران گرفته شده و آمار غیررسمی را شامل نمیشود. مضاف بر اینکه برخی محصولات به دلیل تحریمها به صورت غیرمستقیم به بازار هدف ارسال میشوند؛ این در حالی است که برخی منابع غیررسمی اعلام داشتهاند بیشترین صادرات صنایع دستی ایران به امریکا صورت گرفته و در واقع باید گفت در حال حاضر بهترین بازار برای صنایع دستی ایران، امریکاست.
بیشتر بخوانید: صادرات به کانادا | بهترین محصولات و قوانین صادرات
پرطرفدارترین صنایع دستی صادراتی ایرانی
با نگاهی به صادرات صنایع دستی سال گذشته مشخص میشود، پرطرفدارترین کالاهای این دسته عبارتند از:
- با نگاهی به صادرات صنایع دستی سال گذشته مشخص میشود، پرطرفدارترین کالاهای این دسته عبارتند از:
- سایرصنایع دستی در و چارچوب و آستانه آن برای ساختمان از چوب گرمسیری
- اشیاء تزئینی از چوب صنایع دستی شامل خراطی، معرق، مشبک، نازک کاری ، منبت ، نقاشی روی چوب وخاتم
- صنایع دستی سایر صنایع دستی از چوب گرمسیری
- صنایع دستی ارسی سازی (با نقش هندسی) از چوب گرمسیری
- صنایع دستی شامل خراطی، معرق، مشبک، منبت، نازک کاری، نقاشی روی چوب خاتم از سایر چوب ها
- زیورآلات ازنقره، حتی آبکاری شده ، روکش شده یا پوشش شده با فلزات گرانبها سنتی، صنایع دستی مرصع
- مصنوعات مینا کاری شده – صنایع دستی از مس
این کالاها علاوه بر اینکه علاقهمندانی را در بازار هدف به خود جذب کردهاند، صادراتشان درآمد خوبی نیز برای تولیدکنندگان روستایی به همراه خواهد داشت و حتی میتواند باعث مهاجرت معکوس (مهاجرت از شهرها به روستاها) شود. البته برای دستیابی هرچه بهتر به این هدف (درآمدزایی و احیای روستاها) باید چالشهای پیش روی این امر برداشته شوند.
فروش اینترنتی صنایع دستی به خارج از کشور
همانطور که پیشتر نیز بیان شد، صنایع دستی از جمله محصولات بسیار ویژه و پرطرفداری است که مورد استقبال مردم سراسر جهان است. همین امر موجب شده است تا وبسایتهای مختلفی برای فروش این محصولات در سطح جهانی طراحی و راهاندازی شود. در واقع این سایتها سبب میشوند تا فروشندگان و خریداران این محصولات در سراسر جهان بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بنابراین اگر شما نیز یکی از تولیدکنندگان و یا فروشندگان صنایع دستی هستید فروش اینترنتی صنایع دستی در سایتهای خارجی گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. در ادامه به بررسی چند سایت بین المللی صنایع دستی میپردازیم.
سایت می لاح (Meylah)
وبسایت می لاح یکی از فروشگاههای اینترنتی برای عرضه و فوش انواع صنایع دستی به شمار میرود. در واقع می لاح بستری بسیار مناسب برای تجارت الکترونیک صنایع دستی فراهم کند تا فروشندگان و خریداران به راحتی بتوانند نیازهای خود را برطرف نمایند. با ثبت نام در این سایت میتوانند محصولات خود را به صورت اینترنتی و آنلاین در معرض دید خریداران قرار دهند.
سایت سورسینگ هند مید (Sourcing hand made)
این وبسایت نیز همانطور که از نامش پیداست، یکی از سایتهای بین المللی فروش صنایع دستی است. این فروشگاه در واقع یکی از نمایشگاههای اینترنتی کالا و محصولات دستساز به شمار میآید. فروشندگان و خریداران با عضویت در این وبسایت میتوانند محصولات خود را در اختیار مخاطبان و مشتریان خود قرار دهند.علاوه بر این فروشندگان با بهرهمندی از این وبسایت میتوانند کالاهای خود را بدون واسطه و به صورت مستقیم به مشتریان عرضه کنند.
سایت آی کرافت (I craft)
آی کرفت نیز یکی دیگر از سایتهای جهانی برای خرید و فروش انواع محصولات دستساز و یا به عبارتی صنایع دستی به شمار میرود. از جمله ویژگیهای مثبت این وبسایت میتوان به رایگان بودن آن اشاره کرد. وبسایت آی کرافت برای فروش محصولات شما هیچگونه حق کمیسیونی دریافت نمیکند. عضویت در این وبسایت به شما این امکان را میدهد تا بدون هیچ دردسری بتوانید محصولات خود را در معرض دید خریداران خارجی قرار داده و با آن ها ارتباط برقرار کنید.
علاوهبر وبسایتهای ذکر شده، سایتهای بین المللی دیگری نیز همچون I made it market، Etsy، Zibbet، Folksy و Misi وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید محصولات دستساز خود را به مشتریان خارجی عرضه کنید. لازم به ذکر است که فروش صنایع دستی به مشتریان خارجی میتواند سودآوری بسیار بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.
چالشهای صادرات صنایع دستی
صنایع دستی ایران نسبت به بسیاری از کشورها از قابلیتهای خوبی برای جهانی شدن برخوردار است. در حال حاضر مردم بسیاری از کشورها با فرش ایرانی، گلیم و گبه، سفال، سرامیک، شیشه و زیورآلات سنتی دستسازمان آشنا هستند، پارچههای قلمکار در امریکا و عباهای فاخر بوشهر نیز در کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتریان خود را پیدا کرده اند.
واسطهها باید حذف شوند
با این حال صادرات صنایع دستی با مشکلاتی رو به روست؛ از یک طرف تعداد واسطههای بین تولیدکننده اصلی و مصرف کننده نهایی به قدری است که شاید تولیدکننده روستایی به اندازه زحمتش مزد دریافت نکند. در این راستا با ایجاد تعاونیهای روستای با هدف صادرات محصولات ساخت دست مردم به بازارهای خارجی، میتوان واسطهها را حذف نمود.
صادرات چمدانی باید کاهش یابد
اکثر صنایع دستی ایران به دلیل نداشتن بسته بندی و برند به صورت چمدانی به بازار هدف حمل میشوند. این مسئله نه تنها باعث میشود صادرات صنایع دستی کشورمان در آمار جهانی صادرات ایران ثبت نشود، بلکه به دلیل نداشتن بسته بندی مناسب محصولات، قیمت فروش آنها تنزل پیدا خواهد کرد. در حالی که میتواند با کمی هزینه، آنها را در بسته بندیهای شکیل و با برندی مناسب روانه بازار هدف کرد.
چین از بازار صنایع دستی باید کنار زده شود
متأسفانه چین با نیروی کار ارزان اقدام به تولید همه نوع محصولی با نامهای جعلی نموده و در این مسیر حتی به صنایع دستی کشورها نیز رحم نداشته. مدتی است فرش دستباف ایرانی ساخت چین با قیمتی بسیار ارزانتر روانه بازارهای اروپایی و امریکایی شده و به نام فرش ایرانی به فروش میرسد.
تنها راهی که میتوان چین را از این مسیر کنار زد، برندسازی و بازاریابی مناسب برای محصولات ایرانی است. به طوری که مصرف کننده نسبت به تفاوت کیفیت بین صنایع دستی ایرانی و چینی آگاه شده و حاضر نباشد برای محصول بیکیفیت چینی هزینه کند. اگر صنایع دستی ما برند داشته باشند و بازاریابی مناسبی صورت بگیرد تمییز دادن کالای اصل و تقلبی برای خریداران سادهتر خواهد شد.
بیشتر بخوانید: گرانترین محصولات صادراتی ایران | معرفی بر اساس کشورها
جمع بندی
با توجه به ظرفیتهای خوبی که صنایع دستی کشورمان از نظر جذب مخاطب در خود دارد، کافی است با رعایت موارد ذکر شده (بازاریابی مناسب، برندسازی، بسته بندی، حذف واسطه) سود خالص تولید این صنایع را برای تولیدکنندگان را افزایش داد تا روستاییان نسبت به تولید بیشتر و صادرات صنایع دستی به بازارهای خارجی ترغیب شده و به دنبال بهترین بازار برای صنایع دستی ایران بگردند. در این راستا تولیدکنندگان میتوانند از شرکتهای ارائه دهنده خدمات بازاریابی صادراتی مانند سولوتیس کمک بگیرند تا محصول خود را به طرز شایستهای در بازار هدف معرفی نموده و مخاطبان را نسبت به ارزش واقعی محصولاتشان آگاه سازند.
فراموش نکنید نظرات شما ارزش بسیار بالایی نزد ما دارند و نه تنها به ما در پیشرفت و تولید محتوای مفیدتر کمک کنندهاند بلکه انگیزه بیشتری برای تولید مقالات و ویدئوهای آموزشی به ما میبخشند.
10 پاسخ
با سلام و عرض ادب
بسیار عالی و مفید
با تشکر و خدا قوت به شما
سلام دوست عزیز،
خداروشکر که مفید بوده براتون
ممنون از اینکه نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتید
با سلام از نظرات شما بسیار استفاده کردم چطور می تونم محصولاتم را از طریق سایت شما صادر کنم صنایع چوبی خاتم معرق و مشبک
سلام دوست عزیز، باعث افتخاره که مطالب ما براتون جالب توجه بوده. شما میتونید برای اخذ مشاوره در زمینه صادرات، به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و فرم پایین اون رو تکمیل کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و شما رو راهنمایی کنند. براتون آرزوی کسب و کاری موفق و پر روزی دارم.
سلام
لطف کنین درباره طریقه بسته بندی های وسایلات و درج برند بیشتر توضیح بدید بخصوص لوازم چوبی چون بیشتر کساییکه وسایلات تزئینی چوبی میسازند از برند سازی و از این موضوعات بی خبرند تشکر
نحوه بسته بندی و لیبلینگ باید طبق قوانین و مقررات کشور مقصد صورت بگیره. این قوانین رو میتونید از سایت مک مپ استخراج کنید. ما آموزش کار با مک مپ رو هم تو سایتمون گذاشتیم که میتونید استفاده کنید:
https://solotis.ir/blog/macmap-guide/
تنها سایتی هستید که مطالب دست اول و سازنده دارید سپاسگزارم
لطف بفرمایین که کدوم یکی از این سایتها ما تحریم نیستیم یا اگه راهکار داره یه اشاره بکنین که ما بریم دنبالش
کار من سنگ عقیق هستش
هیچکدوم از این سایتها ایران رو تحریم نکردند و میتونید براحتی ازشون استفاده کنید.
سلام وقتتون بخیر در صورت صادرات از طریق سایت شما شامل هزینه میشه ؟
سلام وقت شما هم بخیر. ما عمده خدماتمون تو حیطه بازاریابی صادرات و مدیریت صادرات هست. سرمایه گذاری نداریم