صادرات به کویت و بررسی کالاهای صادراتی

صادرات به کویت
فهرست مطالب

صادرات به کویت به دلیل نزدیکی جغرافیایی، آرامش و ثباتی که در اقتصاد این کشور وجود دارد، ارتباطات خوب آن با تجار جهانی و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای مانند بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب می‌تواند برای تاجران و تولیدکنندگان ایرانی جذاب باشد.

اگرچه طی سال‌های گذشته آمار مربوط به رشد اقتصادی و تولید داخلی کویت با افت و خیزهای زیادی همراه بوده اما این کشور در تلاش است تا با کنترل نرخ سود سپرده و سود معکوس و هم‌چنین اعطای وام به بخش خصوصی به رشد اقتصادی و تولید داخلی کمک کند. به طوری که پیش‌بینی می‌شود طی پنج سال آینده به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد.

صادرات به کویت

البته افت شدید ۲۰۱۹-۲۰۲۰ را باید ناشی از ضربه مهلک پاندمی کرونا ویروس به اقتصاد جهانی دانست و کویت نیز مستثنی از جهان نیست. با حذف این افت از دو نمودار بالا می‌توان گفت به طور کلی اقتصاد کویت سِیر نسبتا ثابت و تقریبا رو به رشدی را تجربه کرده که با در نظر گرفتن پیشرفت‌هایی که در سایر عرصه‌های اقتصادی به دست آورده با احتمال زیادی در تولید و تجارت نیز همین روند را طی خواهد نمود.

بنابراین میل تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی به تجارت با کویت را می‌توان عاقلانه توصیف کرد. صادرات به کویت نه تنها یک تجارت پرسود می‌تواند باشد بلکه به دلیل ثبات اقتصادی این کشور، نزدیکی آن به ایران و در نتیجه تشابهات فرهنگی، کاهش هزینه حمل و نقل و… می‌تواند ادامه‌دار نیز توصیف شود.

به علاوه نگاهی به رفتارهای مصرفی مردم کویت و ارزش پول این کشور نشان می‌دهد، این بازار هدف با کمی تدبیر و برنامه‌ریزی می‌تواند فروش خوبی به همراه داشته باشد.

با توجه به اینکه دینار کویت با ارزش‌ترین پول دنیاست، مردم کویت به راحتی برای کوچک‌ترین احساس نیازی هزینه می‌کنند. آن‌ها گاهی حتی برای تفریح از سایت آمازون خرید می‌کنند. پس به راحتی می‌توان در این بازار احساس نیاز به وجود آورد و کالای خود را به بهای خوبی فروخت. اگر این کالا از نظر مصرف کننده ارزش خرید مجدد یا توصیه به دیگران را داشته باشد، می‌توان گفت جای پای خود را در بازار محکم کرده اید.

بهترین نوع صادرات به کویت

تنها راه ارتباطی ایران و کویت مرز آبی خلیج فارس است؛ بنابراین اگر قصد صادرات به کویت را داشته باشید باید بر اساس نوع بار خود به حمل بار با کشتی یا هواپیما فکر کنید.

از شهرهای مهم کشور کویت بعد از پایتخت (شهر کویت) می‌توان به شهرهای الشیوخ و بندر الاحمدی اشاره کرد.

اگرچه برای تجارت با کویت می‌توانید از دلار امریکا نیز استفاده کرد، اما وجه رایج این کشور دینار است که از ارزش بالایی در جهان برخوردار است. هر دینار هزار فلس است.

در ضمن برای تجارت با مردم کویت نیازی نیست حتما به زبان عربی مسلط باشید؛ بسیاری از مردم این کشور به زبان‌های انگلیسی، هندو و اردو نیز آشنایی دارند و حتی این زبان‌ها، زبان بومی برخی از مردم کویت محسوب می‌شود.

در انتخاب نوع صادرات به کویت حتی می‌توان از انواع «ایجاد شعبه در بازار هدف» یا روش‌های مشابه نیز استفاده کرد؛ چراکه اگر نگاهی به جدول زیر بیندازید خواهید دید که این کشور به خوبی از کسب و کارهای جدید حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: انواع صادرات چیست؟ مزایا و معایب هریک چه چیزهایی است؟

مؤلفه‌ها رتبه کویت رتبه ایران
شروع کسب و کار 82 178
دریافت مجوزهای ساخت 68 73
دریافت برق 66 113
ثبت مالکیت 45 70
دریافت اعتبار 119 104
حمایت از سرمایه گذاران 51 128
پرداخت مالیات 6 144
تجارت فرامرزی 162 123
اجرای قراردادها 74 90
حل و فصل ورشکستگی 115 133

با توجه به شاخص‌های بانک جهانی برای سهولت کسب و کار، کویت در رتبه ۸۳ و ایران در رتبه ۱۲۷ قرار دارد.

صادرات چه چیزی به کویت پرسودتر است؟

قطعا کشور کویت یکی از قطب‌های نفت خیز جهان محسوب می‌شود و صادرات نفت به این کشور مصداق بارز زیره به کرمان بردن است.

البته این کشور فقط به صادرات نفت خود تکیه نکرده و در برخی حوزه‌ها به صورت تخصصی به صادرات محصول می‌پردازد. نمودار زیر، کالاهایی را که کویت در آن‌ها از مزیت نسبی برخوردار است نشان می‌دهد.

تجارت با کویت

در نقطه مقابل، کشاورزی (به جز بخش ماهیگیری) به دلیل کمبود منابع آبی و خاک حاصلخیز از نقاط ضعف این کشور محسوب می‌شود که می‌توان روی آن برنامه ریزی کرد.

اما برای برنامه ریزی دقیق‌تر باید نگاهی به آمار و ارقام داشت. در جدول زیر بیشترین کالاهای وارداتی کویت بر اساس ارزش را مطابق آمار مبادلات توسعه تجارت بین المللی (Trade map) مشاهده می‌کنید:

عنوان کالا ارزش (میلیارد دلار)
وسایل نقلیه زمینی و قطعات آن‌ها (غیر از ریل آهن و تراموا) 4.3
تجهیزات الکترونیکی 3.8
راکتورهای هسته‌ای، ماشین‌آلات مکانیکی و قطعات آن‌ها 3.7
مصنوعات چندنی، آهنی و فولادی 1.6
محصولات دارویی 1
تجهیزات بینایی سنجی، عکاسی، تجهیزات چشم پزشکی و جراحی 0.911
پلاستیک و مصنوعات آن 0.777
روغن‌های اسانسی، محصولات عطرسازی، محصولات بهداشتی و آرایشی 0.742

همان طور که به خوبی مشهود است، علاوه بر محصولات کشاورزی، تولیدات حاصل از تکنولوژی و پزشکی نیز در مبالغ بالا به کشور کویت وارد شده که نشان از نیاز این کشور به این محصولات دارد. بنابراین تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌توانند برای گسترش روابط خود با کویت روی این محصولات تمرکز نمایند که البته در این صورت بدون شک باید رقبای خود را نیز بشناسند.

به عبارت دیگر توجه به این نکته که تا کنون، کویت نیاز خود به این محصولات را چگونه برطرف کرده و از کدام کشورها واردات داشته می‌تواند عامل مهمی برای تصمیم گیری و برنامه ریزی محسوب شود.

در حال حاضر کشورهای چین و ایالات متحده امریکا بیشترین صادرات به کویت را دارند و ۱۰ تا ۲۰ درصد کل واردات کویت از این دو کشور تأمین می‌شود. بعد از آن‌ها عربستان به عنوان همسایه هم زبان و هم دین این کشور به همراه ژاپن، و آلمان، تأمین ۱ تا ۵ درصد از نیازهای آن را بر دوش دارد و روسیه، ایتالیا، فرانسه، قطر، کره جنوبی، هلند، هند، استرالیا، مصر و ترکیه نیز در پله بعدی قرار دارند.

کارگاه عملی آموزش بازاریابی صادراتی

کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات

کالاهای مناسب برای صادرات به کویت

با اینکه ایران در فهرست بزرگترین صادرکنندگان به کویت قرار ندارد اما طی سال‌های گذشته روابط تجاری خوبی با این کشور داشته و معمولا روند مبادلات دو کشور با تراز تجاری مثبتی همراه بوده است.

صادرات ایران به کویت همانند صادرات ایران به سایر نقاط جهان اکثرا خام فروشی بوده و شامل مواد اولیه از قبیل محصولات نباتی، کلینکر، انواع ماهی، هندوانه، کاه، سیمان سفید پرتلند، انواع پسته و گچ می‌شود. در این میان شاید تنها استثنا کف پوش‌های غیرمخملی باشد و همین یک مورد می‌تواند نشانه خوبی برای کارخانه‌داران و مدیران صنایع باشد که از صادرات محصولاتشان به کشورهای خارجی ناامید نشوند. هرچند ممکن است اکنون بازار کویت در یک محصول خاص در دست یک کشور پیشرفته باشد اما کشور ما به دلیل نزدیکی جغرافیایی، فرهنگی، دینی و… می‌تواند با ارائه نمونه همان محصول، بازار این کشور را در دست بگیرد.

از سوی دیگر، در جدول بالا مشاهده شد فولاد یکی از واردات اصلی کویت به حساب می‌آید و صنایع فولادسازی کشور ما نیز به قدرت مناسب برای تأمین بازارهای خارجی رسیده اند. لذا برای این صنایع، کویت می‌تواند بازار مناسبی برای صادرات محصولاتشان محسوب شود.

به همین ترتیب سایر صنایع باید ظرفیت‌های کشور کویت و قدرت رقبای فعلی حاضر در بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و بر اساس آن برای ورود به بازار این کشور همسایه تصمیم گیری کنند.

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید:

جامع‌ترین کارگاه عملیاتی بازاریابی صادراتی

با تدریس:

سبحان معینی: مدیر توسعه کسب و کار سولوتیس

اشکان بهرامی: صادرکننده فولاد و موسس پادکست صادراتی

امیرفرید جان‌نثار: مدیرعامل شرکت ایریسا دریا لجستیک

20+ ساعت آموزش کاربردی

40+ ساعت پروژه عملی

20% تخفیف زودهنگام تا 29 اسفند

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

whatsapp