برای شروع صادرات نیاز به کارآفرینی صادرات محور است که خود منجر به افزایش نقدینگی و در نتیجه دستیابی به یک تجارت پایدار خواهد شد.
با رشد روز افزون نرخ دلار، توان شرکتهای تولیدی یا واردکننده روز به روز کاهش پیدا میکند؛ اما صادرات به حفظ ارزش پول و حتی افزایش چند برابری آن کمک خواهد کرد. پس چه بهتر که اگر یک شرکت تولیدی هستید یا قصد کارآفرینی دارید، حتما به سمت صادرات بروید که کسب و کار پایدارتری است.
اما باید توجه داشت که با وجود همه مزیتها، هر نوع اقدامی برای صادرات الزاما با موفقیت مواجه نخواهد شد. برای این که موفقیت خود را در بازارهای جهانی تضمین کرده و یک تجارت باثبات با بازارهای بینالمللی داشته باشید باید محصولاتی در کلاس و سطح استانداردهای جهانی تولید کنید که توان رقابت با سایر تولیدکنندگان در اقصی نقاط جهان را داشته باشند. به علاوه مواردی مثل پیدا کردن مشتری، مذاکره و متقاعد سازی از اهمیت بالایی برخوردارند و دستیابی به همه این اهداف مستلزم شروع کار با آمادگی لازم و آگاهی از چالشها و مراحل صادرات است.
در این بخش چهار پرسش مطرح میشود؛
ما مشتریانی داشتهایم که با وجود ارتباط گرفتن با طرف خارجی، به دلیل قدرت مذاکره پایین موفق به فروش محصول خود نشدهاند. همینطور مشتریانی داشتهایم که به دلیل انتخاب بازار هدف اشتباه یا ناآشنایی با مسائل فرهنگی کشور مقصد، نتوانستهاند صادرات داشته باشند و با این مشکلات به ما مراجعه کردهاند.
مجموعه ای از پیش نیازهای صادرات و ارتباطشان با یکدیگر را در تصویر زیر مشاهده میکنید.
در صادرات نباید هدف ثروتمند شدن باشد؛ چراکه شما با شروع یک کسب و کار مانند صادرات ثروتمند نمیشوید بلکه ثروت خود را هرچقدر که باشد افزایش میدهید. مثلا اگر با یک مبلغ اندکی کار را شروع کنید میتوانید آن را افزایش دهید ولی شاید پولدار نشوید. هرچند که با تکرار صادرات و افزایش مرتب سرمایه به هدف پولدار شدن نیز خواهید رسید. اما باید صبور بود.
از سوی دیگر، شاید هدف شما تنها مالی نباشد و انگیزههای شخصی برای توسعه کسبوکارتان داشته باشید. در هر صورت شفاف بودن اهداف صادراتی به شما کمک خواهد کرد تا با انگیزه بیشتر بر چالشهای این مسیر غلبه کنید.
یکی از ملزمات آمادگی برای صادرات انتخاب نوع صادرات است. در واقع شما بر اساس توانمندیها و امکانات خود باید تصمیم بگیرید که کدام نوع صادرات برای شما مناسبتر است.
در این نوع صادرات مسئولیت مدیریت تمامی فرآیندهای صادرات برعهده مجموعه خود شما خواهد بود و مدیریت کلی فرآیندها بر عهده مجموعه خود شما خواهد بود.
در این نوع صادرات شما مدیریت و اجرای بخشی از فرآیندهای صادرات را به شخص یا سازمان دیگری واگذار خواهید کرد تا ضمن کاهش ریسک خود بتوانید از بخشی از مزایا و منافع حاصل از صادرات نیز بطور مستقیم بهرهمند شوید.
توضیح کاملتر انواع مسیرهای صادراتی را میتوانید در مطلب «مزایا و معایب انواع صادرات» مطالعه کنید.
بدیهی ترین مسئله در صادرات نیاز به شناسایی و برقراری ارتباط با خریداران خارجی دارید تا آنها نیز محصول را به مصرف کننده نهایی بفروشند.
از سوی دیگر، افرادی مثل تولیدکننده و واسطه ها قبل از شما در این زنجیره قرار دارند.
شما باید این زنجیره را در مورد خود به خوبی ترسیم کرده و برای برقراری ارتباط با هر حلقه برنامه ریزی داشته باشید. برای مثال زنجیره تأمین برای محصولات کشاورزی میتواند به این شکل باشد:
برای شروع صادرات باید یک تیم صادراتی داشته باشید. این تیم صادراتی میتواند شامل خود شما به تنهایی باشد یا گروهی از افراد که در داخل یا خارج از مجموعه، هر یک بخشهایی از کار را در دست گرفته و تحت مدیریت شما عمل میکنند.
انجام اموری چون تحقیق برای انتخاب محصول و بازار هدف، بازاریابی، حمل و نقل کالا، پیگیری امور گمرکی، پیگیری امور مالی و حفظ یا جذب مشتریان از جمله مهمترین مسائلی است که بر عهده یک تیم صادرات خواهد بود.
هرکدام از این وظایف، خود زیرمجموعههایی دارند. برای مثال محصول تولیدی از نظر کیفیت و نوع بسته بندی باید صلاحیت ورود به بازارهای جهانی را داشته باشد. از همین رو، بعد از اینکه از استانداردهای جهانی محصول خود مطلع شدید، لازم است تا جهت تولید محصولاتی با کیفیت جهانی، کمبودهایی که ممکن است از نظر دستگاه و ماشینآلات داشته باشید را مرتفع سازید.
ما در سولوتیس، جهت ایجاد ارزش در مقیاس جهانی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی، تیمی چابک، مسلط به دانش نوین صادرات و متعهد به خلق نتیجه را ایجاد نمودهایم. تیم ما با تسلط بر ابزارهای نوین بازاریابی بینالمللی، دسترسی به دادههای تحلیلی و کلان جهانی، بهرهمندی از دانش تحلیلی و داده کاوی، بستری مطمئن برای تحقق صادرات پایدار ایجاد نموده است.
لینک های مفید
ما در سولوتیس، جهت ایجاد ارزش در مقیاس جهانی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی، تیمی چابک، مسلط به دانش نوین صادرات و متعهد به خلق نتیجه را ایجاد نمودهایم. تیم ما با تسلط بر ابزارهای نوین بازاریابی بینالمللی، دسترسی به دادههای تحلیلی و کلان جهانی، بهرهمندی از دانش تحلیلی و داده کاوی، بستری مطمئن برای تحقق صادرات پایدار ایجاد نموده است.
© 2019-2023 کلیه حقوق متعلق به شرکت توسعه تجارت سلیمان آرتا (سولوتیس) است.