مراحل صادرات | گام سوم
اکنون که متوجه شدید شرایط لازم برای شروع صادرات را دارید و بازار مورد نظر خود را نیز انتخاب کردهاید نوبت به تدوین یک برنامه مناسب اولیه برای شروع صادرات هست. به این منظور لازم است که تا حد امکان جوانب مختلف کار را در نظر گرفته و برای هربخش برنامه و طرح مشخصی داشته باشید. توجه کنید که در فرآیند صادرات شما همواره با چالشهایی مختلفی روبرو خواهید شد بنابراین بهتر است همواره یک یا دو برنامه پشتیبان در کنار طرح اصلی خود داشته باشید تا در صورت مواجه با چالشها بتوانید تصمیمگیری بهتری انجام دهید. برای تسهیل کار شما، ما بخشهایی از یک برنامه صادرات اولیه و ساده را در اینجا به صورت موردی ذکر کردهایم.
طبیعتا مشخص کردن چشماندازی که در صادرات به دنبال آن هستید و همچنین تعیین اهداف کوتاه مدت (کمتر از یک سال) و میان مدت (دو الی سه ساله) برای شما و افراد تیمتان انگیزه و راهنمای بسیار خوبی خواهد بود. سعی کنید با همفکری با افراد کلیدی شرکتتان چرایی گام گذاشتن در مسیر صادرات را برای خود مشخص کنید و همچنین این موضوع را برای خود شفاف نمایید که چگونه قرار است به آن اهداف دست پیدا کنید. توجه کنید قبل از اینکه بتوانید چشم انداز و اهداف خود را تعریف کنید، باید از ظرفیتهای خود به خوبی آگاه بوده و شناخت خوبی از فرصتها و تهدیدهای اطراف مجموعه خود داشته باشید. این تجزیه و تحلیل باید به شما کمک کند تا بتوانید مزیت رقابتی شرکت خود را شناسایی کنید.
دومین بخش از یک طرح صادرات به مشخصات و اطلاعات محصولات شما اختصاصی دارد. مواردی نظیر مشخص کردن کابردها و مصارف، زنجیره تامین، کد بینالمللی، استانداردها و الزامات، نحوه بستهبندی، مشخصات محصول که برای مشتریان اهمیت دارد و …. از جمله مواردی است که در این بخش باید بطور دقیق اطلاعات آن را ثبت نمایید. هر اندازه که این اطلاعات دقیقتر و از منابع اطلاعاتی موثقی جمعآوری شده باشند به شما در شروع یک صادرات حرفهای و ایجاد تمایز با رقبایتان کمک خواهد کرد. چرا که شما با دانستن این اطلاعات و اشراف کامل بر محصولتان میتوانید مزیتهای رقابتی مناسبی را برای خود مشخص نمایید.
در همین مرحله با در نظر گرفتن عواملی مانند هزینههای تولید، هزینههای حمل و نقل، شرایط بازار محلی و قیمت رقبا نحوه قیمت گذاری محصول خود را برای بازار هدف تعیین کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید از مقالات زیر استفاده کنید.
سعی کنید در مورد بازار هدفتان تحقیقات مناسبی انجام دهید و یک بانک اطلاعاتی در مورد آن تهیه کنید. از جمله مواردی که لازم است در طرح صادراتتان در مورد کشوری که بدنبال صادرات به آن هستید آورده شود و به آن توجه کنید عبارتند از:
مشخصات دموگرافیک کشور: نام کشور، جمعیت کشور، هرم سنی، فاصله جغرافیایی و …
مشخصات اقتصادی کشور: تولید ناخالص ملی، شفافیت فضای کسب و کار، ریسک اعتباری کشور هدف و …
بررسی تقاضای محصول: ارزش و حجم واردات، روند واردات طی چند سال اخیر، سابقه واردات از ایران و …
بررسی دسترسی به بازار: استاندارد و قوانین کشور مقصد، بررسی تعرفههای گمرکی، بررسی توافقات تجاری، موانع تجاری و …
بررسی میزان رقابت در بازار: کشورهای تامینکننده بازار، ارزش و حجم صادرات آنها به بازار، روند صادرات آنها طی سالهای اخیر، کیفیت محصولات رقبا، اطلاعات شرکتهای صادرکننده داخلی و خارجی فعال در بازار و …
در این مرحله باید به مسائل لجستیک و روشهای حمل و نقل به بازار هدفتان توجه کنید. مشخص کنید چه روشهای مختلفی برای حمل محصولتان وجود دارد و از میان آنها، بهترین مورد را برای کالای خود برگزینید. همچنین باید جنس کالا و احتمال آسیب به آن را با توجه به فاصله جغرافیایی و مسائل مربوط به جابجایی بار در گمرکات کشور مبدا و مقصد را بررسی نمایید. در این بخش سعی کنید هزینههای گمرک و ترخیص، هزینه حمل و نقل، بیمه و … را نیز تا حدودی ارزیابی نمایید. در این زمینه شرکتهای حمل و نقل بینالمللی و ترخیص کاران فعال در گمرکات میتوانند شما را راهنمایی کنند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید از مقالات زیر استفاده کنید.
یک استراتژی بازاریابی برای ورود و معرفی خود به بازار و تبلیغ محصول خود در بازار هدف مشخص کنید. این استراتژی ممکن است شامل راهاندازی بسترهای آنلاین نظیر سایت، شبکههای اجتماعی و ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق ارسال ایمیل باشد و یا اینکه شامل حضور در بازار هدف و یا پایانههای مرزی و بازاریابی محصولاتتان بصورت حضوری باشد. در هر صورت متناسب با استراتژی خود لازم است که ابزارها و منابع لازم را فراهم نموده و به خوبی برای استفاده از آنها برنامهریزی کنید. در نظر داشته باشید که در استراتژیهای مختلف به دنبال چه نوع مشتری هستید. بدنبال واردکنندگان محصول در کشور مقصد هستید، یا واسطهها، یا توزیعکنندگان کالا و یا عمدهفروشان. با توجه به مشتریان موردنظرتان و دغدغههای آنها سعی کنید از روشهای مناسب بازاریابی استفاده نمایید.
در همین مرحله با در نظر گرفتن عواملی مانند هزینههای تولید، هزینههای حمل و نقل، شرایط بازار محلی و قیمت رقبا نحوه قیمت گذاری محصول خود را نیز برای بازار هدف میتوانید تعیین کنید.
مطمئنا شما بدون در اختیار داشتن منابع مالی کافی متناسب با اهداف و ظرفیتهایتان نمیتوانید کار بخصوصی در زمینه صادراتتان بردارید. بنابراین لازم است تا در طرح صادرتتان میزان منابع مالی که به آن دسترسی دارید را برای خود شفاف کنید. توجه کنید این منابع مالی بسته به اهدافتان و انتظاری که از پیشرفت مجموعه خود در زمینه صادرات دارید میتواند صرف موارد مختلفی از جمله تحقیقات، فعالیتهای بازاریابی، توسعه زیرساختهای صادرات، منابع انسانی، سفرهای تجاری و … گردد. استراتژی شما مشخص خواهد کرد که چه میزان از منابع خود را در چه موردی سرمایهگذاری نمایید.
اکنون زمان آن رسیده تا بصورت هفتگی، ماهیانه و فصلی کارهایی را که بصورت عملیاتی شما را در رسیدن به اهدافتان یاری مینمایند را پیادهسازی نمایید. در اینجا شما به یک برنامه عملیاتی نیاز دارید. ویژگی مهم و بارز این برنامه این است که اولا در راستای رسدن به اهداف کوتاه مدت و میان مدت شما تنظیم شده باشند و ثانیا باید به نحوی باشند که شما بتوانید نتایج آن را اندازهگیری نمایید. یکی از رویکردهای جدید برای تهیه چنین برنامهای میتواند رویکرد OKR باشد که در آینده مقالهای را در این ارتباط برایتان منتشر خواهیم کرد.
احتمالا شما میتوانید موارد دیگری را نیز در برنامه صادرات خود قرار دهید که به شما در شفافتر شدن مسیر صادراتتان کمک نماید. نکته مهم در اینجا این است که ذهنیت رسیدن به یک برنامه جامع و کامل برای شروع صادرات را کنار بگذارید. هیچ برنامه کامل و جامعی برای صادرات شما وجود دارد. وجود یک برنامه اولیه صادرات که حاصل تحقیقات مناسبی بوده باشد در ابتدا میتواند برای شروع کار بسیار ارزشمند باشد. به تدریج شما با پیادهسازی این برنامه و اقدام کردن در مسیر صادرات بخشهای ناقص و یا حتی نادرست آن را میتوانید اصلاح و تکمیل نمایید. بنابراین برنامه صادرات شما همواره در حال تغییر و تکمیل خواهد بود و این ویژگی بارز یک برنامه صادرات خوب و یک سیستم اصولی برای پیشرفت در صادرات است.
ما در سولوتیس، جهت ایجاد ارزش در مقیاس جهانی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی، تیمی چابک، مسلط به دانش نوین صادرات و متعهد به خلق نتیجه را ایجاد نمودهایم. تیم ما با تسلط بر ابزارهای نوین بازاریابی بینالمللی، دسترسی به دادههای تحلیلی و کلان جهانی، بهرهمندی از دانش تحلیلی و داده کاوی، بستری مطمئن برای تحقق صادرات پایدار ایجاد نموده است.
لینک های مفید
ما در سولوتیس، جهت ایجاد ارزش در مقیاس جهانی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی، تیمی چابک، مسلط به دانش نوین صادرات و متعهد به خلق نتیجه را ایجاد نمودهایم. تیم ما با تسلط بر ابزارهای نوین بازاریابی بینالمللی، دسترسی به دادههای تحلیلی و کلان جهانی، بهرهمندی از دانش تحلیلی و داده کاوی، بستری مطمئن برای تحقق صادرات پایدار ایجاد نموده است.
© 2019-2023 کلیه حقوق متعلق به شرکت توسعه تجارت سلیمان آرتا (سولوتیس) است.