info@solotis.ir             09201126474            021-28426286
لوگو سولوتیس

مراحل صادرات | گام دوم

انتخاب بازار هدف

با انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل کامل از هر بازار بالقوه، می توانید تصمیمی آگاهانه در مورد اینکه کدام بازار صادراتی برای تجارت شما بهترین است، بگیرید. این شامل ارزیابی تقاضا، ارزیابی رقابت، در نظر گرفتن تدارکات، ارزیابی ریسک‌های سیاسی و اقتصادی و ارزیابی تناسب فرهنگی، قوانین و مقررات، سلیقه و خواست مشتریان، مسائل فرهنگی اجتماعی، مسائل سیاسی اقتصادی و …است که به توسعه یک استراتژی صادراتی همسو با اهداف و قابلیت‌های تجاری شما می‌انجامد.

بعلاوه باید به بازارهای هدف و امکان صادرات به آن بازارها نیز توجه داشت. چه بسا بعضی محصولات دم دستی و مناسب، بازارهای سختی برای صادرات داشته باشند یا بالعکس یک بازار دم دستی شرایط مشکلی را پیش پای تجار بگذارد. برای مثال به عراق توجه کنید. با اینکه عراق یک کشور همسایه است که از نظر مسافت نزدیک بوده و حمل کالا را ساده می‌کند و از نظر فرهنگ و استانداردهای کالا نیز بسیار به کشور ما نزدیک است، یک بازار سنتی محسوب می‌شود و اگر قصد صادرات به این کشور را داشته باشید باید به صورت فیزیکی در این کشور حضور پیدا کرده و با بازرگانان و تجار عراقی ارتباط برقرار کنید. افغانستان نیز به همین صورت است. پس اگر برای حضور در بازار هدف مشکلی ندارید می‌توانید بازار عراق را انتخاب کنید. اما اگر ترجیح شما ارتباط از راه دور باشد، بهتر است به فکر انتخاب یک بازار مدرن‌تر باشید.

عوامل موثر بر انتخاب بازار هدف

تحقیق درباره بازارهای بالقوه

به آمار و ارقام معتبر در مورد واردات و صادرات جهانی مراجعه کرده و ببینید کدام کشورها خریدار محصولات شما هستند. در این تحقیقات باید به صعودی یا نزولی بودن روند واردات، صادرکنندگان کالا به کشور مورد نظر، نیاز بازارها و … توجه شود.

ارزیابی تقاضا

میزان نیاز مردم کشورهای مختلف را با توجه به سبک زندگی، فرهنگ و … مورد بررسی قرار دهید. برای مثال اگر محصول شما مواد غذایی ارگانیک باشد، به احتمال زیاد مناطقی با تمرکز بالای مصرف کنندگان مراقب سلامتی بالاترین تقاضا را داشته باشند.

ارزیابی رقابت

می توانید تعداد و قدرت رقبا را در هر بازار بالقوه تجزیه و تحلیل کنید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به اتحادیه اروپا را دارید، ممکن است متوجه شوید که برندهای بسیاری از مواد غذایی ارگانیک در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه وجود دارد.

ارزیابی لجستیک بازار هدف

می توانید لجستیک صادرات به هر بازار بالقوه را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به ژاپن را دارید، ممکن است لازم باشد هزینه های حمل و نقل بالا و مقررات سختگیرانه ایمنی مواد غذایی را در نظر بگیرید.

ارزیابی ریسک‌های سیاسی و اقتصادی

می‌توانید ریسک‌های سیاسی و اقتصادی مرتبط با صادرات به هر بازار بالقوه را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به آذربایجان را دارید، ممکن است لازم باشد تأثیر بالقوه تنش‌های سیاسی بین ایران و آذربایجان را در نظر بگیرید.

ارزیابی تناسب فرهنگی

می توانید تناسب فرهنگی بین محصولات خود و هر بازار صادراتی بالقوه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به چین را دارید، ممکن است لازم باشد حساسیت‌های فرهنگی در خصوص معنای رنگ‌ها را در نظر بگیرید.

whatsapp