سولوتیس
سولوتیس - در حال بارگذاری ...

چطور بهترین کالا برای صادارت را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین کالا برای صادرات

برای تولیدکنندگانی که قصد صادرات محصولات خود را دارند، احتمالاً این سؤال پیش می­‌آید که چگونه و با چه محصولی صادرات خود را آغاز کنند و بهترین کالا برای صادرات چیست؟

یک عامل کلیدی در هر تجارت صادراتی، آگاهی دقیق از محصولات صادراتی و وارداتی در هر کشور است. محصول انتخاب شده باید در کشورهایی که قرار است صادر شود، مورد تقاضا باشد. بعضی محصولات بیشتر از سایرین در بازارهای بین‌المللی به فروش می­‌رسند. انتخاب محصول صادراتی از طریق ابزارهای مختلف تحقیقات بازار خیلی دشوار نیست. با این حال چنین محصولاتی همواره فروشندگان بیشتر و در نتیجه رقابت بیشتر و حاشیه­‌های کمتری خواهند داشت. راه‌­اندازی یا توسعه هر کسب و کاری با صادرات محصولات ممکن است به رشد آن شرکت کمک کند. ما در این مقاله به شما راهکارهایی برای یافتن بهترین کالای صادراتی ارائه می­دهیم.

عوامل کلیدی در انتخاب بهترین محصول برای صادرات

برای تعیین بهترین کالا برای صادرات باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • محصول تولیدی شما باید با کیفیت استاندارد یا قابل مقایسه با رقبایتان تولید شود. اخذ گواهینامه ISO یا معادل آن به فروش محصول در بازارهای بین‌­المللی کمک خواهد کرد.
  • در صورت امکان، از محصولاتی که در انحصار یک یا چند تأمین‌کننده هستند، خودداری کنید. اگر شما تولیدکننده هستید، اطمینان حاصل کنید که ظرفیت کافی در مبدأ موجود است یا می‌­توانید به موقع آن را برون­‌سپاری کنید. عرضه به موقع، یک عامل کلیدی موفقیت در تجارت صادراتی است.
  • قیمت محصول صادراتی  نباید نوسان زیادی داشته باشد. این سودآوری را برای تجارت صادراتی تهدید می‌­کند.
  • سیاست‌­های دولت مربوط به صادرات یک محصول خاص را بررسی کنید.
  • مقررات واردات در بازارهای خارج از کشور، به ویژه موانع تعرفه­‌ای و غیر تعرفه­‌ای.
  • ثبت نام یا ارائه ویژه برای محصولات شما در کشور واردکننده. این مورد به ویژه برای غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری­ شده، داروها و مواد شیمیایی کاربرد دارد.
  • دگرگونی­‌های فصلی محصولات منتخب را در نظر بگیرید. به عنوان مثال برخی از محصولات در تابستان و برخی دیگر در زمستان به فروش می‌­رسند. فصل جشن‌­ها و فستیوال‌­ها هم عامل مهمی است.
  • بسته‌­بندی و برچسب‌­گذاری ویژه محصولات فاسدشدنی مانند غذاهای فرآوری ­شده و محصولات لبنی را در نظر داشته باشید.
  • برای حمل و نقل برخی محصولات که ممکن است حجیم یا شکننده باشند یا فاسد شوند، اقدامات خاصی لازم است.

سایر عوامل مؤثر در انتخاب محصول صادراتی مناسب

اولین قدم برای یک تولیدکننده یا توزیع کننده برای ورود به عرصه صادرات انتخاب بهترین کالا برای صادرات به بازارهای بین‌المللی است؛ زیرا انتخاب محصول صادراتی مناسب برای موفقیت در تجارت صادراتی بسیار مهم است. انتخاب را می­‌توان با در نظر گرفتن عوامل مختلفی انجام داد. این عوامل عبارتند از:

انتخاب کالای مناسب برای صادرات

1- روند صادرات

می­توانید با تجزیه و تحلیل روند صادرات از نظر کشور و کالا در طی یک دوره زمانی، محصولات یا گروه­‌های محصول دارای پتانسیل در بازارهای خارجی را شناسایی کنید. انتظار می‌­رود با مطالعه روندها در طی یک دوره پنج ساله اطلاعات بسیار مفیدی را به دست آورد. تحقیقات کامل بازار، اساس موفقیت هر کسب و کاری است.

خوشبختانه انجام تحقیقات بازار امری است که می‌توان آن را برون‌سپاری کرد و از شرکت‌هایی که در این حوزه تخصص و تجربه کافی دارند کمک گرفت. شرکت ما نیز یکی از متخصص‌های حوزه تحقیقات بازار و ارائه دهنده مشاوره صادراتی است. شما می‌توانید برای اخذ مشاوره رایگان یا سفارش تحقیقات بازار با شماره تماس 021-28426286 تماس بگیرید.

2- ظرفیت تولید و در دسترس بودن محصول

برای انتخاب بهترین کالا برای صادرات، صادرکننده باید آن دسته از محصولاتی را انتخاب کند که ظرفیت تولید مناسب در کشور برای آن­ها وجود دارد و می­توان محصول را برای مقادیر مورد نظر تهیه کرد. بنابراین یک منبع عرضه پایدار ضروری است تا اطمینان حاصل شود که صادرکننده می‌­تواند طبق برنامه زمان­‌بندی موافقت شده تحویل کالا را به خریدار خارجی تحویل دهد.

3- سازگاری محصول

 یک محصول ممکن است پتانسیل زیادی برای صادرات در یک بازار داشته باشد. با این حال، همان محصول در بازار دیگر ممکن است نامناسب باشد. دلیل این امر بسیار ساده است. شرایط فیزیکی، الزامات عملکردی، عوامل فرهنگی، سلیقه‌­های متنوع، میزان مهارت و سطوح پیشرفت فنی ممکن است متفاوت باشد و به همین دلیل مستلزم ایجاد تغییراتی در محصول برای ارائه در هر بازار است. به این ترتیب محصولی که برای هر بازار عرضه خواهد شد از نظر طرح، رنگ، اندازه، طعم، بسته‌­بندی و غیره متناسب با ذائقه مصرف‌کننده و شرایط بازار خواهد بود. این فرآیند تغییر به عنوان سازگاری محصول شناخته می­شود. بنابراین سازگاری محصول یک نکته مهم در انتخاب بهترین کالا برای صادرات است.

این جنبه از کار نیز در حوزه تحقیقات بازار قرار می‌گیرد. با انجام تحقیقات کامل و جامع می‌توانید از نیازهای جامعه هدف خود آگاه شده و محصول خود را متناسب با آن بهینه‌سازی کنید. به این منظور از ما مشاوره بگیرید.

4- تقاضا در بازارهای صادراتی بالقوه

میزان تقاضا برای یک محصول در بازارهای هدف صادراتی عامل مهمی در انتخاب محصول صادراتی است. پتانسیل محصول در بازار را می­‌توان با در نظر گرفتن تأثیر ابعاد زیر ارزیابی کرد:

الف- محیط جمعیتی و فیزیکی

  • اندازه جمعیت، میزان رشد و تراکم آن.
  • توزیع جمعیت بر اساس گروه‌­های سنی هدف برای محصول مورد نظر تجزیه و تحلیل مثلاً 1-10، 11-20، 21-30 و غیره و نهایتا توجه به این نکته که آیا جمعیت مورد نظر کافی است؟
  • توزیع جمعیت بر اساس مناطق شهری، حومه­‌ای و روستایی.
  • اقلیم و شرایط آب و هوایی. این تغییرات چگونه بر محصول یا خدمات ارائه شده تأثیر می­‌گذارد؟
  • فواصل حمل و نقل از مبدأ صادرات.
  • ماهیت زیرساخت­‌های حمل و نقل و مخابرات.
  • کیفیت حمل، بسته­‌بندی، تخلیه و سایر شبکه­‌های توزیع محلی.

ب- محیط سیاسی

  • آیا سیستم دولتی برای انجام تجارت مفید است؟
  • میزان مشارکت دولت و معاملات دولتی در معاملات تجاری خصوصی چقدر است؟
  • نگرش دولت در مورد واردات چیست؟
  • آیا نظام سیاسی پایدار است؟
  • آیا دولت به دنبال از بین بردن سهمیه‌­ها و سایر موانع تجاری است؟
  • آیا کشور متعهد به تقویت سطوح بالاتر صادرات و واردات است؟

ج- محیط اقتصادی

  • سطوح رشد اقتصادی پیش­‌بینی شده
  • تولید ناخالص ملی و وضعیت تراز پرداخت کشور
  • درصد سهم صادرات و واردات در کل کشور
  • نسبت واردات به صادرات کشور
  • نرخ تورم و ارز یا مقررات مبادله
  • درآمد سرانه کشور مورد نظر چقدر است؟ آیا افزایش می­یابد؟
  • درآمد اختیاری هزینه شده برای کالاهای مصرفی چقدر است؟

د- محیط اجتماعی و فرهنگی

محیط فرهنگی اجتماعی یک کشور بر الگوی تقاضای مردم در کشور تأثیر می­گذارد. درک عوامل مؤثر بر این محیط به ارزیابی پتانسیل یک محصول و تغییرات احتمالی که باید برای سازگاری محصول با محیط اجتماعی فرهنگی کشور انجام شود و تعیین بهترین کالای صادراتی کمک می­کند. 

  • نسبت جمعیت با سواد چقدر است؟
  • متوسط سطح تحصیلات افراد چقدر است؟
  • چند درصد از جمعیت به عنوان طبقه متوسط مشخص شده است؟
  • آیا بازار هدف از نظر ویژگی‌­های فرهنگی و اجتماعی مشابه بازار داخلی است؟
  • آیا محصول نیاز به اصلاح یا ترجمه دارد؟

هـ- دسترسی بازار

  • جنبه‌­های حقوقی توزیع در بازارهای خارجی
  • مستندات و مقررات فنی یا محیطی واردات شامل محصول چیست؟
  • آیا با وجود ظهور بازار آزاد و باز، برای خارجی­‌ها بسته است؟
  • کدام قوانین حفاظت از مالکیت معنوی بر محصول یا خدمات تأثیر گذارند؟
  • در صورت بروز اختلاف تجاری، آیا سیستم قضایی بررسی عادلانه و بی‌طرفانه ارائه می­دهد؟
  • آیا قوانین مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی عادلانه است؟ نرخ مالیات بر سودهای بازگشتی چقدر است؟

و- پتانسیل محصول

پتانسیل یک محصول در بازار خارجی باید از نظر پذیرش محصول در بازار خارجی ارزیابی شود.

  • آیا نیاز مشخصی برای محصول در بازار هدف وجود دارد؟
  • فاصله بین تولید و مصرف پیش­‌بینی شده چقدر است؟ این واردات تا چه حد در حال پر شدن است؟ درصد واردات به کل تقاضای محصول چقدر است؟
  • آیا محصول یا خدمات توسط بازار هدف درک و پذیرفته شده است؟
  • میزان استقبال عمومی محصولات وارداتی در بازارهای خارجی چگونه است؟
  • رقابت در بازار خارجی برای محصول چگونه است؟ صادرکنندگان رقیب چه کسانی و از کدام کشورها هستند؟

جواب تمام سؤال‌ها را از ما بگیرید

تیم ما با انجام تحقیقات بازار طی یک گزارش کتبی جامع و کامل همراه با نمودارها و جداول مقایسه‌ای، پاسخ تمام سؤال‌هایتان در خصوص انتخاب کالای مناسب و بازار هدف را به شما عزیزان ارائه خواهد داد.

5- محدودیت‌های تجاری

یکی از عواملی که باید برای تعیین بهترین کالا برای صادرات در نظر گرفت بحث محدودیت­‌های تجاری است.هر کشوری ممکن است محدودیت­‌هایی را برای واردات برخی محصولات از دیگر کشورها در قالب مجوز یا سایر محدودیت‌­های کمی اعمال کند.

اخیراً اکثر این محدودیت‌ها در قالب مقررات خاصی با هدف حفاظت از محیط زیست، کودکان، بهداشت عمومی، ایمنی عمومی و غیره بوده است. حتی کشورها برای محافظت از صنایع داخلی خود به استفاده از عوارض ضد دامپینگ یا عوارض جبران‌­ناپذیر یا وظایف ضمانت متوسل می­شوند. چنین مقررات یا اقدامات تعرفه­‌ای تأثیر محدودیت واردات به کشور قانون‌گذار را دارد. صادرکننده باید دریابد که آیا این محدودیت‌­ها برای محصول صادراتی مورد نظر در بازار هدف اعمال می‌شود یا خیر.

6- مشوق‌ها یا تسهیلات ارائه شده برای صادرات

کاملاً محتمل است که کشور صادرکننده مشوق‌ها یا امکانات مختلفی را برای ارتقاء صادرات ارائه دهد. در هند ، صادرکنندگان از امکانات مختلف به طور کلی و برای محصولات خاص برخوردار می‌شوند. این مشوق‌ها به بازپرداخت عوارض ، تسهیلات واردات مواد اولیه بدون عوارض و سایر نهاده‌های مورد نیاز برای تولید محصولات صادراتی ، واردات کالاهای سرمایه‌ای برای ارتقاء صادرات با نرخ امتیاز عوارض وارداتی مربوط می‌شود. چنین مشوق‌ها یا تسهیلاتی باید هنگام تصمیم گیری برای انتخاب محصول صادراتی مورد توجه قرار گیرد.

7- تغییر الگوهای هزینه

میزان خرید مصرف­‌کننده از یک محصول علاوه بر سلیقه و ترجیح فرد، به شدت متأثر از قیمت محصول نسبت به قیمت سایر محصولات مشابه و درآمد مصرف‌کننده خواهد بود.

اگر درآمد مصرف­‌کننده افزایش یابد، تقاضا برای اکثر کالاها افزایش خواهد یافت. با این حال، تقاضا برای کالاهایی که مردم آن را ضروری می‌دانند، مانند سوخت، تنباکو، نان و گوشت رو به کاهش است و صادرکنندگان این محصولات به احتمال زیاد از افزایش درآمد مصرف کننده در سایر کشورها سود زیادی نخواهند برد. در چنین شرایطی تقاضا برای تجملات ، مانند اتومبیل‌های جدید یا غذاهای گران قیمت ، با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد. بنابراین، به دلیل تغییر الگوهای هزینه در پاسخ به افزایش درآمد، صادرکنندگان به طور کلی باید بر کالاهایی که مصرف کنندگان آنها را تجمل می‌نامند، تأکید بیشتری داشته باشند.

همین‌طور بالعکس، با کاهش درآمد، تقاضا برای محصولات لوکس و تجملی کاهش یافته و کالاهای ضروری به اولویت مردم تبدیل می‌شود.

8- توجه به کیفیت و انتخاب بازاریابی نیچ

نیچ مارکتینگ برای تعیین بهترین کالا برای صادرات

مطالعات متعددی در مورد تجارت صادرات و واردات نشان می‌دهد شرکت‌هایی که افزایش مداوم در فروش و سود کلی خود را نشان داده‌اند ، اغلب بر کیفیت تأکید کرده و بر نیچ‌­ها تمرکز داشته‌اند. در این عصر تنوع، بازاریابان با فرسایش بازار انبوه بیدار می‌شوند.

در این مقاله به این موضوع و دغدغه صادرکنندگان پرداختیم که چه کالایی را برای صادرات باید انتخاب کنند که فروش و در نتیجه سود خوبی برای آن­ها داشته باشد. امیدواریم با راهکارهای ارائه شده در این مقاله و بررسی­‌های لازم، در صادرات موفق باشید. ما برای انتخاب بازار هدف مناسب نیز مقاله‌ای نوشتیم که می‌تواند به شما در انتخاب بهترین بازار صادراتی کمک کند:

بیشتر بخوانید: بهترین بازار صادراتی برای کسب و کار من چیست؟

به این نوع مقالات علاقه دارید؟

در خبرنامه ما عضو شوید تا مطالب مشابه را در ایمیل خود دریافت کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • اکبر پاسخ

    سلام و درود عالی تشکر فراوان
    لطفا اگر مطالب دیگری در مورد صاردات عملی و اجرایی وجود دارد ارسال نمایید تشکر شما عالی هستید درود

    1402-01-23 در 13:49
    • کارشناس پاسخ

      سلام جناب اکبر
      اگر در خبرنامه سایت عضو بشید براتون مقالات مرتبط به صورت ماهانه ایمیل میشه

      1402-01-24 در 13:09

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


whatsapp