مراحل صادرات | گام مقدماتی
بسیاری از تولیدکنندگان برای گذر از چالشها و محدودیتهای بازار داخل، پر کردن ظرفیت خالی و افزایش سودآوری، در جستجوی یک بازار بزرگتر و مناسبتر به این نتیجه میرسند که صادرات میتواند یک راهکار مناسب برایشان باشد. به علاوه با رشد روز افزون نرخ دلار، توان شرکتهای تولیدی یا واردکننده روز به روز کاهش پیدا میکند؛ اما صادرات به حفظ ارزش پول و حتی افزایش چند برابری آن کمک خواهد کرد.
اما باید توجه داشت که با وجود همه این مزیتها، هر نوع اقدامی برای صادرات الزاما با موفقیت مواجه نخواهد شد. برای این که موفقیت خود را در بازارهای جهانی تضمین کرده و یک تجارت باثبات با بازارهای بینالمللی داشته باشید باید محصولاتی در کلاس و سطح استانداردهای جهانی تولید کنید که توان رقابت با سایر تولیدکنندگان در اقصی نقاط جهان را داشته باشند. به علاوه مواردی مثل پیدا کردن مشتری، مذاکره و متقاعد سازی از اهمیت بالایی برخوردارند و دستیابی به همه این اهداف مستلزم شروع کار با آمادگی لازم و آگاهی از چالشها و مراحل صادرات است.
بهرهمندی از مزیتهای صادرات مستلزم این است که شما با آگاهی کافی وارد بازارهای جهانی شده تا در نتیجه بتوانید صادرات موفقی را تجربه کنید. برای به دست آوردن این آگاهی، نیاز به پیمودن مراحل زیر خواهید داشت:
باید در آمار صادرات و واردات کشورهای مختلف بگردید و ببینید کدام کشورها به محصول شما نیاز دارند، رقابت در آن کشورها چگونه است، آیا تفاوتهای فرهنگی، روابط سیاسی، الزامات قانونی واردات محصول شما و … اجازه یک صادرات موفق را خواهد داد یا خیر.
با توجه به اطلاعاتی که در تحقیقات بازار کسب کردهاید، آمادگی محصول خود را از نظر کیفی، قیمت نهایی، بستهبندی، برچسبگذاری، استانداردها و … بسنجید و اگر در حد مطلوب نیست، موانع را برطرف سازید. برای اطمینان از انطباق محصول خود با مقررات بازار هدف میتوانید با افراد خبره مشورت کنید.
یک برنامه زمانی تهیه کنید که نشان دهنده اهداف، استراتژی های فروش و بازاریابی و تدارکات مورد نیاز برای شروع صادرات شما باشد. در این برنامه باید مسیر شروع و توسعه صادرات خود را برای خودتان و افراد مجموعهتان تا حد خوبی شفاف کنید.
شرکتهایی که قصد دارند صادرات مستقیم را شروع کنند، لازم است تا یک دپارتمان صادرات ایجاد کرده و کارکنان آن بخش را برای آشنایی با زبان، الزامات قانونی و تفاوتهای فرهنگی بازار هدف آموزش دهند. برخی شرکتهای ارائه دهنده خدمات صادراتی (مانند سولوتیس) نیز آموزشهایی اختصاصی برای کارکنان شرکتهایی که قصد دارند صادرات خود را شروع کنند ارائه میدهند.
برای صادرات لازم است تا سرمایهای را جهت هزینههای اجرایی، بازاریابی، آموزش، آمادهسازی محصول و … فراهم کرده باشید. مطمئن شوید که منابع مالی لازم برای اجرای برنامههایتان را در اختیار دارید. این موضوع لزوما به معنی داشتن سرمایه زیاد برای شروع صادرات نیست بلکه به معنی اشراف داشتن شما به محدودیتهای مالی خود و انطباق آن با برنامهای است که بر اساس ظرفیتهای خود تهیه کردهاید.
صادرات نیز مانند هر کار دیگری می تواند شما را با مشکلات و چالشهایی مواجه سازد. برای اینکه در هنگام مواجهه با این مشکلات، بتوانید شرایط را به خوبی مدیریت کنید لازم است تا از پیش آنها را پیشبینی کرده و راهکارهای احتمالی را در ذهن داشته باشید.
عدم آگاهی و تجربه در مورد فرآیند صادرات میتواند مانع مهمی برای ورود باشد. این مهم است که برای یادگیری در مورد فرآیند صادرات و مقررات و الزامات خاص کشورهای مورد نظر خود وقت بگذارید. فراموش نکنید که هر کاری در ابتدا میتواند مشکل به نظر برسد و شما را با دشواریهایی مواجه سازد اما با کسب تجربه بیشتر، میتوانید مشکلات را پیشبینی کرده و از بروز آنها جلوگیری به عملآورید.
تعرفهها و موانع تجاری مانند سهمیهبندی و تحریم میتواند صادرات محصولات به برخی کشورها را دشوار یا گران کند. اما انجام تحقیقات بازار پیش از شروع صادرات کمک میکند که آگاهانه و با اطلاع از شرایط وارد بازار شوید.
پرداخت و مسائل مالی میتواند یک چالش در هنگام صادرات باشد، از جمله نوسانات ارز، کنترل ارز خارجی و مشکل در دریافت پرداخت از خریداران خارجی. خوب است که در اولین تجربه خود با شرکتهای مشاوره صادرات مشورت کرده و از خم و چم کار آگاه شوید.
تفاوت در فرهنگ و زبان میتواند در ارتباط شما با خریدار چالش به وجود آورد و در موارد حاد باعث سوءتفاهم شود. به این منظور بهتر است کارمندان دو زبانه یا مسلط به زبان بازار هدف استخدام کنید. به علاوه ابزار بازاریابی مانند توضیحات محصول، تبلیغات، محتوای وب سایت و… را به زبان بازار هدف ترجمه کنید. به علاوه گاهی ممکن است برای هماهنگ شدن با بازار هدف، طراحی محصول خود را مطابق با زبان و فرهنگ آن بازار تغییر دهید.
در بسیاری از بازارهای خارجی، ممکن است با رقابتی از سوی کسب و کارهای محلی و یا صادرکنندگان سایر کشورها مواجه شوید که میتواند جایگاه شما برای کار در آن بازار را با چالش روبرو کند. در تحقیقات بازار، رقبا را شناسایی کرده و توان رقابتی خود باایشان را بسنجید.
بعد از اینکه بازار یا بازارهای هدف مشخص شدند، لازم است تا در خصوص سلیقه مشتریان بازار هدف، هنجارهای فرهنگی و الزامات قانونی آن تحقیقات کاملی صورت بگیرد. در غیر این صورت محصولات اجازه ورود به کشور هدف را پیدا نخواهند کرد یا در صورت ورود با استقبال مشتریان مواجه نخواهد شد.
عدم برقراری ارتباط مناسب با مشتری خارجی میتواند بسیار پرهزینه باشد. در صورت لزوم، سرمایهگذاری در خدمات ترجمه برای انتقال صحیح مطالب بسیار مهم است. استفاده از ابزارهای نوین مانند کنفرانسهای ویدئویی یا برگزاری جلسات مجازی با خریدار میتواند به جلوگیری از بروز این مشکل کمک کند.
نادیده گرفتن مقررات کشور مقصد میتواند منجر به جریمههای قابل توجه و مشکلات قانونی شود. درک و رعایت تمام مقررات مربوطه، از جمله مقررات مربوط به ایمنی محصول، برچسبگذاری، و رویههای گمرکی بسیار مهم است.
نادیده گرفتن تدارکات و حمل و نقل میتواند منجر به تأخیر، آسیب به محصولات و سایر مشکلات شود. کار با ارائهدهندگان خدمات عملیاتی با تجربه و اشراف بر دانش تأمین و تحویل در صورت نیاز بسیار مهم است.
ارائه خدمات کافی به مشتریان برای ایجاد یک تجارت صادراتی موفق حیاتی است. این شامل ارائه پاسخهای سریع و مفید به سؤالات مشتری و رسیدگی به هر گونه مشکل یا شکایت به موقع و حرفهای است.
ناآگاهی از فرایند صادرات و ورود به عرصه صادرات بدون آگاهی از فرایندهای آن میتواند بعضا افراد را با مشکلات بزرگی مواجه سازد. به همین منظور لازم است تا با مراجعی که میتوانند به شما در کسب اطلاعات لازم در خصوص صادرات کمک کند آشنا بوده و از آنها برای پیشبرد اهداف خود کمک بگیرید.
حال که به این نتیجه رسیدهاید که پا در عرصه صادرات بگذارید، مناسب است که قبل از هرگونه اقدام برای شروع صادرات، یکبار میزان آمادگی و اهداف خود برای شروع یک صادرات موفق را بررسی نمایید. در این خصوص تستهایی تحت عنوان «تست ارزیابی آمادگی صادرات» یا ERA (Export Assesment Readiness) وجود دارد که لازم است هر شرکت یا فردی قبل از سرمایهگذاری در این حوزه، پاسخ به آنها را برای خود مشخص نماید. این نوع تستها میتوانند انواع مختلفی داشته باشند. تیم سولوتیس نمونهای از این پرسشنامه را آماده کرده که در ادامه مشاهده خواهید کرد. لطفا با دقت سوالات را مطالعه کرده و جواب دهید. در انتهای سوالات، جواب تست ارزیابی را قرار دادهایم.
آمادگی محصول
آیا محصول یا خدمات شما برای صادرات آماده است؟ آیا الزامات و استانداردهای نظارتی بازار هدف را برآورده میکند؟ آیا انطباق یا اصلاحاتی وجود دارد که باید در محصول یا خدمات شما انجام شود تا نیازهای بازار هدف را برآورده کند؟ آیا استراتژی قیمت گذاری برای بازارهای صادراتی تعیین کردهاید؟
آمادگی مالی
آیا منابع مالی برای حمایت از فعالیتهای صادراتی خود دارید؟ آیا میتوانید هزینه های مرتبط با صادرات مانند حمل و نقل، تعرفه ها و مالیات را از عهده بگیرید؟ آیا استراتژی قیمت گذاری صادراتی محکمی ایجاد کردهاید؟
تحقیقات بازار
آیا برای شناسایی بازارهای صادراتی بالقوه تحقیقات بازار انجام داده اید؟ آیا شیوههای فرهنگی، قانونی و تجاری بازار هدف را درک می کنید؟ آیا رقبای بالقوه و استراتژی های آنها را شناسایی کرده اید؟ آیا ظرفیت تولید برای پاسخگویی به تقاضای بازارهای صادراتی را دارید؟
آمادگی بازاریابی
آیا موانع فرهنگی یا زبانی احتمالی در بازارهای صادراتی هدف شناسایی کردهاید؟ آیا وب سایتی که شرکت شما را به خوبی معرفی کند و اطلاعات کامل محصولاتتان را نمایش دهد دارید؟ آیا در شبکههای اجتماعی فعالیت دارید؟ آیا کمپانی پروفایل خود را آماده کردهاید؟
آمادگی قانونی و نظارتی
آیا با مقررات و الزامات صادرات کشور خود و بازار هدف آشنا هستید؟ آیا مجوزها و مجوزهای لازم برای صادرات را دارید؟ آیا موانع قانونی یا نظارتی احتمالی برای صادرات شناسایی کردهاید؟
آمادگی منابع انسانی
آیا پرسنل لازم برای پشتیبانی از فعالیتهای صادراتی خود مانند کارکنان فروش و بازاریابی بین المللی، متخصصان اسناد صادرات و پرسنل لجستیک را دارید؟ آیا کارکنان شما مهارتهای زبانی و فرهنگی لازم را برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان در بازار هدف دارند؟
آمادگی عملیات
آیا زیرساخت ها و قابلیتهای لجستیکی لازم برای حمایت از فعالیتهای صادراتی خود مانند حمل و نقل و حمل و نقل، انبارداری و مدیریت موجودی را دارید؟ آیا چالشها یا مشکلات بالقوهای مانند موانع زبانی، نوسانات ارز، یا اختلالات زنجیره تامین را در صادرات شناسایی کردهاید؟
آمادگی ریسک ها
آیا برنامه ای برای مدیریت ریسکهای مرتبط با تجارت بینالمللی، مانند نوسانات ارز یا بی ثباتی سیاسی دارید؟
در صورت بله بودن همه پاسخ ها:
اگر پاسخ تمام سوالات ارزیابی آمادگی صادرات “بله” است، نشانه خوبی است که شما برای صادرات آمادگی خوبی دارید. با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که صادرات میتواند فرآیند پیچیدهای باشد و ممکن است عوامل یا چالشهای دیگری به محض شروع صادرات ایجاد شود. بنابراین، توصیه می شود به نظارت و ارزیابی عملیات صادرات خود ادامه دهید و در صورت لزوم تنظیمات لازم را برای اطمینان از موفقیت مداوم انجام دهید.
علاوه بر این، توجه به این نکته مهم است که اگرچه ارزیابی آمادگی صادرات ارزیابی جامعی از آمادگی شما برای صادرات ارائه می دهد، اما تضمینی برای موفقیت نیست. عوامل دیگری مانند شرایط بازار، رقابت، و تغییر در مقررات یا سیاستها میتوانند بر موفقیت عملیات صادراتی شما تأثیر بگذارند. بنابراین، مهم است که هنگام صادرات انعطاف پذیر و سازگار باشید و از روندها و تغییرات بازار مطلع باشید.
در غیر این صورت:
اگر فقط نیمی از پاسخهای سؤالات ارزیابی آمادگی صادرات «بله» باشد، نشان میدهد که قبل از آمادگی کامل برای صادرات، مناطقی وجود دارند که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند. در این صورت است
ما در سولوتیس، جهت ایجاد ارزش در مقیاس جهانی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی، تیمی چابک، مسلط به دانش نوین صادرات و متعهد به خلق نتیجه را ایجاد نمودهایم. تیم ما با تسلط بر ابزارهای نوین بازاریابی بینالمللی، دسترسی به دادههای تحلیلی و کلان جهانی، بهرهمندی از دانش تحلیلی و داده کاوی، بستری مطمئن برای تحقق صادرات پایدار ایجاد نموده است.
لینک های مفید
ما در سولوتیس، جهت ایجاد ارزش در مقیاس جهانی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی، تیمی چابک، مسلط به دانش نوین صادرات و متعهد به خلق نتیجه را ایجاد نمودهایم. تیم ما با تسلط بر ابزارهای نوین بازاریابی بینالمللی، دسترسی به دادههای تحلیلی و کلان جهانی، بهرهمندی از دانش تحلیلی و داده کاوی، بستری مطمئن برای تحقق صادرات پایدار ایجاد نموده است.
© 2019-2023 کلیه حقوق متعلق به شرکت توسعه تجارت سلیمان آرتا (سولوتیس) است.