info@solotis.ir             09201126474            021-28426286
لوگو سولوتیس

مراحل صادرات | گام چهارم

ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها

اکنون که تحقیقات صادرات را انجام داده‌اید و برای مراحل مختلف برنامه‌ریزی کرده‌اید، لازم است زیرساخت‌هایی که هر فرد یا شرکتی برای صادرات لازم دارد را در مجموعه خود ایجاد کنید. داشتن یک تیم صادرات، حضور مناسب در فضای آنلاین، کاتالوگ محصولات، داشتن فرآیند مشخص برای انجام فعالیت‌‏های صادرات از جمله مواردی است که به اعتبار شرکت شما نزد مشتریان خارجی کمک خواهد کرد. به عبارت دیگر، بدون این زیرساخت‌ها جذب مشتری و ترغیب ایشان برای همکاری بسیار دشوار خواهد بود.

1. ایجاد تیم صادرات

اکنون که تحقیقات صادرات را انجام داده‌اید و برای مراحل مختلف برنامه‌ریزی کرده‌اید، لازم است زیرساخت‌هایی که هر فرد یا شرکتی برای صادرات لازم دارد را در مجموعه خود ایجاد کنید. داشتن یک تیم صادرات، حضور مناسب در فضای آنلاین، کاتالوگ محصولات، داشتن فرآیند مشخص برای انجام فعالیت‏‌های صادرات از جمله مواردی است که به اعتبار شرکت شما نزد مشتریان خارجی کمک خواهد کرد. به عبارت دیگر، بدون این زیرساخت‌ها جذب مشتری و ترغیب ایشان برای همکاری بسیار دشوار خواهد بود.

  • انجام تحقیقات جهت جمع‌‏آوری اطلاعات لازم برای بخش تولید و بازاریابی
  • انجام فعالیت‌‏های بازاریابی نظیر پیدا کردن مشتریان، ارتباط با ایشان، ارسال پیشنهاد فروش و …
  • انجام امور اجرایی و عملیاتی صادرات نظیر امور گمرکی، مسائل حمل‏‌ونقل و …
  • انجام امور مالی و اداری نظیر تهیه اسناد تجاری، انتقال ارز، مسائل مالی، مسائل حقوقی و …
  • انجام امور مربوط به تامین کالا، آماده‏‌سازی محصول متناسب با نیاز مشتری، مذاکره با تامین‏‌کنندگان مختلف و …
  • سایر فعالیت‏‌های مرتبط

معمولا در ابتدای شروع صادرات تیمی متشکل از ۳ تا ۵ نفر می‏‌توانند با همکاری با یکدیگر این فعالیت‌‏ها را انجام دهند.

2. وب سایت

ابتدایی‌ترین ابزاری که هر شرکتی برای معرفی خود به مشتریان باید داشته باشد وب سایت است. داشتن وب سایت حتی برای شرکت‌هایی که تنها در بازار داخلی فعالیت دارند و مشتریان ایرانی را هدف قرار داده‌اند نیز واجب بوده و چهره معتبری به شرکت خواهد بخشید. حال فکر کنید یک مشتری خارجی که مطمئنا قبل از شروع مذاکره با شما در موردتان تحقیق خواهد کرد، چطور ممکن است بدون اینکه سایت شما را بیابد به ایمیل شما پاسخ دهد.

وب سایت شما باید به زبان بازار هدف نیز در دسترس باشد. به علاوه لازم است که خدمات یا محصولات شما را به روشنی معرفی کند. در صفحه «تماس با ما» نیز حتما راه‌های ارتباطی با خود و آدرس دفاترتان را قرار دهید.

3. کاتالوگ

کاتالوگ معمولاً شامل عکس‌های محصول، توضیحات محصول، مشخصات فنی، بسته‌‏بندی‌‏های مختلف، شیوه‌‏های ارسال محصول و سایر اطلاعات مربوط به فروش محصول است. اگر علاوه بر کاتالوگ فیزیکی از کاتالوگ آنلاین در سایت خود نیز بهره‏‌مند باشد این موضوع  می‌‏تواند احساس راحتی بیشتری را برای مشتریانتان برای شناخت بیشتر محصولات شما فراهم نماید.

 

4. شبکه‌های اجتماعی

مسلما حضور در شبکه‌های اجتماعی نظیر لینکدین یا فیسبوک، فرصت مناسبی است که خودتان را به مشتریان بازار هدف معرفی کنید. شما می‌توانید با پست‌هایی که با دیگران به اشتراک می‌گذارید، خدمات و محصولاتتان را معرفی کرده و ایشان را از حضورتان در نمایشگاه‌ها، تخفیف‌های ویژه و فعالیت‌های مجموعه‏ خود آگاه کنید.

فراموش نکنید که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم باید به زبان بازار هدف و با توجه به فرهنگ مشتریان هدف شما انجام شود.

در گام بعدی بطور دقیق‏‌تر به برخی زیرساخت‌‏های بازاریابی که در شروع فعالیت موفق شما تاثیرگذارند خواهیم پرداخت.

whatsapp