info@solotis.ir             09201126474            021-28426286
لوگو سولوتیس

آمار صادرات به چین + لیست کالاهای صادراتی به چین

صادرات به چین
فهرست مطالب

برای صادرات به چین لازم است به خوبی با بازار این کشور آشنا باشید، قوانین و ممنوعیت‌های صادراتی را بشناسید و دید خوبی نسبت به آمار تجاری داشته باشید. در این مقاله تقاضای بازار چین، رقبای فعال در آن و قوانین صادرات به چین را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

چین چندین شهر بزرگ دارد، از جمله شانگهای، پکن، گوانگژو، شنژن و چونگ‌کینگ. شانگهای بزرگترین شهر چین است و یکی از مراکز اقتصادی و مالی مهم است. پکن پایتخت چین است و بسیاری از نهادها و مؤسسات دولتی و فرهنگی مهم این کشور در آن قرار گرفته است.

پرچم و موقعیت جغرافیایی چین روی نقشه جهان

طبق آمار سال 2023، جمعیت چین بیش از ۱٫۴ میلیارد نفر تخمین زده شده است که اکثرا به زبان چینی ماندرین صحبت می‌کنند. با این حال، در سراسر کشور نیز از چندین گویش و زبان منطقه‌ای دیگر مانند یو (کانتونی)، وو (شانگهای)، مین بی (فوژو)، مینان (هوکین-تایوانی)، گویش‌های شیانگ، گان و هاکا استفاده می‌شود.

هرم جمعیتی چین را در اینجا مشاهده می‌کنید.

هرم جمعیتی کشور چین به تفکیک زن و مرد

 

در حال حاضر چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است که اقتصاد آن با تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۶٫۴ تریلیون دلار آمریکا (۲۰۲۱) از تولید، خدمات و کشاورزی تحریک شده است و در چند دهه اخیر رشد سریعی را تجربه کرده است.

این کشور وسیع در در آسیای شرقی با ۱۴ کشور از جمله روسیه،مغولستان و کره شمالی مرز مشترک دارد و دارای یک ساحل طولانی در امتداد اقیانوس آرام است. بازرگانان برای وارد و خارج کردن کالا به این کشور از بنادر شانگهای، شنژن، چینگدائو، تیانجین، گوانگژو، نینگبو و دالیان و همچنین فرودگاه‌های بین‌المللی پکن کاپیتال، پودونگ شانگهای و هانگ کنگ به عنوان نقاط ورودی مهم برای حمل و نقل استفاده می‌کنند.

چین یکی از قدرت‌های جهانی مهم است و عضو چندین سازمان بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد و سازمان تجارت جهانی می‌باشد.

پایتخت

پکن

شهرهای بزرگ

شانگهای، پکن، گوانگژو، شنژن، چونگ‌کینگ

تولید ناخالص داخلی (GDP)

بیش از ۱۶.۴ تریلیون دلار آمریکا (۲۰۲۱)

واحد پول

یوان چینی (CNY)

جمعیت

بیش از ۱٫۴ میلیارد نفر (2023)

زبان

چینی ماندرین

دین

بدون دین رسمی، با توجه به آمارهای رسمی، بیشترین اقلیت دینی مسلمانان هستند. علاوه بر آن، مسیحیان، بودایی‌ها، داوی، فالونگ دا، کانفوژیوس و تائوییست‌ها نیز در چین زندگی می‌کنند.

نحوه صادرات به چین

آیا می‌دانید برای صادرات به چین باید از کجا شروع کنیم و چه مراحلی را به ترتیب طی کنیم؟ به این منظور بهتر است به ترتیب زیر عمل کنید.

1. درباره بازار تحقیق کنید: تعیین کنید که آیا تقاضا برای محصول شما در چین وجود دارد یا خیر، با چه موانعی ممکن است مواجه شوید، چه قانون‌های برای صادرات کالا وجود دارد، با توجه به زبان و فرهنگ مردم چین آیا موارد خاصی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد و بسیاری از موارد دیگر.

2. شناسایی کد HS صحیح: کد تعرفه (HS) یک سیستم بین المللی شناخته شده برای طبقه بندی محصولات است. صادرکنندگان برای تطابق محصول، پیدا کردن قوانین، تعرفه‌ها و … باید از HS کد استفاده کنند. 

3. دریافت مجوزهای لازم: بسته به ماهیت محصول خود، ممکن است نیاز به دریافت مجوزها و مجوزها از مقامات ایرانی و/یا چینی داشته باشید. اینها ممکن است شامل مجوزهای صادرات، گواهینامه‌های کنترل کیفیت و گواهینامه‌های محصول باشد.

4. روابط خود را گسترش دهید: به منظور ارسال محصول خود به بازار هدف لازم است تا در مورد شرکت‌های حمل و نقل تحقیق کرده و با توجه به نیاز محصول خود به نوع حمل و نقل و قیمت‌ها و خدماتی که هر شرکت ارائه می‌دهد، یک مورد را برای همکاری انتخاب کنید. به علاوه شاید لازم باشد برای تحقیق بیشتر در مورد بازار چین با کسب و کارهای محلی این کشور نیز مراوداتی داشته باشید. ناگفته پیداست پیدا کردن مشتری و اموری چون انبارداری و … نیز نیاز به گسترش ارتباطات با شرکت‌های ایرانی و چینی نیاز خواهد داشت.

5. تدوین استراتژی بازاریابی: یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنید که تفاوت های فرهنگی و ترجیحات مصرف کنندگان چینی را در نظر بگیرد. این ممکن است شامل تطبیق محصول، بسته‌بندی و برند شما برای جذابیت بهتر در بازار چین باشد.

6. محصول خود را ارسال کنید: در نهایت، با اطمینان از رعایت کلیه مقررات و استانداردهای مربوطه، ترتیب ارسال محصول خود به چین را بدهید.

7. ارتباط دائم با مشتریان: به منظور فروش‌های بعدی و کسب اعتبار در بازارهای بین‌المللی لازم است ارتباط خود را با مشتریانتان حفظ کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل در مراحل بعد تا رسیدن آن به دست مصرف کننده نهایی، مشتری خود را همراهی کنید.

توصیه می شود برای اطمینان از رعایت تمامی مقررات و قوانین و به حداقل رساندن خطرات مرتبط با صادرات به چین از ایران، از مشاور تجاری یا وکیل با تجربه در تجارت بین الملل مشاوره حرفه ای بگیرید.

آمار واردات چین

وقتی تصمیم به شروع صادرات می‌گیرید، اولین قدم انتخاب بازار هدف است که باید بعد از انجام تحقیقات بازار در خصوص قوانین و مقررات کشورها، ارزش و مقدار تبادلات تجاری که با یکدیگر دارند و بررسی مسافت و شیوه‌های حمل و نقل صورت بگیرد.

در این قسمت، ما به شما در استخراج اطلاعات و آمار واردات چین کمک خواهیم کرد تا دید خوبی از این بازار به دست آورید. آماری که مورد بررسی قرار خواهد گرفت، محصولاتی است که چین طی سال‌های اخیر وارد کرده. این آمار تقاضای بازار چین را نشان می‌دهد. مورد دیگری که باید مورد بررسی قرار بگیرد کشورهای صادرکننده به چین است. این اطلاعات برای شناخت رقبا مفید خواهد بود.

طبق آمار بیشترین واردات چین کدام محصولات بوده است؟

برای به دست آوردن آمار تجاری مربوط به کشورها می‌توانید از تریدمپ به عنوان یک منبع معتبر استفاده کنید. این سایت متعلق به سازمان تجارت جهانی است و آمار موثق و به روزی از صادرات و واردات جهانی ارائه می‌دهد.

HS2 نام محصول ارزش واردات در 2022 (هزار دلار آمریکا) درصد رشد سالانه ارزش واردات بین 2018-2022 درصد سهم در واردات جهانی
Total همه محصولات 2.715.998.754 8 2
85 ماشین آلات الکتریکی و تجهیزاتشان 606.238.643 6 9-
27 سوخت و روغن‌های معدنی 535.339.703 11 36
26 سنگ معدن، سرباره و خاکستر 224.716.350 16 18-
84 ماشین‌آلات و تجهیزات مکانیکی، رآکتورهای هسته‌ای و اجزای سازنده 219.345.587 4 5-
71 مروارید طبیعی یا پرورشی، سنگ‌ها و فلزات گرانبها 103.700.970 14 34
90 لوازم عکاسی، فیلمبرداری، تجهیزات نوری پزشکی، جراحی، اندازه‌گیری و … 90.690.465 1- 17-
87 لوازم نقلیه به جز ریل و تراموا 88.309.232 3 2
39 پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی 75.188.948 2 9-
74 مس و مصنوعات مسی 68.705.241 13 4
12 دانه‌های روغنی و میوه‌های روغنی، غلات و … 68.605.062 14 14

اعداد بزرگ ردیف آخر نشان دهنده تقاضای زیاد بازار چین برای آن محصولات است. برای مثال 34 درصد از کل مروارید، سنگ و فلزات گرانبها و 36 درصد از سوخت و روغن‌های معدنی به مقصد چین صادر می‌شوند.

مثبت بودن اکثر اعداد ستون «درصد رشد سالانه» نیز نشان دهنده افزایش سالانه تقاضا برای آن محصولات است. بنابراین اگر شرایط همینطور باقی بماند، چین همچنان تقاضای بالایی برای این ده محصول خواهد داشت. 

مقایسه میان آمار این جدول و آمار صادرات ایران به چین، نشان می‌دهد با اینکه ایران در برخی از این محصولات در بازار چین فعالیت خوبی دارد، هنوز موفق به کسب سهم قابل توجهی در برخی دیگر از محصولات نشده. بهتر است ببینیم کدام کشورها بیشتر در این بازار فعال هستند و برای ورد به این عرصه باید با کدام کشورها رقابت کنیم.

رقبای فعال در بازار چین کدام کشورها هستند؟

با توجه به آمار ترید مپ، بیشترین واردات چین از کشورهای چین تایپه، کره جنوبی، ژاپن و امریکاست و این نشان می‌دهد که چین بیشتر تمایل دارد با کشورهایی که از نظر مسافت نزدیک هستند مراودات تجاری داشته باشد. البته حضور کشورهایی مثل آلمان و استرالیا در میان فعال‌ترین صادرکنندگان به چین، می‌تواند مؤید این مطلب باشد که راههای صادرات به چین بسته نیست و حتی با وجود مسافت‌های طولانی، این کشور مایل به تجارت هست.

نام کشور ارزش واردات در سال 2022 (هزار دلار امریکا) تراز تجاری در سال 2022 (هزار دلار امریکا) درصد سهم کشور از واردات چین درصد رشد سالانه واردات طی سال‌های 2018 تا 2022
کل جهان 2.715.998.754 877.602.696 100 8
چین تایپه 238.091.695 156.504.941- 8.8 10
کره جنوبی 199.667.118 37.045.690- 7.4 2
امریکا 178.956.846 403.700.274 6.6 7
استرالیا142.091 63.264.463- 5.2 9
چین 122.883.424 122.883.424- 4.5 2-
روسیه 114.148.971 38.026.322- 4.2 17
آلمان 111.399.129 4.827.503 4.1 2
مالزی 109.878.980 16.167.728- 4 15
برزیل 109.522.043 47.552.072 4 11
ویتنام 87.960.626 58.999.274 3.2 10

در مواردی که تراز تجاری منفی است، واردات چین بیشتر از صادرات آن از کشور طرف مقابل است. همانطور که مشاهده می‌کنید تراز تجاری کل جهان مثبت است و این نشان می‌دهد صادرات چین به کل جهان بیشتر از واردات آن از کل جهان است. به همین ترتیب در مورد کشورهایی مثل امریکا، آلمان، برزیل و ویتنام نیز، چین بیشتر از آنچه وارد می‌کند به این کشورها صادر کرده است.

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

لیست کالاهای صادراتی به چین

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر واردات چین تاثیر بگذارد، از‌جمله تغییر در تقاضای جهانی، تغییر در سیاست‌های تجاری و نوسانات قیمت کالا‌ها. برخی از عوامل خاص که در سال‌های اخیر بر واردات چین تاثیر گذاشته‌اند عبارتند از :

‌١. رشد اقتصادی: با ادامه رشد اقتصاد چین، احتمالا تقاضای این کشور برای کالا‌ها و خدمات از سایر کشور‌ها در زمینه‌هایی مانند ماشین‌آلات و فناوری افزایش می‌یابد.

‌٢. ظرفیت تولید داخلی: در برخی موارد، چین ممکن است برای تامین تقاضای داخلی برای محصولات خاصی که به طور کارآمد در داخل کشور تولید نمی‌شوند، به واردات متکی باشد. به‌عنوان مثال، چین به دلیل محدودیت ظرفیت پالایش داخلی، واردکننده خالص فرآورده‌های نفتی است.

‌٣. سیاست‌های تجاری: تغییر در سیاست‌های تجاری، مانند تعرفه‌ها و موافقت نامه‌های تجاری، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر واردات چین داشته باشد. به‌عنوان مثال، تنش‌های تجاری مداوم بین چین و ایالات متحده منجر به افزایش تعرفه بر بسیاری از کالا‌ها شده است که بر جریان تجارت بین دو کشور تاثیر گذاشته است.

‌٤. قیمت کالا‌ها: نوسانات قیمت کالا‌هایی مانند نفت، فلزات و محصولات کشاورزی می‌تواند بر هزینه واردات این کالا‌ها به چین تاثیر بگذارد.

اینکه چه محصولاتی برای صادرات به چین خوب است، به عوامل مختلفی مانند محیط رقابتی، تقاضای بازار و الزامات نظارتی بستگی دارد. با‌این‌حال، برخی از زمینه‌های بالقوه فرصت برای صادر‌کنندگان به چین عبارتند از:

‌١. محصولات با فناوری پیشرفته: چین به طور فزاینده‌ای بر توسعه صنایع با فناوری پیشرفته خود مانند هوش مصنوعی، رباتیک و وسایل نقلیه الکتریکی متمرکز شده است. صادرکنندگانی که در این زمینه‌ها تخصص دارند، ممکن است فرصت‌هایی را در تامین قطعات یا فناوری برای تولیدکنندگان چینی بیابند.

‌٢. کالا‌های مصرفی: با رشد طبقه متوسط چین، تقاضا برای کالا‌های مصرفی باکیفیت مانند لوازم آرایشی، مد، و محصولات لوکس افزایش می‌یابد.

‌٣. مواد غذایی و محصولات کشاورزی: چین دارای جمعیت زیاد و رو‌به‌رشدی است و انتظار می‌رود تقاضا برای محصولات غذایی همچنان در حال افزایش باشد. صادر‌کنندگان محصولات کشاورزی باکیفیت مانند گوشت، لبنیات و محصولات تازه ممکن است فرصت‌هایی در بازار چین پیدا کنند.

‌٤. فن‌آوری‌های زیست محیطی: چین در حال سرمایه‌گذاری هنگفتی بر روی انرژی‌های تجدید‌پذیر و فناوری‌های زیست محیطی برای رفع مشکلات آلودگی هوا و آب خود است.

صادر‌کنندگان با تخصص در این زمینه‌ها ممکن است فرصت‌هایی را در عرضه فناوری یا خدمات به شرکت‌های چینی بیابند.

‌به‌طور‌کلی، بازار چین فرصت‌های قابل توجهی را برای صادر‌کنندگان در صنایع مختلف ارائه می‌دهد، اما مهم است که قبل از ورود به بازار به دقت تحقیق و درک کنید. هنگام بررسی صادرات به چین باید عواملی مانند الزامات قانونی، تفاوت‌های فرهنگی و رقابت در نظر گرفته شوند.

در جدول زیر آمار صادرات ایران به چین را طی سال 2022 مشاهده می‌کنید. منبع این اطلاعات سایت ترید مپ است.

HS2 نام محصول ارزش واردات در 2022 (هزار دلار آمریکا) درصد رشد سالانه ارزش واردات بین 2018-2022 درصد سهم در واردات جهانی
Total همه محصولات 2.715.998.754 8 2
85 ماشین آلات الکتریکی و تجهیزاتشان 606.238.643 6 9-
27 سوخت و روغن‌های معدنی 535.339.703 11 36
26 سنگ معدن، سرباره و خاکستر 224.716.350 16 18-
84 ماشین‌آلات و تجهیزات مکانیکی، رآکتورهای هسته‌ای و اجزای سازنده 219.345.587 4 5-
71 مروارید طبیعی یا پرورشی، سنگ‌ها و فلزات گرانبها 103.700.970 14 34
90 لوازم عکاسی، فیلمبرداری، تجهیزات نوری پزشکی، جراحی، اندازه‌گیری و … 90.690.465 1- 17-
87 لوازم نقلیه به جز ریل و تراموا 88.309.232 3 2
39 پلاستیک و مصنوعات پلاستیکی 75.188.948 2 9-
74 مس و مصنوعات مسی 68.705.241 13 4
12 دانه‌های روغنی و میوه‌های روغنی، غلات و … 68.605.062 14 14

در جدول بالا ده محصول اول صادراتی ایران به چین – از نظر ارزش دلاری – معرفی شده‌اند. با توجه به ستون رشد سالانه، مشخص است که صادرات برخی محصولات طی چند سال اخیر رشد بسیار زیادی داشته، برای مثال صادرات آلومینیوم به چین رشدی نزدیک به 1000 درصد داشته است.

در اینجا ما دسته‌های کلی محصول را مورد بررسی قرار دادیم که HS کد دو رقمی دارند. اگر بخواهیم دقیقا بدانیم بیشترین مبلغی که صادرکنندگان ایرانی بابت محصولاتشان از چین دریافت کرده‌اند دقیقا بابت کدام محصولات بوده باید HS کد 6 رقمی را بررسی کنیم. در این حالت به انواع اتیلن و پلی اتیلن برخواهیم خورد. البته محصولات معدنی مثل آلومینیوم و مس نیز در رده‌های بالا دیده می‌شوند اما دیگر اثری از مواد غذایی در میان محصولات رده بالا نیست.

اگر به ستون آخر از سمت چپ دقت کنید متوجه می‌شوید که سهم ایران از بازار چین بسیار کم است. در نتیجه فضا برای در دست گرفتن این بازار برای شما که تازه قصد ورود به بازار چین را دارید مناسب بوده و می‌توانید مشتریان خوبی پیدا کنید.

چگونه اطلاعات تماس مشتریان خارجی محصولم را پیدا کنم؟

صادرات هزارلا به چین

هزارلا یا سی‌تو با کد تعرفه 020629، معده سوم حیوانات نشخوارکننده است که در برخی از نقاط جهان از جمله چین به عنوان غذایی لذیذ شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر، چین به یکی از واردکننده‌های اصلی هزارلا تبدیل شده است. تقاضا برای این محصول تحت تأثیر عواملی مانند افزایش ثروت و تغییر ترجیحات غذایی است.

با توجه به صنعت قوی گوشت گاو ایران و کیفیت بالای فرآورده‌های گوشتی، صادرات هزارلا به چین فرصت خوبی را در برابر صادرکنندگان ایرانی قرار داده است. با این حال، هنگام صادرات هزارلا به چین باید به چند مسئله توجه داشته باشند:

  • الزامات نظارتی و قوانین چین در خصوص واردات گوشت گاو و محصولات گوشتی
  • رقابت برای فروش هزارلا در چین و شناسایی رقبا و فرصت‌ها
  • حفظ کیفیت و تازگی هزالا  به عنوان یک محصول فاسد شدنی، حین حمل و نقل
  • توجه به ترجیحات و انتظارات مصرف کننده چینی از کیفیت هزارلا و عصاره آن

تا به امسال صادرات هزالا به چین از ایران چندان مقدار قابل توجهی نبوده است اما با همت تولیدکنندگان عزیز می‌توان از این فرصت استفاده و این بخش بدن حیوانات را که در ایران مصرف خوراکی ندارد به چین صادر کرد.

صادرات گچ به چین

حدود 68 درصد از صادرات گچ (با کد تعرفه 2520) ایران در سال 2022 به مقصد چین صورت گرفته و از 86 هزار دلار در سال 2014، در طی ده سال، به 11 میلیون دلار در سال 2023 رسیده است.

صادرات گچ از ایران به چین، به ویژه با توجه به تقاضای شدید چین برای مصالح ساختمانی و اتکای این کشور به واردات گچ از سراسر جهان، ممکن است فرصت‌هایی را برای صادرکنندگان ایرانی ایجاد کند. با این حال، ممکن است چالش‌هایی مانند رقابت تأمین‌کنندگان و رعایت مقررات چین در مورد واردات مواد معدنی و مصالح ساختمانی برای صادرات گچ به چین وجود داشته باشد. چین برای واردات گچ از ایران به اندازه 5 درصد از قیمت محصول تعرفه ورود اخذ می‌کند.

صادرکنندگان ایرانی برای موفقیت باید بازار را به دقت بررسی کنند و با شرکای با تجربه برای عبور از این چالش‌ها همکاری کنند. آن‌ها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که محصولاتشان با استاندارد‌های کیفیت و ایمنی مربوطه مطابقت دارد و با تمام مقررات و الزامات مربوطه برای صادرات به چین مطابقت دارد. در مجموع، در حالی که صادرات گچ از ایران به چین ممکن است فرصت‌هایی را ایجاد کند، اما برای موفقیت در این بازار رقابتی و پیچیده نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای دقیق است.

صادرت کشمش به چین

برای صادرات کشمش به چین (با کد تعرفه 080620) باید استاندارد‌های ایمنی و کیفیت غذایی چین را که توسط استاندارد ملی ایمنی غذای چین (GB) تنظیم شده و توسط اداره کل گمرک چین اعمال می‌شود رعایت کنید. از آن جمله است:

  • حداکثر حد باقیمانده (MRLs) آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین و سایر آلاینده‌ها در محصولات غذایی 
  • محدودیت‌های میکروبیولوژیکی که برای سطوح باکتری‌ها، مخمر‌ها، کپک‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های مجاز در محصولات غذایی تعیین می‌شوند
  • الزامات برچسب زدن و بسته‌بندی شامل برچسب زبان چینی، و رعایت استاندارد‌های بسته‌بندی و برچسب‌گذاری
  • استاندارد‌های کیفیت از جمله الزامات برای اندازه، رنگ، بافت و سایر مشخصات

برای رعایت این استاندارد‌ها، صادرکنندگان ایرانی ممکن است نیاز به دریافت گواهینامه‌هایی مانند ISO ۲۲۰۰۰ (سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی) یا HACCP (تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی) داشته باشند.

تعرفه ورود کشمش به کشور چین از ایران برابر با 10 درصد از ارزش کالای صادراتی است.

صادرات میوه خشک

بیشتر بخوانید: مشکلات صادرات میوه خشک

صادرات زعفران به چین

به دلیل افزایش اهمیت تغذیه سالم بین مردم چین، مصرف کنندگان چینی روز به روز اهمیت بیشتری به کیفیت زعفران (hs کد 091020) می‌دهند. از همین رو علاوه بر اینکه برای صادرات زعفران به چین باید استانداردها و قوانین مشخصی که دولت چین برای ورود زعفران مشخص کرده را رعایت کنید، بلکه حتی برای موفقیت در بازار پررقابت جهانی لازم است که از سطح حداقل‌های ضروری گذر کرده و محصولاتی بسیار باکیفیت با عطر قوی و حداقل آلودگی به چین ارسال کنید. 

از جمله مواردی که مردم چین در انتخاب یک زعفران باکیفیت به آن اهمیت می‌دهند عبارتند از:

  • رنگ قرمز روشن که در سراسر نخ‌ها یکنواخت است و نخ‌های بی‌رنگ یا سفید نداشته باشد.
  • رایحه شیرین و گلی که تند و کپک‌زده نباشد.
  • طعم شیرین و کمی تلخ که نباید خیلی ضعیف یا خیلی قوی باشد.
  • رطوبت کمتر از 12 درصد
  • خالص و عاری از هرگونه آلودگی مانند آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین یا سایر مواد مضر
  • محتوای کروسین (رنگدانه اصلی زعفران) بالا باشد.

زعفران در غذاهای سنتی چینی و داروها کاربرد دارد. در حال حاضر تنها صادرکننده زعفران به چین ایران است و بازار زعفران چین به طور انحصاری در دست صادرکنندگان ایرانی است. ارزش صادرات زعفران به چین در سال 2022 حدودا 13 میلیون دلار برای 32 تن بوده است که نسبت به متوسط چهار سال گذشته 67 درصد افزایش داشته.

صادرات زعفران

بیشتر بخوانید: راهنمای صادرات زعفران

حمل کالای صادراتی به چین چگونه انجام می‌شود؟

حمل و نقل کالاهای تولیدی به چین نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای دقیق دارد تا اطمینان حاصل شود که محصولات به موقع و در شرایط خوب تحویل می‌شوند. در ادامه با اقداماتی که می‌توانند به صادرکنندگان ایرانی در حمل و نقل کالا به چین کمک کند را ذکر می‌کنیم:

1. انتخاب روش حمل و نقل

صادرکنندگان می‌توانند کالاهای تولیدی خود را از طریق هوا، دریا یا زمین به چین منتقل کنند. انتخاب روش حمل و نقل به عواملی مانند نوع محصول، حجم، فوریت و هزینه بستگی دارد.

2. آماده سازی کالا برای حمل و نقل

صادرکنندگان باید اطمینان حاصل کنند که کالاهای تولیدی آنها برای حمل و نقل بسته‌بندی و برچسب گذاری شده است و تمام استانداردهای کیفیت و ایمنی مربوطه را رعایت می‌کند. این ممکن است شامل دریافت گواهینامه هایی مانند ISO 9001 (سیستم مدیریت کیفیت) یا CE (Conformité Européenne) در صورت نیاز باشد.

3. انتخاب یک ارائه دهنده لجستیک

صادرکنندگان ایرانی می‌توانند با شرکت‌های حمل و نقل همکاری کنند. این ارائه دهندگان می‌توانند در کارهایی مانند رزرو حمل و نقل، تهیه اسناد گمرکی و مدیریت تدارکات کمک کنند.

4. رعایت مقررات گمرکی

به علاوه مقررات گمرکی چین از جمله الزامات اظهارنامه‌های گمرکی، تعرفه‌ها و مالیات باید رعایت شوند. صادرکنندگان باید با شرکای با تجربه برای اطمینان از رعایت این مقررات همکاری کنند.

5. مدیریت لجستیک

ارسال به موقع و در شرایط خوب کالا به چین بر عهده صادرکننده است. به این منظور ردیابی محموله‌ها، مدیریت موجودی، و هماهنگی با ارائه دهندگان و خریداران لجستیک در چین باید صورت بگیرد.

صادرکنندگان ایرانی باید در مدیریت لجستیک و زنجیره تامین سرمایه گذاری کنند تا شانس موفقیت خود را در بازار رقابتی چین افزایش دهند.

قوانین و مقررات صادرات به چین

قبل از صادرات به هر کشور لازم است که قوانین و مقررات مربوط به صادرات به آن کشور را بدانید تا در طول پروسه صادرات با مشکلات غیرمنتظره مواجه نشوید. این قوانین می‌تواند قوانین کلی ورود کالا به چین شامل لیبل گذاری، بسته‌بندی و … باشد که برای هر محصول منحصر به فرد است. یا می‌تواند شامل قوانین منحصر به صادرکنندگان ایرانی باشد که در نتیجه قراردادهای تجاری میان دو کشور و تحت تأثیر روابط سیاسی بین آن‌ها ایجاد شده باشد. به علاوه ورود برخی کالاهای خاص به کشورها می‌تواند با ممنوعیت‌هایی همراه باشد که لازم است صادرکنندگان آن را بدانند.

قراردادهای تجاری بین ایران و چین

ایران و چین طی سال‌های گذشته چندین قرارداد تجاری امضا کرده‌اند که می‌توانند بر روی پروسه کاری شما اثر داشته باشند.

قراردادهای تجاری بین ایران و چین بسته به شرایط و مفاد خاص هر قرارداد، این پتانسیل را دارد که بر صادرات محصولات از ایران به چین به طرق مختلف تأثیر بگذارد. در اینجا چند نمونه از قراردادهای تجاری که ممکن است بر صادرات محصولات از ایران به چین تأثیر بگذارد، آورده شده است (به روزرسانی 2021):

1. موافقتنامه تجارت آزاد (FTA)

اگر قرارداد تجارت آزاد بین ایران و چین منعقد شود، تعرفه‌ها بر طیف وسیعی از کالاها و خدماتی که بین دو کشور مبادله می شود حذف می شود. این امر صادرات محصولات خود به چین را برای مشاغل ایرانی آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند. این مذاکرات هنوز به امضای نهایی نرسیده است.

2. موافقتنامه تجارت ترجیحی (PTA)

توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و چین با هدف کاهش تعرفه‌ها بر روی طیف وسیعی از کالاها و خدمات معامله شده بین دو کشور، ایجاد مزیت تجاری برای کسب و کار ایرانی نسبت به کشورهایی که چنین توافقی ندارند، ارائه می‌شود.

3. طرح کمربند و جاده (BRI)

ابتکار کمربند و جاده با هدف ارتقای ارتباط اقتصادی و همکاری بین آسیا، اروپا و آفریقا است. به عنوان بخشی از این ابتکار، چین سرمایه‌گذاری هنگفتی در پروژه‌های زیرساختی در ایران از جمله توسعه بنادر و شبکه های حمل و نقل انجام می‌دهد. این امر به طور بالقوه می‌تواند صادرات محصولات ایرانی به چین را با بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک تسهیل کند.

4. برنامه همکاری استراتژیک 25 ساله

برنامه همکاری استراتژیک 25 ساله ایران و چین طیف وسیعی از حوزه‌ها از جمله همکاری‌های اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و فناوری را در بر می گیرد. هدف از این طرح تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور است و به طور بالقوه می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌های ایرانی برای صادرات محصولات خود به چین فراهم کند.

در مجموع، قراردادهای تجاری ایران و چین با کاهش تعرفه‌ها، بهبود زیرساخت‌ها و ایجاد فرصت‌های جدید برای همکاری‌های اقتصادی، امکان تسهیل و افزایش صادرات محصولات از ایران به چین را دارد.

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

ممنوعیت‌های صادرات به چین

ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی برای صادرات محصولات از ایران به چین وجود دارد که از سوی دولت‌ها و نهادهای نظارتی مربوطه دو کشور اعمال می‌شود. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کنترل صادرات: ایران برای محدود کردن صادرات برخی کالاها و فناوری‌هایی که حساس یا استراتژیک تلقی می‌شوند، کنترل‌های صادراتی دارد. این کنترل ها ممکن است شامل الزامات صدور مجوز، محدودیت در استفاده نهایی و ممنوعیت صادرات برخی کالاها باشد.

مقررات واردات چین: چین مقررات واردات خاص خود را دارد که ممکن است واردات برخی محصولات از ایران را ممنوع یا محدود کند.

آگاهی کسب‌وکارهای ایرانی از این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در هنگام صادرات محصولات به چین و رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه حائز اهمیت است. برای کسب اطلاع از کلیه قوانین مربوط به محصول خود می‌توانید از مک مپ استفاده کنید.

آیا چین از تحریم‌های امریکا علیه ایران تبعیت می‌کند؟

چین مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و سایر کشورها علیه ایران اعلام کرده و خواستار لغو این تحریم‌ها شده است. با این حال، چین همچنین اعلام کرده است که از تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با ایران که شامل برخی تحریم‌ها می‌شود، تبعیت می‌کند.

چین از نظر روابط تجاری با ایران یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران است و با وجود تحریم‌ها به تجارت با ایران ادامه داده است. چین در سال‌های اخیر واردات نفت خام و سایر محصولات خود از ایران را افزایش داده است و همچنین سرمایه‌گذاری زیادی در پروژه‌های زیرساختی در ایران از جمله توسعه بنادر و شبکه‌های حمل و نقل انجام داده است.

چالش‌های صادرات به چین

صادرات محصولات از ایران به چین می‌تواند چالش‌های متعددی را به همراه داشته باشد، از جمله:

۱. تحریم‌ها: همانطور که قبلاً اشاره کردم، ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی مختلفی قرار دارد که می‌تواند صادرات محصولات خود به چین را برای تجارت‌های ایرانی با مشکل مواجه کند. تحریم‌ها می‌توانند منجر به مشکلاتی در پردازش پرداخت، حمل و نقل و تدارکات و همچنین چالش‌های دیگر مرتبط با رعایت قوانین و خطرات قانونی شوند.

۲. موانع زبانی و فرهنگی: کسب و کار‌های ایرانی ممکن است هنگام صادرات محصولات به چین با موانع زبانی و فرهنگی مواجه شوند. این می‌تواند شامل مشکلاتی در برقراری ارتباط با مشتریان و تأمین‌کنندگان چینی و همچنین چالش‌های مربوط به درک و پیروی از رویه‌ها و آداب و رسوم تجاری چین باشد.

۳. حمل و نقل و لجستیک: صادرات محصولات از ایران به چین می‌تواند شامل ترتیبات حمل و نقل و لجستیکی پیچیده باشد که می‌تواند با عواملی مانند مسافت، مقررات گمرکی و محدودیت‌های زیرساختی پیچیده شود. این امر می‌تواند منجر به هزینه‌های بالاتر و زمان تحویل طولانی‌تر شود که می‌تواند بر رقابت‌پذیری محصولات ایرانی در بازار چین تأثیر بگذارد.

۴. رقابت: بازار چین بسیار رقابتی است و بسیاری از تأمین‌کنندگان داخلی و بین‌المللی برای جلب توجه مشتریان رقابت می‌کنند. کسب‌وکار‌های ایرانی ممکن است در تمایز محصولات و خدمات خود از محصولات رقبا و همچنین در ایجاد آگاهی و شهرت برند در بازار چین با چالش‌هایی مواجه شوند.

۵. کیفیت و ایمنی محصول: مشتریان چینی به طور فزاینده‌ای از نظر کیفیت و ایمنی محصول خواستار هستند، که می‌تواند چالش‌هایی را برای کسب و کار‌های ایرانی که سابقه تثبیت شده در بازار چین ندارند، ایجاد کند. کسب‌وکار‌های ایرانی ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری در تست و گواهی محصول داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که محصولاتشان با استاندارد‌های چینی مطابقت دارد، که می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد.

البته فراموش نکنید که هر کاری مشکلات و چالش‌های مربوط به خود را دارد. خوشبختانه این چالش‌ها غیرقابل حل نیستند و نباید شما را از ادامه راه منصرف کنند.

جمع بندی

صادرات محصولات به چین با توجه به وسعت و رشد بازار چین می‌تواند یک فرصت بالقوه سودآور برای کسب و کار‌های ایرانی باشد. با این حال، آگاهی از چالش‌ها و خطرات موجود، از جمله رعایت مقررات، موانع زبانی و فرهنگی، حمل و نقل و تدارکات، رقابت، و کیفیت و ایمنی محصول بسیار مهم است. کسب‌وکار‌های ایرانی باید این عوامل را به دقت ارزیابی کنند و از مراجع مربوطه و مشاوران حرفه‌ای راهنمایی بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که با تمام قوانین و مقررات قابل اجرا مطابقت دارند و برای موفقیت در بازار چین موقعیت خوبی دارند. با برنامه‌ریزی و اجرای دقیق، صادرات به چین می‌تواند یک سرمایه‌گذاری سودآور و سودآور برای کسب و کار ایرانی باشد.

شما به ما بگویید برای صادرات محصولات خود با چه چالش‌هایی مواجه هستید و نیاز دارید تا ما بیشتر در خصوص کدام مسائل مقالاتی منتشر کنیم.

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید:

جامع‌ترین کارگاه عملیاتی بازاریابی صادراتی

با تدریس:

سبحان معینی: مدیر توسعه کسب و کار سولوتیس

اشکان بهرامی: صادرکننده فولاد و موسس پادکست صادراتی

امیرفرید جان‌نثار: مدیرعامل شرکت ایریسا دریا لجستیک

20+ ساعت آموزش کاربردی

40+ ساعت پروژه عملی

20% تخفیف زودهنگام تا 29 اسفند

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

whatsapp