برای اینکه صادرات پایداری داشته باشید و بتوانید بر همه مشکلات اقتصادی، تحریمها، اختلافات سیاسی و … غلبه کنید لازم است تا قبل از شروع صادرات، تحقیقات مفصلی داشته باشید و با آگاهی کامل و در نظر گرفتن همه جوانب نسبت به انتخاب محصول مناسب اقدام کنید.
اجازه دهید برای نشان دادن اهمیت انتخاب محصول مناسب یک مثال را بررسی کنیم. در نگاه اول، بسیاری از تجار گمان میکنند بهترین کالا برای صادرات احتمالا فرش، پسته یا زعفران است. حتی آمار نیز تقریبا نشان میدهند که صادرات پسته طی سالهای اخیر از نظر ارزش دلاری افزایش پیدا کرده. در حالی که با کمی ریز شدن و دقت در حجم پستهای که صادر شده متوجه خواهید شد که در واقع صادرات پسته از نظر حجم کاهش داشته و این یعنی خواهان یا خریدار کمتری در بازارهای جهانی وجود داشته یا اینکه آن خریداران مقدار کمتری خریدهاند. از طرف دیگر، کسی به این مسئله توجه نمیکند که بیشترین صادرات ایران از نظر ارزش دلاری محصولات پتروشیمی است. ارزش دلاری صادرات محصولات پتروشیمی ایران حتی بیشتر از کل صادرات غیرنفتی آن است. ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران حتی با وجود کاهش ارزش پول ملی به صورت سالانه رو به افزایش بوده و این یعنی فضای زیادی در این حوزه وجود دارد که تجار میتوانند به آن ورود پیدا کنند. مشابه همین مورد برای گیاهان دارویی، محصولات دانش بنیان و حتی صادرات خدمات فنی و مهندسی و IT هم برقرار است که جزو ظرفیتهای بالقوه کشور ایران برای صادرات هستند اما کمتر به آنها توجه شده است.
آمار و ارقام نشان میدهد توجه به جزئیات در امر صادرات بسیار ضرورت دارد و میتواند موفقیت و پایداری یک تجارت بین المللی را تضمین کند. این جزئیات را نه تنها در مرحله تحقیقات، بلکه در تولید، مذاکره با مشتری و … نیز باید به کار برد و معجزه آن را دید.
حال که با اهمیت انجام تحقیقات برای انتخاب محصول مناسب آشنا شدید زمان آن رسیده که از خود بپرسیم برای انتخاب محصول باید چه مواردی را در نظر بگیریم و چگونه عمل کنیم؟ پیشنهاد میکنم برای کسب اطلاعات کاملی در این خصوص، مقاله «بهترین کالا برای صادرات چیست؟» را مطالعه کنید.