با پیشرفت تکنولوژی، کسب و کارها همواره سعی داشتند روشهای تازهای برای بازاریابی محصولات یا خدمات خود پیدا کنند. امروزه با روی کار آمدن شبکههای اجتماعی، فرصت بینظیری برای برندها و شرکتها به وجود آمده که با مخاطبان بیشتری در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند، به همین دلیل باید شبکه های اجتماعی پرطرفدار در کشورهای مختلف را بشناسیم.
شبکههای اجتماعی در دنیای دیجیتال امروزی نقش پررنگی دارند. در این مقاله با شبکههای اجتماعی پرطرفدار در جهان آشنا میشوید و در ادامه به شما خواهیم گفت در هر یک از کشورها کدام یکی از شبکههای اجتماعی کاربرد بیشتری دارند.
چرا باید شبکه های اجتماعی پرطرفدار در کشورهای مختلف را بشناسیم؟
شناخت شبکه های اجتماعی پرطرفدار در کشورهای مختلف در بازاریابی جهانی بسیار مهم است. با شناخت پلتفرمهایی که توسط افراد زیادی استفاده میشوند، میتوان به گروههای خاصی از مشتریان دسترسی پیدا کرد که برای پیشبرد اهداف تجاری شما نقش موثری دارند.
افراد روزانه بخش زیادی از زمان خود را در شبکههای اجتماعی سپری میکنند، بنابراین این شبکهها بهترین مکان برای دیده شدن به حساب میآیند. با کمک شبکههای اجتماعی در زمان مناسب با مشتریان مورد نظر خود ارتباط برقرار خواهید کرد. مزایای آشنایی با شبکههای اجتماعی محبوب در کشورهای مختلف عبارتند از:
1- برخورداری از فرصتی مناسب برای تعریف کردن داستان برند خود
فعالیت در شبکههای اجتماعی به برندها اجازه میدهد خود را برای مخاطبان مطرح کنند، با آنها در سطوح مختلف تعامل داشته باشند و آنها را بهتر بشناسند.
برندها با حضور در شبکههای اجتماعی میتوانند داستان و پیشینه برند خود را تعریف کنند و الهامبخش بسیاری از افراد دیگر شوند. برای کارآفرینان چه چیزی بهتر از این است که بدانند بسیاری از افراد در سراسر دنیا از آنها الگو گرفتهاند؟
بیان کردن داستان برند با استفاده از محتوای باکیفیت به برند شما معنای خاصتری میبخشد. علاوه بر این آگاهی مخاطبان را درباره شما و برندتان افزایش میدهد.
2- جذب مخاطب بیشتر با هزینه کمتر
تبلیغات در شبکههای اجتماعی یکی از به صرفهترین روشهای تبلیغاتی است. از ابزارهای متنوع شبکه های اجتماعی پرطرفدار در کشورهای مختلف استفاده کنید و برند خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان جهانی نشان دهید.
حتی اگر استراتژیهای بازاریابی پیچیده را نیز به کار نگیرید، تنها با داشتن فعالیتهای مداوم، تولید محتوای مرتبط و داشتن تعامل با مخاطب، شاهد رشد روزانه صفحه خود خواهید بود.
به یاد داشته باشید محتوایی که تولید میکنید باید طبق اصول سئو بوده و دارای کلمات کلیدی مناسب باشد؛ به این ترتیب افراد در سطح اینترنت به راحتی به شما دسترسی خواهند داشت و رتبه بالاتری نسبت به رقیبان دریافت خواهید کرد.
در نتیجه بدون صرف هزینههای سرسامآور برای تبلیغات برای برند خود بازاریابی میکنید و فرآیند توسعه آن را سرعت میبخشید.
3- حک شدن در ذهن مخاطبان هدف
در دنیای بازاریابی و تجارت باید هوشمندانه عمل کرد. به این منظور باید تصویری از برند خود ایجاد کنید که در ذهن مخاطب ماندگار شود؛ یعنی زمانی که مخاطب نام کالا یا خدمات مشخصی را میشنود، اولین چیزی که به ذهنش خطور کند، برند شما باشد.
برای تحقق این هدف برندها باید با مشتریان بالقوه از طریق شبکههای اجتماعی پیوسته ارتباط داشته باشند و آنها را تحت تاثیر قرار دهند. ایجاد رابطه موثر بین برندها و مشتریان بالقوه نقش پررنگی در تبدیل آنها به مشتریان وفادار دارد.
به این ترتیب شبکههای اجتماعی باعث میشوند برند شما تبدیل به اولین انتخاب یا اولین اولویت مشتریانی شود که در آینده و رشد کسب و کار شما تاثیرگذارند.
4- آشنایی بیشتر با رقیبان تجاری
از آنجا که شبکه های اجتماعی پرطرفدار در کشورهای مختلف ماهیت عمومی دارند، شما این فرصت را دارید که رقیبان خود را بهتر بشناسید و با استراتژیهای بازاریابی آنها آشنا شوید.
در این فرآیند باید محتوای رقیبان خود را بررسی کنید، سپس پستهای آنها را تجزیه و تحلیل کرده که ببینید کدامیک عملکرد بهتری داشتهاند. در آخر باید سوالات و چالشهای رایجی که برای مخاطبان پیش میآید را بدانید و حتماً پاسخ و راهحلهای مناسب آنها را در استراتژی بازاریابی خود جای دهید.
با انجام اقدامات لازم، مشتریان خود را بهتر میشناسید و راهحلهای مناسب برای حل مشکلات آنها را بهتر از رقیبان خود آماده میکنید.
5- اطلاع از الگوهای رفتاری مشتریان
شبکههای اجتماعی بستری را برای صاحبان برندها فراهم کردهاند که فعالیتهای مشتریان را دنبال کنند و از الگوهای خرید آنها آگاه شوند. به این ترتیب بازاریابها میتوانند علایق و نیازهای مشتریان را بهتر شناسایی کنند و استراتژی بازاریابی خود را طبق این اطلاعات شکل دهند.
یادگیری الگوهای رفتاری مشتریان باعث میشود محتواهایی تولید کنید که تناسب بیشتری با خواستهها و سلیقه مشتریان مورد نظرتان دارد. به این ترتیب تعامل بین شما و آنها افزایش پیدا میکند و مخاطب از محتوای شما بهره بیشتری خواهد برد.
هرچه تعامل مشتریان با حسابهای شبکههای اجتماعی بیشتر شود، جامعه آماری بزرگتری نسبت به بازدیدکنندگان خود و محتوای مورد علاقه آنها پیدا میکنید. در نهایت با در دست داشتن این اطلاعات در جهت بهبود مهارتهای بازاریابی برای برند خود قدم بر میدارید.
6- افزایش و بهبود نرخ بازگشت سرمایه
یکی دیگر از مزایای فعالیت در شبکه های اجتماعی پرطرفدار در کشورهای مختلف افزایش نرخ بازگشت سرمایه است. بهدلیل اینکه تبلیغات در شبکههای اجتماعی هزینه بالایی ندارد، باعث افزایش درآمدزایی خواهد شد.
با تبلیغات بهینه و استفاده از راهکارهای بازاریابی دیجیتال میتوان تعداد بسیار زیادی مخاطب جذب کرد. شبکههایی مانند اینستاگرام علاوه بر جذب مخاطبهای جدید، به حفظ مخاطبان قدیمی نیز کمک میکنند.
بهعلت گسترش بیسابقه شبکههای اجتماعی و نفوذ آن در زندگی روزمره افراد، احتمال اینکه آنها تبلیغ شما را مشاهده کنند، به صفحه کاربریتان سر بزنند و در نهایت تبدیل به مشتری شوند، بسیار بالا است. همه این موارد به افزایش نرخ بازگشت سرمایه کمک میکنند.
7- برقراری ارتباط موثر با مخاطبان مورد نظر
کسب و کارهایی که بیشترین ارتباط را با مخاطب دارند، جزء موفقترین کسب و کارها به حساب میآیند؛ اما چرا؟ بهدلیل اینکه برقراری ارتباط موثر نه تنها باعث اعتمادسازی میشود، بلکه شناختی که مخاطب از برندتان پیدا میکند را به مرحله عمیقتری میبرد.
سعی کنید با مخاطبان ارتباط دوستانهای تشکیل دهید، به نیازها، شکایتها و خواستههای آنها به خوبی رسیدگی کنید و وجهه مناسبی از برند خود برای آنها به وجود آورید.
در نتیجه با استفاده از همه راههای ممکن برای حفظ ارتباط خود با مشتری تلاش کنید، خواستهها و علایق آنها را یاد بگیرید و استراتژی بازاریابی خود را طبق این اطلاعات طراحی کنید.
8- افزایش آگاهی رسانی درباره برند
در ابتدای کار برای اینکه بیشتری تعداد مخاطبان را جذب کنید، لازم است مرحلهای را برای آگاهیرسانی درباره برند خود در نظر بگیرید. آگاهیرسانی تنها با استفاده از محتوای تصویری جذاب و خلاقانه ممکن است. هر چه محتوا جذابتر باشد بیستر جلب توجه میکند.
علاوه بر این باید مرتب به مخاطب حضور خود را یادآوری کنید. برای مثال، همیشه در محتوایی که در شبکههای اجتماعی منتشر میکنید نام برند خود را ذکر کنید. به محض اتمام مرحله آگاهیرسانی، متوجه افزایش تعداد مخاطبان خود خواهید شد.
9- فرصتی مناسب برای تبلیغ محصولات یا خدمات
فعالیت مستمر در شبکههای اجتماعی امروزه به روشی موثر برای معرفی محصولات یا خدمات شده است. روشهای تبلیغاتی دیجیتال برخلاف شیوههای سنتی بسیار ساده و آسان هستند، کافیست عکس باکیفیتی از محصول بگیرید و اطلاعات لازم را به همراه عکس در شبکههای اجتماعی منتشر کنید. به این ترتیب مخاطبان هر آنچه که درباره محصول باید بدانند را یاد میگیرند.
بیشتر بخوانید: 10 قانون بازاریابی بینالمللی برای صادرات
رتبه بندی کشورها از نظر فعالیت در شبکههای اجتماعی
آیا تا به حال پیش آمده به این فکر کنید که بزرگترین سهم در استفاده از شبکههای اجتماعی از آن کدام کشورها است؟ دادههای آماری حاکی از آن هستند که کاربران جهانی بهطور متوسط روزانه 2 ساعت و 22 دقیقه از زمان خود را در شبکههای اجتماعی سپری میکنند، اما این آمارها در هر کشور متفاوت است.
بر اساس گزارشها، استفاده از شبکههای اجتماعی در اوایل سال 2020 در مقایسه با سالهای 2019 و 2018 رو به کاهش بود. تا اینکه در سال 2021 همهگیری ویروس کرونا تا حد زیادی این آمار را تغییر داد.
کشورهای دارای اقتصاد نوپا امروزه بیشترین سهم را در شبکههای اجتماعی دارند، شاید بهدلیل اینکه جمعیت آنها را اکثرا نوجوانان و جوانان 16 تا 24 ساله تشکیل میدهند که وقت نسبتاً آزادتری دارند. گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی در کشورهای مختلف در حال تبدیل شدن به دغدغه جهانی است. طبق دادههای سال 2021، فهرست کشورهای برتر از نظر وقت گذراندن در شبکههای اجتماعی بهترتیب از این قرار است:
- فیلیپین: ساکنان کشور فیلیپین با گذراندن حدود 4 ساعت روزانه در شبکههای اجتماعی، بیشترین سرانه استفاده از شبکههای اجتماعی را در جهان دارند.
- نیجریه: مقام دوم مربوط به کشور نیجریه است با 3 ساعت و 45 دقیقه حضور در شبکههای اجتماعی.
- هند: کشور هند با وجود جمعیت بسیاری که دارد، با 2 ساعت و نیم زمان، مقام سوم را در سرانه استفاده از شبکههای اجتماعی کسب کرده است.
- امریکا: مردم امریکا حدود 2 ساعت و 8 دقیقه از روز خود را در شبکههای اجتماعی سپری میکنند.
- چین: چین بهعنوان پرجمعیتترین کشور جهان، پنجمین کشور از نظر حضور در شبکههای اجتماعی به حساب میآید. مردم چین حدود 2 ساعت (1 ساعت و 57 دقیقه) در روز از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
- بریتانیا: ششمین رتبه در شبکههای اجتماعی متعلق به بریتانیا است. بریتانیاییها 1 ساعت و 41 دقیقه از وقت خود را به شبکههای اجتماعی اختصاص میدهند.
- آلمان: کشور آلمان، یکی از قویترین قطبهای اقتصادی، با 1 ساعت و 20 دقیقه هفتمین مقام را بین کشورهای فعال در شبکههای اجتماعی دارد.
- ژاپن: آخرین مقام به کشور ژاپن تعلق میگیرد. ژاپنیها 46 دقیقه از زمان روزانه خود را صرف شبکههای اجتماعی میکنند.
همانطور که مشاهده میکنید کشورهایی که دارای جمعیت مسن هستند (مانند آلمان و ژاپن) از شبکههای اجتماعی کمتر استفاده میکنند.
کار با ابزارهای صادراتی، تحلیل اطلاعات تجاری، جلب اعتماد مشتریان خارجی، یافتن مشتری خارجی، فرایندهای عملیاتی صادرات
محبوبترین شبکههای اجتماعی در جهان
از بین شبکه های اجتماعی پرطرفدار در کشورهای مختلف، از فیسبوک میتوان بهعنوان محبوبترین شبکه اجتماعی در جهان یاد کرد. فیسبوک از زمان تأسیس خود همچنان نسبت به سایر شبکههای اجتماعی برتری دارد. فیسبوک بهعنوان غول این عرصه در 154 کشور از بین 197 کشور جهان، رتبه اول را از آن خود کرده است.
تعداد کاربران فعال فیسبوک حدود 8/2 میلیارد کاربر در ماه برآورد میشود. حدود 7/0 آمریکاییها از فیسبوک برای انجام کارهای خود استفاده میکنند.
به جز یوتیوب، هیچ کدام از شبکههای اجتماعی از لحاظ محبوبیت به گرد پای فیسبوک هم نمیرسند. از هر 10 آمریکایی بزرگسال، 7 نفر از آنها یک بار در روز به فیسبوک سر میزنند و نصف این افراد چندین بار در روز به آن مراجعه میکنند.
فیسبوک در بین خانمها محبوبیت بیشتری دارد. طبق پژوهشهای صورت گرفته، 77 درصد خانمها از فیسبوک استفاده میکنند، در صورتی که این آمار در آقایان به رقم 61 درصد میرسد.
شبکه اجتماعی پرطرفدار در کشورهای مختلف
آنچه تاکنون در مورد فیسبوک گفته شد، آمار جهانی است. اما اگر آمار هر کشور را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم نتیجه متفاوت خواهد بود به طوری که شبکه اجتماعی محبوب در بعضی از کشورها متفاوت است.
برای مثال بر اساس دادههای آماری وبسایت vincos.it، شبکه اجتماعی VKontakte در روسیه محبوبترین شبکه اجتماعی است. همچنین در کشور چین WeChat نسبت به سایر رقیبان طرفداران بیشتری دارد. در ایران نیز اینستاگرام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی به حساب میآید.
بر اساس نتایج بهدست آمده از چندین نظرسنجی در سایت شبکه های اجتماعی پرطرفدار در کشورهای مختلف را میتوان در یک فهرست جای داد. در ادامه شبکههای اجتماعی را بهترتیب تعداد کاربران فعال در هر ماه رتبهبندی کردهایم.
- فیسبوک: 797/2 میلیارد کاربر
- یوتیوب: 291/2 میلیارد کاربر
- واتساپ: 2 میلیارد کاربر
- فیسبوک مسنجر: 3/1 میلیارد کاربر
- اینستاگرام: 287/1 میلیارد کاربر
- ویچت: 225/1 میلیارد کاربر
- تیکتاک: 723 میلیون کاربر
- دوئین (Douyin): 600 میلیون کاربر
- کیوکیو (QQ): 595 میلیون کاربر
- تلگرام: 550 میلیون کاربر
شبکه های اجتماعی پرطرفدار در کشورهای مختلف محدود به 10 مورد بالا نمیشوند، اما مواردی که معرفی کردیم در گروه محبوبترین شبکههای اجتماعی جای میگیرند. Pinterest، Snapchat و Twitter هم از جمله شبکههای اجتماعی پرطرفدار به حساب میآیند.
در نقشه زیر، محبوبترین شبکههای اجتماعی هر کشور را در سال 2020 ملاحظه میکنید. منبع این آمار وب سایت الکسا است.
باید توجه داشت با ظهور شبکههای جدید در هر سال و نیز تغییرات ذائقه مخاطبین یا حوادث سیاسی و … این آمار در سالهای مختلف متفاوت خواهد بود.
در نقشههای زیر این تغییرات را مشاهده خواهید کرد:
نقشه زیر دومین شبکه اجتماعی محبوب هر کشور را در سال 2019 نشان میدهد.
اگر بخواهیم نگاهی دقیقتر به شبکههای اجتماعی پرطرفدار در هر کشور داشته باشیم، اطلاعات زیر میتواند کمک کننده باشد:
- کانادا: فیسبوک، پینترست، توییتر، اینستاگرم، یوتیوب و ردیت (Reddit)
- استرالیا: اینستاگرام، فیسبوک، پینترست و توییتر
- نیوزلند: فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست، یوتیوب و ردیت
- اروپا: فیسبوک، توییتر، پینترست، اینستاگرام و یوتیوب
- فرانسه: فیسبوک، توییتر، واتساپ، پینترست و لینکدین
- آلمان: واتساپ، فیسبوک، توییتر، پینترست و لینکدین
- بریتانیا: فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست، یوتیوب و ردیت
- آمریکا: فیسبوک، پینترست، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و ردیت
- آسیا: فیسبوک، توییتر، یوتیوب، پینترست، اینستاگرام و ردیت
- افغانستان: فیسبوک، توییتر، یوتیوب، پینترست، اینستاگرام و لینکدین
- پاکستان: فیسبوک، توییتر، یوتیوب، ردیت، اینستاگرام و پینترست
- ارمنستان: فیسبوک، پینترست، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام
- آذربایجان: فیسبوک، پینترست، یوتیوب، اینستاگرام و توییتر
- مصر: فیسبوک، یوتیوب، توییتر، پین ترست و اینستاگرام
- گرجستان: فیسبوک، پینترست، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام
- عراق: فیسبوک، یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و پینترست
- لبنان: فیسبوک، یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و پینترست
- لیبی: فیسبوک، یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و پینترست
- ترکیه: فیسبوک، اینستاگرام، پینترست، توییتر و یوتیوب
- روسیه: VKontakte، فیسبوک، پینترست، یوتیوب، توییتر و اینستاگرام
- مالزی: فیسبوک، یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و پینترست
- فیلیپین: فیسبوک، یوتیوب، توییتر، پینترست، ردیت و اینستاگرام
- چین: ویچت، فیسبوک، واتساپ، پینترست و لینکدین
- هند: واتساپ، فیسبوک، توییتر، پینترست و لینکدین
- ژاپن: توییتر، فیسبوک، لاینمی (LineMe)، پینترست و لینکدین
- کره جنوبی: KakaoTalk، فیسبوک، توییتر، Kakao و لاین
- برزیل: واتساپ، فیسبوک، توییتر، مسنجر (Messenger) و پینترست
- آفریقا: فیسبوک، یوتیوب، توییتر، پینترست و اینستاگرام
شبکههای اجتماعی؛ پنجرهای بهسوی ارتباطات بدون مرز
با در نظر گرفتن مزایای فوقالعاده شبکه های اجتماعی پرطرفدار در کشورهای مختلف، متوجه میشویم که آنها تا چه حد میتوانند برای کسب و کارها سودآوری داشته باشند. شبکههای اجتماعی برقراری ارتباطات نامحدود با مخاطبان سراسر جهان را امکانپذیر می کند.
کارفرمایان برای گسترش تجارت خود در سطح جهانی و معرفی کردن کالا یا محصولاتشان باید در شبکههای اجتماعی فعال باشند، در این صورت در ذهن مشتریان خود ماندگار خواهند شد.
2 پاسخ
بین همشون فیسبوک محبوب تره
درسته در سطح جهان و در بیشتر کشورها همینطوره. ولی همونطور که گفته شده باید حتما به شبکه های اجتماعی محبوب در کشور هدف نگاه کنید.