info@solotis.ir             09201126474            021-28426286
لوگو سولوتیس

پارامترهای انتخاب محصول صادراتی: بررسی 30 مورد

انتخاب بهترین کالا برای صادرات
فهرست مطالب

انتخاب محصول صادراتی برای افراد یا کسب وکارهایی که قصد صادرات کالا را دارند، یک سوال اساسی است که در اولین گام‌های صادرات باید پاسخ داده شود.

یک عامل کلیدی در هر فعالیت صادراتی، آگاهی دقیق از محصولات صادراتی و وارداتی در هر کشور است. محصول انتخاب شده باید در کشورهایی که قرار است صادر شود، مورد تقاضا باشد. بعضی محصولات بیشتر از سایرین در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسند. انتخاب محصول صادراتی از طریق ابزارهای مختلف تحقیقات بازار خیلی دشوار نیست. ما در این مقاله به شما راهکارهایی جهت یافتن بهترین کالا برای صادرات ارائه میدهیم.

آموزش جامع و روش‏های عملی و کاربردی برای انتخاب محصول صادراتی

بسیاری از مراجعین و مخاطبین ما که بدنبال ورود به حوزه صادرات هستند اولین پرسشی را که با ما در میان می‏گذارند این است که با توجه به شرایط فعلی کشور چگونه برای انتخاب محصول بری صادرات عمل کنند؟ سوالی بسیار مهم که طبیعتا می‏تواند در میزان سودآوری و موفقیت شما در آینده کسب و کار صادراتیتان بسیار موثر باشد.

در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا بصورت خلاصه و کاربردی راهکارهای مختلف برای انتخاب محصول صادراتی متناسب با توانمندی‏های شما را پیشنهاد دهیم. به عنوان مهم‏ترین نکته در فرآیند انتخاب محصول صادراتی این موضوع را همواره در نظر داشته باشید که برای داشتن صادرات پایدار شما همواره نیازمند بازارسنجی و انجام تحقیقات بازار برای جمع‏ آوری اطلاعات مهم بازارهای صادراتی هستید تا از این طریق بتوانید فرصت‏ها و تهدیدهای موجود در مسیر صادرات خودتان را شناسایی و از آنها بهره ببرید. بنابراین این فرآیند یک امر مستمر در مسیر صادرات خواهد بود.

7 پارامتر انتخاب محصول صادراتی برای یک صادرات موفق

توجه کنید که همه‏ کالاها ظرفیت و پتانسیل لازم برای صادرات را ندارند. چه بسا برخی از محصولات در طی زمان ظرفیت صادراتی خود را از دست بدهند. به این معنی که محصول انتخابی امروز شما طی چند سال آینده ظرفیت‏های صادراتی امروز را نداشته باشد و شما مجبور به اضافه کردن محصولات دیگری برای صادرات به سبد کالایی خود باشید. به عنوان مثال محصول زعفران گرچه برای صادرات مناسب است اما اگر به عنوان تنها محصول اصلی شما برای صادرات انتخاب گردد شما با دشواری‏های زیادی برای بازاریابی و صادرات آن در خارج از کشور روبرو خواهید بود چراکه رقبای بسیاری در حال حاضر در این حوزه در حال فعالیت هستند. اما همین محصول می‏تواند در سبد کالایی شما در کنار محصولات اصلی دیگری قرار داشته باشد.

با توجه به این موارد می‏‌توان پارامترهای زیر را برای محصولی که برای صادرات می‏‌خواهید انتخاب کنید در نظر گرفت:

1- گردش مصرف

محصول انتخابی بهتر است گردش مصرفی بالایی داشته باشد. به این معنی که بهتر است کالا پرمصرف باشد و اغلب در زمان کوتاهی مورد استفاده و مصرف قرار گیرد. این موضوع کمک خواهد کرد تا شما از بابت تقاضای زیاد و مستمر برای محصولتان مطمئن باشید. البته در نظر داشته باشید برخی محصولات مانند ماشین آلات و یا تجهیزات از این قاعده مستثنی هستند و این لزوما بدین معنا نیست که محصول مناسبی برای صادرات نیستند و شما باید عوامل دیگر را نیز در نظر بگیرید.

2- مقدار تقاضا

بهتر است بازار بزرگ و تقاضای زیادی برای محصول در کشورهای مختلف وجود داشته باشد. محصولاتی که خریداران محدود و بازارهای کوچکی برایشان وجود دارد اغلب برای انتخاب به عنوان محصول اصلی مناسب نیستند. گرچه ممکن است شما بتوانید بازاری کوچک اما بی رقیب برای محصول مورد نظرتان داشته باشید که در نتیجه این امر یک مزیت عالی می‏تواند به حساب بیاید و منطقی است که از این فرصت مناسب استفاده کنید.

3- حجم تأمین کالا

امکان تامین کالا در حجم مناسب و باکیفیت مناسب برای شما وجود داشته باشد. مهم است که شما بتوانید دسترسی لازم برای تامین مناسب کالا را در اختیار داشته باشید. این امر مستلزم این موضوع است که محصول مورد نظر قابلیت تولید با قیمت مناسب و کیفیت مورد نظر بازارهای صادراتی را در داخل کشور داشته باشد.

4- فسادپذیری محصول

موضوع دیگر که باید در انتخاب محصول برای صادرات در نظر گرفت توجه به ویژگی‏های محصول است. اینکه محصول بادوام و یا فسادپذیر باشد یا نباشد. اینکه محصول با چه شرایطی باید بسته‏ بندی و نگه داری شود. دگرگونی‌های فصلی محصولات منتخب را در نظر بگیرید. به عنوان مثال برخی از محصولات در تابستان و برخی دیگر در زمستان تولید یا به فروش می‌رسند.

5- لجستیک محصول

اینکه آیا زیرساخت‏های لازم در کشور برای حمل و بارگیری و تحویل به موقع وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال «گل بریده شده تازه» محصولی پرسود برای صادرات به کشورهای مختلف است اما آیا امکانات لازم برای حمل امن و به موقع آن در کشور وجود دارد؟

6- اثر عوامل دولتی

میزان تاثیرگذاری تصمیمات دولت بر صادرات محصول چقدر است. آیا کاملا وابسته است و آیا در گذشته سابقه تاثیرگذاری تصمیمات دولتی مشهود بوده. آیا این تصمیمات باعث ضرر و زیان‏های بسیار شده یا اینکه تاثیر محدودی داشته است.

7- میزان رقابت

میزان رقابت برای محصول مورد نظر چه میزان است. در داخل کشور چه میزان رقابت برای تامین و صادرات محصول وجود دارد. در کشورهای دیگر چه میزان رقیب وجود دارد که توان صادرات و ورود به بازارهای صادراتی را دارند. وضعیت رقابتی ما نسبت به ایشان چگونه است. آیا مزیت‏های نسبی وجود دارد؟

توجه کنید که این موارد تنها برخی از موضوعاتی هست که در ابتدا برای انتخاب محصول صادراتی می‏‌توانید مدنظر قرار دهید اما قطعا محدود به موارد بالا نمی‏‌شود و همانطور که در گذشته هم ذکر شد لازم است شما همواره فرآیند تحقیقات برای یافتن فرصت‏های صادرات را مدنظر داشته باشید.

به عنوان نکته آخر در این بخش قابل ذکر است که تلاش ما در مجموعه سولوتیس این است که بتوانیم به عنوان یک واحد تحقیق و توسعه پیشرو در کنار شما باشیم و با ارائه خدمات مختلف در حوزه تحقیقات صادرات به شما کمک نماییم تا بهترین تصمیم ممکن را براساس اطلاعات درست بگیرید.

تیم سولوتیس
اطلاعات بازارهای جهانی برای محصول شما
را جمع‌آوری کرده و در اختیارتان قرار می‌دهد

14 روش‌ کابردی و عملی انتخاب محصول برای صادرات

حال به سراغ روش‏های مختلفی که برای انتخاب محصول صادراتی می‏توانید از آنها بهره ببرید می‏پردازیم. توجه کنید در این قسمت به نوعی شما در حال سنجش بازار جهت یافتن نیازهای مشتریان بالقوه در بازارهای صادراتی هستید تا بر آن اساس بتوانید محصول مناسب برای صادرات به آن کشور را انتخاب کنید. روش‏های رایگانی که صرفا نیازمند صرف زمان و انرژی از سمت شماست:

1- راهنمایی گرفتن از دایره ارتباطات و افرادی که در نزدیکان شما در زمینه تولید، تامین و یا صادرات محصول فعال هستند.

2- مراجعه به گمرک نزدیک محل زندگی و ارتباط گرفتن با ترخیص کاران حاضر در آن گمرک.

3- چک کردن اطلاعات گمرک ایران و بررسی محصولات صادر شده از گمرکات استان یا محل زندگی شما به کشورهای مختلف

4- استفاده از وبسایت‌های تریدمپ و اکسپورت پوتنشیال مپ

5- استفاده از سرچ گوگل برای یافتن فروشگاه‏های آنلاین و وبسایت‏های B2B در کشورهای مختلف و چک کردن محصولات مختلف موجود در آنها

6- چک کردن وبسایت نمایشگاه‏های مطرح دنیا در حوزه‏های مختلف در کشورهایی نظیر امارات، آلمان، روسیه و ترکیه

7- کمک گرفتن از اقوام، دوستان و آشنایان مقیم در خارج از کشور

8- ارتباط گرفتن با رایزنان بازرگانی فعال در کشورهای مختلف و مشورت گرفتن از آنها

9- ارتباط گرفتن و شرکت کردن در همایش‏های اتاق‏های بازرگانی مشترک

10- بازدید میدانی از پایانه‌‏ها، گمرکات و بازارچه‌‏های مرزی

در این میان برخی روش‏های غیررایگان نیز وجود دارند که می‌توانند در انتخاب محصول برای صادرات موثر واقع شوند. این روشها عبارتند از:

11- دریافت جلسه مشاوره از متخصصین حوزه صادرات

12– انجام مطالعات بازار توسط شرکت‏های متخصص در حوزه تحقیقات صادرات

13- بازدید میدانی از بازارهای هدف و ارزیابی آن بازار توسط خود شما

14- شرکت در همایش‏ها، سمینارها و نمایشگاه‏های بین‏المللی در بازارهای صادراتی

 

با استفاده از 14 روشی که در بالا به آنها اشاره شد شما می‏توانید محصول و یا گروه محصولی مناسب خود برای صادرات را انتخاب کنید. توجه کنید که در اینجا لازم است تا شما اطلاعات تکمیلی در خصوص کالا و یا گروه کالایی شناسایی شده را هم بدست آورید چرا که داشتن این اطلاعات است که در نهایت به شما در انتخاب محصول برای صادرات کمک خواهد کرد.

مشاوره شروع صادرات

مناسب افراد و اشخاصی که قصد ورود به عرصه صادرات را دارند.

شروع از

1 میلیون تومان

مشاوره اختصاصی صادرات

مناسب شرکت‌‌های تولیدی و بازرگانی که قصد توسعه صادرات حوزه‌ی خود را دارند.

شروع از

2 میلیون تومان

سایر نکات مهم در انتخاب محصول صادراتی

اولین قدم برای یک تولیدکننده یا توزیع کننده برای ورود به عرصه صادرات انتخاب بهترین کالا برای صادرات به بازارهای بین‌المللی است؛ زیرا انتخاب محصول صادراتی مناسب برای موفقیت در تجارت صادراتی بسیار مهم است. انتخاب را می­‌توان با در نظر گرفتن عوامل مختلفی انجام داد. این عوامل عبارتند از:

انتخاب کالای مناسب برای صادرات

1- روند صادرات

می­توانید با تجزیه و تحلیل روند صادرات از نظر کشور و کالا در طی یک دوره زمانی، محصولات یا گروه­‌های محصول دارای پتانسیل در بازارهای خارجی را شناسایی کنید. انتظار می‌­رود با مطالعه روندها در طی یک دوره پنج ساله اطلاعات بسیار مفیدی را به دست آورد. تحقیقات کامل بازار، اساس موفقیت هر کسب و کاری است.

خوشبختانه انجام تحقیقات بازار امری است که می‌توان آن را برون‌سپاری کرد و از شرکت‌هایی که در این حوزه تخصص و تجربه کافی دارند کمک گرفت. شرکت ما نیز یکی از متخصص‌های حوزه تحقیقات بازار و ارائه دهنده مشاوره صادراتی است. شما می‌توانید برای اخذ مشاوره رایگان یا سفارش تحقیقات بازار با شماره تماس 021-28426286 تماس بگیرید.

2- ظرفیت تولید و در دسترس بودن محصول

برای انتخاب بهترین کالا برای صادرات، صادرکننده باید آن دسته از محصولاتی را انتخاب کند که ظرفیت تولید مناسب در کشور برای آن­ها وجود دارد و می­توان محصول را برای مقادیر مورد نظر تهیه کرد. بنابراین یک منبع عرضه پایدار ضروری است تا اطمینان حاصل شود که صادرکننده می‌­تواند طبق برنامه زمان­‌بندی موافقت شده تحویل کالا را به خریدار خارجی تحویل دهد.

3- سازگاری محصول

 یک محصول ممکن است پتانسیل زیادی برای صادرات در یک بازار داشته باشد. با این حال، همان محصول در بازار دیگر ممکن است نامناسب باشد. دلیل این امر بسیار ساده است. شرایط فیزیکی، الزامات عملکردی، عوامل فرهنگی، سلیقه‌­های متنوع، میزان مهارت و سطوح پیشرفت فنی ممکن است متفاوت باشد و به همین دلیل مستلزم ایجاد تغییراتی در محصول برای ارائه در هر بازار است. به این ترتیب محصولی که برای هر بازار عرضه خواهد شد از نظر طرح، رنگ، اندازه، طعم، بسته‌­بندی و غیره متناسب با ذائقه مصرف‌کننده و شرایط بازار خواهد بود. این فرآیند تغییر به عنوان سازگاری محصول شناخته می­شود. بنابراین سازگاری محصول یک نکته مهم در انتخاب بهترین کالا برای صادرات است.

این جنبه از کار نیز در حوزه تحقیقات بازار قرار می‌گیرد. با انجام تحقیقات کامل و جامع می‌توانید از نیازهای جامعه هدف خود آگاه شده و محصول خود را متناسب با آن بهینه‌سازی کنید. به این منظور از ما مشاوره بگیرید.

4- تقاضا در بازارهای صادراتی بالقوه

میزان تقاضا برای یک محصول در بازارهای هدف صادراتی عامل مهمی در انتخاب محصول صادراتی است. پتانسیل محصول در بازار را می­‌توان با در نظر گرفتن تأثیر ابعاد زیر ارزیابی کرد:

عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی برای انتخاب محصول صادراتی

الف- محیط جمعیتی و فیزیکی

  • اندازه جمعیت، میزان رشد و تراکم آن.
  • توزیع جمعیت بر اساس گروه‌­های سنی هدف برای محصول مورد نظر تجزیه و تحلیل مثلاً 1-10، 11-20، 21-30 و غیره و نهایتا توجه به این نکته که آیا جمعیت مورد نظر کافی است؟
  • توزیع جمعیت بر اساس مناطق شهری، حومه­‌ای و روستایی.
  • اقلیم و شرایط آب و هوایی. این تغییرات چگونه بر محصول یا خدمات ارائه شده تأثیر می­‌گذارد؟
  • فواصل حمل و نقل از مبدأ صادرات.
  • ماهیت زیرساخت­‌های حمل و نقل و مخابرات.
  • کیفیت حمل، بسته­‌بندی، تخلیه و سایر شبکه­‌های توزیع محلی.

ب- محیط سیاسی

  • آیا سیستم دولتی برای انجام تجارت مفید است؟
  • میزان مشارکت دولت و معاملات دولتی در معاملات تجاری خصوصی چقدر است؟
  • نگرش دولت در مورد واردات چیست؟
  • آیا نظام سیاسی پایدار است؟
  • آیا دولت به دنبال از بین بردن سهمیه‌­ها و سایر موانع تجاری است؟
  • آیا کشور متعهد به تقویت سطوح بالاتر صادرات و واردات است؟

ج- محیط اقتصادی

  • سطوح رشد اقتصادی پیش­‌بینی شده
  • تولید ناخالص ملی و وضعیت تراز پرداخت کشور
  • درصد سهم صادرات و واردات در کل کشور
  • نسبت واردات به صادرات کشور
  • نرخ تورم و ارز یا مقررات مبادله
  • درآمد سرانه کشور مورد نظر چقدر است؟ آیا افزایش می­یابد؟
  • درآمد اختیاری هزینه شده برای کالاهای مصرفی چقدر است؟

د- محیط اجتماعی و فرهنگی

محیط فرهنگی اجتماعی یک کشور بر الگوی تقاضای مردم در کشور تأثیر می­گذارد. درک عوامل مؤثر بر این محیط به ارزیابی پتانسیل یک محصول و تغییرات احتمالی که باید برای سازگاری محصول با محیط اجتماعی فرهنگی کشور انجام شود و تعیین بهترین کالای صادراتی کمک می­کند. 

  • نسبت جمعیت با سواد چقدر است؟
  • متوسط سطح تحصیلات افراد چقدر است؟
  • چند درصد از جمعیت به عنوان طبقه متوسط مشخص شده است؟
  • آیا بازار هدف از نظر ویژگی‌­های فرهنگی و اجتماعی مشابه بازار داخلی است؟
  • آیا محصول نیاز به اصلاح یا ترجمه دارد؟

هـ- دسترسی بازار

  • جنبه‌­های حقوقی توزیع در بازارهای خارجی
  • مستندات و مقررات فنی یا محیطی واردات شامل محصول چیست؟
  • آیا با وجود ظهور بازار آزاد و باز، برای خارجی­‌ها بسته است؟
  • کدام قوانین حفاظت از مالکیت معنوی بر محصول یا خدمات تأثیر گذارند؟
  • در صورت بروز اختلاف تجاری، آیا سیستم قضایی بررسی عادلانه و بی‌طرفانه ارائه می­دهد؟
  • آیا قوانین مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی عادلانه است؟ نرخ مالیات بر سودهای بازگشتی چقدر است؟

و- پتانسیل محصول

پتانسیل یک محصول در بازار خارجی باید از نظر پذیرش محصول در بازار خارجی ارزیابی شود.

  • آیا نیاز مشخصی برای محصول در بازار هدف وجود دارد؟
  • فاصله بین تولید و مصرف پیش­‌بینی شده چقدر است؟ این واردات تا چه حد در حال پر شدن است؟ درصد واردات به کل تقاضای محصول چقدر است؟
  • آیا محصول یا خدمات توسط بازار هدف درک و پذیرفته شده است؟
  • میزان استقبال عمومی محصولات وارداتی در بازارهای خارجی چگونه است؟
  • رقابت در بازار خارجی برای محصول چگونه است؟ صادرکنندگان رقیب چه کسانی و از کدام کشورها هستند؟
چگونه اطلاعات تماس مشتریان خارجی محصولم را پیدا کنم؟

5- محدودیت‌های تجاری

یکی از عواملی که باید برای تعیین بهترین کالا برای صادرات در نظر گرفت بحث محدودیت­‌های تجاری است.هر کشوری ممکن است محدودیت­‌هایی را برای واردات برخی محصولات از دیگر کشورها در قالب مجوز یا سایر محدودیت‌­های کمی اعمال کند.

اخیراً اکثر این محدودیت‌ها در قالب مقررات خاصی با هدف حفاظت از محیط زیست، کودکان، بهداشت عمومی، ایمنی عمومی و غیره بوده است. حتی کشورها برای محافظت از صنایع داخلی خود به استفاده از عوارض ضد دامپینگ یا عوارض جبران‌­ناپذیر یا وظایف ضمانت متوسل می­شوند. چنین مقررات یا اقدامات تعرفه­‌ای تأثیر محدودیت واردات به کشور قانون‌گذار را دارد. صادرکننده باید دریابد که آیا این محدودیت‌­ها برای محصول صادراتی مورد نظر در بازار هدف اعمال می‌شود یا خیر.

6- مشوق‌ها یا تسهیلات ارائه شده برای صادرات

کاملاً محتمل است که کشور صادرکننده مشوق‌ها یا امکانات مختلفی را برای ارتقاء صادرات ارائه دهد. در هند ، صادرکنندگان از امکانات مختلف به طور کلی و برای محصولات خاص برخوردار می‌شوند. این مشوق‌ها به بازپرداخت عوارض ، تسهیلات واردات مواد اولیه بدون عوارض و سایر نهاده‌های مورد نیاز برای تولید محصولات صادراتی ، واردات کالاهای سرمایه‌ای برای ارتقاء صادرات با نرخ امتیاز عوارض وارداتی مربوط می‌شود. چنین مشوق‌ها یا تسهیلاتی باید هنگام تصمیم گیری برای انتخاب محصول صادراتی مورد توجه قرار گیرد.

7- تغییر الگوهای هزینه

میزان خرید مصرف­‌کننده از یک محصول علاوه بر سلیقه و ترجیح فرد، به شدت متأثر از قیمت محصول نسبت به قیمت سایر محصولات مشابه و درآمد مصرف‌کننده خواهد بود.

اگر درآمد مصرف­‌کننده افزایش یابد، تقاضا برای اکثر کالاها افزایش خواهد یافت. با این حال، تقاضا برای کالاهایی که مردم آن را ضروری می‌دانند، مانند سوخت، تنباکو، نان و گوشت رو به کاهش است و صادرکنندگان این محصولات به احتمال زیاد از افزایش درآمد مصرف کننده در سایر کشورها سود زیادی نخواهند برد. در چنین شرایطی تقاضا برای تجملات ، مانند اتومبیل‌های جدید یا غذاهای گران قیمت ، با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد. بنابراین، به دلیل تغییر الگوهای هزینه در پاسخ به افزایش درآمد، صادرکنندگان به طور کلی باید بر کالاهایی که مصرف کنندگان آنها را تجمل می‌نامند، تأکید بیشتری داشته باشند.

همین‌طور بالعکس، با کاهش درآمد، تقاضا برای محصولات لوکس و تجملی کاهش یافته و کالاهای ضروری به اولویت مردم تبدیل می‌شود.

8- توجه به کیفیت و انتخاب بازاریابی نیچ

نیچ مارکتینگ برای تعیین بهترین کالا برای صادرات

مطالعات متعددی در مورد تجارت صادرات و واردات نشان می‌دهد شرکت‌هایی که افزایش مداوم در فروش و سود کلی خود را نشان داده‌اند ، اغلب بر کیفیت تأکید کرده و بر نیچ‌­ها تمرکز داشته‌اند. در این عصر تنوع، بازاریابان با فرسایش بازار انبوه بیدار می‌شوند.

جمع بندی

در این مقاله به این موضوع و دغدغه صادرکنندگان پرداختیم که چه کالایی را برای صادرات باید انتخاب کنند که فروش و در نتیجه سود خوبی برای آن­ها داشته باشد. امیدواریم با راهکارهای ارائه شده در این مقاله و بررسی­‌های لازم، در صادرات موفق باشید. ما برای انتخاب بازار هدف مناسب نیز مقاله‌ای نوشتیم که می‌تواند به شما در انتخاب بهترین بازار صادراتی کمک کند:

بیشتر بخوانید: بهترین بازار صادراتی برای کسب و کار من چیست؟

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید:

جامع‌ترین کارگاه عملیاتی بازاریابی صادراتی

با تدریس:

سبحان معینی: مدیر توسعه کسب و کار سولوتیس

اشکان بهرامی: صادرکننده فولاد و موسس پادکست صادراتی

امیرفرید جان‌نثار: مدیرعامل شرکت ایریسا دریا لجستیک

20+ ساعت آموزش کاربردی

40+ ساعت پروژه عملی

20% تخفیف زودهنگام تا 29 اسفند

فهرست مطالب

2 پاسخ

  1. سلام و درود عالی تشکر فراوان
    لطفا اگر مطالب دیگری در مورد صاردات عملی و اجرایی وجود دارد ارسال نمایید تشکر شما عالی هستید درود

    1. سلام جناب اکبر، شما لطف دارید
      اگر در خبرنامه سایت عضو بشید براتون مقالات مرتبط به صورت ماهانه ایمیل میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

whatsapp