مراحل صادرات | گام دوم
با انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل کامل از هر بازار بالقوه، می توانید تصمیمی آگاهانه در مورد اینکه کدام بازار صادراتی برای تجارت شما بهترین است، بگیرید. این شامل ارزیابی تقاضا، ارزیابی رقابت، در نظر گرفتن تدارکات، ارزیابی ریسکهای سیاسی و اقتصادی و ارزیابی تناسب فرهنگی، قوانین و مقررات، سلیقه و خواست مشتریان، مسائل فرهنگی اجتماعی، مسائل سیاسی اقتصادی و …است که به توسعه یک استراتژی صادراتی همسو با اهداف و قابلیتهای تجاری شما میانجامد.
بعلاوه باید به بازارهای هدف و امکان صادرات به آن بازارها نیز توجه داشت. چه بسا بعضی محصولات دم دستی و مناسب، بازارهای سختی برای صادرات داشته باشند یا بالعکس یک بازار دم دستی شرایط مشکلی را پیش پای تجار بگذارد. برای مثال به عراق توجه کنید. با اینکه عراق یک کشور همسایه است که از نظر مسافت نزدیک بوده و حمل کالا را ساده میکند و از نظر فرهنگ و استانداردهای کالا نیز بسیار به کشور ما نزدیک است، یک بازار سنتی محسوب میشود و اگر قصد صادرات به این کشور را داشته باشید باید به صورت فیزیکی در این کشور حضور پیدا کرده و با بازرگانان و تجار عراقی ارتباط برقرار کنید. افغانستان نیز به همین صورت است. پس اگر برای حضور در بازار هدف مشکلی ندارید میتوانید بازار عراق را انتخاب کنید. اما اگر ترجیح شما ارتباط از راه دور باشد، بهتر است به فکر انتخاب یک بازار مدرنتر باشید.
به آمار و ارقام معتبر در مورد واردات و صادرات جهانی مراجعه کرده و ببینید کدام کشورها خریدار محصولات شما هستند. در این تحقیقات باید به صعودی یا نزولی بودن روند واردات، صادرکنندگان کالا به کشور مورد نظر، نیاز بازارها و … توجه شود.
میزان نیاز مردم کشورهای مختلف را با توجه به سبک زندگی، فرهنگ و … مورد بررسی قرار دهید. برای مثال اگر محصول شما مواد غذایی ارگانیک باشد، به احتمال زیاد مناطقی با تمرکز بالای مصرف کنندگان مراقب سلامتی بالاترین تقاضا را داشته باشند.
می توانید تعداد و قدرت رقبا را در هر بازار بالقوه تجزیه و تحلیل کنید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به اتحادیه اروپا را دارید، ممکن است متوجه شوید که برندهای بسیاری از مواد غذایی ارگانیک در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه وجود دارد.
می توانید لجستیک صادرات به هر بازار بالقوه را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به ژاپن را دارید، ممکن است لازم باشد هزینه های حمل و نقل بالا و مقررات سختگیرانه ایمنی مواد غذایی را در نظر بگیرید.
میتوانید ریسکهای سیاسی و اقتصادی مرتبط با صادرات به هر بازار بالقوه را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به آذربایجان را دارید، ممکن است لازم باشد تأثیر بالقوه تنشهای سیاسی بین ایران و آذربایجان را در نظر بگیرید.
می توانید تناسب فرهنگی بین محصولات خود و هر بازار صادراتی بالقوه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به چین را دارید، ممکن است لازم باشد حساسیتهای فرهنگی در خصوص معنای رنگها را در نظر بگیرید.
ما در سولوتیس، جهت ایجاد ارزش در مقیاس جهانی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی، تیمی چابک، مسلط به دانش نوین صادرات و متعهد به خلق نتیجه را ایجاد نمودهایم. تیم ما با تسلط بر ابزارهای نوین بازاریابی بینالمللی، دسترسی به دادههای تحلیلی و کلان جهانی، بهرهمندی از دانش تحلیلی و داده کاوی، بستری مطمئن برای تحقق صادرات پایدار ایجاد نموده است.
لینک های مفید
ما در سولوتیس، جهت ایجاد ارزش در مقیاس جهانی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی، تیمی چابک، مسلط به دانش نوین صادرات و متعهد به خلق نتیجه را ایجاد نمودهایم. تیم ما با تسلط بر ابزارهای نوین بازاریابی بینالمللی، دسترسی به دادههای تحلیلی و کلان جهانی، بهرهمندی از دانش تحلیلی و داده کاوی، بستری مطمئن برای تحقق صادرات پایدار ایجاد نموده است.
© 2019-2023 کلیه حقوق متعلق به شرکت توسعه تجارت سلیمان آرتا (سولوتیس) است.