در کنار انتخاب محصول مناسب باید به بازارهای هدف و امکان صادرات به آن بازارها نیز توجه داشت. چه بسا بعضی محصولات دم دستی و مناسب، بازارهای سختی برای صادرات داشته باشند یا بالعکس یک بازار دم دستی شرایط مشکلی را پیش پای تجار بگذارد. برای مثال به عراق توجه کنید. با اینکه عراق یک کشور همسایه است که از نظر مسافت نزدیک بوده و حمل کالا را ساده میکند و از نظر فرهنگ و استانداردهای کالا نیز بسیار به کشور ما نزدیک است، یک بازار سنتی محسوب میشود و اگر قصد صادرات به این کشور را داشته باشید باید به صورت فیزیکی در این کشور حضور پیدا کرده و با بازرگانان و تجاری عراقی ارتباط برقرار کنید. افغانستان نیز به همین صورت است. پس اگر برای حضور در بازار هدف مشکلی ندارید میتوانید بازار عراق را انتخاب کنید. اما اگر ترجیح شما ارتباط از راه دور باشد، بهتر است به فکر انتخاب یک بازار مدرنتر باشید.
از جمله نکاتی که در انتخاب بازار هدف باید به آن توجه داشته باشید عبارتند از:
- ارزیابی اندازه بازار و پتانسیل رشد
- تجزیه و تحلیل رقابت
- ارزیابی موانع فرهنگی و زبانی
- الزامات نظارتی و قانونی
- ارزیابی ثبات اقتصادی و سیاسی
- تجزیه و تحلیل لجستیک و حمل و نقل
- سازگاری زبان و فرهنگی.
- ارزیابی هزینه و سهولت کسب و کار
برای انتخاب بازار هدف به چه مواردی توجه کنیم؟
بعد از انجام تحقیقات بازار صادرات با حجم بالایی از اطلاعات مواجه خواهید شد که شاید ندانید چطور باید از آنها برای انتخاب بازار مناسب برای صادرات استفاده کنید. در اینجا باید توجه داشته باشید که در انتخاب یک بازار برای صادرات عوامل زیادی تاثیرگذار هستند از جمله: اندازه بازار، رقبای فعال در بازار، روندهای بازار، قوانین و مقررات، سلیقه و خواست مشتریان، مسائل فرهنگی اجتماعی، مسائل سیاسی اقتصادی و … که در ادامه در مورد هر کدام به اختصار توضیح داده میشود.
بهترین بازار صادراتی برای من کدام است؟
بهترین بازار برای صادرات محصولات کشاورزی
تحقیق درباره بازارهای بالقوه
به آمار و ارقام معتبر در مورد واردات و صادرات جهانی مراجعه کرده و ببینید کدام کشورها خریدار محصولات شما هستند. در این تحقیقات باید به صعودی یا نزولی بودن روند واردات، صادرکنندگان کالا به کشور مورد نظر، نیاز بازارها و … توجه شود.
ارزیابی تقاضا
میزان نیاز مردم کشورهای مختلف را با توجه به سبک زندگی، فرهنگ و … مورد بررسی قرار دهید. برای مثال اگر محصول شما مواد غذایی ارگانیک باشد، به احتمال زیاد مناطقی با تمرکز بالای مصرف کنندگان مراقب سلامتی بالاترین تقاضا را داشته باشند.
ارزیابی رقابت
می توانید تعداد و قدرت رقبا را در هر بازار بالقوه تجزیه و تحلیل کنید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به اتحادیه اروپا را دارید، ممکن است متوجه شوید که برندهای بسیاری از مواد غذایی ارگانیک در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه وجود دارد.
ارزیابی لجستیک بازار هدف
می توانید لجستیک صادرات به هر بازار بالقوه را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به ژاپن را دارید، ممکن است لازم باشد هزینه های حمل و نقل بالا و مقررات سختگیرانه ایمنی مواد غذایی را در نظر بگیرید.
ارزیابی ریسکهای سیاسی و اقتصادی
میتوانید ریسکهای سیاسی و اقتصادی مرتبط با صادرات به هر بازار بالقوه را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به آذربایجان را دارید، ممکن است لازم باشد تأثیر بالقوه تنشهای سیاسی بین ایران و آذربایجان را در نظر بگیرید.
ارزیابی تناسب فرهنگی
می توانید تناسب فرهنگی بین محصولات خود و هر بازار صادراتی بالقوه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر قصد صادرات به چین را دارید، ممکن است لازم باشد حساسیتهای فرهنگی در خصوص معنای رنگها را در نظر بگیرید.
تدوین استراتژی صادرات
بر اساس تحقیق و تجزیه و تحلیل خود، میتوانید یک استراتژی صادراتی ایجاد کنید که بر اساس بازارهای هدف و محصولات مورد نظر، کانال های بازاریابی و توزیعی را مشخص کند. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که در ابتدا بر صادرات به کانادا تمرکز کنید و مصرف کنندگان آگاه به سلامت را از طریق کانالهای آنلاین و مشارکت با خرده فروشان مواد غذایی ارگانیک هدف قرار دهید.
علاوه بر موارد گفته شده باید به بازارهای هدف و امکان صادرات به آن بازارها نیز توجه داشت. چه بسا بعضی محصولات دم دستی و مناسب، بازارهای سختی برای صادرات داشته باشند یا بالعکس یک بازار دم دستی شرایط مشکلی را پیش پای تجار بگذارد. برای مثال به عراق توجه کنید. با اینکه عراق یک کشور همسایه است که از نظر مسافت نزدیک بوده و حمل کالا را ساده میکند و از نظر فرهنگ و استانداردهای کالا نیز بسیار به کشور ما نزدیک است، یک بازار سنتی محسوب میشود و اگر قصد صادرات به این کشور را داشته باشید باید به صورت فیزیکی در این کشور حضور پیدا کرده و با بازرگانان و تجار عراقی ارتباط برقرار کنید. افغانستان نیز به همین صورت است. پس اگر برای حضور در بازار هدف مشکلی ندارید میتوانید بازار عراق را انتخاب کنید. اما اگر ترجیح شما ارتباط از راه دور باشد، بهتر است به فکر انتخاب یک بازار مدرنتر باشید.
به طور خلاصه، با انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل کامل از هر بازار بالقوه، می توانید تصمیمی آگاهانه در مورد اینکه کدام بازار صادراتی برای تجارت شما بهترین است، بگیرید. این شامل ارزیابی تقاضا، ارزیابی رقابت، در نظر گرفتن تدارکات، ارزیابی ریسکهای سیاسی و اقتصادی و ارزیابی تناسب فرهنگی است که به توسعه یک استراتژی صادراتی همسو با اهداف و قابلیتهای تجاری شما میانجامد.